Minus Posted April 13, 2007 Report Share Posted April 13, 2007 Ja, då var allting lastat och klart för oss på Lv6 för den stora övningen uppe i Jokkmokk som börjar på tisdag nästa vecka! Vi kommer att ha strid mot luftmål med Rb97 HAWK och Rb70 runt omkring Jokkmokks flygplan. Och vi kommer få jägare från K3 och Arvidsjaur letande och spanande efter oss! Själv ingår man i trossen så man kommer inte få se så mycket av dem troligen.. vilket är lite synd då man velat veta vad dom går för! Och enligt vad våra befäl har sagt ska vi även få en spaningsgrupp från SSG efter oss vilket låter rätt overkligt. Men jag vet inte.. det är vad dom sagt iaf, kan bli intressant.. Ochluftmålen kommer bestå av Jas 39G som ochså kommer bli intressant att få se. Enda dryga jag ser med övningen är att den pågår i 10 dagar för oss förare.. Någon här som känner till mer om övningen FOCUS, eller någon av er som skall deltaga? Här kan ni läsa lite om lastningen som vi genomförde idag om ni är intresserade: http://www.halmstad.mil.se/index.php?lang=...ws&id=36669 , http://www.halmstad.mil.se/index.php?lang=...ws&id=36651 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattan Posted April 13, 2007 Report Share Posted April 13, 2007 Ja, då var allting lastat och klart för oss på Lv6 för den stora övningen uppe i Jokkmokk som börjar på tisdag nästa vecka! Vi kommer att ha strid mot luftmål med Rb97 HAWK och Rb70 runt omkring Jokkmokks flygplan. Och vi kommer få jägare från K3 och Arvidsjaur letande och spanande efter oss! Själv ingår man i trossen så man kommer inte få se så mycket av dem troligen.. vilket är lite synd då man velat veta vad dom går för! Och enligt vad våra befäl har sagt ska vi även få en spaningsgrupp från SSG efter oss vilket låter rätt overkligt. Men jag vet inte.. det är vad dom sagt iaf, kan bli intressant.. Ochluftmålen kommer bestå av Jas 39G som ochså kommer bli intressant att få se. Enda dryga jag ser med övningen är att den pågår i 10 dagar för oss förare.. Någon här som känner till mer om övningen FOCUS, eller någon av er som skall deltaga? Här kan ni läsa lite om lastningen som vi genomförde idag om ni är intresserade: http://www.halmstad.mil.se/index.php?lang=...ws&id=36669 , http://www.halmstad.mil.se/index.php?lang=...ws&id=36651 2004 under samma övning fann k3 jägarna en RBS97 grupperingsplats. Tråkigt för dem, de hade nämligen sprungit på skenmål och möttes istället av en närskyddspluton..... gissa vad som hände Närskydd: ---> :jägare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fbginsats Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 jag hoppas att det blir en bätter övning bär uppe... så den inte blir som bat övningen med lv6 .. vissa delar var ju under all kritik .. he det såbar där uppe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 K3 UAVE kommer att deltaga och haalla ett Argusöga över verksamheten paa Jokkmokk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wannabe Kustis Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Hoppas det blir en spännande övning med mycket som händer blir ju tråkigt om det är så att man bara kommer häcka i skogen i en vecka igen... kommer nog bli roligast med att se alla tekniska grejer som lv och flygvapnet har som en ensam liten jägare inte får ta del av så mycket annars... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 K3 UAVE kommer att deltaga och haalla ett Argusöga över verksamheten paa Jokkmokk kommer de flyga med UAV på riktigt eller kommer de köra med sensorn från ugglan monterad under vingen på ett vanligt flygplan? (typ cessna) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 K3 UAVE kommer att deltaga och haalla ett Argusöga över verksamheten paa Jokkmokk kommer de flyga med UAV på riktigt eller kommer de köra med sensorn från ugglan monterad under vingen på ett vanligt flygplan? (typ cessna) De kommer att köra Ugglan, paa riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trizz Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 (edited) De kommer att köra Ugglan, paa riktigt. Måste bara tillägga att min grupp bekämpade två uav:er under övningen. Hade ni vidsel som startbas eller hur gjorde ni? Jag hade varit jäkligt tacksam om en jägare hade velat ge sin syn av övningen. För oss på Rb70 så blev vi ytterst sällan om inte alls attackerade av jägarförband. EC Out! Edited April 25, 2007 by Trizz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Vilka enheter utöver UAV deltog från K3? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 (edited) Det var bara UAV från K3. Resten av motståndet på marken bestod av en: jägarpluton från arvidsjaur, två FAC team SSG, ett FAC team från A9. Jävligt kvalificerad motståndare. Ändå vann vi kriget.. Enligt S-2 fick bekämpade vi mellan 25-50 procent varje gång dom anföll jokkmokks flygbas, och FAC fick ofta avbryta å flytta på sig för vi jagade ner dom från kullarna. Jägarna hade det nog inte helt lätt heller. Vi sörjer BR, FA, EA och de andra enheter som fick dö hjältedöden Trizz min stolte krigare!! Du vet väl att jägarna inte fick genomföra eldöverfall förens sista dagen, striderna innan dess var dueller...jävligt tråkigt att dom inte fick vara mer offensiva, hade varit kul att få möta dom Sen riktigt jävla synd att vi inte fick tag i FAC-teamet från A9. Hade tydligen kört mindre än 25 meter ifrån dom (Vi cruisar i PBVer), dom skulle precis ställa sig upp när vi vända å stack (enligt blå-gul). Känns som om 61a AD bat. har blivit ett riktigt hot mot luftmål.. Nu är det bara CC-07 kvar, ses på slagfältet! EB, out! Edited April 25, 2007 by SemperMetamContingimus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattan Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 De kommer att köra Ugglan, paa riktigt. Måste bara tillägga att min grupp bekämpade två uav:er under övningen. Hade ni vidsel som startbas eller hur gjorde ni? Jag hade varit jäkligt tacksam om en jägare hade velat ge sin syn av övningen. För oss på Rb70 så blev vi ytterst sällan om inte alls attackerade av jägarförband. EC Out! Bidrog inte K3 med spaningsförband i syfte att understödja flyget med underrättelser? I så fall vore det ju inte så konstigt om de inte anföll er.. Sen en liten fundering, hur stor förväntas träffsäkerheten med RB70 vara mot UAV? (kanske iof inte ska vara av allmän kunskap) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Bidrog inte K3 med spaningsförband i syfte att understödja flyget med underrättelser? I så fall vore det ju inte så konstigt om de inte anföll er.. Sen en liten fundering, hur stor förväntas träffsäkerheten med RB70 vara mot UAV? (kanske iof inte ska vara av allmän kunskap) Så länge skytten ser UAV är det mycket enkel att plocka, den gör inte massa undanmanövrar eller flyger särskilt fort. Problemet är alltså att se den, men efter det är det inte större problem..Sen ja, K3 hade bara UAV-enheten där, men en pluton från Arvidsjaur var där också.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Bidrog inte K3 med spaningsförband i syfte att understödja flyget med underrättelser? I så fall vore det ju inte så konstigt om de inte anföll er.. Sen en liten fundering, hur stor förväntas träffsäkerheten med RB70 vara mot UAV? (kanske iof inte ska vara av allmän kunskap) Så länge skytten ser UAV är det mycket enkel att plocka, den gör inte massa undanmanövrar eller flyger särskilt fort. Problemet är alltså att se den, men efter det är det inte större problem..Sen ja, K3 hade bara UAV-enheten där, men en pluton från Arvidsjaur var där också.. Sedan kan man ju undra över effekt/kostnad/syfte. vad kostar en lvrb kontra en Uggla? och saa kan man spinna vidare paa en saadan disskusion. @Trizz, sedan en tid befinner jag mig där tangentborden saknar bokstaven aa, samma som ett mindre vattendrag typ Lagan. Jag har inget med K3 UAVE att göra, men enligt vanligtvis välUNDerrättade källor stod dom uppe naagonstans i övningsoomraadet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 (edited) Kostnaden Robot Vs UAV, är det verkligen något att tänka på om det vore skarpt? Även om själva UAVn inte är särskilt dyr, så underättelsen den skickar tillbaka till fienden kan ju komma att kosta oss mycket mer än en rbs70. Fast jag kan erkänna att när jag hörde att HAWK skjutit ner en UAV log jag ju självklart lite. Kan inte tänka mig annat än att roboten måste kostat mycket mer än UAVn (vet inte säkert) och det känns lite overkill liksom:) Edited April 25, 2007 by SemperMetamContingimus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Kostnaden Robot Vs UAV, är det verkligen något att tänka på om det vore skarpt? Även om själva UAVn inte är särskilt dyr, så underättelsen den skickar tillbaka till fienden kan ju komma att kosta oss mycket mer än en rbs70. Fast jag kan erkänna att när jag hörde att HAWK skjutit ner en UAV log jag ju självklart lite. Kan inte tänka mig annat än att roboten måste kostat mycket mer än UAVn (vet inte säkert) och det känns lite overkill liksom:) Nja...givetvis saa har du ju rätt, men samtidigt...en robot som skjuter ner en UAV kunde ha skjutit ner en JAS istället. Skjuta ner en UAV med en Hawk laater i mina öron som om naagon har blivit lurad...big time. Saa maanga Hawk robotar tror jag inte vi har att det är ett bra byte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Det har du ju absolut rätt i, hellre ett attackplan än en UAV. Vi kan alltid omgruppera ändå Jag undrar om HAWK visste att det var en UAV dom sköt på, eller om dom bara såg rött på lulis och sköt, eller iaf något i den stilen. Sen är det min uppfattning att dom sköt ner den på natten också, så dom kanske såg sig tvunga att skjuta, eftersom det bara fanns ett BORC-sikte ute till rbs70 och dom inte ville att UAV skulle få flyga ostört Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfie Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 rätt, ingen annan var eber i närheten. Det syns tydligt vad det är på MMI:t för skytt/stridsledare. Avseende stridsekonomi: En hawkrobot (mer korrekt rb97) kostar en del även om vi köpt dom billigt. Kostnaden är avsevärt lägre än vad det skulle kostat att låta fienden hitta och bekämpa sitt mål och slutligen kunna slå ut basen. Bara att jämföra robot - UAV är lite blåögt. Värre i så fall är att skjuta, röja sig och behöva omgruppera, vilket tar dig ur eldberedskap en längre tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trizz Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 (edited) @Trizz, sedan en tid befinner jag mig där tangentborden saknar bokstaven aa, samma som ett mindre vattendrag typ Lagan. Jag har inget med K3 UAVE att göra, men enligt vanligtvis välUNDerrättade källor stod dom uppe naagonstans i övningsoomraadet. Vet inte om du försöker ge mig en "hint" men jag är definitivt med på att de befann sig innanför området. Frågar därför att på min Lulis (LUftLägesInformationsSystem) så dök alltid Uaverna upp runt vidsel. Ursäkta för lite OfT. EC Out! Edited April 25, 2007 by Trizz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersJ Posted April 26, 2007 Report Share Posted April 26, 2007 @Trizz, sedan en tid befinner jag mig där tangentborden saknar bokstaven aa, samma som ett mindre vattendrag typ Lagan. Jag har inget med K3 UAVE att göra, men enligt vanligtvis välUNDerrättade källor stod dom uppe naagonstans i övningsoomraadet. Vet inte om du försöker ge mig en "hint" men jag är definitivt med på att de befann sig innanför området. Frågar därför att på min Lulis (LUftLägesInformationsSystem) så dök alltid Uaverna upp runt vidsel. Ursäkta för lite OfT. EC Out! @Trizz: Är du stridsledare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 26, 2007 Report Share Posted April 26, 2007 @Trizz, sedan en tid befinner jag mig där tangentborden saknar bokstaven aa, samma som ett mindre vattendrag typ Lagan. Jag har inget med K3 UAVE att göra, men enligt vanligtvis välUNDerrättade källor stod dom uppe naagonstans i övningsoomraadet. Vet inte om du försöker ge mig en "hint" men jag är definitivt med på att de befann sig innanför området. Frågar därför att på min Lulis (LUftLägesInformationsSystem) så dök alltid Uaverna upp runt vidsel. Ursäkta för lite OfT. EC Out! Dom var grupperad VÄL inne i omraadet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minus Posted April 27, 2007 Author Report Share Posted April 27, 2007 Då är man tillbaka i halmstad igen.. som förare får man stanna kvar extra tid för att lasta på/av fartyget vilketär riktigt segt! Förutom det så har övningen varit bra! Och man har sett en väldigt fin natur då det varit fint väder. Sen har man besparats från den värsta kylan samt allt för mycket snö, vilket är riktigt skönt! Ser nu ifram emot slutövningen som bara är ett par veckor iväg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 En artikel som visar upp övningen lite ur jägarnas synvinkel.. http://www.i19.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=36905 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trizz Posted May 4, 2007 Report Share Posted May 4, 2007 En artikel som visar upp övningen lite ur jägarnas synvinkel..http://www.i19.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=36905 Bra artikel. För oss som var med på övningen så är den intressant att läsa, Men jag tycker den är lite oschysst vinklad. På många av bilderna så framstår jägarna som väldigt duktiga, vilket de säkert är. Det känns dock fel att artiklen får AP och KP grupperna att framstå som amatörer genom att inte berätta att de med högsta sannolikhet har rusat ut ur sitt fordon och greppat vad de kunnat för att besvara striden. Och där av inte är så värst reglementsenligt klädda på bilderna. Trizz / Försöker försvara sitt regemente. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minus Posted May 4, 2007 Author Report Share Posted May 4, 2007 En artikel som visar upp övningen lite ur jägarnas synvinkel..http://www.i19.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=36905 Bra artikel. För oss som var med på övningen så är den intressant att läsa, Men jag tycker den är lite oschysst vinklad. På många av bilderna så framstår jägarna som väldigt duktiga, vilket de säkert är. Det känns dock fel att artiklen får AP och KP grupperna att framstå som amatörer genom att inte berätta att de med högsta sannolikhet har rusat ut ur sitt fordon och greppat vad de kunnat för att besvara striden. Och där av inte är så värst reglementsenligt klädda på bilderna. Trizz / Försöker försvara sitt regemente. Och de flesta striderna vann Nsky enkelt.. åtminstone vad jag hört.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts