Jump to content

Recommended Posts

@fogel02

ÖB:s citat ska utläsas: "Inga anställda ska degraderas" Det omfattar inte värnpliktig personal som placeras in i nivå enligt den tjänst de bestrider.

 

 

Ett enkelt exempel är de som gjort GU som KB och idag läser vid SOU.... De degraderas men får ändå en gradökning...

Link to comment
Share on other sites

... Det omfattar inte värnpliktig personal som placeras in i nivå enligt den tjänst de bestrider.
Graden skall styras efter den befattning man får och inte vilken grad man hade i lumpen.

Finns det några direktiv på hur konverteringen ska gå till eller är det upp till varje förband att avgöra? Hittills har det ju varit upp till förbanden att befordra värnpliktiga.

 

Som jag ser det finns det ett par olika sätt man skulle kunna lösa det på.

1: Befattningsgrad som i utlandsstyrkan, dvs kan vara olika (både högre och lägre) för varje anställningsperiod.

2: Alla börjar om från noll och får arbeta sig upp genom utbildningar, tjänstgöring mm.

3: Grad efter befattning vid första anställning efter 090101, därefter enligt 2.

4: Alla behåller sin nivå (gradbeteckning enligt det nya systemet) pga "grandfather rights", därefter enligt 2.

5: Konvertering enligt något tabell (som NBO fast omvänt), därefter enligt 2.

Någon som vet ungefär hur man tänkt?

 

Än så har jag inte sett något mer än en tabell över hur systemet kommer se ut efter årsskiftet. Årsskiftet börjar närma sig och om man inte går ut med några direktiv kommer ju alla inom friv och Hv fortsätta precis som innan. Vissa kommer ju göra det ändå, men genom att gå ut med information i god tid kan man ju minska kaoset en aning. Hade man gått ut med klara direktiv och delat ut nya gradbeteckningar innan de flesta tar övningsuppehåll över julhelgen kunde man haft åtminstone en liten chans att folk sytt på nya märken innan det drar igång igen.

Kommer US under pågående mission byta gradbeteckningar och placeras enligt den befattning de råkar ha vid årsskiftet eller införs det nya systemet först med nästa kontingent? I så fall, hur gör man med de som kommer ner på vakanser eller de som rekar över?

 

Att säga att värnpliktiga som muckade som furirer/sergeanter blir degraderade blir lite missvisande då de fått sina grader enligt "det gamla systemet".

...

Någonstans måste man sätta gränsen mellan det gamla och det nya för att det nya skall kunna implementeras fullt ut, och det är det som görs nu.

Den enskilde kommer ju uppfatta det som en degradering om han/hon får en helt annan nivå eller befattning än vad personen ifråga är utbildad till. En värnpliktig någonting-chef som blir menig 1kl och kanske dessutom med ett streck för att visa att han bara tillhör hemvärnet kan knappast uppfatta det på ett annat sätt än en degradering.

 

Problemet med vad man ska göra med "det gamla systemet" har man ju varje gång man byter system, oavsett vad det gäller. Antingen låter man det bara vara och väntar på att det ska lösa sig med tiden, eller så går man in och ändrar om. Vid NBO bytte man ju grader på vissa, men när man 10 år senare tog bort överfurir och fanjunkare även för värnpliktig personal lät man de gamla behålla sin grad, samma sak när kategorin VO utgick.

 

Eftersom vi har ett överskott på höga officerare kanske man egentligen skulle börjat om från början, så att precis alla fick börja om från noll. Då skulle man kunna placera folk efter kompetens och intresse med konkurrens om platserna och därmed också graderna och man skulle fått ett nytt system som fungerade som det skulle. Tyvärr skulle det innebära för mycket arbete för att det överhuvudtaget skulle gå att genomföra, men tanken kan vara intressant.

Link to comment
Share on other sites

Armén kommer bedömt att köra enligt tidigare US-metod, dvs ge folk som kommer in på kontrakt den grad som deras tjänst motsvarar. Detta är vad jag har hört i alla fall.

Min bedömning är att övriga försvarsgrenar också kommer att köra det.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

@strato what the hell :Malaj: Gäller det alla från de som muckade som meniga upp till PB ? :dong:

 

Svar ja, alla som anställs på 3. sjöstrid nästa år blir menig 1kl, inklusive de som kommer utifrån (och t.ex. har varit sergeanter). Vet inte ur andra förband kommer göra, med BFA och liknande (går själv och väntar på besked) så vi får se. Tycker dock det är fel att 15-mån PB som kommer vara förmän på fartygen nästa år skall degraderas till samma grad som sina underlydande, men jag antar att det är en del i processen att gå över till ett nytt system.

 

Big Deal..

Är du orolig för att dina underlydande ska ordervägra om du inte har högre grad? Eller vill du behålla den eftersom du fick den graden under din GU?

Link to comment
Share on other sites

Armén kommer bedömt att köra enligt tidigare US-metod, dvs ge folk som kommer in på kontrakt den grad som deras tjänst motsvarar. Detta är vad jag har hört i alla fall.

Min bedömning är att övriga försvarsgrenar också kommer att köra det.

 

/K

Då blir ju följdfrågan om du hört något nytt om hur de tänkt göra med Hv/friv.

Att köra US metod för de som är kontraktsanställda är ju ganska okomplicerat och det borde det även vara för Hv, de har ju också någon sorts kontrakt och en viss befattning i organisationen. Friv blir lite krångligare eftersom man har allt från avtalspersonal till Yoff. Vissa av dessa har avtal/kontrakt med antingen Hv eller någon annan del av FM. Men det finns ju också en hel hög med fd värnpliktiga, vissa är meniga, andra vpl befäl och några VO, men det som är gemensamt är ju att de i de flesta fall saknar krigsplacering, kontrakt eller annat avtal. Vad gäller då?

 

Du har tidigare sagt att grad plus övriga märken på något sätt ska visa åtminstone minsta möjliga nämnare avseende utbildningsnivå. Hur blir det om man bara tilldelar grad efter befattning? Hur sker vidareutbildning till befattning på högre nivå för OR1-5?

Link to comment
Share on other sites

@strato what the hell :wacko: Gäller det alla från de som muckade som meniga upp till PB ? :o

 

Svar ja, alla som anställs på 3. sjöstrid nästa år blir menig 1kl, inklusive de som kommer utifrån (och t.ex. har varit sergeanter). Vet inte ur andra förband kommer göra, med BFA och liknande (går själv och väntar på besked) så vi får se. Tycker dock det är fel att 15-mån PB som kommer vara förmän på fartygen nästa år skall degraderas till samma grad som sina underlydande, men jag antar att det är en del i processen att gå över till ett nytt system.

 

Big Deal..

Är du orolig för att dina underlydande ska ordervägra om du inte har högre grad? Eller vill du behålla den eftersom du fick den graden under din GU?

 

skall inte vara kvar ombord nästa år så den delen berör inte mig. Anser dock fortfarande att man som överordnad bör ha högre grad. Eller om det nu inte är så viktigt - varför inte bara avskaffa alla grader, så kan vi kalla varandra vid förnamn nästa år!

Link to comment
Share on other sites

skall inte vara kvar ombord nästa år så den delen berör inte mig. Anser dock fortfarande att man som överordnad bör ha högre grad. Eller om det nu inte är så viktigt - varför inte bara avskaffa alla grader, så kan vi kalla varandra vid förnamn nästa år!

 

Sen behöver man inte dra det till ytterligheter. Och förnamn är väldigt lämpligt att använda sig av i situationer när flera personer har samma efternamn. Men jag antar att det inte var vad du menade.

Under mina 11månader som värnpliktig var min stf Gruppchef menig. Men jag lyssnade inte mindre på honom för det.

 

Om man jämför med en Göteborgs Korvett. Så står det på mil.se att besättningen består av 22 Officerare och 18 sjömän. Då är det väl lite overkill med sjömän som också är befäl när det redan går 1 officerare per sjöman?

Men jag är dock landkrabba som åkte lite Helge mellan olika öar. Så jag är inte insatt hur det fungerar på ute på det stora haven :rodna:

 

Jag är van med 2 officerare som är PC och stf PC. Sen Gruppchef som är BFA eller värnpliktigt befäl.

Edited by Tjex
Link to comment
Share on other sites

skall inte vara kvar ombord nästa år så den delen berör inte mig. Anser dock fortfarande att man som överordnad bör ha högre grad. Eller om det nu inte är så viktigt - varför inte bara avskaffa alla grader, så kan vi kalla varandra vid förnamn nästa år!

 

Sen behöver man inte dra det till ytterligheter. Och förnamn är väldigt lämpligt att använda sig av i situationer när flera personer har samma efternamn. Men jag antar att det inte var vad du menade.

Under mina 11månader som värnpliktig var min stf Gruppchef menig. Men jag lyssnade inte mindre på honom för det.

 

Om man jämför med en Göteborgs Korvett. Så står det på mil.se att besättningen består av 22 Officerare och 18 sjömän. Då är det väl lite overkill med sjömän som också är befäl när det redan går 1 officerare per sjöman?

Men jag är dock landkrabba som åkte lite Helge mellan olika öar. Så jag är inte insatt hur det fungerar på ute på det stora haven :rolleyes:

 

Jag är van med 2 officerare som är PC och stf PC. Sen Gruppchef som är BFA eller värnpliktigt befäl.

 

Bland de 18 sjömännen är några förmän/befäl och det vore naturligt att dessa också får en grad för att visa detta. Vice korpral räcker gott. Besättningen är uppdelad i två vakter, Sb och Bb, och manskapsbesättning ytterligare i fyra vaktkvarter. Varje kvartersvakt har en KVC som gott kunde få en befälsgrad då de i hamn är underställda VO. Till sjöss är däremot manskapshierarkin tämligen platt på korvetterna medan tillexempel Visborgs värnpliktiga däckstjänstledare också skulle kunna ha bruk för en vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Armén kommer bedömt att köra enligt tidigare US-metod, dvs ge folk som kommer in på kontrakt den grad som deras tjänst motsvarar. Detta är vad jag har hört i alla fall.

Min bedömning är att övriga försvarsgrenar också kommer att köra det.

 

/K

Då blir ju följdfrågan om du hört något nytt om hur de tänkt göra med Hv/friv.

Att köra US metod för de som är kontraktsanställda är ju ganska okomplicerat och det borde det även vara för Hv, de har ju också någon sorts kontrakt och en viss befattning i organisationen. Friv blir lite krångligare eftersom man har allt från avtalspersonal till Yoff. Vissa av dessa har avtal/kontrakt med antingen Hv eller någon annan del av FM. Men det finns ju också en hel hög med fd värnpliktiga, vissa är meniga, andra vpl befäl och några VO, men det som är gemensamt är ju att de i de flesta fall saknar krigsplacering, kontrakt eller annat avtal. Vad gäller då?

 

Du har tidigare sagt att grad plus övriga märken på något sätt ska visa åtminstone minsta möjliga nämnare avseende utbildningsnivå. Hur blir det om man bara tilldelar grad efter befattning? Hur sker vidareutbildning till befattning på högre nivå för OR1-5?

Nej, jag har inte hört något om HV och Friv. Tyvärr så tror jag att det blir en särlösning dock. Jag har emellertid inga belägg för det.

 

Om man tilldelar grad efter befattning och befattning efter kompetens så är det ju inga större problem eller hur?

Utöver det så har HKV tänkt att folk som tjänstgör med sin civila kompetens som huvuduppgift inte ska vara OR utan CR (CF för folk med högre examen).

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Om man tilldelar grad efter befattning och befattning efter kompetens så är det ju inga större problem eller hur?

Det är väl en fråga om hur man ser på det, om graden hänger ihop med befattning eller med kompetens (t ex genomförd utbildning). Du har tidigare antytt att graden för anställd personal är ett mått på kompetens snarare än befattning. Att befattning ska tilldelas efter kompetens är nog de flesta överens om.

 

Under GU och för yrkesbefäl har ju grad, befattning och kompetens oftast hängt ihop, men US och beredskapsförbanden har varit undantag och så länge gamla vpl ingår i förbanden kommer de fortsätta vara det.

"Problemet" är också de som inte längre har ett avtal/kontrakt/krigsplacering och därmed saknar befattning, även om de ju faktiskt är utbildade mot en befattning och har faktisk kompetens. Tidigare har t ex (anställd) personal som slutat fått fortsätta bära unifom med de tecken som gällde vid sista anställningsdatum.

 

Ska man ha befattningsgrader för yrkesbefäl (OR och OF) också eller ska det i det fallet hänga ihop med genomförd utbildning? Ska befattningsgrad då gälla åt båda håll dvs att man inte bara kan bli befordrat vid byte av befattning utan även degraderad? Vad har då en tjänstledig Yoff för grad, eller de reservare som efter årsskiftet tillhör FM HRC?

 

Om HKV inte lyckas presentera vad som kommer hända efter nyår senast någon gång nästa vecka så är det nog bättre att skjuta upp införandet av nya grader till sommaren (M och FV bytte ju sommaren 2003). Då har man gott om tid att informera om vad som kommer gälla, ändra i register, köpa in och dela ut nya gradbeteckningar mm.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl en fråga om hur man ser på det, om graden hänger ihop med befattning eller med kompetens (t ex genomförd utbildning).

Ett förslag som många skulle kunna enas kring är kanske:

 

YO och RO: Grad efter genomförd utbildning.

 

Kontraktsanställda, utlandsstyrkan: grad efter befattning.

 

Hemvärnet: ingen grad alls.

 

TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR

:banghead:

Edited by The Swede
Olämpligt språkbruk
Link to comment
Share on other sites

@cykelskytt, varför skulle en ex gruppchef inom hemvärnet vara menig? För att inte tala om hur lustigt det skulle se ut om en ex PlutCh som läst de kurser som krävs för befattning, samt med ett större antal års erfarenhet av hemvärnet vara menig ? Eller ser du det som att det finns så pass mycket fd YO/RO i det här landet att dessa skall fylla samtliga befattningar högre än soldat i hemvärnet :wub: ? Hur kommer det sig egentligen att så fort man hänger på en hemvärnsbeteckning på m90 så blir man direkt totalt värdelös ?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl en fråga om hur man ser på det, om graden hänger ihop med befattning eller med kompetens (t ex genomförd utbildning).

Ett förslag som många skulle kunna enas kring är kanske:

 

YO och RO: Grad efter genomförd utbildning.

 

Kontraktsanställda, utlandsstyrkan: grad efter befattning.

 

Hemvärnet: ingen grad alls.

 

TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR

:wub:

 

@fogel02: Det var inte alls min åsikt jag uttryckte, jag försökte göra mig lustig genom att hårdra åsikter som jag tyckt skymta fram här på forumet, det var därför jag satte dit en smiley. Det fungerade visst inte så bra och nu faller det ju ännu mera platt till marken sedan blågul tagit bort min slutkläm.

 

Jag tillhör själv hemvärnets avtalspersonal.

 

 

@blågul: Det var inte min mening att gå över gränsen för den acceptabla samtalstonen här på forumet, jag skall ha detta i åtanke.

Link to comment
Share on other sites

Om man tilldelar grad efter befattning och befattning efter kompetens så är det ju inga större problem eller hur?

Det är väl en fråga om hur man ser på det, om graden hänger ihop med befattning eller med kompetens (t ex genomförd utbildning). Du har tidigare antytt att graden för anställd personal är ett mått på kompetens snarare än befattning. Att befattning ska tilldelas efter kompetens är nog de flesta överens om.

 

Under GU och för yrkesbefäl har ju grad, befattning och kompetens oftast hängt ihop, men US och beredskapsförbanden har varit undantag och så länge gamla vpl ingår i förbanden kommer de fortsätta vara det.

"Problemet" är också de som inte längre har ett avtal/kontrakt/krigsplacering och därmed saknar befattning, även om de ju faktiskt är utbildade mot en befattning och har faktisk kompetens. Tidigare har t ex (anställd) personal som slutat fått fortsätta bära unifom med de tecken som gällde vid sista anställningsdatum.

 

Ska man ha befattningsgrader för yrkesbefäl (OR och OF) också eller ska det i det fallet hänga ihop med genomförd utbildning? Ska befattningsgrad då gälla åt båda håll dvs att man inte bara kan bli befordrat vid byte av befattning utan även degraderad? Vad har då en tjänstledig Yoff för grad, eller de reservare som efter årsskiftet tillhör FM HRC?

 

Om HKV inte lyckas presentera vad som kommer hända efter nyår senast någon gång nästa vecka så är det nog bättre att skjuta upp införandet av nya grader till sommaren (M och FV bytte ju sommaren 2003). Då har man gott om tid att informera om vad som kommer gälla, ändra i register, köpa in och dela ut nya gradbeteckningar mm.

I FM så befordras du när du har både kompetens och tjänsten.

 

Jag ser inte några som helst problem på sikt. Dock så ser jag att det under en övergångsperiod blir stökigt.

 

När det gäller Hemvärnet så är det ett sorgligt kapitel i sig och där krävs mer än en omgalonering.'

 

/K

Link to comment
Share on other sites

...

 

När det gäller Hemvärnet så är det ett sorgligt kapitel i sig och där krävs mer än en omgalonering.'

 

/K

 

Det kommer bli alldeles utmärkt om det får rensas upp i den organisationen. Omgaloneringen kanske kan få fart på det.

Kanske man kan hoppas på att man städar upp där och tar bort "arvsrätten"

HV är en enda stor soppa i mina ögon. Graden säger mer eller mindre nada där.

Link to comment
Share on other sites

1. I FM så befordras du när du har både kompetens och tjänsten.

 

2. Jag ser inte några som helst problem på sikt. Dock så ser jag att det under en övergångsperiod blir stökigt.

 

3. När det gäller Hemvärnet så är det ett sorgligt kapitel i sig och där krävs mer än en omgalonering.'

 

/K

1. Jo det är väl så numer, men förr blev väl de som gick TaP (och de andra programmen) befordrade direkt vid examen oavsett om de fått ny befattning eller inte? De som går OP blir väl befordrade (från OR-5 till OF-1) vid examen oavsett om de anställs eller inte? Har man tagit bort automatiken i utnämning till löjtnant så att det nu krävs ny befattning?

 

Officerare behåller ju dessutom sin grad om de byter tjänst, vilket inte alltid är fallet med befattningsgrader (i t ex US). Det hade förstås varit kul att se vad som hände om man införde befattningsgrader i hela FM. Skulle nog bli ett himla liv när en massa majorer och överstelöjtnanter förlorade några stjärnor.

 

2. Jo på sikt blir det nog bra, men det kan bli rejält stökigt ett tag också. Någon mer än jag som tror att FM kommer ha ordentlig brist på kragspeglar och hylsor med vinklar ett bra tag framöver? Är tveksam till att man köpt in i förväg.

 

3. Det håller jag helt med om, men som den satans fänriken påpekade har vi nog ett par diskussioner på gång om det. Märkligt att det ska vara ett ständigt återkommande kapitel. Men det är förstås lite underhållande när de i Hv i sin tur hackar på avtalsorganisationerna.

Link to comment
Share on other sites

Numera så krävs befattning för att befordran ska ske. Fänrik och löjtnant är samma nivå så där sker det per automatik efter x antal års väl vitsordad tjänstgöring. Det är principen men det är ju FM det handlar om så....

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Numera så krävs befattning för att befordran ska ske. Fänrik och löjtnant är samma nivå så där sker det per automatik efter x antal års väl vitsordad tjänstgöring. Det är principen men det är ju FM det handlar om så....

 

/K

 

..och just därför bör anställda officerare istället examineras såsom underlöjtnanter, igen.

 

Sorry, kunde inte låta bli, igen.

Link to comment
Share on other sites

Är osäker på hur de tre nya "icke-officersgraderna" skall tolkas (sgt, kpr, vice kpr) PersO 3:e Sjsflj hävdar att de bara är till för kadetter. Min tolkning är att kadetterna får tjänsteställning som respektive grad efter varje år (1 vinkelkadett=vice korpral, 2 vinkelkadett=korpral osv, dagens kadetter likställs ju med sergeanter), och i fortsättningen kommer fortsätta vara kadett/flaggkadett, men att även andra skall kunna ha graderna.

 

Eller är tanken att alla utan officersutbildning oavsett nivå skall bli menig 1kl?

Link to comment
Share on other sites

Numera så krävs befattning för att befordran ska ske. Fänrik och löjtnant är samma nivå så där sker det per automatik efter x antal års väl vitsordad tjänstgöring. Det är principen men det är ju FM det handlar om så....

 

/K

OK, det låter ju vettigt. Men i Utveckling av tvåbefälssystemet i Försvarsmakten (HKV beteckning 16 100:78064) står följande:

Befordran

Grundförutsättningen för all befordran skall vara att den enskilde innehar, eller avses placeras, på en befattning i aktuell nivå.

Frågan är vad som menas med avses i detta fall.

 

I den nya befattningsstrukturen kommer kraven på respektive befattning att återfinnas i en kvalifikationskatalog. Där framgår då vilken grundutbildning, erfarenhet, certifikat, kurser m.m. som krävs för respektive tjänst.

Den katalogen hade varit intressant att se.

Link to comment
Share on other sites

Är osäker på hur de tre nya "icke-officersgraderna" skall tolkas (sgt, kpr, vice kpr) PersO 3:e Sjsflj hävdar att de bara är till för kadetter. Min tolkning är att kadetterna får tjänsteställning som respektive grad efter varje år (1 vinkelkadett=vice korpral, 2 vinkelkadett=korpral osv, dagens kadetter likställs ju med sergeanter), och i fortsättningen kommer fortsätta vara kadett/flaggkadett, men att även andra skall kunna ha graderna.

 

Eller är tanken att alla utan officersutbildning oavsett nivå skall bli menig 1kl?

Kadetter kommer att tillhöra OR 3-5 och bära gradbeteckning därefter, dvs vinklar. Kadetterna kommer ovanför vinklarna att bära kadettkrona. På så sätt urskiljs de från VKrp, Krp, Serg.

 

/K

 

Edit:

Jag lånar 106 skiss och lägger till lite:

OR-1: Menig -> Menig (under GU)

OR-2: Menig -> Menig 1kl (| till ||||)

OR-3: Vicekorpral (|) -> Vicekorpral (>) + Kadett (>krona)

OR-4: Korpral (||) -> Korpral (>>) + Kadett (>>krona)

OR-5: Furir (|||) -> Sergeant (>>>) + Kadett (>>>krona)

OR-5: Överfurir (||||) -> Sergeant (>>>)

OR-6: Sergeant (*) -> 1:e Sergeant (*)

OR-7: Fanjunkare (**) -> Fanjunkare (**)

OR-8: (Förvaltare (***)) -> Förvaltare (***)

OR-9: gammal grad saknas -> Regementsförvaltare (**krona)

Link to comment
Share on other sites

Är osäker på hur de tre nya "icke-officersgraderna" skall tolkas (sgt, kpr, vice kpr) PersO 3:e Sjsflj hävdar att de bara är till för kadetter. Min tolkning är att kadetterna får tjänsteställning som respektive grad efter varje år (1 vinkelkadett=vice korpral, 2 vinkelkadett=korpral osv, dagens kadetter likställs ju med sergeanter), och i fortsättningen kommer fortsätta vara kadett/flaggkadett, men att även andra skall kunna ha graderna.

 

Eller är tanken att alla utan officersutbildning oavsett nivå skall bli menig 1kl?

Kadetter kommer att tillhöra OR 3-5 och bära gradbeteckning därefter, dvs vinklar. Kadetterna kommer ovanför vinklarna att bära kadettkrona. På så sätt urskiljs de från VKrp, Krp, Serg.

 

/K

 

Edit:

Jag lånar 106 skiss och lägger till lite:

OR-1: Menig -> Menig (under GU)

OR-2: Menig -> Menig (| till ||||)

OR-3: Vicekorpral (|) -> Vicekorpral (>) + Kadett (>krona)

OR-4: Korpral (||) -> Korpral (>>) + Kadett (>>krona)

OR-5: Furir (|||) -> Sergeant (>>>) + Kadett (>>>krona)

OR-5: Överfurir (||||) -> Sergeant (>>>)

OR-6: Sergeant (*) -> Sergeant 1kl (*)

OR-7: Fanjunkare (**) -> Fanjunkare (**)

OR-8: (Förvaltare (***)) -> Förvaltare (***)

OR-9: gammal grad saknas -> Regementsförvaltare (**krona)

 

Tack, nu klarnade det!

Link to comment
Share on other sites

Kontrollfråga

Edit:

Jag lånar 106 skiss och lägger till lite:

OR-1: Menig -> Menig (under GU)

OR-2: Menig -> Menig (| till ||||)

OR-3: Vicekorpral (|) -> Vicekorpral (>) + Kadett (>krona)

OR-4: Korpral (||) -> Korpral (>>) + Kadett (>>krona)

OR-5: Furir (|||) -> Sergeant (>>>) + Kadett (>>>krona)

OR-5: Överfurir (||||) -> Sergeant (>>>)

OR-6: Sergeant (*) -> Sergeant 1kl (*)

OR-7: Fanjunkare (**) -> Fanjunkare (**)

OR-8: (Förvaltare (***)) -> Förvaltare (***)

OR-9: gammal grad saknas -> Regementsförvaltare (**krona)

Ska inte OR2 och OR6 vara Menig 1 Kl respektive 1:e sergeant?

 

Undrar,

Pontus

Link to comment
Share on other sites

OR-3: Vicekorpral (|) -> Vicekorpral (>) + Kadett (>krona)

OR-4: Korpral (||) -> Korpral (>>) + Kadett (>>krona)

OR-5: Furir (|||) -> Sergeant (>>>) + Kadett (>>>krona)

OR-5: Överfurir (||||) -> Sergeant (>>>)

 

Är det dessa grader som VPL-gruppchef och troppchef kommer få, eller är jag ute och cyklar?

Link to comment
Share on other sites

Kontrollfråga
Edit:

Jag lånar 106 skiss och lägger till lite:

OR-1: Menig -> Menig (under GU)

OR-2: Menig -> Menig (| till ||||)

OR-3: Vicekorpral (|) -> Vicekorpral (>) + Kadett (>krona)

OR-4: Korpral (||) -> Korpral (>>) + Kadett (>>krona)

OR-5: Furir (|||) -> Sergeant (>>>) + Kadett (>>>krona)

OR-5: Överfurir (||||) -> Sergeant (>>>)

OR-6: Sergeant (*) -> Sergeant 1kl (*)

OR-7: Fanjunkare (**) -> Fanjunkare (**)

OR-8: (Förvaltare (***)) -> Förvaltare (***)

OR-9: gammal grad saknas -> Regementsförvaltare (**krona)

Ska inte OR2 och OR6 vara Menig 1 Kl respektive 1:e sergeant?

 

Undrar,

Pontus

Jo, det är rätt.

*ändrar*

 

@MikaelD

Du har rätt till del men det beror egentligen på vad du menar med "VPL"

Personal under Grundutbildning (Lumpen) kommer bedömt inte att bli mer än menig OR1, med några få undantag.

Personal under vidareutbildning eller med någon form av kontrakt men som inte har någon officersexamen kommer att vara OR3-OR5

/K

Link to comment
Share on other sites

Är osäker på hur de tre nya "icke-officersgraderna" skall tolkas (sgt, kpr, vice kpr) PersO 3:e Sjsflj hävdar att de bara är till för kadetter. Min tolkning är att kadetterna får tjänsteställning som respektive grad efter varje år (1 vinkelkadett=vice korpral, 2 vinkelkadett=korpral osv, dagens kadetter likställs ju med sergeanter), och i fortsättningen kommer fortsätta vara kadett/flaggkadett, men att även andra skall kunna ha graderna.

 

Eller är tanken att alla utan officersutbildning oavsett nivå skall bli menig 1kl?

Kadetter kommer att bära 1-3 vinklar + guldkrona på ärmen. OR2

Tituleras kadett.

Aspiranter kommer att bära 1 streck + guldkrona på ärmen. OR3-5

Tituleras aspriant.

 

Alltså är det ett fall av ungefär samma gradbeteckning, men någon ensamrätt på graderna.

 

http://www.mil.se/upload/dokumentfiler/Nyh...grader_(OR).pdf

 

Edit: oj, nu glömde jag att det kanske fanns fler inlägg i tråden, än första bästa :rockon:

Edited by Munken_swe
Link to comment
Share on other sites

Fick mig skickat dessa länkar

http://www.mil.se/upload/dokumentfiler/lag...2-befordran.pdf

 

3 §Den som befordras till en viss tjänstegrad behåller dentill värnpliktstidens utgång eller tills hans värnpliktsförhållanden ändras.

 

som är ett tillägg till http://www.mil.se/upload/dokumentfiler/lagrum/ffs1990-22.pdf

 

kan dom ändå hålla på och ändra hur de vill? och hur kommer det sig att flottan är så degraderingskåta, medan t.ex. Amf1 och P4 fortfarande anställer vpl Fk som Fk?

Edited by Stratoknaster
Link to comment
Share on other sites

Är osäker på hur de tre nya "icke-officersgraderna" skall tolkas (sgt, kpr, vice kpr) PersO 3:e Sjsflj hävdar att de bara är till för kadetter. Min tolkning är att kadetterna får tjänsteställning som respektive grad efter varje år (1 vinkelkadett=vice korpral, 2 vinkelkadett=korpral osv, dagens kadetter likställs ju med sergeanter), och i fortsättningen kommer fortsätta vara kadett/flaggkadett, men att även andra skall kunna ha graderna.

 

Eller är tanken att alla utan officersutbildning oavsett nivå skall bli menig 1kl?

Kadetter kommer att bära 1-3 vinklar + guldkrona på ärmen. OR2

Tituleras kadett.

Aspiranter kommer att bära 1 streck + guldkrona på ärmen. OR3-5

Tituleras aspriant.

 

Alltså är det ett fall av ungefär samma gradbeteckning, men någon ensamrätt på graderna.

 

http://www.mil.se/upload/dokumentfiler/Nyh...grader_(OR).pdf

 

Edit: oj, nu glömde jag att det kanske fanns fler inlägg i tråden, än första bästa :baskerPa:

Nej nu har du bara fått med hälften Munken och tvärtom

Kadetter finns i olika nivåer OR3-5. Aspiranter är OR2.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Kontrollfråga
Edit:

Jag lånar 106 skiss och lägger till lite:

OR-1: Menig -> Menig (under GU)

OR-2: Menig -> Menig (| till ||||)

OR-3: Vicekorpral (|) -> Vicekorpral (>) + Kadett (>krona)

OR-4: Korpral (||) -> Korpral (>>) + Kadett (>>krona)

OR-5: Furir (|||) -> Sergeant (>>>) + Kadett (>>>krona)

OR-5: Överfurir (||||) -> Sergeant (>>>)

OR-6: Sergeant (*) -> Sergeant 1kl (*)

OR-7: Fanjunkare (**) -> Fanjunkare (**)

OR-8: (Förvaltare (***)) -> Förvaltare (***)

OR-9: gammal grad saknas -> Regementsförvaltare (**krona)

Ska inte OR2 och OR6 vara Menig 1 Kl respektive 1:e sergeant?

 

Undrar,

Pontus

Jo, det är rätt.

*ändrar*

Fasen också, skrev jag fel. Jag skäms.

 

Men jag förstår inte varför du skriver kadett som (>>>krona), när det endast är i marinen som kronan hamnar ovanför vinklarna. Som jag förstår dokumentet stannar kadettkronan kvar på ärmen och i dagsläget är det bara marinen som har sina galoner på ärmarna (bortsett från FV:s mässdräkt och den gamla uniformen m/30). På gradbeteckningarna till fältuniform borde det alltså inte gå att endast utifrån gradbeteckning se vilka som är kadetter.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Förändringar inom gradsystemet

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...