Guest Meanandkean Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 inget inryck Det va synd för de som berörs... skulle bli lagom förbannad om dom drog in min! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Är jag förvånad.. Tacka ÖB som skött personalfrågorna så bra vid nerdragningarna Orsaken är att försvaret sparar pengar på att inte utbilda cirka 500 soldater. För övriga cirka 300 saknas befäl, vilket beror på att EU-styrkan Nordic Battle Group ska rycka ut 2008. Dessutom byter försvaret utbildningssystem – och de värnpliktiga hamnar i kläm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freeman Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 (edited) Känns som man skjuter sig själv i foten. Det har redan innan varit osäkert huruvida man kan få det antal värnpliktiga man önskar att fortsätta inom FM (utlandstjänst). Genom att nu ta bort 800 platser så blir det ju inte direkt lättare att uppnå sin målsättning. Det är oroväckande att man inte kan trygga återväxten samtidigt som man sköter NBG m m. Det är inte rätt att spara sig ur problemet. Det behövs uppenbarligen mer resurser. Edited April 14, 2007 by Freeman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Meanandkean Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 vilka kommer dom dra in tro? Stridsbefattningar eller någon annan form av befattningar?.. Kan tänka mig att det blir svårt att lösa högvakstuppgiften om man tex. bestämmer sig för att inte utbilda livkompaniet på LG . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.. Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Enligt en artikel i DN så är följande regementen berörda: Om Försvarsmakten får sin vilja igenom kommer Ledningsregementet i Enköping vara det regemente som minskar sin värnpliktsutbildning mest, den mer än halveras. Livgardet i Kungsängen, och P7 på Revingehed kommer också att lämna återbud till många som redan kallats in. Försvarsmaktens kunskapscentrum för skydd mot kemiska, biologiska, radiologiska och nukleära händelser, som ligger i Umeå, kommer också nästan att halvera värnpliktsutbildningen. Marinen och flygvapnet berörs inte alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Känns som man skjuter sig själv i foten. Det har redan innan varit osäkert huruvida man kan få det antal värnpliktiga man önskar att fortsätta inom FM (utlandstjänst). Genom att nu ta bort 800 platser så blir det ju inte direkt lättare att uppnå sin målsättning. Det är oroväckande att man inte kan trygga återväxten samtidigt som man sköter NBG m m. Det är inte rätt att spara sig ur problemet. Det behövs uppenbarligen mer resurser. Frågan är hu rdet kommer bli redan nu. Intresset för tredje termin verkar svagt bland de värnpliktiga Väldigt ovetenskapligtm men igår pratade jag inför en grupp vpl från P4 om Hemvärnet, och det frågades i förbifarten om deras intresse för tredjeterminen. Vi fick mer intresseanmälninger till HV än folk som uppgav att de var intresserade av tredjeterminen. Spm sagt, ovetneskaplig med icke statiskt säkerställt underlag, men inte första gången jag ser sådana tendenser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freeman Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Frågan är hu rdet kommer bli redan nu. Intresset för tredje termin verkar svagt bland de värnpliktiga Väldigt ovetenskapligtm men igår pratade jag inför en grupp vpl från P4 om Hemvärnet, och det frågades i förbifarten om deras intresse för tredjeterminen. Vi fick mer intresseanmälninger till HV än folk som uppgav att de var intresserade av tredjeterminen. Spm sagt, ovetneskaplig med icke statiskt säkerställt underlag, men inte första gången jag ser sådana tendenser Jo intresset för US går inte att göra så mycket åt mer än att aktivt informera. Däremot så lär det ju finnas ett antal bland dem som nu blir hemförlovade som faktiskt vill göra utlandstjänst, vilket blir ytterligare ett slag mot rekryteringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Jahapp. Här har man gått och längtat bra länge, och nu verkar det som om de kommer dra in 100 platser på mitt kompani på P7. Roligt! Och idag går ansökningstiden för universiteten ut, och jag har inte ägnat mig en tanke åt saken just pga värnplikten....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattan Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Frågan är vad som händer i "mellanåren" när vi inte ska vara med i NBG, kommer det då gå och drälla en massa överflödiga officerare eftersom fler kadetter har antagits till MHS för att fylla vakumet efter de som åkt ut.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt_filur Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Jahapp. Här har man gått och längtat bra länge, och nu verkar det som om de kommer dra in 100 platser på mitt kompani på P7. Roligt! Och idag går ansökningstiden för universiteten ut, och jag har inte ägnat mig en tanke åt saken just pga värnplikten....... Nja, sista ansökningsdagen till högskola/universitet är väl nu på måndag den 16e. Men får beklaga om de drar in din tjänst . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Frågan är vad som händer i "mellanåren" när vi inte ska vara med i NBG, kommer det då gå och drälla en massa överflödiga officerare eftersom fler kadetter har antagits till MHS för att fylla vakumet efter de som åkt ut.... Du behöver nog inte oroa dig. Det kommer att ta åratal att fylla upp de vakanser som uppstått efter FB04. Dessutom tror jag inte att officerare kommer att sluta att säga upp sig själva... Exempelvis Livgardet som är ett av de förband som nu minskar antalet värnpliktiga har ett 50-tal BFA anställda och har ändå befälsbrist... Hur många år tar det att anställa 50 nya officerare tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vic Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Stoppade värnpliktiga: 317 - S 1 Enköping 227 - Livgardet Kungsängen 100 P 7- Lund 71 - Lv 6 Halmstad 82 Skyddscentrum Umeå 40 - A 9 Boden 35 Ing 2 Eksjö 12 P4 Skövde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
033 Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Det förklarar brevet om att extramönstringen till telekrigmänniska dragits in. Tycker det är vansinnigt det här! Förstår inte varför man skall prioritera någon sorts fancy insatsstyrka över försvaret av Sverige... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 oh, Jäklar vad rädd jag blev när jag såg nyheten på text tv. Eftersom marinen verkar ha den största bristen på befäl rent generellt. så var jag rädd att just min plats skulle dras in, men just nu verkar det som om jag inte behöver oroa mig. För ett par veckor sen fick en klasskompis ett brev om att man skulle dra in på typ 600 skyttetjänster, och hans plats försvann på hkpflj. Räknas dom 600 in på dessa 800? Undra hur det hela kommer lösa sig om pliktverket vägrar att skriva ut dom värnpliktiga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Nja, sista ansökningsdagen till högskola/universitet är väl nu på måndag den 16e. Men får beklaga om de drar in din tjänst . Kan de verkligen göra så med såhär kort varsel? Och om man nu får det där brevet, finns det något man kan göra? Det verkar ju som att pliktverket vägrar och kommer inte säga emot om den enskilde individen inte godkänner det, men frågan är hur länge de kommer ha den åsikten.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liquid Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Fan, massor från LG... Undrar när man får reda på om man fått dissen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Pliktis brukar lägga till följande "Detta beslutet kan ej överklagas" Så det blir nog svårt om man får frisedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Den här jävla befälsbristen alltså... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waba Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Helt jävla otroligt. Vart helt kall när jag stod och hörde det på radion, vart ännu värre när de basunerade ut att SkyddC skulle minska sitt antal värnpliktiga med hälften. Jag har avstått från att både söka till högskola och universitet samt ta jobb som hade sträckt sig över min värnpliktstid. Jag håller tummarna hårt för att jag ska få ha kvar min plats uppe i Umeå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 (edited) Helt jävla otroligt.Vart helt kall när jag stod och hörde det på radion, vart ännu värre när de basunerade ut att SkyddC skulle minska sitt antal värnpliktiga med hälften. Jag har avstått från att både söka till högskola och universitet samt ta jobb som hade sträckt sig över min värnpliktstid. Jag håller tummarna hårt för att jag ska få ha kvar min plats uppe i Umeå. Samma här, men de har väl någon baktanke med att de smäller ut nyheten 2 dagar innan anmälningstiden går ut. De vill väl kunna säga att man hade 2 dagar på sig att "bestämma sig". Kul.... Blir väl att man söker in till jänkarna om nu inte Sverige vill ha en Edited April 14, 2007 by Marmoth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Det enda sådana här beslut kommer leda till är att folk kommer att dra sig för att göra värnplikten om man känner att t.ex. högre studier är något som stundar. Om man inte kan vara säker på att få sin plats så kommer man undvika värnplikten istället - vilket gör att vi kommer få ytterligare ett stort tapp på kompetenta människor som vi faktiskt vill ha in i grönkläder. Suck. Egentligen.. Hur svårt kan det vara att lösa problem. BFA i massor.. Spar in på något som inte blir lika kontraproduktivt i längden istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Egentligen.. Hur svårt kan det vara att lösa problem. BFA i massor.. Spar in på något som inte blir lika kontraproduktivt i längden istället. Bra idé. Problemet är bara att det inte längre finns något kvar att spara på som inte blir kontraproduktivt i längden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Egentligen.. Hur svårt kan det vara att lösa problem. BFA i massor.. Spar in på något som inte blir lika kontraproduktivt i längden istället. Bra idé. Problemet är bara att det inte längre finns något kvar att spara på som inte blir kontraproduktivt i längden. Finns ju, som man brukar säga, grader i helvetet ;) Jag känner att just vpl-utbildningen är något som bara inte får gå snett - om man ska lyckas rekrytera folk till alla insatser och insatsförband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psk-jevel Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Till er som funderar på universitet/högskola: Sök nu, det är en order! Ni har t.o.m mån 16/4. Har ni sen tur och får göra lumpen så tacka nej till skolan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Någon som vet vilket kompani som dom drar 12 platser ifrån på P4 är? Visst det är 12 platser men man blir nojjig ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie/Foxtrot Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 (edited) Till er som funderar på universitet/högskola: Sök nu, det är en order! Ni har t.o.m mån 16/4. Har ni sen tur och får göra lumpen så tacka nej till skolan. Precis, Sök!! Man får göra typ 16 olika ansökningar, det är jättelätt och man får anstånd för lumpen (om man gör militärtjänst så får man skjuta upp sin antagning till nästa år =man är garanterad den platsen till nästa år) Och om man inte vill så kan man ju alltid tacka nej, närsomhelst under antagningarna osv. https://www.studera.nu/ Edit: Länk... Edited April 14, 2007 by Charlie/Foxtrot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Precis, Sök!! Man får göra typ 16 olika ansökningar, det är jättelätt och man får anstånd för lumpen (om man gör militärtjänst så får man skjuta upp sin antagning till nästa år =man är garanterad den platsen till nästa år) Och om man inte vill så kan man ju alltid tacka nej, närsomhelst under antagningarna osv. 30 sökningar tror jag det är tom, jäkligt svårt att rangordna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nexs Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 35 Ing 2 Eksjö ska bort... inte många, men det gör en ändå inte direkt mindre orolig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggsork5 Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Någon som vet vilket kompani som dom drar 12 platser ifrån på P4 är?Visst det är 12 platser men man blir nojjig ändå Var det fyra platser från p4 me? Enligt SvD så är det ju, S1 Enköping, Livgardet Kungsängen , P7 Lund, Lv6 Halmstad , SKyddC Umeå. Står inget i min tidning om P4 Skövde, eller har jag missat något? Tråkigt i vilket fall för de drabbade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Var det fyra platser från p4 me? Enligt SvD så är det ju, S1 Enköping, Livgardet Kungsängen , P7 Lund, Lv6 Halmstad , SKyddC Umeå. Står inget i min tidning om P4 Skövde, eller har jag missat något? Tråkigt i vilket fall för de drabbade Stoppade värnpliktiga: 317 - S 1 Enköping 227 - Livgardet Kungsängen 100 P 7- Lund 71 - Lv 6 Halmstad 82 Skyddscentrum Umeå 40 - A 9 Boden 35 Ing 2 Eksjö 12 P4 Skövde 12 st, jag har mailat P4 men lär väll knappast få ett svar inom en snar framtid. Känns som sagt tråkigt, har skickat in min ansökan till högskolan som tur är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts