Filuren Posted April 11, 2007 Report Share Posted April 11, 2007 Satt å funderade lite kring detta. Om man nu får sig in på ett elitförband, FJS, KJ, Norrlandsjägare och genomför utbildningen med bra betyg. Ses det som en slags merit att ha genomfört denna tuffa utbildning ute i arbetslivet? Ger det nånting att skriva i sin jobbansökan att man utbildats till något av dessa eller ses man som en galen stridis och det därför kanske får motsatt effekt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted April 11, 2007 Report Share Posted April 11, 2007 Tror det har avhandlats flera gånger om här runt i krokarna... Både ja och nej brukar svaret bli. Beroende på vem det är som beslutar ifall du ska få en provanställning så kan det vara bra eller dåligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted April 11, 2007 Report Share Posted April 11, 2007 Jag *tror* att det helt beror på vilken arbetsgivare du söker dig till... Som kanslist på vänster- eller miljöpartiet - tveksamt Dom rekryterare jag har pratat med är intresserade av vilken värnplikt jag har gjort, alla befälstjänster ger bra meritvärde. Någon form av ledande befattning i en "jobbig" tjänst skulle iaf jag se som något positivt. Det beror helt på hur du framför det: "Jag gjorde den hårdaste tjänsten som finns att få i lumpen! Vi gick flera mil om dagen med aaaaasssstunga ryggsäckar och sköt sönder allt vi såg! Det var skitballt!" - inte många poäng hos en ev arbetsgivare... "Jag upptäckte sidor hos mig själv som jag inte visste fanns, jag växte som människa och lärde mig arbeta i grupp under svåra förhållanden" - många poäng hos en ev arbetsgivare. Jag skulle iaf ta upp det i en ansökan, det kan inte skada (tror jag). Snarare motsatsen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted April 11, 2007 Report Share Posted April 11, 2007 Ungefär som att fråga om det är meriterande att kört lastbil i lumpen... Vilket med stor sannolikhet är väldigt meriterande om du söker dig till ett åkeri men knappast om du söker dig till resturangbranshen. Finns många utbildningar som är betydligt mer meriterande än jägartjänster, vissa ger ju desutom högskolepoäng. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 11, 2007 Report Share Posted April 11, 2007 Att gilla utmaningar, kunna ta order och egna inititativ samt bita ihop är bra i alla yrken. Det går i snitt bättre för ex-elitsoldater på arbetsmarknaden, allt annat lika. Ska man ha riktigt bra utdelning tror jag dock att det tydligt gäller att markera att man fattar skillnaden mellan civilt och militärt, utan att ge avkall på de ovannämnda kvaliteter man en gång förvärvat. Jeds inlägg visar poängen. Liksom att de kvaliteter man utvecklar som chef i ett underhållsförband sannolikt är minst lika värdefulla som dem man jobbar med som jägarbasse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted April 11, 2007 Report Share Posted April 11, 2007 Det går i snitt bättre för ex-elitsoldater på arbetsmarknaden, allt annat lika. Vad har du för källor på detta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted April 11, 2007 Report Share Posted April 11, 2007 Flera arbetsgivare jag pratat med i min närhet har sagt att jägartjänst är en stor merit. Främst just för att man lär sig tackla motgångar, kämpa på även när det går trögt och alltid lösa uppgiften. Under min utbildning, som må hända inte klassas som elit men ändå mycket fysiskt krävande, har det aldrig dugit att komma med ursäkter eller klaga. Vilken arbetsgivare vill inte ha en anställd som löser uppgiften utan ursäkter eller klagomål? Visst, förutsättningen är ju att arbetsgivaren har någorlunda koll på vad de olika tjänsterna innebär. Även om jag inte heller har någon källa på Vysotskijs uttalande så har jag hört samma sak. Det finns ett definitivt samband mellan krävande eller hård militärtjänst och lyckad karriär civilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted April 12, 2007 Report Share Posted April 12, 2007 Även om jag inte heller har någon källa på Vysotskijs uttalande så har jag hört samma sak. Det finns ett definitivt samband mellan krävande eller hård militärtjänst och lyckad karriär civilt. Sambandet är nog snarare spuriöst. Samma anledningar som gör att vissa söker sig till dessa tjänster gör också att de lyckas bra på arbetsmarknaden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 12, 2007 Report Share Posted April 12, 2007 Det går i snitt bättre för ex-elitsoldater på arbetsmarknaden, allt annat lika. Vad har du för källor på detta? Det jag ser i min närhet och det personalfolk säger till mig. Samma anledningar som gör att vissa söker sig till dessa tjänster gör också att de lyckas bra på arbetsmarknaden. Visst är korrelationen starkare än kausaliteten. Förmodligen är det man är när man påbörjar lumpen viktigare än vad man lär sig där. Samtidigt är det ju svårt att bevisa att man gillar utmaningar, kan ta order och egna initiativ samt kan bita ihop om man inte givit prov på det innan man söker jobbet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted April 12, 2007 Report Share Posted April 12, 2007 Det går i snitt bättre för ex-elitsoldater på arbetsmarknaden, allt annat lika. Vad har du för källor på detta? Det jag ser i min närhet och det personalfolk säger till mig. Å andra sidan har vi säkert alla i vår närhet också en kustjägarjocke som fortfarande bygger hela sin identitet på de där nio månaderna, trots att resten av världen gått vidare och trycket på muckarjackan bleknat med åren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt_filur Posted April 12, 2007 Report Share Posted April 12, 2007 Här är en rätt intressant artikel om detta... Länk Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted April 13, 2007 Report Share Posted April 13, 2007 Här är en rätt intressant artikel om detta... Länk Nja. Det mest talande var väl att "Det visade sig att en av dem som intervjuade mig också var fallskärmsjägare, så han visste vad det handlade om". Och att vara "landriskanalytiker" på SEB är väl inte precis något som sticker ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt_filur Posted April 13, 2007 Report Share Posted April 13, 2007 Här är en rätt intressant artikel om detta... Länk Nja. Det mest talande var väl att "Det visade sig att en av dem som intervjuade mig också var fallskärmsjägare, så han visste vad det handlade om". Och att vara "landriskanalytiker" på SEB är väl inte precis något som sticker ut. Det är helt sant, det gäller att den som anställer vet vad det handlar om. Fast han menade även att han hade nytta av stresståligheten och uthålligheten ifrån lumpen. Å andra sidan gäller det för många andra tjänster än bara jägartjänsterna... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MtrlC Posted April 13, 2007 Report Share Posted April 13, 2007 Med tanke på hur få som gör lumpen idag tror jag att det är en merit att ha gjort den över huvud taget, oavsett vilken tjänst man haft. De flesta arbetsgivare är ju i den åldern att de själva gjort lumpen och på den tiden (före -90 talet) var de ju bara de som inte klarade av (fysiskt eller psykiskt) att göra lumpen som slapp undan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filuren Posted April 17, 2007 Author Report Share Posted April 17, 2007 Gammal artikel, men iaf: http://www.realtid.se/ArticlePages/200607/...tors697.dbp.asp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted April 17, 2007 Report Share Posted April 17, 2007 Satt å funderade lite kring detta. Om man nu får sig in på ett elitförband, FJS, KJ, Norrlandsjägare och genomför utbildningen med bra betyg. Ordet elitförband hör inte hemma i samma mening som FJS, KJ, NJ etc. De är och förblir utbildningsförband. De enda elitförband vi har består av anställda Yoff. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted April 17, 2007 Report Share Posted April 17, 2007 Elitförband är ett förband som noggrant väljer ut sina rekryter och sollar fram en elit?... alltså är KJ, FJS elitförband? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted April 17, 2007 Report Share Posted April 17, 2007 Elitförband är ett förband som noggrant väljer ut sina rekryter och sollar fram en elit?... alltså är KJ, FJS elitförband? Elitförband kallas ett militärt förband som utgör en elit i det landets krigsmakt. Dvs i sverige blir det pojkarna i Karlsborg, och då menar jag inte ponnyregementet. Våra vplförband kickas ut när dom är fullutbildade. Och man kan knappast kalla sig elitförband om man inga fullt utbildad soldater har att nyttja. Se på SAS, SBS, Rangers, Delta, Green Berets, Paras osv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Elitförband är mig veterligen inte reglementerat i någon svensk nomenklatura. Det krävs en relativt andra hård prövning av dem som gör lumpen på FJS eller kustjägeriet, och tills någon drar en officiell text i huvudet på mig kommer jag att kalla dem elitsoldater. Kallar även gärna krigsplacerade jägare av andra kategorier för elitsoldater. Beteckningen specialförband - vilken har en officiell definition - reserverar jag dock för just specialförbanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Beteckningen specialförband - vilken har en officiell definition - reserverar jag dock för just specialförbanden. Precis... ett specialförband(en officiell beteckning) behöver väl inte vara ett elitförband(intesåofficiell beteckning)? Finns ju ijallelfall amerikanska specialförband som "sitter bakom" ett skrivbord till stor del. Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.. Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 En intressant artikel om olika direktörer som har gjort lumpen inom så kallade "elit"-förband. Affärsvärlden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spook Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 Elitförband är ett förband som noggrant väljer ut sina rekryter och sollar fram en elit?... alltså är KJ, FJS elitförband? Isåfall är ju i princip alla förband elitförband.. mitt förband, skyddc är elit på cbrn t.ex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.