Jump to content

Bra att ha saker till Afghanistan

Recommended Posts

Kom över sidan om "Bra saker att ha med sig på utlandstjänst" (http://www.soldf.com/saker_utl.html) och tyckte att den var riktigt nyttig för en som kommer att åka för första gången.

Men den är mer riktade för de som kommer till Kosovo och inte till Afghanistan som jag ska till. Så jag skulle gärna vilja ha lite tips från er som varit där nere.

En annan fråga som jag har är om PX. Finns den och i så fall vad kan man hitta där.

Saker som gör att du kan fördriva tiden på campen, tex böcker, filmer och spel, då baccisresor inte existerar där. Sen tycker jag att det är bra med egna träningskläder och skor då kronans fyskläder inte alltid är det bästa att träna i.

Är bra att ha med sig eget underställ, fleectröja(även om det inte är optimalt ur brandsynpunkt), handskar och mössa då det blir kallt här under vintern speciellt under LRP på hög höjd.

Sen finns det ju som vanligt en massa annat som kanske kan vara bra att ha.

PX:et är inte speciellt stort, har det nödvändigaste. Finns ett större på Camp Marmal (30-45 min från CNL)

Jag funderar på att ta med mig min bärbara dator med mig. Är det en bra idé? För nöje (spela o se på DVD), tanka över digitala bilder samt redigera egna filmer. Säljer locals piratkopierade DVD och spel, som i Kosovo?

MP3-spelaren förutsätter jag att det inte är några problem att ta med sig. Eller?

• 2 weeks later...
  • Forumsledning

hm.. jag har för mig det ska finnas en tråd om "bra o ha prylar till missionen" .. om någon råkar hitta den så säg till, så länge kan denna tråden få leva vidare då jag själv inte lyckats hitta den andra.

I Kosovo som ex finns det ju barer/pubbar som man kan gå till för o slappna av och ta en öl om man vill. Det finns väl inte i Afganistan om jag har hört rätt??

bar och bar ... Mäss finns.

Ibland finns där nog öl också.

I Kosovo som ex finns det ju barer/pubbar som man kan gå till för o slappna av och ta en öl om man vill. Det finns väl inte i Afganistan om jag har hört rätt??

bar och bar ... Mäss finns.

Ibland finns där nog öl också.

Kabul är det bättre med biran, tror vi hade ett 30 tal mässar på Camp Warehouse. Som någon sa ta med dator. Och px finns, dyrt som satan.

Men är det någonting du skall ha med dig hem sen så är det en matta! Köpte själv 3 stycken, varav en stor fet 2x3m till vardagsrummet. Men det är lätt att bli blåst. Kvaliteten på mattorna som matthandlarn hade på campen i MeS var usel, men det kan vara bättre nu kanske.

• 3 weeks later...
Egen dator är bra att ha med. Japp, det finns pirat av både filmer och serier som säljs av yxorna

Ni skriver att bärbar dator är bra att ha med, inga kónstigheter vad det gäller strömförbrukning? (vet att tex i kosovo var det ett jäkla liv på tv i bostadscontainrarna...)

Egen dator är bra att ha med. Japp, det finns pirat av både filmer och serier som säljs av yxorna

Ni skriver att bärbar dator är bra att ha med, inga kónstigheter vad det gäller strömförbrukning? (vet att tex i kosovo var det ett jäkla liv på tv i bostadscontainrarna...)

TV på camp Victoria hade med brandsäkerhet att göra inte elförbrukning.

Ang elförbrukning så var man(är?) hårdare när det gäller olika värmare (drar mycket) dvs element, hårtorkar, vattenkokare mm

TV på camp Victoria hade med brandsäkerhet att göra inte elförbrukning.

Ang elförbrukning så var man(är?) hårdare när det gäller olika värmare (drar mycket) dvs element, hårtorkar, vattenkokare mm

Där jag camperat var det elförbrukningen som satte stopp för tv i "barrarna"..men det är ju ett tag sen :)

----

Tack för svaret SteveO

Edited by Pego

[

Det jäkla livet är väl inte så jäkligt sedan större elverk köptes in?

/JE

• 2 weeks later...

När jag var i Kosovo (KS03) var det aldrig något snack om att begränsa strömförbrukningen. Däremot minns jag att det var lite begränsningar gällande varmvattnet.

Är det någon som varit i Afghanistan nyligen som vet hur det ligger till?

Hur fungerar det med mobiltelefon nere i Afghanistan?

Senast jag var där så funkade vissa svenska men det är dyrt .

Går också köpa kontantkort på byn vad dessa kostar vet jag ej.

• 3 weeks later...
Kom över sidan om "Bra saker att ha med sig på utlandstjänst" (http://www.soldf.com/saker_utl.html) och tyckte att den var riktigt nyttig för en som kommer att åka för första gången.

Men den är mer riktade för de som kommer till Kosovo och inte till Afghanistan som jag ska till. Så jag skulle gärna vilja ha lite tips från er som varit där nere.

En annan fråga som jag har är om PX. Finns den och i så fall vad kan man hitta där.

Det enda du behöver ta med dig är din Mp3, din LapTop samt träningskläder.

Böcker finns det ganska mycket där. Filmer likaså.

På PX:et köper du hygienartiklar och ev protein om du tycker du behöver det.

Sen när du skall hem köper du en rejäl bunt med Pashminascarfsar, de är väldigt poppis bland det täcka könet. Köp fler än du tror går åt...

Nåt annat behövs inte köpas.

Mobiltel ? Det finns internet samt gratis tel där ner. Bara till besvär att kunna "nås" hela tiden.

Klart slut

Carla

Edited by mongot

Rekommenderar mp3 sändare om du kommer vara på en pluton som rullar mycket. Det är inte säkert att den som ni möjligtvis får ta över är i toppskick.

I övrigt håller jag med om att det inte finns någon anledning till mobiltelefon. Om man dock tvunget måste så köp ett kontantkort lokalt så slipper du få en massa trafik lagrat hos roshan...

/P

Tackar för alla svar som ni har postat!

Men dock några tankar till bara:

1: Mp3 sändare: Är det en sådan som sänder till stereon och du rattar in en frekvens?

2: Har PX kängor till salu? Är övertygad att de man får ut till missionen är tillräckliga, men köper gärna till framtida bruk om det är bra pris.

3: Hur ser det ut med datorer som har internetuppkoppling?

Rekommenderar att du ringer från kronans telefoner. Kostar gratis och är säkrare än att ringa på ett Afghanskt nät.

Ring DEFINITIVT inte med din egen telefon där nerifrån. Det kan spåras, och konstiga samtal och annat kan komma till dom du ringer till.

Rekommenderar att du ringer från kronans telefoner. Kostar gratis och är säkrare än att ringa på ett Afghanskt nät.

Ring DEFINITIVT inte med din egen telefon där nerifrån. Det kan spåras, och konstiga samtal och annat kan komma till dom du ringer till.

Eller blir det som nere i Kosovo där det trillade in reklam på knagglig svenska via sms om "071-nummer".

Klart det finns risker, men jag tror folk har använt mobil så länge som det funnits i yx-land. Kanske dax att göra som finnarna och låta telia sätta upp nån mast på campen? Då slipper man kanske att folk ringer med yx-operatörer.

Klart det finns risker, men jag tror folk har använt mobil så länge som det funnits i yx-land. Kanske dax att göra som finnarna och låta telia sätta upp nån mast på campen? Då slipper man kanske att folk ringer med yx-operatörer.

Va? Har finnarna satt upp teliamaster :worthy:

Va? Har finnarna satt upp teliamaster :worthy:

Vad det gäller Afghanistan så vet jag inte. När jag var på jobrotation på KS05 hos finnarna så hade en finsk operatör (Sonera?) fått sätta upp en mast på Ville.

Men å andra sidan kommer väl Sverige aldig komma i närheten av Ffinnarnas standard av wellfare.

Men å andra sidan kommer väl Sverige aldig komma i närheten av Ffinnarnas standard av wellfare.

Kunde inte sagt det bättre själv. :rolleyes:

Men Finnarna i Kosovo klagade på att Soneras avgifter var så höga, och var avundsjuka på svenskarna!

Håller med om att man ska undvika lokala GSM-operatörer i Afghanistan. Även tekniska problem, jag hade ett inkommande SMS som jag fick typ 100 ggr.