Jocha Posted April 19, 2007 Report Share Posted April 19, 2007 Kom över sidan om "Bra saker att ha med sig på utlandstjänst" (http://www.soldf.com/saker_utl.html) och tyckte att den var riktigt nyttig för en som kommer att åka för första gången. Men den är mer riktade för de som kommer till Kosovo och inte till Afghanistan som jag ska till. Så jag skulle gärna vilja ha lite tips från er som varit där nere. En annan fråga som jag har är om PX. Finns den och i så fall vad kan man hitta där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveO Posted April 20, 2007 Report Share Posted April 20, 2007 Saker som gör att du kan fördriva tiden på campen, tex böcker, filmer och spel, då baccisresor inte existerar där. Sen tycker jag att det är bra med egna träningskläder och skor då kronans fyskläder inte alltid är det bästa att träna i. Är bra att ha med sig eget underställ, fleectröja(även om det inte är optimalt ur brandsynpunkt), handskar och mössa då det blir kallt här under vintern speciellt under LRP på hög höjd. Sen finns det ju som vanligt en massa annat som kanske kan vara bra att ha. PX:et är inte speciellt stort, har det nödvändigaste. Finns ett större på Camp Marmal (30-45 min från CNL) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tigercop Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 Jag funderar på att ta med mig min bärbara dator med mig. Är det en bra idé? För nöje (spela o se på DVD), tanka över digitala bilder samt redigera egna filmer. Säljer locals piratkopierade DVD och spel, som i Kosovo? MP3-spelaren förutsätter jag att det inte är några problem att ta med sig. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveO Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 Egen dator är bra att ha med. Japp, det finns pirat av både filmer och serier som säljs av yxorna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ULv_Westman Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 Jag har inte gjort utlandstjänst så jag kanske skulle hålla käften. Jag har en polare som gjort den och han hade både dator och mp3 med sig. Han var i afganistan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cracker Posted April 30, 2007 Report Share Posted April 30, 2007 I Kosovo som ex finns det ju barer/pubbar som man kan gå till för o slappna av och ta en öl om man vill. Det finns väl inte i Afganistan om jag har hört rätt?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted April 30, 2007 Forumsledning Report Share Posted April 30, 2007 hm.. jag har för mig det ska finnas en tråd om "bra o ha prylar till missionen" .. om någon råkar hitta den så säg till, så länge kan denna tråden få leva vidare då jag själv inte lyckats hitta den andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted April 30, 2007 Report Share Posted April 30, 2007 I Kosovo som ex finns det ju barer/pubbar som man kan gå till för o slappna av och ta en öl om man vill. Det finns väl inte i Afganistan om jag har hört rätt?? bar och bar ... Mäss finns. Ibland finns där nog öl också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted May 1, 2007 Report Share Posted May 1, 2007 I Kosovo som ex finns det ju barer/pubbar som man kan gå till för o slappna av och ta en öl om man vill. Det finns väl inte i Afganistan om jag har hört rätt?? bar och bar ... Mäss finns. Ibland finns där nog öl också. Kabul är det bättre med biran, tror vi hade ett 30 tal mässar på Camp Warehouse. Som någon sa ta med dator. Och px finns, dyrt som satan. Men är det någonting du skall ha med dig hem sen så är det en matta! Köpte själv 3 stycken, varav en stor fet 2x3m till vardagsrummet. Men det är lätt att bli blåst. Kvaliteten på mattorna som matthandlarn hade på campen i MeS var usel, men det kan vara bättre nu kanske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted May 1, 2007 Report Share Posted May 1, 2007 hm.. jag har för mig det ska finnas en tråd om "bra o ha prylar till missionen" .. om någon råkar hitta den så säg till, så länge kan denna tråden få leva vidare då jag själv inte lyckats hitta den andra. Hittade en tråd Bra att ha med på en 01a?. Inte helt rätt, men nästan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 Egen dator är bra att ha med. Japp, det finns pirat av både filmer och serier som säljs av yxorna Ni skriver att bärbar dator är bra att ha med, inga kónstigheter vad det gäller strömförbrukning? (vet att tex i kosovo var det ett jäkla liv på tv i bostadscontainrarna...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 Egen dator är bra att ha med. Japp, det finns pirat av både filmer och serier som säljs av yxorna Ni skriver att bärbar dator är bra att ha med, inga kónstigheter vad det gäller strömförbrukning? (vet att tex i kosovo var det ett jäkla liv på tv i bostadscontainrarna...) TV på camp Victoria hade med brandsäkerhet att göra inte elförbrukning. Ang elförbrukning så var man(är?) hårdare när det gäller olika värmare (drar mycket) dvs element, hårtorkar, vattenkokare mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveO Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 Det tillåts en "nöjesförbrukare" per person om jag inte missminner mej helt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 (edited) Egen dator är bra att ha med. Japp, det finns pirat av både filmer och serier som säljs av yxorna Ni skriver att bärbar dator är bra att ha med, inga kónstigheter vad det gäller strömförbrukning? (vet att tex i kosovo var det ett jäkla liv på tv i bostadscontainrarna...) TV på camp Victoria hade med brandsäkerhet att göra inte elförbrukning. Ang elförbrukning så var man(är?) hårdare när det gäller olika värmare (drar mycket) dvs element, hårtorkar, vattenkokare mm Där jag camperat var det elförbrukningen som satte stopp för tv i "barrarna"..men det är ju ett tag sen ---- Tack för svaret SteveO Edited May 21, 2007 by Pego Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted May 22, 2007 Report Share Posted May 22, 2007 [Ni skriver att bärbar dator är bra att ha med, inga kónstigheter vad det gäller strömförbrukning? (vet att tex i kosovo var det ett jäkla liv på tv i bostadscontainrarna...) Det jäkla livet är väl inte så jäkligt sedan större elverk köptes in? /JE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tigercop Posted May 31, 2007 Report Share Posted May 31, 2007 När jag var i Kosovo (KS03) var det aldrig något snack om att begränsa strömförbrukningen. Däremot minns jag att det var lite begränsningar gällande varmvattnet. Är det någon som varit i Afghanistan nyligen som vet hur det ligger till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveO Posted June 3, 2007 Report Share Posted June 3, 2007 Det är 2 min i duschen som gäller iaf när jag var nere. Pga vattenransonering. Var även endast Ecolog (Toifor, Bajamaja) som gällde ett tag också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicke Posted June 8, 2007 Report Share Posted June 8, 2007 Det lär väl visa sig hur läget är där nere nu. Kan va rätt bra om det inte allt för mycke att köpa då har man en anleding att inte spendera pengar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted June 15, 2007 Report Share Posted June 15, 2007 Hur fungerar det med mobiltelefon nere i Afghanistan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicke Posted June 15, 2007 Report Share Posted June 15, 2007 Hur fungerar det med mobiltelefon nere i Afghanistan? Senast jag var där så funkade vissa svenska men det är dyrt . Går också köpa kontantkort på byn vad dessa kostar vet jag ej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mongot Posted July 6, 2007 Report Share Posted July 6, 2007 (edited) Kom över sidan om "Bra saker att ha med sig på utlandstjänst" (http://www.soldf.com/saker_utl.html) och tyckte att den var riktigt nyttig för en som kommer att åka för första gången. Men den är mer riktade för de som kommer till Kosovo och inte till Afghanistan som jag ska till. Så jag skulle gärna vilja ha lite tips från er som varit där nere. En annan fråga som jag har är om PX. Finns den och i så fall vad kan man hitta där. Det enda du behöver ta med dig är din Mp3, din LapTop samt träningskläder. Böcker finns det ganska mycket där. Filmer likaså. På PX:et köper du hygienartiklar och ev protein om du tycker du behöver det. Sen när du skall hem köper du en rejäl bunt med Pashminascarfsar, de är väldigt poppis bland det täcka könet. Köp fler än du tror går åt... Nåt annat behövs inte köpas. Mobiltel ? Det finns internet samt gratis tel där ner. Bara till besvär att kunna "nås" hela tiden. Klart slut Carla Edited July 6, 2007 by mongot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M203 Posted July 12, 2007 Report Share Posted July 12, 2007 Rekommenderar mp3 sändare om du kommer vara på en pluton som rullar mycket. Det är inte säkert att den som ni möjligtvis får ta över är i toppskick. I övrigt håller jag med om att det inte finns någon anledning till mobiltelefon. Om man dock tvunget måste så köp ett kontantkort lokalt så slipper du få en massa trafik lagrat hos roshan... /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocha Posted July 13, 2007 Author Report Share Posted July 13, 2007 Tackar för alla svar som ni har postat! Men dock några tankar till bara: 1: Mp3 sändare: Är det en sådan som sänder till stereon och du rattar in en frekvens? 2: Har PX kängor till salu? Är övertygad att de man får ut till missionen är tillräckliga, men köper gärna till framtida bruk om det är bra pris. 3: Hur ser det ut med datorer som har internetuppkoppling? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted July 13, 2007 Report Share Posted July 13, 2007 Hur fungerar det med mobiltelefon nere i Afghanistan? Rekommenderar att du ringer från kronans telefoner. Kostar gratis och är säkrare än att ringa på ett Afghanskt nät. Ring DEFINITIVT inte med din egen telefon där nerifrån. Det kan spåras, och konstiga samtal och annat kan komma till dom du ringer till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted July 13, 2007 Report Share Posted July 13, 2007 Hur fungerar det med mobiltelefon nere i Afghanistan? Rekommenderar att du ringer från kronans telefoner. Kostar gratis och är säkrare än att ringa på ett Afghanskt nät. Ring DEFINITIVT inte med din egen telefon där nerifrån. Det kan spåras, och konstiga samtal och annat kan komma till dom du ringer till. Eller blir det som nere i Kosovo där det trillade in reklam på knagglig svenska via sms om "071-nummer". Klart det finns risker, men jag tror folk har använt mobil så länge som det funnits i yx-land. Kanske dax att göra som finnarna och låta telia sätta upp nån mast på campen? Då slipper man kanske att folk ringer med yx-operatörer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted July 14, 2007 Report Share Posted July 14, 2007 Klart det finns risker, men jag tror folk har använt mobil så länge som det funnits i yx-land. Kanske dax att göra som finnarna och låta telia sätta upp nån mast på campen? Då slipper man kanske att folk ringer med yx-operatörer. Va? Har finnarna satt upp teliamaster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted July 14, 2007 Report Share Posted July 14, 2007 Klart det finns risker, men jag tror folk har använt mobil så länge som det funnits i yx-land. Kanske dax att göra som finnarna och låta telia sätta upp nån mast på campen? Då slipper man kanske att folk ringer med yx-operatörer. Va? Har finnarna satt upp teliamaster Vad det gäller Afghanistan så vet jag inte. När jag var på jobrotation på KS05 hos finnarna så hade en finsk operatör (Sonera?) fått sätta upp en mast på Ville. Men å andra sidan kommer väl Sverige aldig komma i närheten av Ffinnarnas standard av wellfare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted July 14, 2007 Report Share Posted July 14, 2007 Men å andra sidan kommer väl Sverige aldig komma i närheten av Ffinnarnas standard av wellfare. Kunde inte sagt det bättre själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FMV Posted July 14, 2007 Report Share Posted July 14, 2007 Men å andra sidan kommer väl Sverige aldig komma i närheten av Ffinnarnas standard av wellfare. Kunde inte sagt det bättre själv. Men Finnarna i Kosovo klagade på att Soneras avgifter var så höga, och var avundsjuka på svenskarna! Håller med om att man ska undvika lokala GSM-operatörer i Afghanistan. Även tekniska problem, jag hade ett inkommande SMS som jag fick typ 100 ggr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted July 14, 2007 Report Share Posted July 14, 2007 Operatören heter numera TeliaSonera i östra landet.. *hepp* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts