Jump to content

Uniformsbestämmelser för Försvarsmakten


Kimster

Recommended Posts

Vad är felet på bilderna?

 

Det är inget fel i bilderna. Ville bara visa att det finns de som bär båtmössa m/48 till FU90.

Vilket är helt i sin ordning, något som påpekats tidigare i tråden.
Link to comment
Share on other sites

Vad är felet på bilderna?

 

Det är inget fel i bilderna. Ville bara visa att det finns de som bär båtmössa m/48 till FU90.

Vilket är helt i sin ordning, något som påpekats tidigare i tråden.

 

Om personen tillhör flottan ja.

 

Utdrag ur Unibest från kommentarerna till vanliga 90-uniformen. Till 90L står inte Båtmössa m/48 med alls.

 

c)

Pälsmössa m/59 får bäras då väderleken så kräver. Värmemössa 07 och hjälmunderlag 90 bärs endast vid tjänst i fält och är inte en ersättning för pälsmössa m/59. Fälthatt kamo får bäras av krigsförband som utrustas med densamma

samt av marinens bassäkerhetsförband. Båtmössa m/48 får i flottan bäras till fältuniform m/90 enligt C organisationsenhetes bestämmande . Mössor för FN bärs endast i FN-tjänst.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ny version ligger uppe på hemsidan nu.

 

Den enda skillnaden jag har hittat är att det inte längre krävs tillstånd att bära båtmössa till 90 samt att SSD L numera finns med. Ej bild dock.

 

 

Konstigt att de nya bestämmelserna kring jägarbågen inte finns med.

Link to comment
Share on other sites

Den största nyheten är väl det nya kapitlet om utmärkelser (kapitel 9), vilket inte verkar ligga på mil.se. Webversionen (eller vad man nu kallar den som inte är pdf) har även länk till en lista över tillåtna medaljer.

Link to comment
Share on other sites

Den största nyheten är väl det nya kapitlet om utmärkelser (kapitel 9), vilket inte verkar ligga på mil.se. Webversionen (eller vad man nu kallar den som inte är pdf) har även länk till en lista över tillåtna medaljer.

 

Har också hittat det dokumentet, men då det inte formellt ännu ingår i Unibest bör det ha en egen tråd tills det officiellt ingår i UniBest.

Link to comment
Share on other sites

Den största nyheten är väl det nya kapitlet om utmärkelser (kapitel 9), vilket inte verkar ligga på mil.se. Webversionen (eller vad man nu kallar den som inte är pdf) har även länk till en lista över tillåtna medaljer.

 

Har också hittat det dokumentet, men då det inte formellt ännu ingår i Unibest bör det ha en egen tråd tills det officiellt ingår i UniBest.

Nja på sätt och vis ingår det ju eftersom Unibest hänvisar till det.

 

Från Unibest 2009 v1.5 kap 9.12.1

2 Lista påŠ godkända utmäˆrkelsetecken i kategori L publiceras årligen av HKV. Läˆnk till dokument

a Medaljerna bärs med guld föˆre silver och silver före brons samt i övrigt i ordning efter instiftandet.

3 Minnesmedaljer i kategori L. Läˆnk till dokument

a Den som tilldelats flera minnesmedaljer i kategori L böˆr endast bära en sådan!

b Minnesmedaljer bäˆrs efter öˆvriga medaljer i kategori L samt i det fall fler äˆn en medalj bäˆrs, i ordning efter instiftandet.

 

Edit: fel av mig, kapitel 9 finns upplagt på mil.se men det syns inte när man går in på sidan för uniformsbestämmelser.

länk

Däremot fungerar ju inte länkarna till listorna över godkända medaljer.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En fundering.

 

Kapitel 8 Tjänstecken, sid. 206 avsnitt 5.11.1 Portepé m/1797 gällande sabel m/15 för flottan och sabel m/02-15 för amfibie.

Den ena ska tydligen ha portepé m/1797 för infanteriet och den andra portepé m/1797 för kavalleriet. Dock verkar det stå "sabel m/1915 (amfibiekåren)" vid punkt ett (inf) och sabel m/02‐15 (flottan) vid punkt tre (kav).

Det verkar ha skett en förväxling mellan antingen sabelmodeller eller flottan/amfibie. Vilken är det som stämmer och vilken sabel ska ha vilken portepé?

 

EDIT: Följdfråga; vad är det för skillnad på portepé m/1797 för infanteriet respektive kavalleriet? Båda står som "av stickat silke i guld och blått med hårdflätad tofs" och bärs av samma grader, men till olika sablar.

 

Länk till kap. 8: http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/uniformer/8_Tjanstetecken.pdf

Edited by Jcup
Link to comment
Share on other sites

En fundering.

 

Kapitel 8 Tjänstecken, sid. 206 avsnitt 5.11.1 Portepé m/1797 gällande sabel m/15 för flottan och sabel m/02-15 för amfibie.

Den ena ska tydligen ha portepé m/1797 för infanteriet och den andra portepé m/1797 för kavalleriet. Dock verkar det stå "sabel m/1915 (amfibiekåren)" vid punkt ett (inf) och sabel m/02‐15 (flottan) vid punkt tre (kav).

Det verkar ha skett en förväxling mellan antingen sabelmodeller eller flottan/amfibie. Vilken är det som stämmer och vilken sabel ska ha vilken portepé?

 

EDIT: Följdfråga; vad är det för skillnad på portepé m/1797 för infanteriet respektive kavalleriet? Båda står som "av stickat silke i guld och blått med hårdflätad tofs" och bärs av samma grader, men till olika sablar.

 

Länk till kap. 8: http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/uniformer/8_Tjanstetecken.pdf

 

Längden på portepén. De knyts olika och bör därav vara tillverkade i olika längd, även om det ibland förväxlats.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag som är kass på att hitta på forumet undrar om någon kan klargöra vad som gäller rent reglementsmässigt ang att bära grön 90+ öken kängor? Vill minnas att de var ok tidigare men har hört olika vad som gäller nu?

 

Rent reglementsmässigt är det inte tillåtet om man läser kap 2 stridsuniformer där de benämns KÄNGOR ÖKEN BEIGE och endast hittas under fältuniform 90 tropik beige.

 

Jag har också sett folk gå runt i ökenkängor till grön 90, men jag antar att de då har chefs tillstånd att gå in kängorna inför utlandsmission. Vem som helst kan enligt reglementet inte traska runt så.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

För er som har färdigmonterad karrdborre på armarna på FU och 90L. Hur stora är arken och hur långt ifrån axelsömmen sitter dom på respektive arm.

Iom flaggan på vänster arm torde väl det arket sitta längre ner än på höger arm, om man nu ska följa måtten för märken på vardera arm.

 

Nån som kan hjälpa?

Link to comment
Share on other sites

För er som har färdigmonterad karrdborre på armarna på FU och 90L. Hur stora är arken och hur långt ifrån axelsömmen sitter dom på respektive arm.

Iom flaggan på vänster arm torde väl det arket sitta längre ner än på höger arm, om man nu ska följa måtten för märken på vardera arm.

 

Nån som kan hjälpa?

 

Jag har endast kardborre på höger ärm till 90L. Den är 10x10 cm och sitter 30 mm under ärmsömmen. Kan tänka mig att den, precis som förbandsmärket, ska sitta 6 mm under nationsmärket på vänster ärm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nån som kan reglementet för vad som gäller för antal streck? Själv är jag menig och har sammanlagt tre år som anställd men i olika perioder. Grovt två år i utlands/beredskapsförband och ett år som GSS-K. "Menig 1kl/år 3" ska enligt reglementet ha två streck. Gäller det mig eller räknas bara tiden som GSS-K?

 

Frågan kom upp när tiden nu infaller, själv ansåg jag det vara självklart att jag skulle räkna ihop all tid jag varit anställd. Enligt uppgift ska inte värnplikt räknas in.

Link to comment
Share on other sites

I HV räknas varje år med uppfyllt kontrakt, därför bör varje år som anställd soldat räknas på samma sätt. Fast när du låg i beredskapsförband fanns väl inte det "nya" gradsystemet? Isf, står det väl i övergångsreglerna hur man skall agera.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att för hemvärnet räknas två år som ett tjänstestreck, med hänvisning till att man har utbildningen mycket mer utspritt än de som ligger inne som GSS/K, borde i sådana fall även logiskt sett vara samma sak för GSS/T

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte med i hemvärnet och räknar inte den tid jag var det. Jag räknar bara tiden som anställd menig soldat vilket ger mig tre anställningsår uppdelat enligt ovan. Frågan är alltså om det ger mig 2 streck?

 

Det är för övrigt smått otroligt att det inte är nån ordning på detta och att ingen bryr sig. Man kan gå omkring med vilka streck man vill verkar det som. Jag kanske är fyrkantig som vill att det ska vara rätt?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kollade igenom UniBest idag och ser att det har uppdaterats. Väldigt mycket text har strukturerats upp och omformulerats, persedlar har fått nya beteckningar och småsaker rättats till.

Nej, det har inte uppdaterats sedan december 2012. När de förändringarna skedde diskuterades det här i tråden.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Kollade igenom UniBest idag och ser att det har uppdaterats. Väldigt mycket text har strukturerats upp och omformulerats, persedlar har fått nya beteckningar och småsaker rättats till.

Nej, det har inte uppdaterats sedan december 2012. När de förändringarna skedde diskuterades det här i tråden.

 

 

 

Jag har läst UniBest 2009 regelbundet ända sedan det kom ut och jag har nu märkt stora skillnader den senaste månaden. Nu är jag 100% säker på att det har skett (mindre) ändringar utan större versionsändring.

Om så inte skulle vara fallet så har den inte uppdaterats på hemsidan sedan december 2012...

 

EDIT: För att förtydliga mitt påstående så har kapitel 6 musikuniformer ändrats och förtydligats. Det är mindre oklarheter och jag hoppas att till exempel hemvärnsmusikkårerna tar efter detta nu när det finns tydligt svart på vitt.

http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/uniformer/6_Musikuniformer.pdf

Edited by Jcup
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, en liten fråga gällande knappar på M/87A hos HV(Södertörn).

 

I HvH står det att "Hemvärnssoldater från fänriks grad får bära aktuell förbandsknapp. Övrig personal inom hemvärnet bär knapp m/39-60 i guld- respektive silverfärg."

 

UniB 2009 V. 1.5 säger dels (Under 2.14.2 Armén) "Försvarsgrensknapp m/39‐60 bärs av menig ‐ sergeant samt av hemvärnsman upp till förvaltares grad i hemvärnet."

Men under "3 Uniformens sammansättning vid organisationsenheter" står det att

• från fänriks grad bärs knapp m/1878 för marinen

• OR-1/9 bär försvarsgrensknapp m/42-60
Det känns lite märkligt att ha ankare på knapparna när det är Arméns märken på basker/skärmmössa och stålgrå M/87A, så vad gäller egentligen?
Tack på förhand!
Link to comment
Share on other sites

Det går inte att tolka på annat sätt än att det ska vara marinens knapp.

 

 

från fänriks grad bärs knapp m/1878 för marinen

ST1 B. M7670-521000
ST1 FB. M7670-521500
ST2 B. M7670-522000
ST2 FB. M7670-522500
ST2 OB. M7670-523000
ST2 KL. M7670-524000
ST3 B. M7670-525000
ST3 OB. M7670-526000
• OR-1/9 bär försvarsgrensknapp m/42-60
Link to comment
Share on other sites

De använder Försvarsmaktens. Det är ett och samma.
Men jag tror att du egentligen ville veta om hemvärnspersonal som utbildas av Södertörnsgruppen ska bära uniform enligt armén eller amfibiekåren. Svaret på det är att de ska bära enligt hemvärnet (en del av armén), tex med brun basker. Dock ska amfibiekårens knappar bäras för vissa, enligt ovan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...