Agentorange67 Posted April 19, 2007 Report Share Posted April 19, 2007 När jag ska ta bort en film så laggar datorn sönder, explorer.exe har minnesanvändning som är stor. När jag ska ta bort den så står det att den används av "ett annat program eller person". Jag har provat att starta datorn i fel säkert läge. Jag har varit med om detta för det ända jag kommer ihåg är att jag gick in på regedit men jag kommer dock inte ihåg hur jag gjorde sen! Det är 2 saker jag vill ha hjälp med det ena är det där med regedit och förstås det viktiga är att kunna ta bort filen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted April 19, 2007 Report Share Posted April 19, 2007 När jag ska ta bort en film så laggar datorn sönder, explorer.exe har minnesanvändning som är stor. När jag ska ta bort den så står det att den används av "ett annat program eller person". Jag har provat att starta datorn i fel säkert läge. Jag har varit med om detta för det ända jag kommer ihåg är att jag gick in på regedit men jag kommer dock inte ihåg hur jag gjorde sen! Det är 2 saker jag vill ha hjälp med det ena är det där med regedit och förstås det viktiga är att kunna ta bort filen. Ett lätt sätt är att göra en tom mapp och markera båda filmen och mappen och trycka på delete. Det är dock inte 100%-igt, det finns och en avi-fix (som pillar i registeret) som är vanligt på DC. Ingen av dessa är 100% men de kompliterar varandra så du borde köra med bägge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agentorange67 Posted April 19, 2007 Author Report Share Posted April 19, 2007 Tack, men jag ladda ner ett program som hette Eraser och det funkade! Men tack iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted April 21, 2007 Forumsledning Report Share Posted April 21, 2007 Ersaer är ett program för att på ett säkert sätt rensa filer eller ledig diskyta på ett sätt som gör det omöjligt/svårt att återskapa information. Det löser det problemet JUST nu. Dvs du måste varje gång du har problem att ta bort en avi-fil måste du använda Eraser. Grunden till problemet med att ta bort AVI-filer är att Windows XP har en previewfunktion/informationsinsamlare (shmedia.dll) som försöker läsa AVI-filen, men kan inte avkoda den rätt. Varvid den anses upptagen av filsystemet som försöker ta bort den. Lösningen är alltså att avregistera shmedia.dll från registret. Det är det "Hacket" som tipsas om ovan gör. Det finns 3 olika sätt att fixa detta med samma resultat. 1. Ladda ner ett program från nån halv/hel-o-pålitlig site och HOPPAS att det inte finns andra saker inskrivna i det... 2. Hacka i regsitret på specifikt ställe vilket kan vara lite läskigt och lätt att göra fel för ovana. 3. Manuellt avregga den från registret. Jag tänkte tipsa om metod 3. Gå till START-knappen, välj Kör. Skriv : regsvr32 /u shmedia.dll Efter det skall det inte vara några problem att ta bort AVI-filer. Denna fråga finns uppe i mängder av Windows- och Film-forum sedan många år tillbaka. Lycka till! Eraser är ett ypperligt program när du skall slänga/ge bort/återlämna en hårddisk och vill vara säker på att informationen på den förstörts på ett bra sätt. Det är ingen 100% säkerhet mot återkspande av data, men ett bra alternativ. För att gå längre måste man oftast FYSISK förstöra disken (Tugga) eller använda speciell hårdvara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.