Snooz Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Verkade inte som om hon hade klarhet riktigt. Men alla berörda skulle få hem en skrivning från Pliktverket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Hon gav ingen information när denna utskickning skulle ske? /A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Kan kanske dröja då frågan fortfarande diskuteras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Sant, man känner sig bara så fruktansvärt frustrerad , svårt o förklara för en möjligt blivande arbetsgivare, att jag inte vet fall jag ska göra värnplikten eller inte, Skulle kännas fruktansvärt dumt o bli utan jobb för att det tar tid för försvarsmakten att gå ut med ett beslut. För att sedan vänta med att säga vilka som kommer och inte kommer få göra värnplikten, Tror ni att varje berört regemente har uppgifterna på vilka som klarar sig och vilka som åker ut? alltså fall det redan är bestämt? //A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snooz Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Hon gav ingen information när denna utskickning skulle ske? Du anar svaret... Nej, hon visste inget om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Okej, jag är inte direkt förvånad Någon annan som har ringt och hört något om sina tjänster? är enormt tacksam för all information jag kan få, Tack på förhand //A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 "Vad var det jag sa", "Tagit sig vatten över huvudet", "Mitt dummaste beslut". Är det någon som har några fler floskler som besannats? "En ond cirkel" är min favvis. Man har inte officerare och pengar nog att utbilda värnpliktiga och hålla insatsstyrkor operativa samtidigt, varför värnpliktsutbildningen blir lidande, varpå rekryteringsunderlaget till insatsstyrkorna minskar och mer pengar måste tillföras insatsstyrkorna så att rekryteringen nödtorftigt hålls uppe av gammelyxor (jag lovar, bara en mission till, heders!), varpå värnpliktsutbildningen får mindre utrymme igen, et cetera, unt so weiter, and so on and so forth. För de som verkligen vill göra lumpen kan man väl fortfarande överklaga ett beslut som fattats av pliktverket? Känner till en eller två personer som under tidigare nedskärningsrundor fått foten (placerats i utbildningsreserven hette det nog då) från sin tilldelade tjänst innan de hunnit rycka in, och då överklagat pliktverkets beslut och fått en ny tjänst. Visserligen något år senare, men den som väntar på något grönt. Det är visserligen ganska många år sedan, men värt att kolla upp om man är ihärdig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas88 Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Enligt värnpliktshandläggaren på LG har beslut tagits gällande vpl på LG för flera veckor sedan. Hurvida andra berörda regementen tagit beslut ännu, vet jag ej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johansson_ Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 (edited) men om LG nu tagit besluten för länge sedan, VARFÖR VÄNTA??? det känns ju lagom kul om lugnet hinner infinna sig igen, och sen dimper det ner ett brev i lådan där man får kalla handen Edited April 16, 2007 by johansson_ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Finns det en värnplikts handläggare vid varje regemente? eller är det någon/några som innefattar sig vid myndigheten Pliktverket? //A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Finns det en värnplikts handläggare vid varje regemente? eller är det någon/några som innefattar sig vid myndigheten Pliktverket? //A Det finns vpl-handläggare på alla förband. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 (edited) Åh gud. Stackars förband. De är redan underbemannade och nu blir de fullständigt nerringda av blivande värnpliktiga också! Det inte lätt när det är svårt. Edited April 16, 2007 by Ignis nitidus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Åh gud. Stackars förband.De är redan underbemmanade och nu blir de fullständigt nerringda av blivande värnpliktiga också! Det inte lätt när det är svårt. Precis. Ta det lite lugnt nu. Vpl-handläggarna på förbanden sitter inte med infon ni vill ha. Ge detta lite tid att verka ut så kommer ni få den information ni ska ha. Tänk på att "inga nyheter är goda nyheter". /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 17, 2007 Report Share Posted April 17, 2007 Skolinformatören på P4 är på arbetsresa så han får ni inte tag på iaf. Men snackade med en på pliktverket som visste lite mer. Han sa att när det va så få som 12 st som ska bort så kollar dom nog på mönstringsvärden medan om det är många så kan det bli slumpen som avgör vem som ryker. Han hade även svårt att tro att dom skulle plocka folk från skyttetjänster i dom fallen där det var få som skulle bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveddan Posted April 17, 2007 Report Share Posted April 17, 2007 Pratade med en kapten på p4 och för min del var det lugnt (inskriven som bärgningsplutonbefäl), han sluddrade även nåt om att det inte var "den typen" tjänster som skulle bort, exakt vad han menade med det vet jag inte men kanske hjälper någon... Han sa även att om man var drabbad så kan man överklaga och då förhoppningsvis få en ny tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nexs Posted April 17, 2007 Report Share Posted April 17, 2007 Har mailat om de 35 platserna på Ing 2 och hoppas på svar snart.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted April 17, 2007 Report Share Posted April 17, 2007 Jag finner ej någon adress där man kan mejla till ledningsregementet och fråga om hur det igentligen ligger till, vet någon vart man ska skriva? eller skriver man direkt till någon allmän adress som gäller hela försvarsmakten? Känner att detta sätt kanske är bättre än att ringa ner vpl handläggarna som förmodligen inte sitter på någon information, Någon som har en aning om vart man ska vända sig? //A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shades Posted April 17, 2007 Report Share Posted April 17, 2007 Passus: Själv mönstrade jag i början av 90-talet och fick meddelandet att jag skulle göra 15 månader på I16. Strax efter jag fyllde 30 (eller 31,32... alltså ca 12-14år senare) fick jag ett brev om att jag inte längre behövdes inom försvaret. Det känns som om det fattas ett brev någonstans därimellan ;) /S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liquid Posted April 17, 2007 Report Share Posted April 17, 2007 Jag finner ej någon adress där man kan mejla till ledningsregementet och fråga om hur det igentligen ligger till, vet någon vart man ska skriva? eller skriver man direkt till någon allmän adress som gäller hela försvarsmakten?Känner att detta sätt kanske är bättre än att ringa ner vpl handläggarna som förmodligen inte sitter på någon information, Någon som har en aning om vart man ska vända sig? //A Här http://www.mil.se/article.php?id=364 finns många matnyttiga adresser och telefonnummer. Jag har inte fått svar på något mail jag skrivit, om olika saker och ting, men fick direkt svar när jag ringde handläggaren eller motsvarande. Tror det är bäst att ringa, alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jända Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Enligt värnpliktshandläggaren på LG har beslut tagits gällande vpl på LG för flera veckor sedan. Hurvida andra berörda regementen tagit beslut ännu, vet jag ej Lillebror rinde dom igår. Han ska iofs till gardesbat och inte till dragonbat. Då påstod den han pratade med att dom inte hade tagit något beslut gällande vilka som ska bort än?? Beslut väntades inom ca 4 veckor eller liknande. Så kanske gäller det inte hela LG utan som sagt bara dragonbat tagit beslut än? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liquid Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Enligt värnpliktshandläggaren på LG har beslut tagits gällande vpl på LG för flera veckor sedan. Hurvida andra berörda regementen tagit beslut ännu, vet jag ej Lillebror rinde dom igår. Han ska iofs till gardesbat och inte till dragonbat. Då påstod den han pratade med att dom inte hade tagit något beslut gällande vilka som ska bort än?? Beslut väntades inom ca 4 veckor eller liknande. Så kanske gäller det inte hela LG utan som sagt bara dragonbat tagit beslut än? Men jag ringde också till LG och ska till 6. komp som väll tillhör gardesbat? Då sa iaf killen samma sak som till Jonas88. Äsch, detta är ett mysterium, man får helt enkelt vänta och se. Svar väntas under maj eller något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Om det lugnar er lite så skiver de detta på svt.se: Överbefälhavaren säger också att planen på att stoppa inryckningen för 800 värnpliktiga kan omprövas. Planen har fått hård kritik av Pliktverket som har rätt att säga nej till den. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...s=rubrik_808776 /Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 (edited) Om det lugnar er lite så skiver de detta på svt.se: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...s=rubrik_808776 /Koskela Det var ju goda nyheter. Är inte Mikael Tornvig reservofficier? Vore coolt att få han. Här stod det mer än i SVTs artikel: http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=36731 Edited April 18, 2007 by T-bone Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Lät om inte annat intressant det där om att eventuellt ta in civila tjänstemän inom olika specialområden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Därför vill ÖB omdisponera medel i Försvarsmaktens budget för att skapa utrymme för nyrekryteringar, uppskattningsvis ett par hundra miljoner kronor. Ett par hundra miljoner till som försvinner bort. Undrar vad som stryks den här gången? En del har ju redan tagits bort: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=28937 /ignis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Om det lugnar er lite så skiver de detta på svt.se:Överbefälhavaren säger också att planen på att stoppa inryckningen för 800 värnpliktiga kan omprövas. Planen har fått hård kritik av Pliktverket som har rätt att säga nej till den. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...s=rubrik_808776 /Koskela Väldigt fint! Nu känns det helt klart lite bättre måste jag säga. Men det finns tydligen pengabrist för 290 av de 800. Så vi får väl se hur det blir. Hoppas på omprövning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Nu känner man sig lite lugnare Nu är det väll bara o vänta o se hur det löser sig //A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelzin Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Som jag ser det är inte personalbrist det enda problemet. Det är många förband som skall ha personal förlagda i beredskap under första delen av 2008 så på vissa ställen finns det kanske inte plats. Självklart är det bra om det kan lösas, men det känns som tillfälliga lösningar. Att anställa BFA/FA som det talas om här är ju redan nu ett flitigt nyttjat verktyg på många förband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Philip_88 Posted April 19, 2007 Report Share Posted April 19, 2007 alltså om de ska hålla på och skära ner så mkt hela tiden så måste dom ju ta mig fan ta bort kravet att man ska ha gjort värnplikt för både US och MHS, annars kommer ju antalet sökande minska jättemkt och därav kvaliteten på dom sökande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted April 19, 2007 Report Share Posted April 19, 2007 ...ta bort kravet att man ska ha gjort värnplikt för... ...MHS...Just detta genomför man i detta nu, och det är utmärkt smart och en skam att det inte gjorts tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts