Jump to content

800 värnpliktiga får inte rycka in?

Guest Meanandkean

Recommended Posts

• Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sant, man känner sig bara så fruktansvärt frustrerad :unsure: , svårt o förklara för en möjligt blivande arbetsgivare, att jag inte vet fall jag ska göra värnplikten eller inte,

Skulle kännas fruktansvärt dumt o bli utan jobb för att det tar tid för försvarsmakten att gå ut med ett beslut.

För att sedan vänta med att säga vilka som kommer och inte kommer få göra värnplikten,

Tror ni att varje berört regemente har uppgifterna på vilka som klarar sig och vilka som åker ut? alltså fall det redan är bestämt?

//A :mellow:

"Vad var det jag sa", "Tagit sig vatten över huvudet", "Mitt dummaste beslut". Är det någon som har några fler floskler som besannats?

"En ond cirkel" är min favvis. :dribble: Man har inte officerare och pengar nog att utbilda värnpliktiga och hålla insatsstyrkor operativa samtidigt, varför värnpliktsutbildningen blir lidande, varpå rekryteringsunderlaget till insatsstyrkorna minskar och mer pengar måste tillföras insatsstyrkorna så att rekryteringen nödtorftigt hålls uppe av gammelyxor (jag lovar, bara en mission till, heders!), varpå värnpliktsutbildningen får mindre utrymme igen, et cetera, unt so weiter, and so on and so forth. :rockon:

För de som verkligen vill göra lumpen kan man väl fortfarande överklaga ett beslut som fattats av pliktverket? Känner till en eller två personer som under tidigare nedskärningsrundor fått foten (placerats i utbildningsreserven hette det nog då) från sin tilldelade tjänst innan de hunnit rycka in, och då överklagat pliktverkets beslut och fått en ny tjänst. Visserligen något år senare, men den som väntar på något grönt. :) Det är visserligen ganska många år sedan, men värt att kolla upp om man är ihärdig.

Finns det en värnplikts handläggare vid varje regemente? eller är det någon/några som innefattar sig vid myndigheten Pliktverket?

//A

Det finns vpl-handläggare på alla förband.

/K

Åh gud. Stackars förband.

De är redan underbemmanade och nu blir de fullständigt nerringda av blivande värnpliktiga också!

Det inte lätt när det är svårt.

Precis.

Ta det lite lugnt nu. Vpl-handläggarna på förbanden sitter inte med infon ni vill ha. Ge detta lite tid att verka ut så kommer ni få den information ni ska ha.

Tänk på att "inga nyheter är goda nyheter".

/K

Skolinformatören på P4 är på arbetsresa så han får ni inte tag på iaf.

Men snackade med en på pliktverket som visste lite mer. Han sa att när det va så få som 12 st som ska bort så kollar dom nog på mönstringsvärden medan om det är många så kan det bli slumpen som avgör vem som ryker.

Han hade även svårt att tro att dom skulle plocka folk från skyttetjänster i dom fallen där det var få som skulle bort.

Pratade med en kapten på p4 och för min del var det lugnt (inskriven som bärgningsplutonbefäl), han sluddrade även nåt om att det inte var "den typen" tjänster som skulle bort, exakt vad han menade med det vet jag inte men kanske hjälper någon...

Han sa även att om man var drabbad så kan man överklaga och då förhoppningsvis få en ny tjänst.

Jag finner ej någon adress där man kan mejla till ledningsregementet och fråga om hur det igentligen ligger till, vet någon vart man ska skriva? eller skriver man direkt till någon allmän adress som gäller hela försvarsmakten?

Känner att detta sätt kanske är bättre än att ringa ner vpl handläggarna som förmodligen inte sitter på någon information,

Någon som har en aning om vart man ska vända sig?

//A

Passus: Själv mönstrade jag i början av 90-talet och fick meddelandet att jag skulle göra 15 månader på I16. Strax efter jag fyllde 30 (eller 31,32... alltså ca 12-14år senare) fick jag ett brev om att jag inte längre behövdes inom försvaret. Det känns som om det fattas ett brev någonstans därimellan ;)

/S

Jag finner ej någon adress där man kan mejla till ledningsregementet och fråga om hur det igentligen ligger till, vet någon vart man ska skriva? eller skriver man direkt till någon allmän adress som gäller hela försvarsmakten?

Känner att detta sätt kanske är bättre än att ringa ner vpl handläggarna som förmodligen inte sitter på någon information,

Någon som har en aning om vart man ska vända sig?

//A

Här http://www.mil.se/article.php?id=364 finns många matnyttiga adresser och telefonnummer. Jag har inte fått svar på något mail jag skrivit, om olika saker och ting, men fick direkt svar när jag ringde handläggaren eller motsvarande. Tror det är bäst att ringa, alltså.

Enligt värnpliktshandläggaren på LG har beslut tagits gällande vpl på LG för flera veckor sedan. Hurvida andra berörda regementen tagit beslut ännu, vet jag ej

Lillebror rinde dom igår. Han ska iofs till gardesbat och inte till dragonbat. Då påstod den han pratade med att dom inte hade tagit något beslut gällande vilka som ska bort än?? Beslut väntades inom ca 4 veckor eller liknande. Så kanske gäller det inte hela LG utan som sagt bara dragonbat tagit beslut än?

Enligt värnpliktshandläggaren på LG har beslut tagits gällande vpl på LG för flera veckor sedan. Hurvida andra berörda regementen tagit beslut ännu, vet jag ej

Lillebror rinde dom igår. Han ska iofs till gardesbat och inte till dragonbat. Då påstod den han pratade med att dom inte hade tagit något beslut gällande vilka som ska bort än?? Beslut väntades inom ca 4 veckor eller liknande. Så kanske gäller det inte hela LG utan som sagt bara dragonbat tagit beslut än?

Men jag ringde också till LG och ska till 6. komp som väll tillhör gardesbat? Då sa iaf killen samma sak som till Jonas88. Äsch, detta är ett mysterium, man får helt enkelt vänta och se. Svar väntas under maj eller något.

Om det lugnar er lite så skiver de detta på svt.se:

Överbefälhavaren säger också att planen på att stoppa inryckningen för 800 värnpliktiga kan omprövas. Planen har fått hård kritik av Pliktverket som har rätt att säga nej till den.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...s=rubrik_808776

/Koskela

/Koskela

Det var ju goda nyheter.

Är inte Mikael Tornvig reservofficier? Vore coolt att få han. :mellow:

Här stod det mer än i SVTs artikel: http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=36731

Edited by T-bone

Därför vill ÖB omdisponera medel i Försvarsmaktens budget för att skapa utrymme för nyrekryteringar, uppskattningsvis ett par hundra miljoner kronor.

Ett par hundra miljoner till som försvinner bort. Undrar vad som stryks den här gången?

En del har ju redan tagits bort: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=28937

/ignis

Överbefälhavaren säger också att planen på att stoppa inryckningen för 800 värnpliktiga kan omprövas. Planen har fått hård kritik av Pliktverket som har rätt att säga nej till den.

/Koskela

Väldigt fint! Nu känns det helt klart lite bättre måste jag säga. Men det finns tydligen pengabrist för 290 av de 800. Så vi får väl se hur det blir. Hoppas på omprövning :D

Som jag ser det är inte personalbrist det enda problemet. Det är många förband som skall ha personal förlagda i beredskap under första delen av 2008 så på vissa ställen finns det kanske inte plats.

Självklart är det bra om det kan lösas, men det känns som tillfälliga lösningar. Att anställa BFA/FA som det talas om här är ju redan nu ett flitigt nyttjat verktyg på många förband.