Jump to content

Haubits m/4140

Maskirovka

Recommended Posts

Visst fanns/finns det en 105 mm haubits som hade beteckningen m/4140? Jag har för mig att det svenska försvaret förfogade över omkr. 400-500 av dessa pjäser, som jag förmodar var tillverkade av Bofors.

Kan någon berätta ngt om denna haubits? Jag skulle vilja veta allt, vem som tillverkade dem, i hur många antal, mellan vilka år, prestanda och övriga fakta, vilka förband de fanns i, om de finns kvar - om inte, vad som hände med pjäserna, osv osv. Dvs allt matnyttigt.

Jodå, Bofors levererade under slutet av 1950- och början av 1960-talet 132 pjäser 10,5 cm haubits m/4140. Seriebeställningen lades 1957.

Skillnaden jämfört med 10,5 cm haubits m/40 är främst krysslavetten. Detta gör att pjäsen snabbt kan inrikta mot nya eldområden horisonten runte om grupperingen så medger. Dessutom ger lavetten möjlighet att skjuta övergrader.

Krysslavetten innebär att pjäsen ej står på sina hjul utan på fyra lavettben som bildar ett kryss. Detta kräver jämnare mark vid gruppering men har som nämnts fördelar över den vanliga lavetten. M/4140 hade från början längre eldrör än m/40, tallriksmynningsbroms annan, bättre am och bättre hjul än m/40. Skillnaderna minskade efterhand som m/40 fick nya eldrör inklusive möjlighet att använda den nya amen och tallriksbromsen samt renoverades och modifierades i övrigt.

Pjäsen ingick bl a som bataljonsartilleri i pansarbrigader och i pansarhaubitsbataljoner. En hel del av m/4140 tilbringade mycket tid på Gotland. På Gotland kördes inte pjäserna så många mil (ut till Tofta och hem igen) medan m/40 pjäserna på fastlandet gick många mil landsvägsmarsch. Detta gjorde att man bytte haubitsar mellan Gotland och fastlandet när underlavetterna i m/40 började bli slitna.

m/4140 fanns också länge (sent 1990-tal) kvar i de sista resterna av territorialförsvaret, ingående i lokalförsvarshaubitsbatterier som länge var utrustade med hjultraktor som dragfordon.

Pjäsen finns inte längre kvar i krigsorganisationen. Jag har sett ett antal m/4140 på olika regementen och på något återvinningsföretag tror jag. Jag känner inte till exakt vad som hänt med dem men Gothard är nog ett hett tips.

• 4 weeks later...
Tror att vi har skeppat iväg ett antal pjäser till Baltikum. Dock inte helt säker.

20000803ko31i.jpg

Estland har fått ett batteri om 19 finska 105 mm med kringutrustning (sambandutr etc). Saknar dock eget artfält, och får utbildning och skjuter skarpt i Finland (se bilden ovan), som även donerat ammunition.

Litauen Har fått 72 st. danska (amerikanska M50/M101 nedan) 105 mm haubitsar med stor andel kringutrustning (lastbilar etc.) Har dock eget skjutfält.

patranka.jpg

Lettland verkar inte ha fått några 4140 från Sverige iaf. Det tyngsta de har för närvarande verkar istället vara dessa (svenska?) kanoner:

2n.jpg

Edited by Informatör

Pjäsen på bilden ovan är ingen 10,5 cm Haub m/4140, troligen om den nu är svensk kan det vara en 10,5 cm Haub m/40 med tanke på lavetten, men någon 4140 är det inte.

Är väl ingen som påstått det heller. Jag skrev att Estland fått finska haubitsar samt Litauen danska haubitsar men att Lettland inte fått 4140. De fick istället nöja sig med pv1110 som grövsta pjäs i sin arsenal.

Nu var det väl inte som ART dom fick 90mm....  ;)

Utan för att användas som dom Pv-Pjäser dom är.

Därför är det väl lite vilseledande att nämna dom här? ?

Såklart används pv1110 vad de är konstruerade till. Men kollar man på

http://www.mod.gov.lv/english/04dienests/0.../03dienesta.php

så ser man att de utbildar folk inom "artilleriet". Lite märkligt eftersom jag inte någonstans hittar att de har något sådant. Hm :blink: En inte alltför vild teori är ju att de klassar pv1110 som artilleri, kanoner som de är.

Edited by Informatör

LD>>> Tycker mycket illa om ditt sätt att försöka bevisa din åsikt genom omvänd bevisföring. Sluta med det genast. Nog om det...

Jag vet inte vad dom har för art men jag vet att man sätter inte automatisk art på de tyngsta man har utan det är som du säkert vet helt andra grunder. Ett pv-vapen är ett pv-vapen, punkt slut!

så ser man att de utbildar folk inom "artilleriet". Lite märkligt eftersom jag inte någonstans hittar att de har något sådant. Hm  :blink:  En inte alltför vild teori är ju att de klassar pv1110 som artilleri, kanoner som de är.

Njaa...tror nog att dom snarast utbildas på Grk

än att det är Pv-Pjäs det är frågan om.

Sen är jag inte säker på att dom INTE har

Art......Var har du hört det? ? ;)

Njaa...tror nog att dom snarast utbildas på Grk

än att det är Pv-Pjäs det är frågan om.

Sen är jag inte säker på att dom INTE har

Art......Var har du hört det? ? ;)

Kan nog stämma bra när man tänker efter, 12 cm grk.

Om de skulle haft artilleri så skulle det finnas information om det som det gör om de andra baltiska länderna. Det finns ingen information = de har inga.

• 1 year later...
så ser man att de utbildar folk inom "artilleriet". Lite märkligt eftersom jag inte någonstans hittar att de har något sådant. Hm  :uzi  En inte alltför vild teori är ju att de klassar pv1110 som artilleri, kanoner som de är.

En vagt anknuten tråd kan vara att i Sovjet klassades även pv- och grkförband som 'artilleristiska' i bemärkelsen att kompaniförbanden benämndes "batareja" istället för "rota" och bataljonsförbanden "divizion" och inte "bataljon".

Bara en tanke.

EDIT: Ovanstående gäller även luftvärn samt såklart både eldrörs- och raketartilleri.

Edited by Vysotskij

• 3 years later...

Har en bekant som gjorde vpl som laddare på en 4140 och han hävdade en gång att de genom att bryta mot vissa säk bestämmelser kunde skjuta 30?! granater i minuten. Kan detta verkligen stämma? Tror inte att han ljuger men minnet kan ju svika efter en sådar 15 år.

Har en bekant som gjorde vpl som laddare på en 4140 och han hävdade en gång att de genom att bryta mot vissa säk bestämmelser kunde skjuta 30?! granater i minuten. Kan detta verkligen stämma? Tror inte att han ljuger men minnet kan ju svika efter en sådar 15 år.

Farsan var riktare på nån av de där kanonerna, m/40 har jag för mig. De kunde skjuta bra fort, i princip var den begränsande faktorn rekylhastigheten och hur snabbt de kunde langa fram granater. Riktaren satt då på kanonen och drog hela tiden i avfyringssnöret. Fullständing säki vidrigt men de tränade på det ändå. Mitten på 60 talet nån gång var det han gjorde lumpen med det. I början hade de till och med kvar de gamla ekerhjulen från kriget och dragselar för häst som reservförfarande.

Haubits m/4140 fanns på Svea artilleriregemente/A1, i alla fall så sent som utbildningsåret 1979-1980 och vi började utbildas på den pjäsen innan vi gick över till haubits 77A. Vad vi använde för typ av granater när vi sköt med 4140 har försvunnit ur minnet...

OT. En risk vid gruppering av 4140 var momentet med att fälla upp hjulen. Höll man inte i det omkring två (?; har glömt exakta längden) meter långa röret/stången så var det väldigt lätt att man fick en rejäl smäll. Det hände för övrigt vid en skarp gruppering och det förvånar mig än idag att killen som träffades inte fick pannbenet sönderslaget.

OT2: Vi hade den då moderna Tgb 40 att dra också 4140-pjäserna med; används de fortfarande av försvaret? Slut OT.

/Stocken

Edited by Stocken

Haubits m/4140 fanns på Svea artilleriregemente/A1, i alla fall så sent som utbildningsåret 1979-1980 och vi började utbildas på den pjäsen innan vi gick över till haubits 77A. Vad vi använde för typ av granater när vi sköt med den har försvunnit ur minnet...

OT. En risk vid gruppering av 4140 var momentet med att fälla upp hjulen. Höll man inte i det omkring två (?; har glömt exakta längden) meter långa röret/stången så var det väldigt lätt att man fick en rejäl smäll. Det hände för övrigt vid en skarp gruppering och det förvånar mig än idag att killen som träffades inte fick pannbenet sönderslaget.

OT2: Vi hade den då moderna Tgb 40 att dra också 4140-pjäserna med; används de fortfarande av försvaret? Slut OT.

/Stocken

40 bilarna? Det har jag svårt att tänka mig att de inte skulle göra.

Hej Peo

Jag kollade just på wikipedia och här http://sv.wikipedia.org/wiki/Terr%C3%A4ngbil_30/40 står att de kommer att vara i tjänst till år 2020. Men vad används de till efter att alla(?) haubitsar sedan x år är monterade på dumperchassin? Ammunitionstransport till grupperade artilleriförband?

/Stocken

det finns 2 dumper pjäser idag, och det är försökspjäser, resternade 48st Haubits 77B är dragna av TGB 40.

artilleri utbildas dock bara i Boden så endast 12 pjäser används åt gången (hur många som skall dumpermonteras är fortfarande osäkert, men ryktet säger 20st)

de flesta regementena använder TGB40 i olika roller även om användningen minskar till förmån för "civila" bilar.

Det kräver en hel del av pjässervicen, det snabbaste som min grupp lyckades med var 3 lag på 6-7 sekunder (en granat laddad, en i laddbryggan och laddare 1 med nästa. Langingen från laddare 2 gick för långsamt)

Eftersom bild saknas så lägger jag in en bild på nämnda Haubits. :mellow:

10.5cm_haub_4140_b1.jpg

Minnen...