Psilander Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 (edited) Klurat lite kring detta med littorial warfare, dvs kustnära krigföring. Om man vill belysa fenomet, eller taktiken rättare sagt vilka konflikter/ operationer bör man studera för att skapa sig en bra bild? Mina förslag Historiska - Gustav IIIs ryska krig - Skärgårdsflottan i ryska kriget 1808-09 - Sjökriget runt/på mississipi och unionblockanden av sydstaterna - Kanonbåtar Sudan 1898 - Svenska anfallsplaner mot Norge 1905 - Japanska räder mot Port Arthur 1904 2Vk och framåt - Invasionen av Norge 1940 - Neutralitetsvakten 1939-45 - Sjökriget i Engelska kanalen - MTB mm i Filipinska skärgården - Surigaosundet 1944 - Sjökriget runt Isreal 1957, 67 och 1973, 1982, 2006 - Svenskt invasionsförsvar 1945-1990 - Ubåtsjakterna på 1980-talet - Falklandskriget - Persiskaviken 1980 och framåt Vilka är bra respektiv dåliga exempel, vilka saknas? Edited April 14, 2007 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Krimkriget har en del goda exempel på både nyttan av Naval Gun Support och landstigningsoperationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 (edited) Gallipoli som exempel på svårigheter vid landstigningsoperationer. Räder av Commandos under VK II, både Europa och Asien. Edited April 14, 2007 by Adam Wilhelm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted April 14, 2007 Author Report Share Posted April 14, 2007 Jag vet inte hur jag man skall dra gränsen. Antngen att man tar med amfibieoperationer som OVerlord eller Torch, alternativt man begränsar sig till sjökrig i trånga farvatten som engelska kanalen. Commando operationer är intressanta och i gråzonen. Gallipoli har en väldigt intressant sjöfas dessutom. Är det någon som minns vad tänkaren bakom green water warfare heter, jag tror han var polack? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Hur svårt kan det vara? TPC är till för hårdvaran, dvs båtar, flugplan, tånks, motorcyklar, skottkärror etc. etc. Taktik och stridsteknik diskuteras i Luckan. Flyttar, meckar, donar. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 När USA 1950 landsatte i Wolmi-do i Koreakriget. Mellan första och andra landsättningen var en tidvatten cykel som gjorde att första landsättning var avskuren under tiden. Och fienden visse vad som var på gång. Grenada 1983, men det kanske var lite mer commando. http://www.history.navy.mil/faqs/faq95-1.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 (edited) Under en av de militära skolor som jag genomfört fick vi studera exemplet Inchon, landstigningen den 15 september 1950 (eller Wolmi-do, "Grön strand", som Dr. T-68 skriver). Kan klart rekommenderas och är mycket intressant läsning, både vad gäller förberedelser såväl som själva operationen ("Operation Chromite") och vad resultatet blev (eller inte blev). För övrigt heter det littoral warfare, inte littorial. /G.L. Edited April 15, 2007 by Göta Lejon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Nu är jag inte orienterad om havsdjupen kring Falklandsöarna, men kriget där 1982 borde väl vara den mest brunvattninga sjökrigsinsatsen i modern tid? Speciellt tänker jag på den del av striderna mellan örlogsfartyg och flyg som utspelade sig i Falklandssundet och landstigningsoperationerna med eldunderstöd från fartygsartilleri... Boken finns på Amazon: http://www.amazon.co.uk/One-Hundred-Days-F...r/dp/0007134673 och är skriven av Chefen själv: Sandy Woodward Speciellt intressant är det att kolla in Falklandskriget mot bakgrund av hur mycket detta faktiskt påverkar svensk sjömilitär doktrin... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 On that notion så kan jag rekommendera Chris Craigs "Eldunderstöd" som dels handlar om hans tid som fartygschef på HMS Alacrity under Falklandskriget och dels om hans tid som chef för de brittiska sjöstyrkorna som deltog i första gulfkriget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted April 16, 2007 Author Report Share Posted April 16, 2007 Har lästa dessa "klassiker" om falklandskriget, och kan bara hålla med om att detta krig kanske bäst belyser komplexiteten i kustnära krigföring, kanske tom skärgårdskrigföring. Varför jag vänder lite mot de flesta stora landstigningsföretag är just det att de ofta sker mot en öppen kust. Förutom rena invasioner så är det framförallt sjökrig i begränsade farvatten som jag ser som intressant, tex operationera med MTB i Engelska Kanalen och runt Filipinerna i WW2, även Israels sjökrig (tex Latika) är intressant eftersom det r operationer med fartyg av motsvarande kapacitet och storlek som vi har. Vad säger ni om Narvik operationerna 1940? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts