Guest Undrande-äldre Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Bakgrund: Jag är född 1985 och mönstrade hösten 2003 och togs då ut till en förhållandevis hård tjänst, men fick senare "frisedel" av hälsoskäl. Nu verkar det som om det inte finns några fysiska hinder alls för mig att genomföra värnplikten och jag är i mycket god form, bättre än vid mönstringen 2003. Enligt lagen gäller ju mönstringsskylldighet till 24 års ålder men man undrar ju om det hos försvarsmakten/pliktverket finns något faktiskt intresse av att ta ut en 21-23-åring till värnplikt... Att begära ommönstring är inget jag kommit på hux flux, snarare har jag väntat på att bli friskförklarad. Fråga: Har någon erfarenhet av något liknande? Är det bara 18-20-åringar som tas ut eller har jag en chans? Kan några år extra faktiskt värdesättat för vissa befattningar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skanefane Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Bakgrund: Jag är född 1985 och mönstrade hösten 2003 och togs då ut till en förhållandevis hård tjänst, men fick senare "frisedel" av hälsoskäl.Nu verkar det som om det inte finns några fysiska hinder alls för mig att genomföra värnplikten och jag är i mycket god form, bättre än vid mönstringen 2003. Enligt lagen gäller ju mönstringsskylldighet till 24 års ålder men man undrar ju om det hos försvarsmakten/pliktverket finns något faktiskt intresse av att ta ut en 21-23-åring till värnplikt... Att begära ommönstring är inget jag kommit på hux flux, snarare har jag väntat på att bli friskförklarad. Fråga: Har någon erfarenhet av något liknande? Är det bara 18-20-åringar som tas ut eller har jag en chans? Kan några år extra faktiskt värdesättat för vissa befattningar? Hejsan, då jag gjorde min värnplikt 2005-2006 (är född 1985) så var jag ett år äldre en dem flesta andra vilket inte är ovanligt alls men det fanns ett par stycken på kompaniet som var födda 1983 så visst finns det "äldre" som gör värnplikt. Hurvida det beror på vilken typ av befattning man har och hur det kan ha ändrats sista året vågar jag inte svara på men nog kan det väga tungt att du har mer livserfarenhet som väger så tungt i alla andra sammahang Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Visst förekommer det att folk gör lumpen senare än majoriteten av sin årskull, vi hade ett gäng på 20+ bara i vår besättning men... Med tanke på hur det skärs ner på vpl-utbildningen (nu senast pga befälsvakanser) så skulle jag nog inte säga att chansen att få genomgå GU så här "i efterhand" är speciellt stor tyvärr. Det vet man ju dock aldrig förrän man försökt så det är bara att börja knåpa på brevet till PV. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Undrande-äldre Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Tack för svaren! Jag har skickat ett mail via lumpen.nu med generella frågor i stil med första inlägget, svar inom 2 dagar. Hoppas jag inte blir så nedstämmd av svaret att jag inte kan berätta här vad de skrev ifall någon annan undrar :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest undrande-äldre Posted April 17, 2007 Report Share Posted April 17, 2007 Nu har jag fått svar. De skrev att jag skulle skicka med intyg som uppenbart visar att inskrivningsbeslutet skulle ändras vid en ny mönstring, och att det gick att helt eller delvis mönstra om. Allt bra hittills, men sen stog det att det skiljer 4 år mellan mig och övriga mönstrande följ av två utropstecken. Det framgick tydligt att de ansåg min ålder vara en nackdel. Problemet nu är att jag är en person som satsar hårt på det jag bestämmer mig för, så om jag skickar in en ansökan kommer jag bli väldigt besviken om jag inte kommer med pga åldern :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 17, 2007 Report Share Posted April 17, 2007 Att satsa hårt innebär alltid risk för misslyckande. Men om detta är något som känns viktigt för dig så ser jag inte varför rädsla för att få nej skulle få dig att backa. Hänvisar till SAS motto. (Och tänker då inte på "Hungriga passagerare väger mindre och sparar flygbränsle". ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Det framgick tydligt att de ansåg min ålder vara en nackdel.Som sagt, det är inte lätt att få en plats ens som mönstrande för första gången, än svårare är det om man vill ha en andra chans men jag instämmer med Vysotskij (och SAS) - Who Dares Wins. Problemet nu är att jag är en person som satsar hårt på det jag bestämmer mig för, så om jag skickar in en ansökan kommer jag bli väldigt besviken om jag inte kommer med pga åldern :(Hur klyschigt det än må låta är det ju ofta sakerna man inte gjorde när man hade chansen som man ångrar allra mest i slutändan, lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_Leffe_* Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Jag ska nog ta och skriva lite om detta då jag har lite erfarenhet... 2000 - Vid 20 år ålder erhöll jag mitt Svenska medborgarskap - lite sent med tanke på att jag bott här sen jag var 3 år. Men, Men. Vid 21 kallas jag till mönstring och får mycket intressanta saker att välja på bla tolkutbildning och Underrättelseassistent (detta med tanke på min bakrund) eller BELOS - ubåtsräddning... På den tiden tänkte man inte med den stora hjärnan utan med den där nere så jag - IDIOT tackar nej. 2003 - Ångrar mig vid 23 - skulle strax fylla 24 och ringer till pliktverket där jag får veta att anleddningen till att de inte tar in så gamla som jag är att det är svårare att forma en 24 årings hjärna än vad det är med en 20 åring... Jag hade redan mina åsikter osv. Men de hade tittat på mina papper och säger att det inte kan skada med att skicka iväg ett brev - vilket jag inte gör... 2006 - Börjar utbilda mig vid 26 (flyttar nära en miltär-anläggning) och kan inte släppa tanken på att det militära yrket kanske skulle passa mig. Pratar med några anställda på basen och får en massa uppmuntrande ord att söka - speciellt med tanke på att utlandsstyrkorna behöver folk med livserfarenhet... Låter ju bra tänkte jag som verkligen inspirerats av all reklam så jag skickade iväg ett brev till pliktverket. AVSLAG utan möjlighet att ÖVERKLAGA. 26 är för gammalt och vid 27 vill de redan slussa ut folk i det civilia (förstår fortfarande inte försvarets tankesätt när man investerat mycket $$ i att utbilda soldater!?!?!) Soldaterna jag pratat med bara skakar på huvudet när jag berättar vad Pliktverket skrivit... De mumlar något om att det är en brist på kommunikation och skrivbordsnissarna inte har insikt i organisationen... Ramade in brevet och insåg att jag nog måste släppa tanken på min dröm - vilken knappast är RAMBO-Style. Skulle vara nöjd om jag fick ett skrivbordsjobb - men bara det vore militärt, kanske tom hos Marinen som verkligen ligger lång fram i utveckligen... För det är ju det som lockar - tekniken! Men så påbörjas 2007 och man ligger och tänker. Jag får ju bara chansen en gång att leva mitt liv och varför ska man inte göra något intressant med det - kanske tom få möjligheten att hjälpa någon! Så jag plockar upp luren och slår numret till min far i det stora landet, han tystnar när jag berättar mina planer men säger att om jag har bestämt mig så har jag... Visst är det tråkigt att inte få tillhöra DET SVENSKA FÖRSVARET - Men som det ser ut idag så måste man nog veta redan vid 18 års ålder vad man vill göra... Så här sitter jag vid min laptop i min uppsagda lägenhet. Möblerna sålda, Tjejen dumpad, Volvon såld och väskorna packade. Planen nu är att möta upp farsan i Frankrike, då han seglar dit och lifta med till det stora landet...där äventyret börjar...förhoppningsvis. Fast denna gången kommer jag satsa stenhårt på fysiska tjänster - för de har lite att välja på där borta! Så för er som orkat läsa detta inlägg och funderar på att söka (igen) - Gör det!!!! Skriv ett bra brev, be någon läsa det några gånger så det låter bra och posta illa kvickt!!! Man lever bara en gång! Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted April 19, 2007 Report Share Posted April 19, 2007 Vi hade en aningen överårig under våran VPL. Han var väl runt 30. Lite äldre än fänriken.... Han hade skjutit på det, men inte kommit undan. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_Lina_* Posted April 20, 2007 Report Share Posted April 20, 2007 Att man är för gammal tycker jag inte är någon anledning. Vi tjejer får ju antagningspröva tills vi är 24. Men som alla säger så är det väl bara för att vi är tjejer som vi får specialregler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK_Selle Posted April 20, 2007 Report Share Posted April 20, 2007 Att man är för gammal tycker jag inte är någon anledning. Vi tjejer får ju antagningspröva tills vi är 24. Men som alla säger så är det väl bara för att vi är tjejer som vi får specialregler... När jag låg inne var majoriteten födda 84-85 men ett udantag fanns! En kille var 78a. Han hade ångrat sig och ville göra utlandstjänst och då gick det tydligen bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bomben77 Posted April 20, 2007 Report Share Posted April 20, 2007 Att man är för gammal tycker jag inte är någon anledning. Vi tjejer får ju antagningspröva tills vi är 24. Men som alla säger så är det väl bara för att vi är tjejer som vi får specialregler... När jag låg inne var majoriteten födda 84-85 men ett udantag fanns! En kille var 78a. Han hade ångrat sig och ville göra utlandstjänst och då gick det tydligen bra. Oj, undrar hur han lyckades övertala pliktverket... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_Leffe_* Posted April 20, 2007 Report Share Posted April 20, 2007 Jag har blivit tillsagd att jag kommer utbildas bland jämgamla i USA... Det är ju bara för tragiskt det svenska systemet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Confused Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 Själv är jag 85:a och gjorde lumpen tillsammans med huvudsakligen 86:or. Dock hade vi på plutonen också en 81:a och en 82:a. I den förstas fall så hade hon tidigare gjort lumpen på Amfibie men behövt avbryta pga. skador, så hon hade fått en ny möjlighet nu, i det andra fallet vet jag inte riktigt varför det kom sig så. Kort sagt så verkar det som att det är fullt möjligt även för folk som är några år äldre att göra lumpen, därmed inte sagt att det är väldigt enkelt. Men av min egen (ganska stora) erfarenhet av Pliktverket tror jag att det det mesta är möjligt bara man står på sig och klarar av att framstå som både resonabel och bestämd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_Leffe_* Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 Jo visst ska man stå på sig men iom att jag inte kan överklaga längre så... Plikteverket har nog fullt upp iom besparingarna nu som det är - de vill nog inte ha en massa 26 åringa som ränner runt och vill göra lumpen... Sen så har bilden förändrats dramatiskt på bara något år i det svenska värnplikten. Bara nu vill ju försvaret banta med 900st som redan blivit antagna, om jag förstått det hela rätt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Confused Posted April 22, 2007 Report Share Posted April 22, 2007 Det är sant, är man över 24 är det nog rejält mycket svårare. Ber om ursäkt för att jag inte var helt tydlig, min post var främst riktad till trådskaparen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 23, 2007 Report Share Posted April 23, 2007 Med tanke på att man numera direktrekryterar till Utlandsstyrkan - där livserfarenhet betyder en hel del - från lumpen är jag inte alls lika säker på varför man skulle vilja undvika äldre värnpliktiga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted May 25, 2007 Report Share Posted May 25, 2007 Jag är också född 85 o missade lumpen pga brutet ben nånn månad innan jag skulle in. O lumpen har spökat i min hjärna sen dess! Frågan är ju nu om man får göra den... jag hade väldigt bra på mönstringen (kanske ett plus om man ansöker nu igen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 25, 2007 Report Share Posted May 25, 2007 Hur många gånger ska man behöva säga det här? Dina chanser att få göra lumpen ökar markant om du skickar iväg ett brev till Pliktverket, än om du bara sitter hemma framför datorn och undrar. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted May 31, 2007 Report Share Posted May 31, 2007 Då jag gör värnplikten nu som 85 bland 87or så kan jag bara säga att vara två år äldre har sina fördelar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.