T-bone Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Är ''IA07'' och FS15 nått som kommer bidra till att ännu fler platser försvinner då eller är det redan kvittat så att säga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Är ''IA07'' och FS15 nått som kommer bidra till att ännu fler platser försvinner då eller är det redan kvittat så att säga? Dessa uppgifter är kända och inräknade. Således borde inte de innebära ytterligare platsminskningar. Men... /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas88 Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Det snackas om att 12 st. vpl ska ryka från P4. Från LG ska de ju ta bort 227, varav (har jag hört) ska 50 av ca 130 bort från min tjänst! Där pratar vi om att vara oroad! Visste man inte detta lite tidigare eller kom det här helt plötsligt? Borde man inte ha varit medveten om att man skulle vara tvungen att skära ner på platser lite tidigare? Världens sämsta timing i och med att detta (eller imorgon) är sista anmälningsdagen till högskola/universitet. Riktigt dåligt enligt mitt tycke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Pliktverkets utspel är helt befängt och de vet de själva om. Jag tror inte Herr GD Körlöf är beredd att låna ut de officerare som han har i sin organisation för att rådda GU 08/09. En temporärt kraftfullt reducerad värnpliktsvolym i armén är nog det enda som kan rädda armén från ett stort kompetensbortfall, både på kort och lång sikt. Tyvärr. Uppgifter, resurser och personal (I form av officerare) står i kraftig obalans just nu. Detta kan skapa jämvikt, eller i sämsta fall illusionen av jämvikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelzin Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Sen kan man (jag) ju fundera på när vi får upp balansen igen. Officersbristen är stor på många förband. Ska jag vara ärlig får jag bilden av att BFA motsv räddar Armén från att haverera totalt. Åtgärden blir att dra ner vplvolymen för att kunna lösa ut uppgifter man åtagit sig. Enligt mig ligger redan nu vplvolymen för lågt för att långsiktigt säkerställa rekryteringen och därmed återväxten... snacka om ond cirkel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liquid Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Jonas, var har du hört det där om Livgardet? Hörde du något om andra befattningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Sen kan man (jag) ju fundera på när vi får upp balansen igen. Officersbristen är stor på många förband. Ska jag vara ärlig får jag bilden av att BFA motsv räddar Armén från att haverera totalt. Åtgärden blir att dra ner vplvolymen för att kunna lösa ut uppgifter man åtagit sig. Enligt mig ligger redan nu vplvolymen för lågt för att långsiktigt säkerställa rekryteringen och därmed återväxten... snacka om ond cirkel. Ålagts är mer korrekt om man ser det ur ett försvarsmaktsperspektiv. Men annars, ja tyvärr. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas88 Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Jonas, var har du hört det där om Livgardet? Hörde du något om andra befattningar? Nej, jag har tyvärr inte hört något om några andra befattningar, men om detta kommer hända i realiteten ryker ju nästan 1/5 bara där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelzin Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Ålagts är mer korrekt om man ser det ur ett försvarsmaktsperspektiv. Men annars, ja tyvärr. /K Det är sant sett från det perspektiv jag skrev! Det är synd om alla de som drabbas av dessa nedskärningar - jag lider verkligen med dem som er som verkligen vill rycka in men kanske aldrig kommer dit. Samtidigt är nog den bästa lösningen i rådande sits det som föreslagits. Jag har fått indikationer om detta (neddragningarna i vplvolym) långt för några månander sedan men det "kommer fram" först nu. Varför detta? OT: Ibland funderar jag vart vi är på väg. Vi har extremt få kvarvarande förband, både i freds- och krigsorganisationen. Vidare kan Arméns kommande värnpliktskull, som sannolikt är den minsta i modern historia, inte utbildas fullt ut för hela firman står och svettas med en stridsgrupp om ca 2000 man som skall beredskapställas om ungefär ett halvår. Kontrasten mot min djupdykning i Bonniers uppslagsverks text om det Svenska försvarets org, storlek samt beredskap anno 1980 ter sig stor, för att inte säga enorm! Slut OT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Ålagts är mer korrekt om man ser det ur ett försvarsmaktsperspektiv. Men annars, ja tyvärr. /K Det är sant sett från det perspektiv jag skrev! Ta det så att en idiot som jag förstår. Menar du att FM har tagit på sig alla uppgifter helt själv utan politikernas styrning? Nä, det gör du väl ändå inte? Statsmakten har ju ålagt FM med ett antal uppgifter och NBG fanns inte som uppgift när underlaget för FB04 sammanställdes och värderades utan uppkom och ålades FM efter processen var ett faktum. Således blev det ett ofinansierat happening av alltihop och del av resultatet ser vi nu. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelzin Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Mitt svar var något otydligt. Jag skall försöka göra det tydligare. Jag skrev det på Försvarsmaktsnivå och således var din rättning om att de borde vara ålagts helt korrekt! Jag ber om ursäkt för min väldigt otydligt formulerade "klartecken" på din rättning. Menar du att FM har tagit på sig alla uppgifter helt själv utan politikernas styrning? Nä, det gör du väl ändå inte? Nej det menar jag förstås inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waba Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 (edited) Pratade nyss med pliktverket, det verkar som att man kanske kan sova lite lugnare om man är inskriven på SkyddC. Som jag skrev tidigare har de ändrat om mycket däruppe under förra veckan, och under denna tiden var man tvungen att fördubbla antalet platser till cirka 180 av någon orsak. Egentligen är man bara ~90 inryckande i januari 2008, dessa dubletter skulle då vara dessa 82 platser som ska bort enligt tidningen. Förhoppningsvis stämmer detta. Edited April 16, 2007 by Waba Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 (edited) Om nu pliktverket skulle vägra (troligt?) att skicka ut några lappar, vad händer då? Kommer folk bli bort motade vid grindarna vid inryck istället? edit: haha fan va skraj jag blev nyss, skulle hämta posten och vi hade fått brev från skatteverket... det första man såg när man öppnade brevlådan var kronan på ett brev. edit 2: Snackade med pliktverket, som det har nämnts tidigare så har ju pliktverket sagt nej så frågan behandlas. I P4s fall var det så att dom hade en del vakanser och att det nog isf skulle bli dom som försvann först, han jag snackade med ville inte lova någonting dock. Edited April 16, 2007 by T-bone Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Om nu pliktverket skulle vägra (troligt?) att skicka ut några lappar, vad händer då?Kommer folk bli bort motade vid grindarna vid inryck istället? edit: haha fan va skraj jag blev nyss, skulle hämta posten och vi hade fått brev från skatteverket... det första man såg när man öppnade brevlådan var kronan på ett brev. edit 2: Snackade med pliktverket, som det har nämnts tidigare så har ju pliktverket sagt nej så frågan behandlas. I P4s fall var det så att dom hade en del vakanser och att det nog isf skulle bli dom som försvann först, han jag snackade med ville inte lova någonting dock. Jag pratade också med pliktverket nu precis. Hon jag pratade med sa att de själv inte vet så mycket mer än det som stod i tidningen. Och att man skulle avvakta och se. Jag frågade vilka tjänster det rörde sig om, mer än sjukvårdare och mekaniker på P7. Men det visste de inte.. om man nu ska tro på det :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Hehe ja hon i växeln trodde P4 låg i Göteborg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas88 Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 hur tror ni att de kommer sålla bort folk? Kommer de gå på mönstringsresultat eller kör man med sist in, först ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snooz Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Inga uppgifter om vilka befattningar på P4 det handlar om alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liquid Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Jonas, jag snackade med någon på Livgardet, han kunde knappa in mitt namn och personnummer i datorn, så kunde han se mitt "öde". Testa att ringa du med, om du inte redan gjort det. Förövrigt var jag fortfarande inskriven ...men det kan ju ändras förstås... Mannen på LG sa att de redan hade bestämt vilka som skulle få stanna, och att det som stog i tidningarna var gamla nyheter för dem. Så om man vill ha besked verkar det vettigast att ringa till de olika regementena. Pliktverket har nog, som sagt, ingen koll på vilka som ryker och vilka som stannar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas88 Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Jonas, jag snackade med någon på Livgardet, han kunde knappa in mitt namn och personnummer i datorn, så kunde han se mitt "öde". Testa att ringa du med, om du inte redan gjort det. Förövrigt var jag fortfarande inskriven ...men det kan ju ändras förstås... Mannen på LG sa att de redan hade bestämt vilka som skulle få stanna, och att det som stog i tidningarna var gamla nyheter för dem. Så om man vill ha besked verkar det vettigast att ringa till de olika regementena. Pliktverket har nog, som sagt, ingen koll på vilka som ryker och vilka som stannar. Okej man tackar! Tror nog att jag ska slå en pling till LG i så fall! Vilket nr. ringde du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jansberger Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Efter telefonsamtal med Pliktverket bekräftades det att ingen värnpliktig kommer ryka från K3 Karlsborg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liquid Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 (edited) Jonas - Ringde detta nummer: 08-584 540 00 Kom först till någon växel där jag förklarade mitt problem, så kopplade hon vidare. Edited April 16, 2007 by Liquid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas88 Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Jonas - Ringde detta nummer: 08-584 540 00 Kom först till någon växel där jag förklarade mitt problem, så kopplade hon vidare. Okej tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Efter telefonsamtal med Pliktverket bekräftades det att ingen värnpliktig kommer ryka från K3 Karlsborg. Det har iofs varit kännt sedan länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas88 Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 (edited) Ringde nu, och "med den här kassan som är just nu" så är jag med! Whoo! Kan inte beskriva den lättnaden känns så otroligt skönt!!! Liquid - Måste ha snackat med samma handläggare, en lite "vresig" stockholmare som använde massa ironi och han sa att de som stod i tidningen var "old news" Edited April 16, 2007 by Jonas88 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Har någon snackat med P7 om hur det blir där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 (edited) Har någon snackat med P7 om hur det blir där? De verkar ha tagit en timmes fikarast eller så har de möte. För man får inget svar när man blir kopplad till P7 Edited April 16, 2007 by Marmoth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liquid Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Ringde nu, och "med den här kassan som är just nu" så är jag med! Whoo! Kan inte beskriva den lättnaden känns så otroligt skönt!!! Liquid - Måste ha snackat med samma handläggare, en lite "vresig" stockholmare som använde massa ironi och han sa att de som stod i tidningen var "old news" Härligt! Ja det var nog samma dude. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snooz Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Ringde P4 och såvitt de kunde se var jag fortfarande inskriven. Får väl se hur det blir där tillslut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Ringde P4 och såvitt de kunde se var jag fortfarande inskriven. Får väl se hur det blir där tillslut. Han sa inte vart dom skulle plocka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted April 16, 2007 Report Share Posted April 16, 2007 Okej, men när man ringer nummret ovan så kommer man till försvarsmaktens växel? Vart ska man be dom koppla en? Jag vart kopplad till nån värnplikts handläggare, fast dom hadde precis gått hem för dagen, Ska man försöka prata med dem? Eller ska jag försöka ta kontakt med Lednings regementet? Någon annan som har tagit kontakt med Ledningsregementet? Någon som har tips på frågor man kan ställa för att luska fram sitt "öde"? Vore skönt o få reda på hur det ska gå för en igentligen då det börjar dra ihop sig med frågor om jobb och så, //A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts