Jump to content

Får en högvakt se hur jävlig ut som helst?

Recommended Posts

Såg vaktavlösningen på slottet igår söndag. Avgående vakt från HV och pågående från Livgardets 5.skvadron. Måste säga att jag blev lite chockad och besviken över hemvärnets insats vid vaktavlösningen. Helt obefintlig samtidighet i precis ALLT. Vissa verkade inte ha övat någon exercis över huvud taget, folk gick med öppna fickor, oknäppta knappar, vände på huvudet mot kamraterna bredvid och pratade, i GIVAKT. Inte för att försöka vara nedlåtande på något sätt men det var fan så man skämdes, även fast man inte har något med hemvärnet att göra. Detta gör ju självklart att man undrar, får en högvakt gå till eller se ut hur som helst? Jag förstår att ett hemvärnsförband inte kan få till speciellt mycket tid till att träna inför en sak som högvakten. Men högvakten är väl ändå det enda stället om något där man nästan måste kunna gå och stå rätt och kunna exercis ganska bra? Tycker lite att antingen gör man högvakten och gör den bra, eller så gör man den inte alls. ;-)

• Replies 154
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det du beskriver ska inte få förekomma.

Högvakten är ju försvarsmaktens ansikte utåt, till viss del.

Med tanke på allt skit som kvällsblaskorna skriver om försvarsmakten så ska de väll inte få mer vatten på sina hjul.

Något så traditionsfyllt som högvakten ska man väll för sjutton gubbar se till att det sitter klockren.

Man skäms ju. ;-)

Jag håller med dig. Det skall vara studs och puts och två timmar skoputs innan.

För flera år sedan gick jag Högvakten med två olika grupper. Den ena gruppen hade i princip gjort samma sak tio år i rad, med samma folk på samma plats osv. Det var uppenbarligen så bra att Schwalbe avbröt avlösningen för att meddela detta för gruppen ute på gevärsbron. I princip kunde denna grupp gjort hela avlösningen tyst. ALLA visste ALLA moment, när, var, hur osv. Var det halt så small det i stenarna så det hördes till Tensta. Alla visste att efter kommando A kommer kommando B....... NU! och alla förstod hela kedjan och det såg väldigt proffsigt ut.

Den andra gruppen hade inte gjort det på tio år, det övades för lite och folk var så fokuserade på sin uppgift att de inte såg helheten och resultatet var att det mesta såg ut som skit. Ett exempel: Eftersom pågången var samma dag som Tattoot så marscherade samtliga musikkårer förbi kanonerna. I detta läge fanns en chans att göra det VÄLDIGT snyggt då Post 6 kunde ropat "I Gevär" osv och allt hade sett ut som om det varit övat i månader, men nej, nu skulle post 1 ropa tills post 6 ropade och avlösningen sprang ut. Det pirrade dock i hela kroppen när Royal corps of this and that marscherade förbi med björnmössor och hela kittet.

Det enda som kunde blivit ursnyggt var att gevärsposten tydligen lärt sig några snygga vapenviftarmoves han körde alldeles innan han ropade I Gevär. Tyvärr fegade han ur på avgången och gjorde inte viftprogrammet med allt folk runt. Utmarschen var gruppering bajshög. Detta visade jag för en brittisk major i Bosnien och jag skämdes hur dåligt det var.

Det senaste jag hörde var att den första gruppen skulle öva in några snygga moves, något typ "vänster om halt" eller något skoj vapenviftmoves.

GarnE (Garnisionsenheten) ansvarar för att kvaletetsäkra pågående förband och håller styrkan (förbandet) inte måttet parad/exercis messigt så kan det i värsta fall sluta med att dom inte får gå nån mer högvakt förrän förbandet har visat att dom klarar av att göra en pågång på slottet, oftast blir det dock bara att dom får en varning, detta brukar oftast inte vara nåt problem för GU-förbanden utan oftast är det hemvärnsförbanden som råkar ut för detta - det tar tid att kunna göra bra pågång samt att man måste ha duktiga instruktörer. Tyvärr ligger dock ribban för godkänt inte särskilt högt, speciellt för hemvärnsförband men det viktigaste är fortfarande hur förbandet sköter bevakningen - vilket dom flesta förbanden brukar klara med bravur. Kravet för Livgardets paradförband är dock större, men de betygssättningarna sker internt på skvadron/kompani nivå.

Källa: C GarnE

EDIT: Grisfingrar

Edited by breach

Det är svårt att ha höga krav på högvaktstjänsten för övriga förband numera, med tanke på alla andra uppgifter som faktiskt priorieteras högre.

Vi får se hur det blir när NBG får bestrida Högvakten i början på sin beredskapsperiod 2008.

/K

Ja precis. Jag håller med helt. Det första allmänheten väntar sig av ett militärt förband är ju att det ska kunna uppträda korrekt till alla delar. F. ö. var det en person, civilanställd(!) inom FM som sade "en person i uniform representerar någonting"... hur mycket mera då inte en styrka bestående av flera soldater. Och just ordet uniform betyder ju "enhetlig".

Lite OT; ett år då jag var på Flygets dag på Malmen (utanför Linköping) så var det några av soldaterna i en fanborg som inte hade klart för sig att marschanträde alltid sker på vänster fot ;-):rockon:>:-(...

/Stocken

Det är svårt att ha höga krav på högvaktstjänsten för övriga förband numera, med tanke på alla andra uppgifter som faktiskt priorieteras högre.

Vi får se hur det blir när NBG får bestrida Högvakten i början på sin beredskapsperiod 2008.

/K

Tja, de har ju en hel del tid att öva på... tror de bestrider första i feb-mars... lysande, nåt att göra under R10:an.

Råttet är mågat sedan länge, parodi upphör!

Edited by Anders

Tycker lite att antingen gör man högvakten och gör den bra, eller så gör man den inte alls. ;-)

Håller med till fullo! Jag tycker dessutom att HV inte ska ha nåt med högvakten att göra, lämna det åt väldrillade värnpliktiga med lite studs i. Finns dock undantag på båda "sidor".

/K

Tja, de har ju en hel del tid att öva på... tror de bestrider första i feb-mars... lysande, nåt att göra under R10:an.

Något skall våra insatsförband nyttjas till! :rockon:

Undra om LG sätter upp ett Högvaktskompani med R10 beredskap oxå :D det är ngt som saknas i NBG tycker jag! :banghead:

Guest Fågel Fenix

Det jag undrar över är vem som skall betala kalaset om delar av NBGn skall gå högvakten? Alla är ju anställda enligt samma principer som 5-10 officerare är om ett GU-förband åker till stockholm och vaktar kungen. Det blir en hel del pengar eftersom alla går övningsdygn. Det kommer dock KANSKE att bli billigare att låta oss gå HV under nästa år än under slutet av 07. Detta pga. banken med övningsdygn växer och mer ersättning/dygn skall betalas ut. Det som talar emot det är att vi får vår befattningslön + Xtusenlappar så fort beredskapen träder i kraft.

Om nu inte blir så att vi åker iväg i mitten av jan.... you never know...

Edited by Fågel Fenix

Man skäms ju att få höra detta. :rockon: Sånt där sprider sej som löpeld inom FM. Dåligt exempel på hur en högvakt ska genomföras.

Jag ska till introduktion inför 481.IP/ks högvakt nu i maj. Jag ska framföra det som har skrivits här och kräva ordning och disciplin under våran högvakt! :banghead:

@Yohn gör du det..ett tips dock, ta reda på vad det högvaktförbandets status är först innan du börjar "kräva" saker, personligen tänker jag titta på i år.

Övriga: så länge alla ska med och övningstiden är högst begränsad kommer det att se ut som det gör, vpl/hv spelar mindre roll. Personligen skulle jag betala för att se inryckande livgardister göra en pågångsrepetition efter, med tur, 40h samordnad övning (övningstiden inkluderar grundläggande vapentjänst, skyddsvaktprov mm)...

/M

/K

OT - mmm, kul om "larmet" går första dagen på högvakten...

Edited by lucky luke

@Yohn gör du det..ett tips dock, ta reda på vad det högvaktförbandets status är först innan du börjar "kräva" saker, personligen tänker jag titta på i år.

Övriga: så länge alla ska med och övningstiden är högst begränsad kommer det att se ut som det gör, vpl/hv spelar mindre roll. Personligen skulle jag betala för att se inryckande livgardister göra en pågångsrepetition efter, med tur, 40h samordnad övning (övningstiden inkluderar grundläggande vapentjänst, skyddsvaktprov mm)...

/M

Men lite sunt förnuft har man väl? Alla som är med i HV har väl en gång i livet gjort lumpen där man fick lära sig grunderna inom uppförande vid uppställningar. Att man inte snackar med andra i enskild ställning, att man stänger fickor m.m. Är det glömska, lathet, ovilja, brist på kunskaper, dåligt ledarskap???

Långt där bak i huvudet så måste det finnas ett svagt minne om hur man skulle uppträda vid högvakt.

Min fråga är och jag kommer säkert bli påhoppade av folk men om man inte klarar en sådan "simpel" uppgift som att sätta på sig sina kläder ordentligt och stå i en ordentlig givakt, är man då lämpad till andra mer kvalificerade uppgifter där handhavandet av en AK ingår?

Det är så synd att HV får dålig publicitet genom en sådan här händelse då det bara bekräftar folks syn på förbandet. Då spelar det ingen roll hur proffsigt man beter sig i övrigt som under t.ex. Försvarsmaktsdagarna

@SERG B nej, alla har inte gjort lumpen, eller hanterat vapen förut heller för den delen, detta eftersom frivilligorganisationerna(FMCK, SKBR, RK m fl?) går högvakten inom hemvärnsförbanden då dessa organisationer inte har en egen högvaktstyrka(alla ska med). Men visst kan man tycka att soldater och befäl borde ha koll på fickor mm.

Edit: Detta betyder inte att frivilligorganisationerna på något sätt är autokass, utan bara att deras hvpersonal kan ha en väldigt brant inlärningskurva när det gäller högvaktande...

Edited by Munin

Jag är av den skolan att äras den som äras bör och tvärtom. När vi nu inte vet vilket Hv-gäng det var så blir det lite åt insinuativt/generellt bad will för Hv överlag. Har man gjort skit och pannkaka så bör man få höra att det inte var bra, samt så klart gärna konstruktiv kritik och i den bästa av världar peppning så man inte stannar kvar i stövelskafften utan förbättrar sig. Så för min del: Vilka var det?!

Jag är av den skolan att äras den som äras bör och tvärtom. När vi nu inte vet vilket Hv-gäng det var så blir det lite åt insinuativt/generellt bad will för Hv överlag. Har man gjort skit och pannkaka så bör man få höra att det inte var bra, samt så klart gärna konstruktiv kritik och i den bästa av världar peppning så man inte stannar kvar i stövelskafften utan förbättrar sig. Så för min del: Vilka var det?!

Enligt Signal-Center så var det Höglandsbataljonen och Värnamo-Westbo bataljonen som gick Högvakt.

@SERG B nej, alla har inte gjort lumpen, eller hanterat vapen förut heller för den delen, detta eftersom frivilligorganisationerna(FMCK, SKBR, RK m fl?) går högvakten inom hemvärnsförbanden då dessa organisationer inte har en egen högvaktstyrka(alla ska med). Men visst kan man tycka att soldater och befäl borde ha koll på fickor mm.

Edit: Detta betyder inte att frivilligorganisationerna på något sätt är autokass, utan bara att deras hvpersonal kan ha en väldigt brant inlärningskurva när det gäller högvaktande...

Med den större andelen är väl ändå fortfarande HV-personal som gjort lumpen? Och tyvärr är ju inte detta första gången som HV visar upp en av sina mindre bra sidor. Har sett flera tvivelaktiga högvaktspågångar genomförda av HV.

Mycket beror på vad respektive utbildningsgrupp satsar på Högvakten. Har man att alla kompanier inte ens får delta samt tar de instruktörer man hittar på det egna kontoret får man inse att det har sina begränsningar. Det är inte samma sak som att det blir automatiskt anus men förutsättningarna är sämre än om man har fler soldater att välja på samt har instruktörer som har vana. Självklart spelar den egna ambitionsnivån också in men utan rätt förutsättningar så blir det svårt att nå ända fram. Som på så många andra punkter så skiljer sig utbildningsgrupperna åt, tyvärr.

Har man sedan en kultur i förbandet att deltagande i militär verksamhet är lika med godkännt spiller det vanligtvis över till Högvakten.

@Munin, du är saknad.

Man skäms ju att få höra detta. ,O Sånt där sprider sej som löpeld inom FM. Dåligt exempel på hur en högvakt ska genomföras.

Jag ska till introduktion inför 481.IP/ks högvakt nu i maj. Jag ska framföra det som har skrivits här och kräva ordning och disciplin under våran högvakt! :-(

jag håller med Munin, vänta med att kräva något tills du sett delar av högvaktsträningen. dessutom så är officerarna från livkompaniet I1 intresserade av din prestation också.

OT det är hela Uppland- och Västmanlandgruppen som går, inte bara insats

Här har en sida på hemvarnet.se om den styrka som gick högvakt under påskhelgen.

http://hemvarnet.se/hoglandet/sodra_wedbo/...mp;nyhetid=1510

Citat från den sidan:

"en belåten och nöjd styrka som gjorde sin avgång med samma skarpa snits och lämnade över befälet."

Detta om avgången som bevittnades av Victor

Edited by Jocha

Här har en sida på hemvarnet.se om den styrka som gick högvakt under påskhelgen.

Citat från den sidan:

"en belåten och nöjd styrka som gjorde sin avgång med samma skarpa snits och lämnade över befälet."

De gick högvakt vid Drottningsholmsslott. Var det verkligen den avlösningen Victor såg? Var inte han inne i stan vid Kungliga slottet?

/D

Citat från den sidan:

De gick högvakt vid Drottningsholmsslott. Var det verkligen den avlösningen Victor såg? Var inte han inne i stan vid Kungliga slottet?

/D

Jo, det var vid Kungliga slottet i Gamla Stan som vakten bevittnades. "Skarp snits..." HAHAHA! :)

Med den större andelen är väl ändå fortfarande HV-personal som gjort lumpen? Och tyvärr är ju inte detta första gången som HV visar upp en av sina mindre bra sidor. Har sett flera tvivelaktiga högvaktspågångar genomförda av HV.

Och hur stor andel av de som har gjort lumpen har gått Högvakten????????

Inte någon särskilt hög andel av dem som gjorde lumpen på 80-90 talet innan alla nedragningar i alla fall.

Inte någon särskilt hög andel av dem som gjorde lumpen på 80-90 talet innan alla nedragningar i alla fall.

Nä men vi hade i alla fall excercispass tills vi nästan spydde trots att vi aldrig togs ut till Högvakt! Det var marscherande och vändningar i all oändlighet på kaserngården på I16. Samma sak på FNS Almnäs efter frukost varje dag under utbildningen till UH-bat Libanon.

Nä men vi hade i alla fall excercispass tills vi nästan spydde trots att vi aldrig togs ut till Högvakt! Det var marscherande och vändningar i all oändlighet på kaserngården på I16. Samma sak på FNS Almnäs efter frukost varje dag under utbildningen till UH-bat Libanon.

Det beror nog mycket på vid vilket regemente man gjorde lumpen.

För egen del så hade vi exercis totalt <16 timmar av 297 dagar.

Har mycker mer erfarenhet av marschering som musiker i diverse musikkårer inlusive hemvärnsmusikkårer.

Jag tycker att oavsett hur mycket (lite) exercis man har övat under sin vpl, alt. inte gjort vpl över huvud taget så ska en högvakt se bra ut. Punkt slut. Man ska helt enkelt öva tillräckligt länge för att få det att se snyggt ut och om det av någon anledning inte ser snyggt ut, då bör man väl inte gå högvakt. Att man är ett HV-förband eller annat och pga det inte kunnat öva tillräckligt tycker jag inte är någon ursäkt för att ändå gå.