Jump to content

Värnplikt i CV:t

Maul

Recommended Posts

Hamnade i en diskution med en vän om exakt under vilken kategori man ska lägga värnplikten i CV:t. Min uppfattning är att den lämpligast ligger under erfarenheter/meriter medan min väns är att den ska vara under Utbildning. Mitt argument är att värnplikten är så mycket mer än en utbildning att det inte gör skäl för namnet.

Vad har ni för åsikter i det hela?

Jag har anställt väldigt många personer genom åren och tycker att ett bra upplägg på CV har militärtjänstgöring under en egen rubrik. Särskillt om du gör utlandstjänst eller fortsätter inom Hemvärnet och utvecklar ledarskap mm.

Ex:

Arbetslivserfarenhet

Militärtjänstgöring

Utbildning

Skolor

Skilj på utbildning och skolor, då du under "utbildning" kan skriva fortlöpande yrkesutbildningar och annat som du kommer att gå genom arbetslivet. Skriv allt i fallande kronologisk ordning så den senast aktuella händelsen under respektive rubrik står överst.

- HvPrsk

Senast jag sökte något så hade jag i allt väsentligt enbart olika former av utbildning på CV:t och då hamnade GU helt enkelt mellan gymnasiet och första högskoleåret. Jag tvivlar på att det spelar någon roll så länge det är tydligt och inte blir en massa patetiska underrubriker med endast en meritpunkt.

Om man ska söka någonting militärt kan det givetvis vara vettigt att samla allt militärt på ett ställe, men det säger kanske sig självt...

Sen ju mängden information alltid avgörande för hur specifik rubrikindelning som är vettigt. Det gäller generellt.

Jag har det under "övrigt" :dribble:

Instämmer med ovanstående. Värnplikten ligger bra under övrigt då den inte rikitgt platsar under utb. eller arbete. Generellt anser jag, och många med mig, att man tar upp det som kan vara intressant för det jobb man söker. Söker man jobb inom svenska kyrkan är kanske inte värnplikten den merit man mest behöver lyfta fram.

Lumpen skall alltid tas med, av det enkla skälet att det annars uppstår en lucka, vilket är ett kardinalfel i allt cv-skapande. Ett hett tips för den som söker jobb utomlands är att lägga lite extra krut på att framhålla sin värnpliksutbildning. Det är ofta lite ovanligt och exotiskt att ha gjort militärtjänst och om den som intervjuar verkar vara negativt inställd är det bara att peka på pliktaspekten - jag var tvungen att göra det, men x, y och z var några positiva erfarenheter jag tog med mig.

Själv har jag GU under övrigt och utlandstjänstgöring under arbetslivserfarenhet i Sverige, men lägger båda under arbetslivserfarenhet när jag söker jobb utomlands.

• 2 weeks later...

Hej alla

Satt nyss och tänkte på detta medan jag satt och updaterade mitt cv för att se allt jag gjort under alla dessa dagar. Skolor, lumpen, jobb, kurser mm... väldigt mycket flöt upp på pappret. medan det satt jag och tänkte. Spelar de verkligen någon roll att ha alla dessa FM meriter på sitt papper som Lumpen, FU kurser, HV mm. Har svårt att se de. Varför?

Ett års utbildning på högskolan eller ett års av jobb inom nått yrke verkar ju verkligen mer attraktivt än att gå lumpen i ca ett år. Visst får man lära sej en massa i lumpen som skyddsvakt, chefs utbildning mm. Men vet arbetsgivaren det? Fattar den de? När jag visade att jag gjort lumpen var de inte så många som sa nått typ bara "oj har du... de är de inte många som har gjort" utan betoning på att man har bevisat på att man är en bra arbetare. När jag var på ett seminarie för de som söker polis skola så var de någon som frågade före mej om de lumpen hade nån skillnad med i CVt om man söker polis. Talkvinnan verkade inte fatta nått och sa att de inte gör de då inte många gör de längre (hon sa verkligen det!) sen att de kanske gör det om du har gått nån befattning inom lumpen där man har skyddsvakts utbildning. (Har inte alla gått någon typ av sån utbildning?)

Detta är ett bevis (även om de är ett klent sådant) att samhället utanför FM inte vet vad man har gjort. Hur tror försvarsmakten och regeringen att man ska kunna få folk till ett försvar som i mångas ögon inte är attraktivt i CVt. Sen att jobb ger "mer" erfarenhets poäng hos vissa arbetsgivare och säkert ca fyra-fem gånger mer pengar än lumpen gör inte saken bättre. Borde inte lumpen ge så mycket mer! livserfarenhet och utbildning än ett år i höskola eller ett år av jobb. Detsamma geller HV och FU.

Efter en eller två genomsökningar i forumet så ser vi också att vissa arbetsgivare ser till och med HV och FU som något negativt. "Då man kan tvingas göra saker och vara borta från jobbet" typ med viss "lön". snälla! Jag har som många andra här på forumet läst "insats och försvar" om NGB, nya betygen, att få högskole studjer betalda mm. Ja många av dessa är säkert en bra idé. Men hur många är de som verkligen vet om allt som händer, vad man har för förmåner mm. Ingen av mina polar som nu slutar i gymnasiet vet inte ett "skit" om de. Studenter verkar bara se lumpen som något jobbigt som itne är värt mödan! Känner eller har varken hört om någon som kommer göra lumpen i den kullen här där jag bor.

Nej ta tag i de här nu FM! Gör en hemsida som är lätt att förstå, gå omkring mer i skolor, reklamera på communities med reklamer som är lätta att förstå för båda män och kvinnor! Prata med folk. Gör repotage om folk som gör lumpen, är med i HV mm. FM måste göra det mer attraktivt att göra lumpen, att vara med i HV att gå FU kurser mm!!! Annars kommer vi stå där med byxorna nere! :worthy:

ursäkta om inlägget kanske inte är de bästa jag har skrivit, skrev bara vad jag kom på litar på att ni förstår poängen med det i alla fall ;-)

Hej alla

Satt nyss och tänkte på detta medan jag satt och updaterade mitt cv för att se allt jag gjort under alla dessa dagar. Skolor, lumpen, jobb, kurser mm... väldigt mycket flöt upp på pappret. medan det satt jag och tänkte. Spelar de verkligen någon roll att ha alla dessa FM meriter på sitt papper som Lumpen, FU kurser, HV mm. Har svårt att se de. Varför?

Ett års utbildning på högskolan eller ett års av jobb inom nått yrke verkar ju verkligen mer attraktivt än att gå lumpen i ca ett år. Visst får man lära sej en massa i lumpen som skyddsvakt, chefs utbildning mm. Men vet arbetsgivaren det? Fattar den de? När jag visade att jag gjort lumpen var de inte så många som sa nått typ bara "oj har du... de är de inte många som har gjort" utan betoning på att man har bevisat på att man är en bra arbetare. När jag var på ett seminarie för de som söker polis skola så var de någon som frågade före mej om de lumpen hade nån skillnad med i CVt om man söker polis. Talkvinnan verkade inte fatta nått och sa att de inte gör de då inte många gör de längre (hon sa verkligen det!) sen att de kanske gör det om du har gått nån befattning inom lumpen där man har skyddsvakts utbildning. (Har inte alla gått någon typ av sån utbildning?)

Detta är ett bevis (även om de är ett klent sådant) att samhället utanför FM inte vet vad man har gjort. Hur tror försvarsmakten och regeringen att man ska kunna få folk till ett försvar som i mångas ögon inte är attraktivt i CVt. Sen att jobb ger "mer" erfarenhets poäng hos vissa arbetsgivare och säkert ca fyra-fem gånger mer pengar än lumpen gör inte saken bättre. Borde inte lumpen ge så mycket mer! livserfarenhet och utbildning än ett år i höskola eller ett år av jobb. Detsamma geller HV och FU.

Efter en eller två genomsökningar i forumet så ser vi också att vissa arbetsgivare ser till och med HV och FU som något negativt. "Då man kan tvingas göra saker och vara borta från jobbet" typ med viss "lön". snälla! Jag har som många andra här på forumet läst "insats och försvar" om NGB, nya betygen, att få högskole studjer betalda mm. Ja många av dessa är säkert en bra idé. Men hur många är de som verkligen vet om allt som händer, vad man har för förmåner mm. Ingen av mina polar som nu slutar i gymnasiet vet inte ett "skit" om de. Studenter verkar bara se lumpen som något jobbigt som itne är värt mödan! Känner eller har varken hört om någon som kommer göra lumpen i den kullen här där jag bor.

Nej ta tag i de här nu FM! Gör en hemsida som är lätt att förstå, gå omkring mer i skolor, reklamera på communities med reklamer som är lätta att förstå för båda män och kvinnor! Prata med folk. Gör repotage om folk som gör lumpen, är med i HV mm. FM måste göra det mer attraktivt att göra lumpen, att vara med i HV att gå FU kurser mm!!! Annars kommer vi stå där med byxorna nere! :banghead:

ursäkta om inlägget kanske inte är de bästa jag har skrivit, skrev bara vad jag kom på litar på att ni förstår poängen med det i alla fall :huh:

Håller helt med dig, värnplikten borde ha högre status. Försvarsmakten måste informera bätte om vad lumpen på 2000-talet innebär för i det civila samhället verkar folk fortfarande gå runt och tro att det är någon slags 91:an Karlsson miljö. Där unga män springer runt i skogen och skjuter hela dagarna för att kunna slåss mot ryssen meda befäl med en ärtas hjärna bara skriker.

Var inte många i min närhet som ville göra lumpen heller, jag var ganska ensam. Nu sådär i utbildningens slut (7 veckor till muck yay!) inser jag hur mycket man faktiskt har hunnit med under ett år och hur mycket man lärt sig. Visst var det som jag trodde men så mycket mer också. Man har hunnit med flera kortare utbildningar (såsom sjukvård, skyddsvakt m.m.) och samtidigt generella kunskaper som jag har svårt att tro kan matchas civilt såsom att arbeta i grupp, under ibland mycket svåra förhållanden och att bita ihop när det är tungt eller bara är jävligt tråkigt.

För mig kommer det alltid vara värt något och säkert för de (få) övriga som gör vpl nu för tiden också. Vi kommer finnas i alla delar av samhället också som arbetsgivare. Om jag någong gång blir den som bläddrar genom CV:n kommer i alla fall värnplikt stå högt i kurs.

Brukar bara skriva kronologisk ordning på 3-5 senaste arbeten/skola mm...

Förutom då det som handlar om mitt yrke där samtliga utbildningar mm som är någorlunda färska syns.

Tror att i framtiden så kommer färre och färre vara impad av "Ja-9-9" betyg...

Däremot om man bakar in i sitt personliga brev typ...

"under värnplikten så lärde jag mig att arbeta i grupp, kämpa och inte ge upp jada jada mera snack"

Så ger det rätt signaler till dom flesta som ska anställa.

Håller helt med dig, värnplikten borde ha högre status.

Vi befinner oss i en övergångstid. För oss gamla stötar (30+ och med all sannolikhet de som kommer titta på din ansökan) är lumpen lika självklart som, tja, grundläggande kunskaper i engelska. Det tas för givet och om du inte fått någon specifik utbildning som är meriterande för just det jobb du söker, alternativt har gjort något utöver det vanliga som t ex TolkS, så har lumpen ingen särskild "status".

Som en, i det civila livet, arbetsgivarrepresentant vill jag framhålla det viktiga i att inte ha några oförklarliga "hål" i sitt CV. Det ser konstigt ut om det helt plötsligt saknas ett år. Skriv därför ner allt. Lumpen, längre utlandsresor (>6 mån) eller annat som gjort att du inte jobbat eller pluggat en viss tid.

Sen till själva frågan - under vilken rubrik du ska skriva in värnplikten. Jag skulle rekommendera "övrigt" eller "militär tjänstgöring". Det senare speciellt om du har fler tjänstgöringar att referera till.

Resor och annan frånvaro kan man komma till i det personliga brevet om det inte passar någonstans i ens CV.

Om arbetsgivaren är negativt inställd till lumpen, men du personligen tycker att du lärde dig massor.

Övertyga då personen om att det du gjorde har gjort dig till en djupare och mer omfångsrik människa (stora ord...)

Lyft inte bara fram de utbildningar av formell art, såsom Skyddsvakt-utb, C-Körkort mfl.

Utan mer av reell art såsom att du vet var dina gränser går (om du har vågat eller kunnat testa dem) fysiskt men kanske främst psykiskt (beroende på arbete...) att du har en hög stresströskel osv. (mjo, du har väl stressat i lumpen eller?)

Vid utformningen av ditt CV tvingas man göra något mycket (ehm..) "oSvenskt" man skall sälja sig själv.

Visst det skall vara lätt att läsa CV:t och man skall få en klar bild av personen på ca en (1) A4-sida, det är svårt men mycket hjälp finns att få.

Alla utb. är inte lika "hett" meriterande som vissa, att man får arbete på ett konsulat i ett Öst-land innan man har muckat är inte helt vanligt.

Eftersom de militära utbildningarna oftast inte har en motsvarande civil arbetsmarknad gör att man får lyfta fram de moment i sin utb som gör att man har vuxit under sin tid i gröna/blå kläder, med kunskaper och som person och inte bara har legat och slappat på soffan i ett år.

/CF som nu skall skriva ett prell CV...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...