Fanjunkar´n Posted April 4, 2007 Report Share Posted April 4, 2007 Kan vara intressant att belysa hur våra grannländer hanterar sina soldater efter hemkomst etc. Tänkte börja med ett exempel från Norge där veteranfrågorna lyfts ut till en särskild avdelning sedan 2006: Veteranadminstrasjonen. De har ett digert program där de bland annat arrangerar veteranträffar runt om i Norge tillsammans med Norska Fredsbaskrarna (FNVLF) NÄR får vi fredsveteraner i Sverige en Veteranadministration som våra kamrater i Norge? Alldeles för länge har vi hanterats med armbågen och det är dags att myndighetssverige tar oss på allvar. Jag tycker mej se en viss attitydförändring men det går så inih...e långsamt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted April 4, 2007 Report Share Posted April 4, 2007 Tyvärr lär det nog knappast hända. Personligen har jag fått en lite mörk syn på hur FM ser på veteraner. Med dagens "inriktning" på att få yngre och yngre personer i US till sämre löner, de redan dåliga försäkringarna, mm, gör mig ytterst tveksam till att man skulle skjuta in ytterligare pengar. Det är ju det det handlar om, pengar. Man lär inte vilja skjuta till mera pengar, utan vi får nog vara nöjda med de "obligatoriska" återträffarna, samt det ideella arbete FB gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson_BA04 Posted April 4, 2007 Report Share Posted April 4, 2007 Den grundläggande problematiken här i Sverige för "veteraner", jämfört med t.ex. Norge och Finland, är ju att det i dessa länder, sedan WWII, finns en tradition att ta hand om de som "gjort en insats för sitt land". I bägge dessa länder stred man för Nationens frihet. Här i Sverige så har vi ju mest gjort "insatser för andra länder", då vi haft fred i 200 år ... Insatser som allt som oftast får väldigt lite uppmärksamhet, om det inte uppstår händelser där någon skadas allvarligt, omkommer eller begår någon "skandalartad handling" typ besöker prostituerade etc. Om det skall ske en förändring i Sverige, avseende sättet som veteraner behandlas, krävs en rad åtgärder. Först och främst så måste den stora allmänheten informeras om vad Svenska styrkor runt om i världen gör. Då pratar jag om ordentliga "PR-kampanjer" med ett syfte som sträcker sig längre än att "bara" rekrytera personal till aktuella missioner. Begreppet "veteran" måste få en betydligt mer positiv innebörd i Sverige. Det bör skapas någon typ av "förmånspaket", som veteraner får ta del av efter avslutad mission. Det kan t.ex. handla om lån med lägre ränta, lägre skatt under en viss tid, fri sjukvård etc, etc, så att den insats varje soldat gjort, "belönas" även efter avslutad insats. Detta skulle höja statusen för veteraner. Vi veteraner måste nog också bli bättre på att marknadsföra oss... Som "utomstående" (med det menar jag person/er som inte tjänstgjort i någon US) så tror jag det är väldigt svårt att få en inblick i "veteranernas värld". (jag vet, det låter som en saga ... ) Jag har här på SoldF's forum läst inlägg om upplevelser under missioner som är fantastisk bra skrivna... Det är sådana berättelser som vi måste bli bättre på att marknadsföra och sprida till allmänheten. Att förmedla en SANN bild av vad tjänstgöring i US innebär. Enligt min mening så skulle det absolut bästa vara om det fanns en positiv POLITISK opinion för denna fråga. FM skulle troligtvis ha mycket enklare att få loss pengar för en "veteran verksamhet" om det fanns "politiska poäng" att tjäna för sittande/beslutande regering (oavsett partifärger). my 2 cents ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 4, 2007 Report Share Posted April 4, 2007 Det bör skapas någon typ av "förmånspaket", som veteraner får ta del av efter avslutad mission. Det kan t.ex. handla om lån med lägre ränta, lägre skatt under en viss tid, fri sjukvård etc, etc, så att den insats varje soldat gjort, "belönas" även efter avslutad insats. Detta skulle höja statusen för veteraner.Absolut inte. Varför skulle det vara bättre än att få mer pengar direkt? Vi veteraner måste nog också bli bättre på att marknadsföra oss... Som "utomstående" (med det menar jag person/er som inte tjänstgjort i någon US) så tror jag det är väldigt svårt att få en inblick i "veteranernas värld". (jag vet, det låter som en saga ... )Jag har här på SoldF's forum läst inlägg om upplevelser under missioner som är fantastisk bra skrivna... Det är sådana berättelser som vi måste bli bättre på att marknadsföra och sprida till allmänheten. Att förmedla en SANN bild av vad tjänstgöring i US innebär. Absolut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted April 4, 2007 Report Share Posted April 4, 2007 Jag har här på SoldF's forum läst inlägg om upplevelser under missioner som är fantastisk bra skrivna... Det är sådana berättelser som vi måste bli bättre på att marknadsföra och sprida till allmänheten. Att förmedla en SANN bild av vad tjänstgöring i US innebär. Tyvärr så funkar inte verklighten med FM:s förskönade/tillrättalagda politiskt korrekta önsketänkande om att alla soldater delar ut kritor i byarna.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted April 4, 2007 Report Share Posted April 4, 2007 @Nilsson_BA04 Först och främst så måste den stora allmänheten informeras om vad Svenska styrkor runt om i världen gör. Då pratar jag om ordentliga "PR-kampanjer" med ett syfte som sträcker sig längre än att "bara" rekrytera personal till aktuella missioner. Begreppet "veteran" måste få en betydligt mer positiv innebörd i Sverige.Vad har FM att tjäna på det? Det är det det handlar om, inte om att göra något gott för veteranerna. Det bör skapas någon typ av "förmånspaket", som veteraner får ta del av efter avslutad mission. Det kan t.ex. handla om lån med lägre ränta, lägre skatt under en viss tid, fri sjukvård etc, etc, så att den insats varje soldat gjort, "belönas" även efter avslutad insats. Detta skulle höja statusen för veteraner. Kostar pengar/artbete vilket med andra ord FM inte kommer befatta sig med. Vi veteraner måste nog också bli bättre på att marknadsföra oss... Som "utomstående" (med det menar jag person/er som inte tjänstgjort i någon US) så tror jag det är väldigt svårt att få en inblick i "veteranernas värld". (jag vet, det låter som en saga ... )Jag har här på SoldF's forum läst inlägg om upplevelser under missioner som är fantastisk bra skrivna... Det är sådana berättelser som vi måste bli bättre på att marknadsföra och sprida till allmänheten. Att förmedla en SANN bild av vad tjänstgöring i US innebär. Kanske skulle vara något för FB! Om "Utlandsstyrkan"-boken skulle sälja bra vore det defenitivt något att titta på. Här då kanske lite mera med grodperspektivet vi soldater ser det hela. Enligt min mening så skulle det absolut bästa vara om det fanns en positiv POLITISK opinion för denna fråga. FM skulle troligtvis ha mycket enklare att få loss pengar för en "veteran verksamhet" om det fanns "politiska poäng" att tjäna för sittande/beslutande regering (oavsett partifärger). Helt riktigt. Dock är jag mkt tveksam att det skulle finnas några som helst politiska poäng för någon att tjäna på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson_BA04 Posted April 4, 2007 Report Share Posted April 4, 2007 @Nilsson_BA04Först och främst så måste den stora allmänheten informeras om vad Svenska styrkor runt om i världen gör. Då pratar jag om ordentliga "PR-kampanjer" med ett syfte som sträcker sig längre än att "bara" rekrytera personal till aktuella missioner. Begreppet "veteran" måste få en betydligt mer positiv innebörd i Sverige.Vad har FM att tjäna på det? Det är det det handlar om, inte om att göra något gott för veteranerna. Jag tror, att om FM på lång sikt vill kunna fortsätta rekrytera kompetent folk till US, måste man tänka mer långsiktigt vad det gäller att marknadsföra internationell tjänstgöring. Alltså skulle FM tjäna på detta genom att få det lättare att rekrytera. Det bör skapas någon typ av "förmånspaket", som veteraner får ta del av efter avslutad mission. Det kan t.ex. handla om lån med lägre ränta, lägre skatt under en viss tid, fri sjukvård etc, etc, så att den insats varje soldat gjort, "belönas" även efter avslutad insats. Detta skulle höja statusen för veteraner. Kostar pengar/artbete vilket med andra ord FM inte kommer befatta sig med. Därför som jag anser det viktigt att det blir en politisk fråga, där det blir riksdag/regering som fattar beslut och avsätter pengar. Vi veteraner måste nog också bli bättre på att marknadsföra oss... Som "utomstående" (med det menar jag person/er som inte tjänstgjort i någon US) så tror jag det är väldigt svårt att få en inblick i "veteranernas värld". (jag vet, det låter som en saga ... )Jag har här på SoldF's forum läst inlägg om upplevelser under missioner som är fantastisk bra skrivna... Det är sådana berättelser som vi måste bli bättre på att marknadsföra och sprida till allmänheten. Att förmedla en SANN bild av vad tjänstgöring i US innebär. Kanske skulle vara något för FB! Om "Utlandsstyrkan"-boken skulle sälja bra vore det defenitivt något att titta på. Här då kanske lite mera med grodperspektivet vi soldater ser det hela. FB bör absolut vara involverad i detta arbete! Enligt min mening så skulle det absolut bästa vara om det fanns en positiv POLITISK opinion för denna fråga. FM skulle troligtvis ha mycket enklare att få loss pengar för en "veteran verksamhet" om det fanns "politiska poäng" att tjäna för sittande/beslutande regering (oavsett partifärger). Helt riktigt. Dock är jag mkt tveksam att det skulle finnas några som helst politiska poäng för någon att tjäna på det. Personligen tror jag att här finns ganska så enkla politiska poäng att hämta... I alla fall om vi pratar "den allmäna oppinionen" ... Att visa sitt stöd för de Svenska män och kvinnor som frivilligt riskerar sina liv för fred borde ge ganska så mycket "credit"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balt Posted April 4, 2007 Report Share Posted April 4, 2007 Personligen tror jag att här finns ganska så enkla politiska poäng att hämta... I alla fall om vi pratar "den allmänna opinionen" ... Att visa sitt stöd för de Svenska män och kvinnor som frivilligt riskerar sina liv för fred borde ge ganska så mycket "credit"... Ja med risk av att låta negativ! Jag tror inte det finns en så stor poäng att hämta hos allmänheten! vi som i bland jobbar i den här firman gör det oftast av en av de underligande nämnda anledningarna, eller en blandning. 1. Vi tror på det vi gör. Att det i bland kan vara värt att riskera sin egen säkerhet för att se till att andra människor får en dräglig tillvaro. 2. pengar. denna faktor ser man sällan enskild efter som det finns mycket mer lönande yrken i så fall. men det är ofta en driv kraft att kunna åka i väg och samla i hop pengar till studier eller ny bil. 3. man trivs med kamratskapen och livet. ja det gäller väl dom flesta av dom som jobbar utomlands. 4. spänningssökare. ja denna kategori finns också Troligast är att man har en blandning av dom ovanstående motiven till att söka utomlands. men när man tittar hos "allmänheten" så tror jag inte det är så många som på riktigt kan förstå detta. och än mindre är villiga att offra skatte pengar på det! det bemötande som jag har upplevt att "veteraner" oftast får är "ja det är ju jätte viktigt med fred, men inte fan är man ju så dum att man riskerar livet" folk ser inte bortom detta. jag tror det kan bemötas med en vis "dom får skylla sig själva, det är frivilligt mentalitet" jag hoppas jag har fel men jag har ju sällan det (ser fram mot en spännande debatt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted April 4, 2007 Report Share Posted April 4, 2007 @Nilsson_BA04 Jag tror, att om FM på lång sikt vill kunna fortsätta rekrytera kompetent folk till US, måste man tänka mer långsiktigt vad det gäller att marknadsföra internationell tjänstgöring. Alltså skulle FM tjäna på detta genom att få det lättare att rekrytera. Därför som jag anser det viktigt att det blir en politisk fråga, där det blir riksdag/regering som fattar beslut och avsätter pengar. Håller med dig om att FM skulle tjäna på ett långsiktigt tänkande vad det gäller sina soldater. Dock rör det sig mot att man vill ha "slit-å-släng" soldater. Se Battlegroup, försäkringar, löner. I framtiden är det mkt möjligt att det måste till förbättringar för att locka folk, men innan dess lär inget hända. Money talks. Personligen tror jag att här finns ganska så enkla politiska poäng att hämta... I alla fall om vi pratar "den allmäna oppinionen" ... Att visa sitt stöd för de Svenska män och kvinnor som frivilligt riskerar sina liv för fred borde ge ganska så mycket "credit"... Tyvärr bryr sig inte gemene svensk om soldaterna i US, så länge det inte är något skandalrepotage. Därför finns det inga politiska poäng att tjäna, det skulle bara kosta pengar. Kommer därför knappast hända. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted April 4, 2007 Report Share Posted April 4, 2007 Visst vore det önskvärt att statusen på jobbet ökades och att staten skulle kunna ge en andra förmåner. Bl.a tycker jag att man skulle kunna slippa betala kommunalskatt medan man genomför sin mission då jag faktiskt inte tycker att man gynnas nämnvärt av kommunens tillgångar under den tiden. Jag ser dock bara 2 vägar till att sådana förmåner ska ske och det är antingen: STREJK! Vi organiserar oss fackligt i större grad och vägrar som helhet att ställa upp på dagens villkor. Detta kommer dock vara svårt att genomföra då de som ställer upp på detta troligen kommer att se de nästa personerna i ledet åka iväg då det för många är viktigare att åka än ersättning och annat. Att informera samhället så att vi blir en mer accepterad samhällsgrupp så att trycket kommer därifrån. Något som kommer kräva enorma resurser och frågan är om inte vi själva måste vara inblandade i ett större krig/insats med större förluster som påverkar folkets inställning här hemma. Just nu så ses man mer som konstig som gör en mission än en som ger något till sitt land. Dock skulle en veteraninstans säkerligen kunna starta upp ett bra arbete inom denna del och jag kan inte se något negativt med en sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brahe Posted April 5, 2007 Report Share Posted April 5, 2007 Är det inte så att vissa yrkesgrupper inte har möjlighet att strejka? Såsom exempelvis polis och militärer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Natan Röd Posted April 5, 2007 Report Share Posted April 5, 2007 Jag tycker iofs inte att det är så konstigt att just Norge tar tag i sådana här frågor. Norge har länge legat långt fram vad det gäller krishantering och rehab. på detta område är vi helt enkelt efterblivna. //NR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted April 5, 2007 Author Report Share Posted April 5, 2007 Är det inte så att vissa yrkesgrupper inte har möjlighet att strejka? Såsom exempelvis polis och militärer? Gäller inte längre. Togs bort för 30 år sedan så nu har alla strejkrätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted April 5, 2007 Author Report Share Posted April 5, 2007 (edited) Visst vore det önskvärt att statusen på jobbet ökades och att staten skulle kunna ge en andra förmåner. Bl.a tycker jag att man skulle kunna slippa betala kommunalskatt medan man genomför sin mission då jag faktiskt inte tycker att man gynnas nämnvärt av kommunens tillgångar under den tiden. Jag ser dock bara 2 vägar till att sådana förmåner ska ske och det är antingen: STREJK! Vi organiserar oss fackligt i större grad och vägrar som helhet att ställa upp på dagens villkor. Detta kommer dock vara svårt att genomföra då de som ställer upp på detta troligen kommer att se de nästa personerna i ledet åka iväg då det för många är viktigare att åka än ersättning och annat. Att informera samhället så att vi blir en mer accepterad samhällsgrupp så att trycket kommer därifrån. Något som kommer kräva enorma resurser och frågan är om inte vi själva måste vara inblandade i ett större krig/insats med större förluster som påverkar folkets inställning här hemma. Just nu så ses man mer som konstig som gör en mission än en som ger något till sitt land. Dock skulle en veteraninstans säkerligen kunna starta upp ett bra arbete inom denna del och jag kan inte se något negativt med en sådan. Ser just det här som två saker... Ja, det måste till ett större fackligt engagemang att få upp löner o villkor den vägen men glöm strejken som vapen. När man väl börjat i det fackliga spåret gäller fredsplikt under förhandlingar och så länge kollektivavtal finns. Det är bara i undantagsfall som facket tar till konfliktvapnet och inom statens område myyycket sällan. Edited April 5, 2007 by Fanjunkar´n Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted April 16, 2007 Author Report Share Posted April 16, 2007 Varje år producerar Sverige ca 2000 nya fredssoldatveteraner- svik dem inte! Debattartikel på fredsbaskrarna.se av Bo Wranker, förbundsordförande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted April 17, 2007 Report Share Posted April 17, 2007 Jag hittar ingen länk, men hörde det på avstånd under en nyhetssändning i morse: att Odenberg även visat intresse för det här, att de som kommer hem skall tas om hand bättre. Särskilt nu när det blir fler och fler. Kanske han bara är försiktig i samband med diskussionen om hur ungdomarna i NBG kommer klara sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted April 17, 2007 Author Report Share Posted April 17, 2007 Jag hittar ingen länk, men hörde det på avstånd under en nyhetssändning i morse: att Odenberg även visat intresse för det här, att de som kommer hem skall tas om hand bättre. Särskilt nu när det blir fler och fler.Kanske han bara är försiktig i samband med diskussionen om hur ungdomarna i NBG kommer klara sig. Hittade nå´t annat som var intressant läsning, DN 070128. Brigadgeneral Karl Engelbrektson är det högsta befälet i NBG som kommer att vara med ute i fält. Också han tänker på Srebrenica. Han vaknar ibland på nätterna och funderar på vad han ska säga in i tevekamerorna när han valt att inte ingripa för att hans resurser varit för små eller för att mandatet saknats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted April 17, 2007 Author Report Share Posted April 17, 2007 Jag hittar ingen länk, men hörde det på avstånd under en nyhetssändning i morse: att Odenberg även visat intresse för det här, att de som kommer hem skall tas om hand bättre. Särskilt nu när det blir fler och fler.Kanske han bara är försiktig i samband med diskussionen om hur ungdomarna i NBG kommer klara sig. T ex här: SVT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted April 17, 2007 Author Report Share Posted April 17, 2007 (edited) SVT Opinion Mikael Odenberg (m): Vi ska utforma en veteranpolitik Publicerad 17 april 2007 - 09:00 - Vi behöver tydliggöra vilket ansvar som åvilar Försvarsmakten. Men vi behöver också tydliggöra att det finns gränser för Försvarsmaktens (statens) åtagande och var dessa gränser i sådana fall går. Och hit hör också att tydliggöra vilken roll organisationer som Fredsbaskarna vill, kan och bör spela. Försvarsmaktens högkvarter har i dagarna avslutat ett arbete kring dessa frågor. Min avsikt är att bygga vidare på det. Jag kommer därför inom kort att tillsätta en utredning om hur en svensk "veteranpolitik" lämpligen bör utformas. I det utredningsarbetet kommer också Fredsbaskrarna att bli involverade. SVT Opinion. Försvarsministern utformar veteranpolitik Publicerad: 17 april 2007 kl 16:37 Edited April 17, 2007 by Fanjunkar´n Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted June 14, 2007 Author Report Share Posted June 14, 2007 Idag beslutade regeringen om att utreda: Veteranpolitiken utreds - Det är oerhört viktigt hur vi förbereder och tar hand om den personal som deltar i internationella militära insatser. Nu ska vi för första gången få en samlad svensk politik på detta område.Michael Odenberg, försvarsminister Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Den ljusnande framtid är vår... Jag tror det när jag ser det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted June 15, 2007 Report Share Posted June 15, 2007 Från mil.no den 6/6 Forsvaret vil ha veteransenter – Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted July 11, 2007 Report Share Posted July 11, 2007 (edited) Vi ligger fett efter Norge... Man kan se det på två sätt. 1. Fan vad vi är kass, norrbaggarna piskar oss på detta området. 2. Vi lär av Norges exempel och när politiker/ekonomi krånglar pekar vi på Norge och frågar om svenska veteraner är mindre värda. Bra att försvarsministern har tagit tag i frågan men vi hålla denna frågan aktuell. Fredsbaskrarnas nya ordförande verkar dock väl lämpad att agera blåslampa vid behov. Edited July 11, 2007 by Kn Glock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FMV Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Delbetänkande från Veteransoldatutredningen är nu färdigt http://www.regeringen.se/sb/d/8670/a/90311 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Ett steg i rätt riktning. Allan är nog en vit man. Jag tycker dock att man trycker för lite på behovet av åtgärder för anhöriga. detta är ju dock endast ett delbetänkande... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Lite mer om ämnet och delbetänkandet på mil.se. Widman: Tillsätt veteraninspektör i Försvarsmakten Något som borde finnas på samtliga svenska missioner. Delbetänkandet berör också Nordic Battlegroup. Bland annat vill Widman att NBG tillförs en missionspsykolog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts