Jump to content

Olycka på LG KavKas

Dexter

Recommended Posts

"De värnpliktiga från Livgardets dragonbataljon övade på onsdagseftermiddagen inför högvakten på Kavalleriasern på Lidinövägen i Stockholm.

Men när de slipade på tekniken att skyldra gevär gick något snett och en av männen stack framförvarande i ryggen med sin bajonett.

Han fördes med ambulans till Karolinska sjukhuset. Det var inledningsvis oklart hur allvarliga skadorna var.

- Det var en olyckshändelse, säger Veronica Brinck, informationschef på Livgardet till Expressen.se. "

Larmet kom in 13.50 till SOS. Källa:Expressen

Var mer än en person som blev stucken av de bajoneterna. I början var det ofta som nån stackare fick springa till syster med en liten blesyr som behövdes plåster på. Dock så var paradrutinen inne så pass att det hände betydligt färre olyckor än det kunde ha gjort.

En fråga?

Har dom vita tyghandskar på sig vid den exercisen?

Antingen paradhandskarna i skin (eller vad de ny är gjorda av), stridshandskar eller barhänta.

Edit: Skulle med tanke på dagens väder chansa på barhänt.

Som nämdes ovan, Vita skinhandskar - finns även i fodrad vinter modell.

Dom bärs endast vid parad, vid vanlig exercis undviker man att använda dom för att inte smutsa ner dom.

kanske lite OT...

Men snart smäller jag fan av... JOURNALISTER!!! scum of the fucking earth!

"Man nerstucken med bajonett"

WTF!

Sluta göra nyheter mer än vad dom är!

(som om expressens journalister läser denna tråden ><) <--- självkritik

Slut OT

Tur att det inte var en riktig då. Livgardisternas vapenvana kunde ju vara bättre ...

Får mig osökt att tänka på en kommentar en tjej ur LG fällde när de var och tittade på oss för att se hur det gick till innan de själva skulle gå på.

Vpl: Oj har de riktiga bajonetter?"

Befälet: Ja det här är visst inte samma paradbajonetter vi har, de är lite vassare

Vpl: (Blygt) De ser läskiga ut

Härligt med skyddsvakter som är rädda för sina egna vapen =). Tycker personligen högvakten får alldeles för lite utb på bevakningstjänsten (särskilt om du är patrull) och för mycket paradutb. Visst, det är ju mest en turistattraktion men hyr in ett bevakningsföretag då istället som sköter bevakningen så kan högvakten koncentrera sig på parad.

Tur att det inte var en riktig då. Livgardisternas vapenvana kunde ju vara bättre ...

Får mig osökt att tänka på en kommentar en tjej ur LG fällde när de var och tittade på oss för att se hur det gick till innan de själva skulle gå på.

Befälet: Ja det här är visst inte samma paradbajonetter vi har, de är lite vassare

Härligt med skyddsvakter som är rädda för sina egna vapen =). Tycker personligen högvakten får alldeles för lite utb på bevakningstjänsten (särskilt om du är patrull) och för mycket paradutb. Visst, det är ju mest en turistattraktion men hyr in ett bevakningsföretag då istället som sköter bevakningen så kan högvakten koncentrera sig på parad.

Nu måste jag faktiskt få säga att du har en liiiite snedvriden syn på högvaktskompanierna. Det är LÅNGT ifrån bara parad man gör, skyddsvaktstjänsten tar upp en rejäl bit också och det är inte en enda som inte är godkänd som står där. Sen lyckas alltid stolpskott komma igenom men vem råkar inte ut för sådanna?

Bara för att man gör paradbiten snyggast så betyder det inte att man är dålig på det andra runt omkring.

Och högvakten är inte en bara en turistatraktion, det är faktiskt en skarp bevakning :rolleyes:

Nu måste jag faktiskt få säga att du har en liiiite snedvriden syn på högvaktskompanierna. Det är LÅNGT ifrån bara parad man gör, skyddsvaktstjänsten tar upp en rejäl bit också och det är inte en enda som inte är godkänd som står där. Sen lyckas alltid stolpskott komma igenom men vem råkar inte ut för sådanna?

Bara för att man gör paradbiten snyggast så betyder det inte att man är dålig på det andra runt omkring.

Och högvakten är inte en bara en turistatraktion, det är faktiskt en skarp bevakning :rolleyes:

Jo, visst, alla är utbildade skyddsvakter men mycket man minns av en hektisk vecka under gsu när man väl går på 5 månader senare. Talar av egen erfarenhet, tillhörde patrullen under min högvaktsgång och när vi kom dit hade vi ingen aning om vad patrullen skulle göra för att vi bara hade övat paradtjänst otaliga timmar innan.

Det gick några larm och oftast gick det ju bra men det hände en gång att vi sprang till fel ställe eftersom vi inte hade fått utbildning på vad larmet betydde. Nu var det ju i och för sig ingen fara men vid seriös bevakning ska inte sånt hända. Som jag sade tidigare: mer utbildning på slottet som skyddsobjekt, i synnerhet för patrullen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...