Jump to content

Amf1 i hetluften igen?

Recommended Posts

Amf1:s del i det här är än så länge positiv. Bra att de fann på detta!

Att de ansvarar för områden där skummisar gör dumheter innebär inte någon större belastning för dem, anser jag.

Därför anser jag att MarcusF drar för stora växlar på infon från mil.se. Amf1 är som markansvarig utsatt för detta, det är inte de själva som gjort fel.

Om nu inte MarcusF har mer info ifrågan?

/K

Nån som vet vad för nåra det var som hade sin stash där?

Jävligt jobbigt att sånt där ska hända. Många snackar ju skit om FM så fort nått sånt händer.

"- Vilka som ligger bakom får polisutredningen visa, säger Swaan." :winner:

Källa: DN

Nån som vet vad för nåra det var som hade sin stash där?

Jävligt jobbigt att sånt där ska hända. Många snackar ju skit om FM så fort nått sånt händer.

"- Vilka som ligger bakom får polisutredningen visa, säger Swaan." :wub:

Källa: DN

Jag är bäst på att missa sånna saker :winner:

Ska försöka bättra mig :camo:

från mil.se: ...som strider mot vår värdegrund.

strider inte detta mot svensk lag?

tror inte FM är inblandade överhuvudtaget, så det strider ju inte direkt mot värdegrunden som nämns men det är ju definitivt inte bra att sånt här förekommer och framförallt INTE på FMs övningsoråden.

kan någon som kan AMF 1 förklara hur Malma ön kan vara ett övningsområde med skjutförbud? känns konstigt att kalla det övningsområde om man inte får skjuta där. kan ju iofs vara skillnad på övningsfält och skjutfält men diverse lösskjutnings övningar kan man väl genomföra lite varstans så länge berörda parter är medvetna om det!

• Forumsledning

Nej, det måste finnas tillstånd i miljöbestämmelserna att få skjuta, oavsett löst eller skarpt. ..och som du svarar själv så kan man övar 1000 andra saker utan behöva bruka vapen.

Dock borde ju tillfälligt skjuttillstånd kunna utverkas ungefär som när man övar i städer.

Känns ju inte lite OfT det där du:)

Men asså, hur fan kan det komma sig att autmatvapen osv osv osv kan hamna där utan att nån märker det?

Nu står det iofs inte att det är FMs vapen men ändå? På ett övningsområde som tillhör FM så borde det väll råda lite bättre kontroll?

Jag är inte insatt i ämnet men berätta gärna hur fan det kan gå till så? läskigt ju! :eeh:

Dock borde ju tillfälligt skjuttillstånd kunna utverkas ungefär som när man övar i städer.

Men asså, hur fan kan det komma sig att autmatvapen osv osv osv kan hamna där utan att nån märker det?

Nu står det iofs inte att det är FMs vapen men ändå? På ett övningsområde som tillhör FM så borde det väll råda lite bättre kontroll?

Jag är inte insatt i ämnet men berätta gärna hur fan det kan gå till så? läskigt ju! :eeh:

Ta en karta och kolla hur stora områden det egentligen rör sig om.

Återkom sedan och rapportera om du tror att du skulla kunna smussla in dig och lite prylar osett.

/K

När/om du får göra GU så kommer du att märka att det inte är särskilt svårt att vare sig ta sig in eller vistas på militära övningsområden obemärkt.

Läs på och skilj på skyddsobjekt med bevakning och stängsel ala regementsområde/amförråd och stort obebott terängavsnitt utan aktäriseras av daglig överevakning.

Ett normalt övningsfält/skjutfält karraktäriseras av att det är skiljt från civil bebyggelse och trafik, ofta har stora arealer som korsas av antingen många stråk (vanligt vid mekförband) eller nästan inga alls. Civila närboende upplever ofta inget ovanligt vid vht nattetid. Inte drömmen för grannsamverkan med andra ord.....

Det kanske är dags för amf1 att se över sina domäner lite oftare även om de är stora.

Om man vänder på det så är det ju ganska "fool proof" att ha egna skjutövningar på militär mark eftersom personer troligtvis inte reagerar lika hårt som om det skulle vara utanför.

Lite klumpigt att lämna vapen på ett sätt så att de kan hittas.

Det kanske är dags för amf1 att se över sina domäner lite oftare även om de är stora.

Om man vänder på det så är det ju ganska "fool proof" att ha egna skjutövningar på militär mark eftersom personer troligtvis inte reagerar lika hårt som om det skulle vara utanför.

Lite klumpigt att lämna vapen på ett sätt så att de kan hittas.

Jag håller med men man skall ha klart för sig att de övnings skjutfält som finns inte tillkommit för övningar ala FB -04 och senare.

Att det finns vapengömmor är klart obra men vem bryr sig egentligen om att kolla pissdåliga repövningsbaracker som inte ens är värda planket de är ihopspikade av?

Är det troligt att men istället koncentrerat bevakningen till de objekt som har ett värde?

Jag ser ju Älvdalen framför mig och undrar hur ofta man med patrull vänder uppochner på det fältet? Och till vilken nytta?

Risken att någon överambitiös MÖP med komplex skall skjuta av sig lite kommunistskräck? Om man tokpatrullerar av all övntg i hela FM så kommer de här snubbarna att dyka upp i något jaktdistrikt i dalsland istället.... Är det värt den personalinsatsen? Jag tror inte det....

Amf1:s del i det här är än så länge positiv. Bra att de fann på detta!

Att de ansvarar för områden där skummisar gör dumheter innebär inte någon större belastning för dem, anser jag.

Därför anser jag att MarcusF drar för stora växlar på infon från mil.se. Amf1 är som markansvarig utsatt för detta, det är inte de själva som gjort fel.

Om nu inte MarcusF har mer info ifrågan?

/K

Hehe jo visst överdrev jag lite kanske, men det krävs för att få igång diskussionen :mellow:

Nu är det här troligen ett av dom otaliga områden i skärgården som FM äger (sen kriget) och att patrullera dom regelmässigt vore knappast motiverat eller meningsfullt

När personal från Amf 1 kom till baracken hittades otaliga ölflaskor och burkar. Terrängen runt var utbyggd med skjutplatser där det också hittats tomhylsor. Hålen i några av målfigurerna tyder på att det skjutits med skarp ammunition mot dessa.

Låter som det är Hemvärnet som har haft övning där :mellow:

Ja, man reagerar ju på att man hittar airsoft "vapen". Redan där kan man ju avfärda så gott som all form av militär inblandning i det hela. Möjligtsvis, men tveksamt, folk från HV, HVU FFBU, FBU-U och allt vad det nu heter, skulle vara inblandade på något hörn. Låter mera som lite ungdomar har haft "häftigt" och lekt militär på militärt område.

Det märkliga i detta tycker jag är att ingen upprättade o-plats eller dylikt mot byggnaden. Ägaren till vapnet borde ju med all sannolikhet ha återvänt till slut. Om man anser att det inte är lämpligt för värnpliktiga att sättas in mot potentiet beväpnade pesoner(i freds tid) så borde ju polisen gjort detsamma.

Konspirationsteoretikern i mig blir ju lite orolig att det rörs sig om officerare eller annan militär personal som gjort detta och "skyddas" av någon annan.

Men så illa bör det ju inte vara. Hur somhellst märkligt att man inte väntatde ut "buset".

o-plats med vpl borde funka... enda de behöver göra är bevaka och rapportera om nåt händer och då kalla på polis/motsv...

har en känsla av att de som lämmnat vapnen där gjort sig skyldiga till en hel del...

dokument med information om skyddsobjekt borde väl tex innebära att de gjort sig skyldiga till Spioneri.

för att inte tala om olaga vapeninnehav, olaga intrång osv...

kanske tom förberedelser för sabotage om dokumentetn tyder på det...

så placera ut lite folk i en O-plats och ge dem order att kalla på polis så fort någon går in i byggnaden...

sedan är det bara för polisen att gripa busarna på plats (bar gärning).

Amf1 har stora övningsområden i skärgården dit man i de flesta fall endast tar sig till med båt. Dessutom efter Amf1 flytt till Berga så ligger övningsområdena på norra värmdö flera mil bort, det skulle inte vara ekonomiskt försvarbart att övervaka dessa områden.

Detta är dock inte första gången det skjuts utan tillstånd på amf1 övningsområden. Jag fick som ingående i beredskapstroppen under våra beredskapshelger ibland patrullera övningsfältet då man fått indikationer på att det fanns civilister som sköt skarpt på skjutbanorna utan tillstånd.

Någon som vet var Malma ön ligger, har inte hört talas om det förut