Partyman Posted April 10, 2007 Report Share Posted April 10, 2007 Jag är en gammal HygOff som nu sitter och skriver en uppsats om risker med luftföroreningar i missionsområden. Frågeställningen är: Finn det risker för personalen pga luftföroreningar när den är ute på mission. Jag skulle nu vilja ha lite hjälp med lite input från er som jobbat i ett missionsområde, till skillnad från alla rapporter som jag hämtar annat underlag ifrån. Jag gör arbetet med stöd av FOI som redan har gjort en rad med riskbedömningar i alla våra missionsområden. Detta skulle jag vilja ha hjälp med: Har du någon gång under missionen besvärats av luftföroreningar? (Avgaser, rök, damm m.m.) Om du har besvärats; hur har detta påverkat din förmåga att genomföra din eller din grupps uppgift? Om du är rökare, f.d. rökare, allergiker eller "botad" astamiker: har du känt av "dina" besvär under missionen i samband med perioder av luftföroreningar? Har någon känt av besvär med luftrören under anstränging, t.ex. fotpatruller eller fysisk träning, som du tror hör i hop med luftföroreningar? Hur har ni skyddat er mot damm under arbetet (t.ex. halsdukar under fordonspatruller)? Jag vill dessutom ha kort på:dammiga patruller dammiga soldater gatumiljöer med SWE-fordon och brinnande avfallshögar, grillrök, vanlig rök, damm "dammiga" miljöer (typ inkommande dammoln) Jag har tänkt "krydda" rapporten med dels fina bilder men framförallt intryck från er som varit på plats och upplevt eventuella besvär. Tänk på att foton måste ha rättigheter för att kunna tryckas i en officiell FOI-rapport. Ni måste kunna lova att ni inte har tagit eller fått den från någon som kan tänkas ha copyright på den. MVH Partyman 87C, SO04, LA01 BLÅGUL: Det finns inget kommersiellt intresse i detta, tvärtom faktiskt. Inga ersättningar kommer att utgå, ev .medverkan belönas med PDF-fil och äran. PM:a mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted April 10, 2007 Report Share Posted April 10, 2007 De gånger kosovo Alpha fick sprutt i ugnarna var det inte så himla trevigt. Inte så att man led extremt i luftrör o dyl mycket men just det diset som skapades samt doften av brunkol gjorde almmäntillståndet lite sämre än om det vore klart och fint. Mycket av diset stod också trafiken där nere för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson_BA04 Posted April 10, 2007 Report Share Posted April 10, 2007 Konvojkörning i Bosnien under somrarna ... Dammigt, dammigt, dammigt! Speciellt på den ökända "42 kilometaren" ... V&E grabbarna som stod i luckorna på sina SISU under dessa konvojer tuggade en hel del sand & damm! Har för mig att SISU besättningarna brukade använda den gröna halsduken som ansiktsskydd. Kolkraftverket strax utanför Camp Oden (Tuzla) spred en väldigt speciell doft i området lite då och då ... Kan inte påstå att dammet påverkade min förmåga att lösa min uppgift... Var ju någorlunda skyddad i lastbilshytten... Men visst spottade & snöt man sand & damm en hel del ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulrich Posted April 10, 2007 Report Share Posted April 10, 2007 Min (här hemma i alla fall) mycket milda allergi mot pollen fick ett ryck i Kosovo men om det beror på luftföroreningar eller konstiga träd är oklart... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted April 10, 2007 Report Share Posted April 10, 2007 (edited) Under ks07 vid vår "pristina period" var det riktigt trist. nästan alla i plutonen hostade och snorade brunt. Det var inte trevligt att gå 3 timmars fotpatrull. Vi blev tilldelade blå andningsmasker i papper. som vi skulle bära. Plutonen röstade ner detta pga lokalbefolkningen hade skrattat ihjäl sig. Dock var hygg off och tog luft provet, och beskedet var att det var lugnt. Vi skulle ju "bara" vara där en månad innan vi roterade inom kompaniet. Detta var jan -03. Minns att solen syntes inte många gånger under månaden. Pga kosovo alfas rök låg mot stan. När vi målade en camp skylt så såg vi till att vi fick med kosovo alfa och smogen. Har någon go bild på svart snö med vita fotspår. Så info finnes om det önskas Edited April 10, 2007 by FCR2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Partyman Posted April 11, 2007 Author Report Share Posted April 11, 2007 Under ks07 vid vår "pristina period" var det riktigt trist. nästan alla i plutonen hostade och snorade brunt. Det var inte trevligt att gå 3 timmars fotpatrull.Vi blev tilldelade blå andningsmasker i papper. som vi skulle bära. Plutonen röstade ner detta pga lokalbefolkningen hade skrattat ihjäl sig. Dock var hygg off och tog luft provet, och beskedet var att det var lugnt. Vi skulle ju "bara" vara där en månad innan vi roterade inom kompaniet. Detta var jan -03. Minns att solen syntes inte många gånger under månaden. Pga kosovo alfas rök låg mot stan. När vi målade en camp skylt så såg vi till att vi fick med kosovo alfa och smogen. Har någon go bild på svart snö med vita fotspår. Så info finnes om det önskas Jag har fått höra en hel del om kolkraften i Kososvo och i nu i mars var det nere ett team från FOI (Försvarets Forskningsinstitut) och mätte det som kallas partiklar i luften på Camp Eagle Base. Halterna var relativt höga även fast det råkade vara milt så att kolvärmeverket inte gick för fullt. Det har under flera år påtalats av Hygoffar och andra att mätningar behöver göras och nu har det gjorts (strax innan Bosnien-missionen avvecklas...) Men arbete pågår för att mäta på andra ställen och framförallt på ett enklare sätt så att det går att få svar snabbare och billigare. Det där med andningsmasker är ju ett svårt problem att lösa. Det går ju inte att se ut som muppar eller Dart Vader när man åker omkring....Det närmaste man kommer som skyddar lite och inte skadar intrycket är ju gröna halsduken. En go bild på fotspår skulle sitta fint! Om du kan du gräva fram den så skulle jag bli glad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soldat isak Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Kosovo Alpha/Bravo kräktes ur sig en hel del irriterande gulrök... När vinden låg på mot Camp Victoria så var det nästan outhärdligt vissa dagar. De dagar då det var som värst så rann näsan nästan oavbrutet på mig och jag hade ofta näsblod. Under den tiden då kraftverken kördes på "halvfart" hade jag inte ont av det,men under hösten när det blev kallt och elförbrukningen steg så drog man upp mera speed på kraftverken och då började det lukta hemskt. Jag är övertygad om att den gula svavelhaltiga röken var mer eller mindre frätande. En sak som var äcklig är de ganska frekvetna "sop-bålen" som uppståd då man eldade alla gamla sopor som kastats i drivor utmed vägarna....Fy fanken vilken rök!! Jag råkade andas in röken en gång och det var ju allt annat än hälsosamt. Jo,det finns nog en hälsorisk med alla luftföroreningarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 (edited) dammig soldat (visserligen från norge...) Får nog gå emot alla andra här, visst känner man de mindre trevliga dofterna från kolkraftverken, men aldrig så jag kännt mig sjuk av den anledningen. Kommer den faktan dosimetrarna samlar in ingå i ditt arbete? Kunde vara kul att få fram lite fakta om 1) Hur bra de fungerar och 2) Är det så mycket mer strålning i missionsområdena än på hemlandets kust! //A Edit: fyllefingrar Edited April 14, 2007 by alfie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 dammig soldat (visserligen från norge...) Får nog gå emot alla andra här, visst känner man de mindre trevliga dofterna från kolkraftverken, men aldrig så jag kännt mig sjuk av den anledningen. Kommer den faktan dosimetrarna samlar in ingå i ditt arbete? Kunde vara kul att få fram lite fakta om 1) Hur bra de fungerar och 2) Är det så mycket mer strålning i missionsområdena än på hemlandets kust! //A Edit: fyllefingrar 1. Inte helt tillfredställande... 2. Allt från Tjernobyl till ingenting alls, och därmed har du ett riktvärde på hur bra de är... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Barackskamrat som ständigt bidrog till klimatförändringar, räknas det..? "Containerhallen" på Victor Lima där man tältade några månader. När lokalen renoverades så hittades det väl mögel som hade gjort en biovapenterrorist salig av lycka. Konvojkörning på grusvägar under BA. Sydländsk värme eller damm. Sidoruta upp eller ner. Ingen AC, bara att välja. Finns en fin bild på Sisu-personal i BA04:s minnesbok som åkt uppluckat i grusdamm.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Partyman Posted April 18, 2007 Author Report Share Posted April 18, 2007 dammig soldat (visserligen från norge...) Får nog gå emot alla andra här, visst känner man de mindre trevliga dofterna från kolkraftverken, men aldrig så jag kännt mig sjuk av den anledningen. Kommer den faktan dosimetrarna samlar in ingå i ditt arbete? Kunde vara kul att få fram lite fakta om 1) Hur bra de fungerar och 2) Är det så mycket mer strålning i missionsområdena än på hemlandets kust! //A Edit: fyllefingrar Nej jag kommer inte att titta på dosimetrarna. Jag måste begränsa mig och strålningsfrågor är en egen historia. Jag kommer dock att nämna att radioaktiva partiklar kan följa med små luftburna partiklar ner i lungorna och kan teoretiskt innebära en liten risk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted April 19, 2007 Report Share Posted April 19, 2007 Tycker mig minnas att förbandsläkare (motsv.) på KS07 förbjöd konditionsträning på troophousen inne i PRISTINA då vi i så fall skulle få i oss för mycket skadliga partiklar. I övrigt slog min pollenallergi ut inne i stan och det på vintern... /FB2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted April 29, 2007 Report Share Posted April 29, 2007 det kommer jag ihåg nu när polletten trillar ner. Det fanns bara ett löpband på stn south, så vi tränade inte särskilt mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
afghanjohnny Posted April 29, 2007 Report Share Posted April 29, 2007 (edited) Kommer ihåg när vi under KS04/IA01 låg i Mitrovica, Kosovo -01 Följande order gavs vad jag kommer ihåg. Tror det hade med det gamla blysmältverket och/eller batterifabriken med slamdammarna och cyanidtunnorna... Rätta mig om jag minns fel. 1. Kvinnor skulle inte tjänstgöra där om dom tänkte skaffa barn inom en 2-års period efter tjänstgöring. 2. Uniformen skulle bytas varje dag. Just det, bilder från inne på campen, fransmännen var där innan oss. Edited April 29, 2007 by afghanjohnny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
murdoc Posted April 30, 2007 Report Share Posted April 30, 2007 Under LRP i Liberia fick man tugga en hel del damm när man var uppluckad. När det var dags för avsittning så syndes ibland inte den den gröna uniformen. Om det var onyttig damm har jag ingen aning om. Efter LA01 hade jag "fått" tillbaks min astma som jag inte hade haft speciellt många känningar av tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Partyman Posted July 16, 2007 Author Report Share Posted July 16, 2007 Nu har jag skrivit klart min rapport och om ni vill läsa den kan ni PM:a till mig så får ni en PDF-fil med posten. Tack till de som hjälpt till med synpunkter och bilder (fast det blev inte så många bilder i rapport när den blev klar). Partyman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted July 17, 2007 Report Share Posted July 17, 2007 1. Kvinnor skulle inte tjänstgöra där om dom tänkte skaffa barn inom en 2-års period efter tjänstgöring. Det där "ryktet" fanns redan under 02, och vart begravet under 02. Mao en vandringssägen.... Pappa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted July 17, 2007 Report Share Posted July 17, 2007 1. Kvinnor skulle inte tjänstgöra där om dom tänkte skaffa barn inom en 2-års period efter tjänstgöring. Det där "ryktet" fanns redan under 02, och vart begravet under 02. Mao en vandringssägen.... Pappa Rykte eller ej. Min pluton hade uppgiften att ha en relästation för TS 9000 på ett berg SV om Mitrovica under KS04/IA01 månadslånga vistelse i Mitrovica. Vi roterde personalen på denna minicamp (2-3 personer, en PBV 3024, ett, tält och concertina). Plutonen hade uttryckliga order om att inte skicka kvinnlig personal. Huruvida dessa instruktioner grundade sig på rykten eller fakta eller var resultatet av en allmän skepsis och försiktighet så fick det genomslag i vilka så åkte dit. Fö så luktar det fortfarande äckligt i Mitrovica. Jag kontrollerade detta senast i januari när jag besökte danskarnas söndagsbrunch, rekommenderas starkt! (Den är inte lika bra när DANCON går så dra dit vid ett annat tillfälle). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
afghanjohnny Posted July 20, 2007 Report Share Posted July 20, 2007 1. Kvinnor skulle inte tjänstgöra där om dom tänkte skaffa barn inom en 2-års period efter tjänstgöring. Det där "ryktet" fanns redan under 02, och vart begravet under 02. Mao en vandringssägen.... Pappa Rykte eller ej. Min pluton hade uppgiften att ha en relästation för TS 9000 på ett berg SV om Mitrovica under KS04/IA01 månadslånga vistelse i Mitrovica. Vi roterde personalen på denna minicamp (2-3 personer, en PBV 3024, ett, tält och concertina). Plutonen hade uttryckliga order om att inte skicka kvinnlig personal. Huruvida dessa instruktioner grundade sig på rykten eller fakta eller var resultatet av en allmän skepsis och försiktighet så fick det genomslag i vilka så åkte dit. Fö så luktar det fortfarande äckligt i Mitrovica. Jag kontrollerade detta senast i januari när jag besökte danskarnas söndagsbrunch, rekommenderas starkt! (Den är inte lika bra när DANCON går så dra dit vid ett annat tillfälle). Hehe, och jag fick sitta i eran lilla ler-minicamp (läs tält och PBV) när dina gossar skulle få duscha... Precis, rykte och rykte. Så var ordern iaf, sen om blyhalterna stämmer det vet jag ej. Iaf var det nere folk från FOI och mätte luftföroreningarna när vi var i Mitrovica, vet ej vad dom kom fram till dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted July 23, 2007 Report Share Posted July 23, 2007 Luftföroreningar i US har fått min hals att yttra de mest konstiga saker. "Ok, jag åker väl till kosovo en gång till" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 @Kn Glock: Jag utgår från att halsen inte yttrat det de senaste 6 månaderna? För jag kommer ihåg någon som satt vid jul, eller om det var rotationsmiddagen och tyckte att han var färdig med kosovo.. Eller var det jag som missde något? //KNI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts