Snooz Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Dela med dig av svaret från P4 så fort du fått det är du snäll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Det förklarar brevet om att extramönstringen till telekrigmänniska dragits in. Tycker det är vansinnigt det här! Förstår inte varför man skall prioritera någon sorts fancy insatsstyrka över försvaret av Sverige... Eftersom vi troligen kommer att behöva EU som försvarshjälp vid en invasion av Sverige (något som inte känns så realistiskt just nu och i den närmaste framtiden) så är det väl inte så konstigt att vi prioriterar att ge något tillbaka dit? För övrigt så tror jag inte att dessa platser påverkar Sveriges försvar nämnvärt! Eller kanske står vi om 1 år o säger fan X-männen är redan vid Jönköping! Nu skulle vi haft några till o sätta in??? Se det som en utmärkt spark i stjärten att ta tag i era civila liv!! Möjligheter istället för problem!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcusF Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 (edited) Historien upprepar sig. Ja förutom dessa platser kommer 100-200 platser ryka på Pansarbataljonen i Boden pga utbildning av Nordic Battlegroup. Där kan jag hamna i kläm Edited April 14, 2007 by MarcusF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nahoj84 Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 För ett par veckor sen fick en klasskompis ett brev om att man skulle dra in på typ 600 skyttetjänster, och hans plats försvann på hkpflj.Räknas dom 600 in på dessa 800? Platserna på hkpflj som dras in (c:a 30 st) räknas troligvis inte in då vi har andra anledningar än armén att skära (material brist bl.a.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Det förklarar brevet om att extramönstringen till telekrigmänniska dragits in. Tycker det är vansinnigt det här! Förstår inte varför man skall prioritera någon sorts fancy insatsstyrka över försvaret av Sverige... Eftersom vi troligen kommer att behöva EU som försvarshjälp vid en invasion av Sverige (något som inte känns så realistiskt just nu och i den närmaste framtiden) så är det väl inte så konstigt att vi prioriterar att ge något tillbaka dit? För övrigt så tror jag inte att dessa platser påverkar Sveriges försvar nämnvärt! Eller kanske står vi om 1 år o säger fan X-männen är redan vid Jönköping! Nu skulle vi haft några till o sätta in??? Se det som en utmärkt spark i stjärten att ta tag i era civila liv!! Möjligheter istället för problem!! Nog för att det inte föreligger några hot mot oss just nu "Peace in our time!" Men det är enormt korkat att komma ut med det här två dagar innan sista ansökningsdagen till högskolan. Hur fanken ska man hinna ta reda på vilka utbildningar som finns, och vart dom finns, ställa sig i bostadsköer och sånt under en helg. Tänk på dom som inte hinner ta del av informationen i helgen, som skulle gjort värnplikten istället för att plugga, nu förlorar dom ett år. Man måste ju kunna räkna med att FM åtminstånde kan hålla sina åttaganden mot dom pliktiga. Nog för att FM inte är till för dom värnpliktiga, men något förbannat ansvar måste man ju visa! Hela situationen kan ju inte ha uppstått under en natt. Framförhållningen är under all kritik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocha Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Riktigt tråkigt att höra att höra detta, men inte förvånande. FM är inte direkt kända för att ta beslut i god tid eller bra beslut. Jag tror att alla regementen har panik nu då de har brist på befäl och har ett sparkrav som kommer att komma snart. Inte officiellt bestämt ännu men jag kan lova att det kommer snart ett beslut om att de ska förverkliga de sparplaner de varit tvugna att ta fram på regementena. Sedan kan det finnas en möjlighet för de som kommer att bli nekade värnplikten att komma ut i US. Hoppa på hemvärnets tre månadersutb (om den får vara kvar vill säga). Inte kanske att för lockande när man blivit nekad sin ordinarie plats men en möjlighet för de som fortfarande vill göra värnplikt (ja, den i Falun var bemannad med värnpliktiga). Med denna utb blir man behörig till US + att befälen kan rekommendera dig om du gjort ett gott intryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Men vad tror ni om pliktverkets aggerande? Vad händer om de vägrar genomföra "ordern" som det står. De har ju faktiskt rätt i att det är som ett slag i ansiktet med tanke på att vissa kanske har förberett sig för detta i mer än ett år. Har pliktverket något att säga till om i detta fallet? Och tror ni att FM kan ändra beslutet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas88 Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Någon som vet vad som händer med de som blir kickade? Kommer man få en chans att komma in på sina andra- och tredjehandsval eller något liknande, eller blir man utkickad? Är riktigt orolig över detta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waba Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Har pliktverket något att säga till om i detta fallet? Och tror ni att FM kan ändra beslutet? Försvarsmakten kan ju inte styra över Pliktverket men det lär säkert bli påtryckningar från annat håll om man inte hittar en lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Någon som vet vad som händer med de som blir kickade? Kommer man få en chans att komma in på sina andra- och tredjehandsval eller något liknande, eller blir man utkickad? Är riktigt orolig över detta! Jag tror inte att dom kommer få några andra och tredjehandsval. dom platserna är redan upptagna av andra som fått befattningen av pliktverket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Dela med dig av svaret från P4 så fort du fått det är du snäll. Råger. Någon som vet vad det i genomsnitt kostar att utbilda en värnpliktig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Varföt får jag en känsla av att trossen på P4 kommer att bli de som drabbas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Alla har nog den känslan att det är dom själva som kommer bli drabbade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Jag är uppriktigt ledsen för de som sett fram mot sin GU och nu verkar gå en civil tillvaro tillmötes. Däremot så har jag mfl bara väntat på det här.... Det som stör mig mer än någonting just nu är att våran ÖB fortfarande går i uniform! Hur kan man med någon som helst ryggrad gå med på att vara högsta chef i en organisation som missköts så totalt? Den största upgiften för FM är att sätta upp internationella insatsförband, och det gör man på ett sätt som näst intill säkerställer att personalförsörjningen till de förbanden skärs av, både vad gäller Yoff (försvarsbeslutet med indragen YOP och anställningsstopp) och vpl. Se för fasiken till att anställa i första hand nån som kan räkna på HKV och sedan en chef som ser till att klargöra för uppdragsgivaren vad som krävs för att upprätthålla det uppdrag som tilldelats. Sen ser man till att köpa ut all dött kött på en gång! Det blir stora engångskostnader men det skapar förutsättningar att faktist bygga en organisation som är anpassad för de givna upgifterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Alla har nog den känslan att det är dom själva som kommer bli drabbade. Jo. Du har nog rätt. Men med tanke på allt snack om NGB och sådant, så kännsdet ändå som att trossen kommer att "råka illa ut" Men men, vi får se vad framtiden utvisar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Alla har nog den känslan att det är dom själva som kommer bli drabbade. Jo. Du har nog rätt. Men med tanke på allt snack om NGB och sådant, så kännsdet ändå som att trossen kommer att "råka illa ut" Men men, vi får se vad framtiden utvisar. Precis, inte en chans att de till exempel kommer röra 67e komanpiet på P7.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.. Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Det borde väll inte vara helt omöjligt att räkna ut hur många officerare som behövs i NBG (ca 2100 soldater totalt) och utlandsstyrkan (ca 1000 soldater totalt). Sen hur många officerare det behövs för att utbilda X antal värnplitiga. Men nån stans har det gått fel, väldigt fel.. Övrig Reflektion: Men i alla fall NBG -08 borde med facit i hand ha varit NBG -11 istället. Känns som FM stirrar sig blind på NBG och glömmer bort övriga delar. En polare ligger inne på P4 nu och enligt honom låg P4 back med en 60 miljoner (någon bekräfta/dementera?). Och enligt han som så hängde slutövningen väldigt löst.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Finns ju, som man brukar säga, grader i helvetet ;) Jag känner att just vpl-utbildningen är något som bara inte får gå snett - om man ska lyckas rekrytera folk till alla insatser och insatsförband. Man skulle kunna säga att den här situationen är resultatet av att man för några år sedan prioriterade just värnpliktsutbildningen och istället valde att utlysa arbetsbrist, säga upp officerare och ställa in två kullar på YOP. För övrigt så torde en kass vplutbildning vara ännu värre än en utebliven vplutbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Det borde väll inte vara helt omöjligt att räkna ut hur många officerare som behövs i NBG (ca 2100 soldater totalt) och utlandsstyrkan (ca 1000 soldater totalt). Sen hur många officerare det behövs för att utbilda X antal värnplitiga. Men nån stans har det gått fel, väldigt fel.. Övrig Reflektion: Men i alla fall NBG -08 borde med facit i hand ha varit NBG -11 istället. Känns som FM stirrar sig blind på NBG och glömmer bort övriga delar. En polare ligger inne på P4 nu och enligt honom låg P4 back med en 60 miljoner (någon bekräfta/dementera?). Och enligt han som så hängde slutövningen väldigt löst.. jag gissar att det behövs officerare även till annat änn att utbilda vpl. Det finns ett hemvärn som behöver stöd, det finns officerare som ska utbildas själva, det finns officerare som ska vara VB tvärs och kors... det finns de som ska jobba med utveckling, det finns de som ska sitta på staber för sammordning osv.... officerare gör lite mer än att utbilda vpl, ingå i NBG och i US... Det är inte alla officerare som är ute på trupp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Varför känns "allmän vårnplikt" mer urvattnat än någonsin? Jag börjar tycka det är läge att skrota värnplikten helt, och införa yrkesförsvar fullt ut. /nestor - lite småtrött på den här cirkusen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Skulle inte armén kunna lösa det här igenom att bolla runt officerare från andra förband? Tänker då närmast på flottan löser det hela igenom att tvinga ner folk till karlskrona. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Skulle inte armén kunna lösa det här igenom att bolla runt officerare från andra förband?Tänker då närmast på flottan löser det hela igenom att tvinga ner folk till karlskrona. Jättebra idé! En liten hake är att det inte finns några officerare att bolla runt. Kolla på listan över vilka förband som reducerar vpl-kullen och räkna på hur många kvarvarande det är som inte gör det. Snabbt inser du att det är ogörligt. Det enda förband som ev. skulle kunna bidra med folk är Sveriges största, gissa vilket? "Vad var det jag sa", "Tagit sig vatten över huvudet", "Mitt dummaste beslut". Är det någon som har några fler floskler som besannats? /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 (edited) Det är taget Krook. HV? Hur många arbetar på HKV? Edit: Jag vill även påpeka att mitt senaste inlägg var en fråga, inte en idé eller förslag. Edited April 14, 2007 by Tikkanen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Frågan är hur man ska kunna rekrytera värnpliktiga av god kvalité när försvaret (inte på förbandsnivå kanske) har inkompetens inpräntat i pannan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Det är verkligen dålig reklam för Försvarsmakten. Man vill ha dugliga och väl motiverade ungdomar som gör värnplikten och sen gör utlandstjänst och går med i hemvärnet. Hur ska man kunna få det när man behandlar sina framtida värnpliktiga som en vara och inte människor. Det är verkligen osportsligt av dem att inte lämna besked före sista anmälsningsdagen till högskolan. En sak ifall det hade varit på grund av dålig ekonomi. Men nu verkar det som detta är följden av en längre tids dålig planering och det är faktiskt bara kasst! Men jag hoppas att de löser detta på bästa sätt och jag tycker att det är bra att Pliktverket faktiskt tar strid för de värnpliktigas rättigheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Det är taget Krook.HV? Hur många arbetar på HKV? Edit: Jag vill även påpeka att mitt senaste inlägg var en fråga, inte en idé eller förslag. Det var HKV jag avsåg för där jobbar drygt tusen officerare. Men jag hoppas att de löser detta på bästa sätt och jag tycker att det är bra att Pliktverket faktiskt tar strid för de värnpliktigas rättigheterDet bästa är att göra som FM begärt, att inte låta dessa 800 rycka in.Vad ska de göra annars? Det finns inte befäl att utbilda dem. Det finns inte medel att anställa BFA. Det finns inte husrum för de värnpliktiga pga NBG. Det som finns är 20-tält och övningsterräng. Det är det som finns att erbjuda om de ska rycka in. Det är inte bra. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 (edited) Till er som funderar på universitet/högskola: Sök nu, det är en order! Ni har t.o.m mån 16/4. Har ni sen tur och får göra lumpen så tacka nej till skolan. Precis, Sök!! Man får göra typ 16 olika ansökningar, det är jättelätt och man får anstånd för lumpen (om man gör militärtjänst så får man skjuta upp sin antagning till nästa år =man är garanterad den platsen till nästa år) Och om man inte vill så kan man ju alltid tacka nej, närsomhelst under antagningarna osv. https://www.studera.nu/ Edit: Länk... Synd att det i princip är försent, koden hinner inte bli hemskickad. Hela tredje ser ut att ryka... Jag är så jävla körd, för hela SjvPLUT åker förmodligen. P4 är större och bör drabbas därefter. Och de som börjat tjata om IA06 på p7 blir jag bara sur och förbannad på. Så gör inte det. Sen så är det väl så att ngn kommer ta livet av sig för detta. Jag kan bara svara för mig själv, men mitt liv är kört om jag inte får rycka in. Jag har ingen möjlighet att söka till högskola eller universitet, mitt jobb är ngt så grymt säsongsbetonat att det inte ens är lönt att fundera på det till hösten, och högskoleprovet har man inte gjort. Ngn komm ta livet av sig, men inte jag. JAG ska kämpa för en plats. När en tjej jag känner frågade om det fanns mjlighet att rycka in i jan 08 fick hon till svar att det fanns många tjänster över. Plocka bort alla dessa först, eller ska fler killar som har fått placeringar bli bortkörda för att tjejer ska ha de? EDIT: Tillägg Edited April 14, 2007 by Faers Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Skulle inte armén kunna lösa det här igenom att bolla runt officerare från andra förband?Tänker då närmast på flottan löser det hela igenom att tvinga ner folk till karlskrona. Jättebra idé! En liten hake är att det inte finns några officerare att bolla runt. Kolla på listan över vilka förband som reducerar vpl-kullen och räkna på hur många kvarvarande det är som inte gör det. Snabbt inser du att det är ogörligt. Det enda förband som ev. skulle kunna bidra med folk är Sveriges största, gissa vilket? "Vad var det jag sa", "Tagit sig vatten över huvudet", "Mitt dummaste beslut". Är det någon som har några fler floskler som besannats? /K Jag skulle vilja lägga till: Jävla tur att det inte kommer att bli krig på minst 10 år... Jag håller med om HKV, antingen sätter man alla som inte oundvikligen behövs för styrning av firman i trupptjänst på förband med brist eller så köper man ut dom och skickar fakturan till regeringen... Det här med omfördelning av resurser från HKV till utbildningsförband är ju bara en formsak. "Orientering: Vi har planerat som idioter och inte sett konsekvensen av besluten som fattats Order: Mj, Övlt, mfl uppställning kl 0730 för tilldelning av ny tjgöringsort from nästa inryck....." Är man chef så är man! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 ...Det här med omfördelning av resurser från HKV till utbildningsförband är ju bara en formsak. "Orientering: Vi har planerat som idioter och inte sett konsekvensen av besluten som fattats Order: Mj, Övlt, mfl uppställning kl 0730 för tilldelning av ny tjgöringsort from nästa inryck....." Är man chef så är man! Huga. Då tycker jag att ÖB:s lösning är schysstare mot ungdomarna. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skinkan Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Är det något speciellt som kommer prioriteras bort tror ni? Eller kommer de dra in platser från alla regementen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts