Jump to content

McHkp

Vildmannen

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/st...1047719,00.html

Hur ser regelverket ut för att landa med Hkp? Måste det rapporteras till flygledning och gäller det olika för landsbygd och tätort?

Drar mig till minnes att nån, för några år sen, la ut en bild på en Hkp9 som landat vid en McD här på forumet?

Under övning "Orkan" som var under början på 90-talet så landade ett x antal hkp utanför McD i Nyköping. Jag har tyvärr inga bilder men jag är ögonvittnet i detta fallet. Det verkar onekligen vara bra att vara hkp-pilot rent lunchmässigt under militärövningar iallafall.

Här är en bild utanför McD i Uppsala (Råbyleden) där Polisen gör samma sak:

http://www.webresort.net/bgezal/images/9899/helikopter.jpg

Och ja.. Ambulansen där står i Drive-in-kön och inget annat.. Vi kontrollerade att poliserna verkligen satt och åt där inne.

Jag och en vän passerade förbi med en kamera i precis rätt tillfälle - valborg 98 tror jag ;)

Under övning "Orkan" som var under början på 90-talet så landade ett x antal hkp utanför McD i Nyköping. Jag har tyvärr inga bilder men jag är ögonvittnet i detta fallet. Det verkar onekligen vara bra att vara hkp-pilot rent lunchmässigt under militärövningar iallafall.

Var det på fältet/åkern på andra sidan gamla riksvägen, alltså den till Bergshammar? Annars har jag svårt

att se var (eller vart som en äkta Nyköpingsbo skulle säga) de skulle kunna få plats.

Var det på fältet/åkern på andra sidan gamla riksvägen, alltså den till Bergshammar? Annars har jag svårt

att se var (eller vart som en äkta Nyköpingsbo skulle säga) de skulle kunna få plats.

Yes, det stämmer. Vart skulle de annars landa? :D

Hur ser regelverket ut för att landa med Hkp?

Det är väl som med flygplan: Om markägaren tycker det är OK "varsomhelst", så länge det inte sker så ofta (250 ggr/år?) att platsen måste betraktas som "flygplats" vilket kräver tillstånd. Olika regler för hur lågt man får flyga gäller över tättbebyggt område och övrigt, men om det gäller starta och landa vet jag inte. Flyger man utanför kontrollerat luftrum behöver man inte ens ha radio.

Hur ser regelverket ut för att landa med Hkp?

Det är väl som med flygplan: Om markägaren tycker det är OK "varsomhelst", så länge det inte sker så ofta (250 ggr/år?) att platsen måste betraktas som "flygplats" vilket kräver tillstånd. Olika regler för hur lågt man får flyga gäller över tättbebyggt område och övrigt, men om det gäller starta och landa vet jag inte. Flyger man utanför kontrollerat luftrum behöver man inte ens ha radio.

Vid start och landning i tätbebyggt område krävs tillstånd av markägaren samt polisen.

Utanför tätbebyggt räcker det med markägaren.

Min höjd (normalt) för civilt flyg är 500 fot GND och över tätbebyggt område 1000 fot över högsta punkten kan man säga.

Den där jävla helikoptern har landat på en del konstiga ställen. För ca 8 månader sedan så landade just den helikotern på skolgården under en föreläsning vid Umeå universitet. Helt jävla stört. Men jo, det var den helikoptern!

Den där jävla helikoptern har landat på en del konstiga ställen. För ca 8 månader sedan så landade just den helikotern på skolgården under en föreläsning vid Umeå universitet. Helt jävla stört. Men jo, det var den helikoptern!

De hade säkert en jättebra anledning till det, kanske skulle på en föreläsning i luftfartsbestämmelser?

De hade säkert en jättebra anledning till det, kanske skulle på en föreläsning i luftfartsbestämmelser?

Eller besök på polishögskolan?

Luftfartstyrelsens Bestämmelser för Civil Luftfart-Driftbestämmelser

BCL-D 1.3:

3.1 Såsom start- och landningsplats skall i första hand utnyttjas i AIP-SVERIGE upptagen godkänd flygplats (allmän flygplats, godkänd enskild flygplats och militär flygplats). I andra hand och på nedan angivna villkor får enskild flygplats eller annat område användas. Särskilda bestämmelser angående användning av start- och landningsplats jämte begränsningar därvid framgår av mom 4 respektive mom 6 nedan. Vid flygning utomlands skall bestämmelserna gälla i tillämpliga delar. Se även BCL-D 0.7. (LFS 1985:11).

Anm För start och landning på annat område än godkänd flygplats kan markägarens tillstånd vara erforderligt.

http://www.lfs.luftfartsstyrelsen.se/LFVCG...;AMNESOMRADE=13

Polishelikoptrar (Samt räddningstjänst och militära dito) är undantagna från dessa regler.

Står att markägarens tillstånd KAN vara erforderligt hur man nu ska tolka det? Kanske skiljer sig från kommun till kommun?

/B