T-bone Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 (edited) Ok, nice. Går det att begära om anstånd efter att man kommit in på en utbildning eller är det tvunget att göra det nu? Sorry för OT. Edited April 15, 2007 by T-bone Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie/Foxtrot Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Men hur funkar det, gäller anståndet tills man gjort klar sin värnplikt eller bara över ett läsår t.ex hösten 07 till våren 08? Och gäller den över en ev tredje termin också?Annars tar ju anståndet slut i November och är inte så sugen på att hoppa på en utbildning såpass sent. Nu ska vi se... Mitt anståndsbeslut från VHS Antagning säger ordagrant... Anståndsbeslut XXXXXX XXXXXX 1987XXXX-XXXX Dy har beviljats anstånd på grund av värnplikt till och med 2007-06-21 (Muck!!), XXXprogram, Uppsala Universitet, anmälningskod XXXXX. Anståndsbeslutet avser det första tillfälle då utbiuldningen i fråga startar efter angivet utryckningsdatum. För att ta din plats i anspråk måste du anmäla dig på nytt till VHS senast den 15 april inför en hösttermin och senast den 15 oktober inför en vårtermin. Annars kan du komma att mista din studieplats. En kopia av detta anståndsbeslut ska bifogas din anmälan. Hälsningar XXXXXXXXX XXXXX VHS Antagning + En tredje termin innebär anställning av FM, = du är inte berättigad fortsatt anstånd för studieplats, pga. du frivilligt fortsätter. Oups... Puck två! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie/Foxtrot Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Ok, nice.Går det att begära om anstånd efter att man kommit in på en utbildning eller är det tvunget att göra det nu? Sorry för OT. https://www.studera.nu/vhstemplates/Studera...and.aspx?id=879 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Stoppade värnpliktiga:317 - S 1 Enköping De heter faktiskt LedR! Nej... skämt åt sido. Vad är de exakt de kommer att ta bort här? Ledning är väldigt stort och då LedR hade två-tre kompanier med enbart folk som sköter ledningen. Kommer ett kompani tas bort då eller? Jag vet att man kan använda ca ett halvt kompani för att få samband över ett stort övningsfält. Kommer detta att resultera att de blir fler större övningar tex? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vic Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Historien upprepar sig. Ja förutom dessa platser kommer 100-200 platser ryka på Pansarbataljonen i Boden pga utbildning av Nordic Battlegroup. Där kan jag hamna i kläm Va??? Hur vet du det? Var fick du den informationen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Någon som vet när man får besked om att ens tjänst har blivit indragen? Kommer bli riktigt besviken om min tjänst försvinner, Någon som har en aning om vilka tjänster som skall tas bort på LedR i Enköping? När man får se sifror som att hälften av regementets värnplikts utbildning skall tas bort blir man ju riktigt orolig. Jag har tjänst som Stridsfordonsskytt/förare GC902. //Oroliga Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Vad jag har förstått så verkar det vara främst dom som ska ligga som tross och ledning som drabbas? Ta inte mitt ord på det dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Vad jag har förstått så verkar det vara främst dom som ska ligga som tross och ledning som drabbas? Ta inte mitt ord på det dock. Ligger nog lite i det, ja. Jag och Faers har diskuterat lite och har kommit fram till att det nog är hela underhållskompaniet på P7 som ryker. Eller iallafall nästan hela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Ligger nog lite i det, ja. Jag och Faers har diskuterat lite och har kommit fram till att det nog är hela underhållskompaniet på P7 som ryker. Eller iallafall nästan hela. Jag är nästan allergisk mot spekulationer. Men innan ni målar fan på väggen så om man tar bort HELA trossen, vilka ska då laga maten i fält etc.? Jag tror knappast att P7 hyr in en cateringfirma som kör ut sina bilar i skogen till de hungriga soldaterna. En hypotetisk fråga bara. //Hedin som försöker vara lite optimistisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Ligger nog lite i det, ja. Jag och Faers har diskuterat lite och har kommit fram till att det nog är hela underhållskompaniet på P7 som ryker. Eller iallafall nästan hela. Låter ju dumt att göra sig av med (nästan)hela trosskomapniet, dom borde väll ändå behövas en hel del? Vore det inte bättre att plocka folk lite här och där? Det kanske inte löser officersbristen dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Ligger nog lite i det, ja. Jag och Faers har diskuterat lite och har kommit fram till att det nog är hela underhållskompaniet på P7 som ryker. Eller iallafall nästan hela. Jag är nästan allergisk mot spekulationer. Men innan ni målar fan på väggen så om man tar bort HELA trossen, vilka ska då laga maten i fält etc.? Jag tror knappast att P7 hyr in en cateringfirma som kör ut sina bilar i skogen till de hungriga soldaterna. En hypotetisk fråga bara. //Hedin som försöker vara lite optimistisk Nu är det ju så att varken jag eller Marmoth har med maten att göra, och hela P7 utom trossen äter ransoner (field meals) i fält istället för lagad mat. Källa: Vpl och en kontakt i köket (mor). Koket blir KANSKE kvar, vet ej. Dock så är jag förvånad över att man drar bort både alla sjukvårdare och alla mekaniker. Det blir lite svårt med övningar om man bara har döda eller levande människor Sen så underhållet på vagnarna... Ja om TOLO drabbas vet jag inget om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 @ Hedin och T-bone Ja, jag vet, jag är pessimist i detta fall :P Men som jag har förstått består underhållskompaniet på P7 av runt 120 man. När sjukvårdarna och mekanikerna försvinner ser jag inte riktigt nyttan stridsfordonsförarna etc på kompaniet kommer att ha. Då är vi kanske uppe i de 100 personerna som det pratas om. Jag tvivlar iallafall att de kommer röra mekskytte och mekunderstödskompaniet på P7.. Finns inte så mycket annat att sno av då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Ni förare kanske får en multiroll som förare/kock/sjukvårdare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 @ Faers & Marmoth Bara för att underhållskompaniets numerär stämmer med de som ska sparas bort tror inte jag det betyder att det är underhållskompaniet som ryker. Det som talar för trossen är att det är en såpass viktig del så tar man bort den så förlamar man hela bataljonen. Jag liksom T-bone tror att man plockar lite här och där alt. plockar bort enheter som inte är lika viktiga för helheten som trossen är, visst är alla viktiga för helheten men man plockar bort de som man lättast kan plocka bort för att förstöra så lite av helheten som möjligt. Spontant så tror jag att Lvkv och spaningsplutonerna ligger risigt till plus att man tar lite på andra ställen också. Jag tror inte att trossen kommer klara sig men neddragningarna kommer inte bli lika drastiska som ni tror. Men jag bara spekulerar, jag har varken insikten eller kunskapen att säga vad som är bäst att ta bort eller vad som kommer tas bort. Men jag vill ändå återigen poängtera att jag tycker vi ska hålla lite i hästarna och vänta på säkra besked istället för att spekulera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 (edited) Om vi ska spekulera lite vilka dom 12 på P4 (konstigt tycker jag också att dom tar såpass många från P7 när P4 är större) kommer tas ifrån. 12 st är väll en ganska liten summa så kommer dom kanske ta en här och där eller råkar några av dom mindre delarna typ närskydd och spaning illa ut? Eller får några bevakningssoldater frisedel när bevakningsföretag tar över? Jag hoppas jag sitter säkert på Wilska iaf, men verkar ju vara en hel del som ska dit så dom kanske kan undanvara några. Vore iofs lite konstigt då Wilska ska vara mer inriktat på utlandstjänst. Ska ringa pliktis och P4 det första jag gör imorgon. Edited April 15, 2007 by T-bone Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Någon som har några mer ställen att läsa på sig med information om detta? Tror ni att man kan få svar på frågor igenom att ringa LedR och eller Pliktverket? Och finns det någon som vet om när man får veta fall man får göra tjänsten eller inte? Ursäkta frågvisheten, //Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 En polare som skulle ryka in i Umeå som Signalist/Förare fick veta i Torsdags att han fått sin tjänst ändrad till Fordonsmekaniker på grund av att vissa delar skulle bort. Så en del får tydligen ändrade befatningar också (kan ju till lägga att han inte är mekaniker uttbildad eller något :P) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Okej, men fick han ett skriftligt brev från pliktverket? Är inte alla andra tjänster redan tillsatta? /A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Det avgörande för vad som försvinner på t ex P7 torde vara vilka officerare det är brist på. Har man inga förplägnadsinstruktörer så blir det inget kok, har man inga sjukvårdsinstruktörer så blir det ingen sjukvård osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waba Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 (edited) Jag pratade med pliktverket i onsdags, ville kolla om det fanns möjlighet att rycka in i Juli 2007 istället för Januari 2008. Det fanns väldigt dåligt med platser öht. enligt förläggaren. Han sa även att jag haft tur då de flyttat om på SkyddC och en del förlorat sina platser helt och hållet. Om det hade nåt och göra med lördagens besked om 800 färre värnpliktiga vet jag inte. Edited April 15, 2007 by Waba Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Okej, men fick han ett skriftligt brev från pliktverket? Är inte alla andra tjänster redan tillsatta? /A Ja det var skriftligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Okej, men det var fortfarande inryck Jan 08 och inte Jun 07? Tack för snabbt svar //A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 (edited) Det avgörande för vad som försvinner på t ex P7 torde vara vilka officerare det är brist på. Har man inga förplägnadsinstruktörer så blir det inget kok, har man inga sjukvårdsinstruktörer så blir det ingen sjukvård osv. Med andra ord är det bara att se vilka delar som P7 sätter upp i NBG för att få reda på vad som drabbas? Grovt förenklat såklart om officersbristen beror på NBG vill säga. Borde inte Armén kunna låna in officerare från Flottan? Psilander, känn dig manad! Om vi ska spekulera lite vilka dom 12 på P4 (konstigt tycker jag också att dom tar såpass många från P7 när P4 är större) kommer tas ifrån.12 st är väll en ganska litet antal... Som svar på din spekulation så är väl officersbristen mer omfattande på P7 än på P4, därför klarar sig P4 bättre. Edited April 15, 2007 by Hedin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Okej, men det var fortfarande inryck Jan 08 och inte Jun 07? Tack för snabbt svar //A svar: ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Med andra ord är det bara att se vilka delar som P7 sätter upp i NBG för att få reda på vad som drabbas? Grovt förenklat såklart om officersbristen beror på NBG vill säga. Inte nödvändigtvis. Vakanserna på P7 behöver inte bero på att de officerarna har en plats i NBG, de kan bero på att de officerarna inte finns helt enkelt. Borde inte Armén kunna låna in officerare från Flottan? Psilander, känn dig manad! Tja, lika lite som en arméofficer kan köra båt så kan nog en sjöofficer köra vagn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Som svar på din spekulation så är väl officersbristen mer omfattande på P7 än på P4, därför klarar sig P4 bättre. Nu spekulerade jag ju iofs mest om vart på P4 dom kommer plocka folk. Vad har P4 för ansvar i NBG? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Vad har P4 för ansvar i NBG? Stabs/grkkompani. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Som svar på din spekulation så är väl officersbristen mer omfattande på P7 än på P4, därför klarar sig P4 bättre. Nu spekulerade jag ju iofs mest om vart på P4 dom kommer plocka folk. Vad har P4 för ansvar i NBG? De har huvudansvar för Core bn och bemannar: Bataljonsstaben och ST/Grkkompaniet. Iom huvudansvaret så åtgår garanterat en hel del folk att stötta under utbildningen och beredskapen. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 och P4 har IA07 vilket lär ta en del folk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 och P4 har IA07 vilket lär ta en del folk ...och FS15. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts