Jump to content

800 värnpliktiga får inte rycka in?

Guest Meanandkean

Recommended Posts

...

Det här med omfördelning av resurser från HKV till utbildningsförband är ju bara en formsak.

"Orientering: Vi har planerat som idioter och inte sett konsekvensen av besluten som fattats

Order: Mj, Övlt, mfl uppställning kl 0730 för tilldelning av ny tjgöringsort from nästa inryck....."

Är man chef så är man!

Huga.

Då tycker jag att ÖB:s lösning är schysstare mot ungdomarna.

/K

:=o

Ja eller så säger folk upp sig i tillräcklig omfattning, fast det är klart jag ser din skräckvision framför mig och börjar tvivla på min ide....

• Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är det något speciellt som kommer prioriteras bort tror ni? Eller kommer de dra in platser från alla regementen?

Har du ens läst tråden?

Ur inlägg 12 i tråden:

Stoppade värnpliktiga:

317 - S 1 Enköping

227 - Livgardet Kungsängen

100 P 7- Lund

71 - Lv 6 Halmstad

82 Skyddscentrum Umeå

40 - A 9 Boden

35 Ing 2 Eksjö

12 P4 Skövde

Är det något speciellt som kommer prioriteras bort tror ni? Eller kommer de dra in platser från alla regementen?

Så som det ser ut nu verkar det bara trossen som ska bort. Så alla jävla jägare och liknande klarar sig verkar det som...

Så som det ser ut nu verkar det bara trossen som ska bort. Så alla jävla jägare och liknande klarar sig verkar det som...

Gör ju inget för mig ;)

Och Krook, andra gången jag kollade igenom tråden såg jag inlägget du citerar. (Fattade inte att man kunde byta visningsmetod. "Outline" var lite jobbig :=o )

Edited by Skinkan

Dom har insett att jägarna är lika effektiva som trossen helt enkelt :=o

Nä, men tänk på LBB, CSAR och NBG. Sedan så kanske det är mer motiverade människor på jägarförbanden, med det menar jag INTE att det ej finns några motiverade på Ing2 osv. Men jag har hört att Pliktverket kommer att sätta sig emot detta beslutet på nyheterna. Dom kommer inte acceptera att dom redan inskrivna personerna får frisedel eller hamnar i utbildningreserven. Hoppas bara att det hjälper...

Edited by Kniv_Charlie

Dom har insett att jägarna är lika effektiva som trossen helt enkelt :)

Nä, men tänk på LBB, CSAR och NBG. Sedan så kanske det är mer motiverade människor på jägarförbanden, med det menar jag INTE att det ej finns några motiverade på Ing2 osv. Men jag har hört att Pliktverket kommer att sätta sig emot detta beslutet på nyheterna. Dom kommer inte acceptera att dom redan inskrivna personerna får frisedel eller hamnar i utbildningreserven. Hoppas bara att det hjälper...

"Lika effektiva"? Vad är det här nu då :=o

Då lägger vi ner tjafset om vilka förband som är bättre eller sämre än andra.

Håll er till ämnet så slipper jag låsa tråden.

Förstör inte mitt goda humör en dag som denna då Modo tagit SM-Guld.

The Swede

BLÅGUL

Tja, den jägare som inte fått vare sig mat, vatten, drivmedel eller ammunition på en vecka är nog varken effektiv eller motiverad. Ännu mindre motiverad lär han vara när han får veta att om han skulle bli skadad så är första förband den enda sjukvård han kommer att se...

Beträffande Pliktverkets eventuella motstånd, vilket resultat kan detta ge? Att 800 värnpliktiga rycker in till förband där det inte finns vare sig befäl eller pengar för att ge dem en relevant utbildning? Är det bättre att spika mål i uniform än att vara civil?

...mitt liv är kört om jag inte får rycka in.

Jag förstår hur du tänker, jag hade antagligen känt likadant. Men finns det inte annat du kan tänka dig att göra? Jobba ihop lite pengar och resa, gå med i HV eller kanske sikta på att bli polis? (Utgår ifrån vad jag antagligen hade gjort..)

Och ang. ansökning till universitet så är det poststämpeln som gäller om jag inte minns fel (kolla www.studera.nu), så ett gammalt hederligt brev med ansökan borde gå vägen, skriv ut och posta snarast.

Tja, den jägare som inte fått vare sig mat, vatten, drivmedel eller ammunition på en vecka är nog varken effektiv eller motiverad. Ännu mindre motiverad lär han vara när han får veta att om han skulle bli skadad så är första förband den enda sjukvård han kommer att se...

Beträffande Pliktverkets eventuella motstånd, vilket resultat kan detta ge? Att 800 värnpliktiga rycker in till förband där det inte finns vare sig befäl eller pengar för att ge dem en relevant utbildning? Är det bättre att spika mål i uniform än att vara civil?

Det var faktiskt ett skämt. SPECIELLT en jägare borde bli sur om han inte får mat å vatten, å rent förbannad utan ammo såklart!

Ja du, chanserna att dom påverkar är ju slim-to-none. Men å andra sidan så borde dom kommit på detta långt innan, tänk dig alla som kommer bli oerhört besvikna. Tänk dig dom som har tackat nej till jobb, skitit i studier osv. Och jag tror man gör annat än att spika mål, sedan finns det dom som anser att dom kanske hellre spikar mål än att harva på ett 7 till 5 jobb.

Det kanske kan leda till ett högre beslutande organ. Regeringen kanske vaskar fram lite extra pengar, vem vet. Man behandlar inte människor på det viset iallafall. De söker motiverade människor, och vad gör de med dessa motiverade människor? Jo, behandlar de som om de vore ett ting. Bra PR!

Till er som funderar på universitet/högskola:

Sök nu, det är en order! Ni har t.o.m mån 16/4. Har ni sen tur och får göra lumpen så tacka nej till skolan.

Precis, Sök!!

Man får göra typ 16 olika ansökningar, det är jättelätt och man får anstånd för lumpen (om man gör militärtjänst så får man skjuta upp sin antagning till nästa år =man är garanterad den platsen till nästa år)

Och om man inte vill så kan man ju alltid tacka nej, närsomhelst under antagningarna osv.

https://www.studera.nu/

Edit: Länk...

Synd att det i princip är försent, koden hinner inte bli hemskickad.

Hela tredje ser ut att ryka... Jag är så jävla körd, för hela SjvPLUT åker förmodligen. P4 är större och bör drabbas därefter.

Och de som börjat tjata om IA06 på p7 blir jag bara sur och förbannad på. Så gör inte det.

Sen så är det väl så att ngn kommer ta livet av sig för detta. Jag kan bara svara för mig själv, men mitt liv är kört om jag inte får rycka in. Jag har ingen möjlighet att söka till högskola eller universitet, mitt jobb är ngt så grymt säsongsbetonat att det inte ens är lönt att fundera på det till hösten, och högskoleprovet har man inte gjort.

Ngn komm ta livet av sig, men inte jag. JAG ska kämpa för en plats. När en tjej jag känner frågade om det fanns mjlighet att rycka in i jan 08 fick hon till svar att det fanns många tjänster över. Plocka bort alla dessa först, eller ska fler killar som har fått placeringar bli bortkörda för att tjejer ska ha de?

EDIT: Tillägg

OBS!

Jag har ingen folkbokföringsadress. Kan jag bli bekräftad användare ändå?

Nej. Vi vill vara säkra på att PIN-koden kommer till just den som användarkontot ska gälla för.

Du kan dock fortfarande registrera ett användarkonto och göra en anmälan via studera.nu utan PIN-kod, genom att logga in med ditt personnummer samt det lösenord som du valde vid registreringen (klicka sedan på "Fortsätt utan PIN-kod"). Observera att du då inte kommer att kunna se dina meriter, ändra uppgifter i din personliga profil, följa din anmälan eller svara på antagningbeskedet direkt på studera. Du bör också ta kontakt med oss omedelbart efter att du avslutat din anmälan (08-545 515 45, eller via formuläret) för att ändra ditt kommunikationssätt till post, så att du får tillgång till kontroll- och antagningsbesked.

https://www.studera.nu/vhstemplates/Studera...id=1219#PIN-kod

Lycka till!!

Ligger nu inskriven som Bassäkjaktpatrullc. för någon månad sen fick jag papper hem om att tjänsten skulle tas bort pg.a. omorganisation.

Ganska nyligen fick jag ett nytt brev där det stod att dom bara skojade.

Blev ombedd att kontakta min inskrivningsförättare för ytterligare information.

Han berättar att det var så många som EM till stridsbåts.. .. och lyckats från mitt förband så de hade fattats ett nytt beslut om att behålla förbandet.

Hela den vevan gjorde mig rädd!

Började fundera skarpt på hur organisationen egentligen sköts?

När den här informationen kommer blir det nästan brunt. När kan man känna sig säker på att man får platsen? Dagen innan inryck?

Eller samtidigt med kängsnörning?

OBS!

Nej. Vi vill vara säkra på att PIN-koden kommer till just den som användarkontot ska gälla för.

Du kan dock fortfarande registrera ett användarkonto och göra en anmälan via studera.nu utan PIN-kod, genom att logga in med ditt personnummer samt det lösenord som du valde vid registreringen (klicka sedan på "Fortsätt utan PIN-kod"). Observera att du då inte kommer att kunna se dina meriter, ändra uppgifter i din personliga profil, följa din anmälan eller svara på antagningbeskedet direkt på studera. Du bör också ta kontakt med oss omedelbart efter att du avslutat din anmälan (08-545 515 45, eller via formuläret) för att ändra ditt kommunikationssätt till post, så att du får tillgång till kontroll- och antagningsbesked.

Lycka till!!

Oavsett vad det står att man kan göra så är det väl lite sent påkommet att vara tvungen att hasta iväg ett val om ens framtida yrke på 2 dagar. Hade jag vetat detta för 1-2 månader sedan hade jag inte haft en sån här press på mig att bestämma vad jag vill söka vidare till. Då hade man haft tid att riktigt tänka igen. (2 månader är iofs ingen betänketid jämfört med ett år i lumpen) För denna befälsbristen och "pengabristen" har väl verkligen inte uppståt över en natt?

OBS!

Lycka till!!

Oavsett vad det står att man kan göra så är det väl lite sent påkommet att vara tvungen att hasta iväg ett val om ens framtida yrke på 2 dagar. Hade jag vetat detta för 1-2 månader sedan hade jag inte haft en sån här press på mig att bestämma vad jag vill söka vidare till. Då hade man haft tid att riktigt tänka igen. (2 månader är iofs ingen betänketid jämfört med ett år i lumpen) För denna befälsbristen och "pengabristen" har väl verkligen inte uppståt över en natt?

Och om man fortfarande inte är säker på vad man ens skulle kunna tänka sig att testa och sedan eventuellt hoppa av efter en vecka eller för den delen för resten av livet, skulle det kunna vara så att fler människor känner så?

Jag vet iaf en, fastän jag är redan antagen sedan ett år...

Men ja, situationen är inte direkt gynnande för rationella beslut och vad håller de på med?

@Marmoth

Det är nog ingen som ifrågasätter att det här är dåligt skött och alldeles för nära inpå. Men det är ingen idé att stirra sig blind på tåget när det kommer mot dig, för att ta en dålig liknelse. Inläggen här är bara ett försök att hjälpa folk till rätta trots att det kan vara på väg att gå åt skogen.

Och om man fortfarande inte är säker på vad man ens skulle kunna tänka sig att testa och sedan eventuellt hoppa av efter en vecka eller för den delen för resten av livet, skulle det kunna vara så att fler människor känner så?

Men ja, situationen är inte direkt gynnande för rationella beslut och vad håller de på med?

Nej det är klart. Men har man inte fått ett skriftligt beslut på inskrivning eller något annat liknande, som ett bevis på att man inte ska/kan söka in till universitetet detta året så lägger man självklart de tankarna mer åt sidan. Mer åt sidan än vad de som hade tänkt söka in gör. (skulle jag tro)

Jag hoppas bara att de som har tagit detta beslut kan inse det, och ändra sig. Eller om det går högre upp och de ändrar beslutet.

@Psk-Jaevel

Självklart förstår jag att folk vill hjälpa till. Men det är nog inte så lätt att sätta in sig i min situation om man inte är i den själv. Känner mig grymt frustrerad just nu. Och jag vill inte föreställa mig hur jag kommer känna OM jag nu blir "nobbad".

Edited by Marmoth

Nej det är klart. Men har man inte fått ett skriftligt beslut på inskrivning eller något annat liknande, som ett bevis på att man inte ska/kan söka in till universitetet detta året så lägger man självklart de tankarna mer åt sidan. Mer åt sidan än vad de som hade tänkt söka in gör. (skulle jag tro)

Jag hoppas bara att de som har tagit detta beslut kan inse det, och ändra sig. Eller om det går högre upp och de ändrar beslutet.

@Psk-Jaevel

Självklart förstår jag att folk vill hjälpa till. Men det är nog inte så lätt att sätta in sig i min situation om man inte är i den själv. Känner mig grymt frustrerad just nu. Och jag vill inte föreställa mig hur jag kommer känna OM jag nu blir "nobbad".

Att man har "definitivt" blivit antagen till värnpliktsutb betyder inte att man inte ska/kan ansöka om högre studier. Snarare tvärtom, om du söker och blir antagen kommer du att bli beviljad anstånd pga. värnpliktsutb. Det betyder att du är garanterad den platsen du blev antagen till och kan kräva/tacka nej till den när din värnplikt är över och en ny skoltermin börjar.

= Om du söker nu och sedan under hösten och sedan under våren -08 så är du med och konkurrerar om samma plats 3 gånger, vilket i normalfallet skulle falla till din fördel. eftersom det är olika krav på urvalet beroende på tidpunkt. Generellt sett så finns det en trend som inom vissa utbildningar tyder på att kraven höjs, desto större anledning att söka så tidigt och så många gånger som möjligt!

C/F- Som har genomfört ett SaganOmRingenRace och behöver sova!

Sitt lungt i båten! Än så länge är det ingen som fått besked om att ens tjänst blivit indragen.

Så sluta oroa er och samla er istället! Sök högskolan ändå. Jag har inga planer på att börja

högskolan till hösten men jag söker ändå. Så sök i förebyggande syfte ifall ni i värsta fall blir

av med eran plats. Men vänta med att tro att världen har gått under... det har den inte... ...än.

Utan att vilja trampa någon på tårna, så måste jag säga att jag just nu är väldigt glad att bytte till Flottan. Det hade verkligen varit förödande att bli av med sin värnpliktstjänst. Jag sitter dock och håller tummarna, befälsbristen är som sagt störst i Flottan.

Lider med er som måste söka högskola på två dagar.

I all verksamhet måste man planera för omfall.

Vad gör jag OM min tjänst blir indragen?

Vad gör jag OM jag inte kan fullfölja min GU pga sjukdom/skada?

Vad gör jag OM jag blir avskild från utbildningen?

Visst,det är kanske trångt om tid för er som inte sökt högskola men livet är en fest, och du är inte bjuden.

Ni har fortfarande någon dag på er.

Sätt fart och sluta tyck synd om er själva, det hjälper er inte det minsta.

Hm, är det någon idé att begära om anstånd om att få göra värnplikt tro?

Blir man av med sitt inskrivningsbeslut så kvittar det ju och får man behålla det så kan man ju inte läsa på högskola.

EDIT: Om man inte söker enskilda kurser såklart.

Edited by T-bone

• Forumsledning
I all verksamhet måste man planera för omfall.

Vad gör jag OM min tjänst blir indragen?

Vad gör jag OM jag inte kan fullfölja min GU pga sjukdom/skada?

Vad gör jag OM jag blir avskild från utbildningen?

Visst,det är kanske trångt om tid för er som inte sökt högskola men livet är en fest, och du är inte bjuden.

Ni har fortfarande någon dag på er.

Sätt fart och sluta tyck synd om er själva, det hjälper er inte det minsta.

...och har man dessa "OM" i beredskap i övriga livet med arbete så kommer smällen inte kännas så hård.

parantes bara..

Utan att vilja trampa någon på tårna, så måste jag säga att jag just nu är väldigt glad att bytte till Flottan. Det hade verkligen varit förödande att bli av med sin värnpliktstjänst. Jag sitter dock och håller tummarna, befälsbristen är som sagt störst i Flottan.

Lider med er som måste söka högskola på två dagar.

Vad grundar du den uträkningen på?

Är det kopplat till antalet platser på pappret i Grundorganisationen på respektive plattform eller har du tagit hänsyn till verkligt personalläge och ställt det mot verkliga uppgifter?

Om man ställer delar av grundutbildningen av värnpliktiga i Armén pga. personalbrist men inte i Flottan så låter det inte som att Flottan sitter sämre till än Armén. Så vi kan sluta det där.

Marinen är klart ett bättre val än Armén, om man vill göra GU och om man inte har några krav på sin utbildning alltså ,O

Pliktverkets utspel är ett spel för galleriet, en marknadskommunikativ åtgärd för att slippa få skit med anledning av den uppkomna situationen. Det törs jag lova.

/K

Hm, är det någon idé att begära om anstånd om att få göra värnplikt tro?

Blir man av med sitt inskrivningsbeslut så kvittar det ju och får man behålla det så kan man ju inte läsa på högskola.

EDIT: Om man inte söker enskilda kurser såklart.

Om du beviljas anstånd (från högskolestudier till förmån för militärtjänst) och gör värnplikten så behåller du ju din plats tills nästa år då du slutar värnplikten, men det är väl själva tanken med anståndsprincipen trodde jag eftersom det fungerade/ar så för mig, men det behöver ju inte vara så...

Det kan ju vara så att du kommer in med dina betyg/prov etc. denna antagningen men inte under nästa pga. höjda krav osv. tanken med anstånd verkar mycket klarare då...

Anståndet gäller även för hela program... Iaf sa Uppsala Universitet det till mig... men det kanske bara gäller vissa fakulteter

Men hur funkar det, gäller anståndet tills man gjort klar sin värnplikt eller bara över ett läsår t.ex hösten 07 till våren 08? Och gäller den över en ev tredje termin också?

Annars tar ju anståndet slut i November och är inte så sugen på att hoppa på en utbildning såpass sent.

Edited by T-bone

Anståndet gäller även för hela program... Iaf sa Uppsala Universitet det till mig... men det kanske bara gäller vissa fakulteter

Ska gälla på riksnivå så det är inte fakultetsstyrt.

@T-bone: Anståndet gäller för din värnpliktsperiod och till när kursen/programmet startar nästa gång. Gör du 3:e terminen så är du anställd av FM och du förbereder ju dig för internationell tjänst så du har nog annat att göra än att plugga efter den :baskerFN:

Men hur funkar det, gäller anståndet tills man gjort klar sin värnplikt eller bara över ett läsår t.ex hösten 07 till våren 08? Och gäller den över en ev tredje termin också?

Annars tar ju anståndet slut i November och är inte så sugen på att hoppa på en utbildning såpass sent.

Anståndet kan gälla längre tid, jag fick anstånd i 2 år. Dock gjorde ansökte jag om anstånd direkt vid ansökan till VHS, skrev bara i vilket år jag ville börja.

Edited by cjg