pagge Posted April 12, 2007 Report Share Posted April 12, 2007 Windows Live Messenger vägrar att starta, internetradion jag lyssnar på tar oceaner av tid på sig för att ladda och hackar ordentligt, och klockan nere i högra hörnet vill inte synkroniseras mot internet. Det jag gjort med datorn fram tills felen upptäcktes är i tur och ordning: installation och körning av programmet Uneraser för att plocka tillbaka slängda dokument, borttagande av ett par spel, cookies och temporary internet files sedan datorn hastigt och lustigt meddelat att jag bara har 60MB hårddiskutrymme kvar i samband med att jag packade upp en rar-fil på 174MB (konstigt nog har jag inte fått några varningar tidigare, och så sent som för någon timme sedan gick datorn lysande trots att den rimligen bör ha varit ungefär lika full då). Kom gärna med förslag på åtgärder. Diskrensning står högt upp på listan, men lär väl knappast hjälpa klockan att synkroniseras. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted April 12, 2007 Report Share Posted April 12, 2007 Om klockan går fel varje gång du startar den så är det först och främst batteriet till BIOS som ska bytas. När det gäller synkningen så kollade jag själv min klocka och när jag dubbelklickade på klockan för att få upp de olika möjligheterna till ändringar av klockan så tår det följande på fliken "Internet-tid": Ett fel uppstod när operativsystemet synkroniserades med time.windows.com Tidssamplingen nekades eftersom: Peer-stratum är lägre än värddatorns stratum Följande står att läsa i hjälpfilen för klockan: Om tidssynkroniseringen misslyckas När du klickar på knappen Uppdatera nu bör klockan synkroniseras med en gång. Om det inte sker kan det bero på någon av följande orsaker: Du är inte ansluten till Internet. Koppla upp dig mot Internet innan du försöker synkronisera klockan. Din personliga brandvägg eller nätverkets brandvägg tillåter inte synkronisering av klockan. De flesta företagsbrandväggar, och en del personliga brandväggar, blockerar tidssynkronisering. Om du är hemanvändare läser du dokumentationen för brandväggen för att ta reda på hur du inaktiverar tidsprotokoll för nätverk (NTP) . Du bör kunna synkronisera klockan om du växlar till Windows-brandvägg. Internet-tidsservern är upptagen eller tillfälligt otillgänglig. Om detta är fallet kan du prova att synkronisera klockan senare eller uppdatera den manuellt genom att dubbelklicka på klockan i Aktivitetsfältet. Du kan också prova med att använda en annan tidsserver. Den tid som visas på datorn skiljer sig alltför mycket från aktuell tid på Internet-tidsservern. Det går inte att synkronisera Internet-tidsservrar med klockan på din dator och datorn är avstängd mer än 15 timmar. För att kunna synkronisera tiden korrekt måste du se till att datum och tid har angetts till värden nära aktuell tid i Egenskaper för datum och tid på Kontrollpanelen. Felet kan alltså ligga i din brandväggen i din eventuella router. Om du har en Netgear-router, vilket jag har, så kan det tydligen hjälpa att uppgradera firmware till den senaste versionen. Om du har en router från något annat företag så kolla på deras hemsida och se om du kan hitta någon info om hur man stänger av routerns NTP-funktion. Har du testat att gå till en återställningspunkt i Windows innan du installerade Uneraser? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted April 12, 2007 Report Share Posted April 12, 2007 Jag insåg just att jag inte heller kan synka tiden. Får också felmeddelandet att den jag försöker peera med (time.windows.com) har lägre stratum. På jobbet har vi pekat om time.windows.com i vår dns till en annan tidskälla och där funkar det. Stratum är ett värde på hur korrekt tiden är i NTP. Stratum 0 är atomur motsv och stratum 10 (orphan mode) innebär att ingen yttre tidskälla finns. Om den man försöker peera (synka) tiden med har lägre stratum har han ju en mindre korrekt tid och därmed kommer den nekas. Det verkar vara detta som händer nu. Skulle tro att microsoft har problem med sin NTP-server. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted April 12, 2007 Report Share Posted April 12, 2007 Om jag synkar mot time.flygplats.net (stratum2) istället så funkar det. En lista på publika stratum2 ntp-servrar finns på http://ntp.isc.org/bin/view/Servers/StratumTwoTimeServers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted April 12, 2007 Report Share Posted April 12, 2007 Har felanmält time.windows.com hos Microsoft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted April 13, 2007 Report Share Posted April 13, 2007 Stratum är ett värde på hur korrekt tiden är i NTP.Stratum 0 är atomur motsv och stratum 10 (orphan mode) innebär att ingen yttre tidskälla finns. Om den man försöker peera (synka) tiden med har lägre stratum har han ju en mindre korrekt tid och därmed kommer den nekas. Det verkar vara detta som händer nu. Skulle tro att microsoft har problem med sin NTP-server. Nej, Stratum är antalet hopp till tidskällan. Tidskällan själv (atomur, GPS-mottagare e.dy.) har stratum 0, datorn som tidskällan är kopplad till har stratum 1, de som får sin tid direkt från den datorn har stratum 2 osv. Noggranheten i NTP kallas offset. Just nu har jag på min dator: stratum 3, offset 2.527 ms och synch distance 46.221 ms. Edit: Bra tidsservrar i Sverige: http://www.netnod.se/time_servers.shtml Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.