Jump to content

När utgick "kartescher" ur den svenska beväpningen?

Darkwand

Recommended Posts

Vilket var det sista vapnet som skör kartescher i det svenska försvaret?

Jag misstänker att det var Bodens karponjärkanoner men är långt ifrån säker.

Det låter väl som ett rimligt antagande.

De sista svenska vapen som det fanns kartescher till torde ha varit 57 mm kaponjärkanon m/07, 8,4 cm kanon m/47 samt 12 cm kanon m/99. Alla tre typerna hörde väl främst hemma i Boden, om jag inte missminner mig. Men vilken pjästyp som fanns kvar längst eller vilken som fick behålla kartescherna längst vet jag inte.

Citerat från Wikipedia:

Granatkartesch används inom artilleriet och är en äldre granattyp. I en granatkartesch är granatkroppen fylld med blykulor inbäddade i harts. I botten finns en drivspegel och under den ligger drivladdningen som består av vanligt svartkrut. Tändröret sitter i granatens spets och är ett tidrör, vilket efter en förinställd tidsrymd via en central krutkanal tänder drivladdningen som skjuter ut blykulorna i en framåtriktad konformad kärve.

Granatkartescher var i början av 1900-talet det svenska fältartilleriets huvudsakliga ammunitionstyp och användes på skjutavstånd upp till 4 á 5 km. Även efter att trotylladdade spränggranater börjat införas 1910 behölls granatkartescher för självförsvar av batteriplatsen fram till 1960-talet.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Granatkartesch

För tydlighetens skull bör det dock påpekas att kartesch inte är det samma som granatkartesch.

Kortare respektive längre skjutavstånd men det står också att granatkartesch även användes för försvar av pjäsställning/batteriplats in på 60-talet vilket väl också var karteschens användningsområde.

För oss infanterister är allt som smäller mer eller mindre obra... :lala: