micke88 Posted April 3, 2007 Report Share Posted April 3, 2007 hej jag har fått tjänsten som granatkastarsoldat och ska rycka in jan 08. jag skulle vilja ha lite mer information av någon som gjort denna tjänst och få reda på mer som ska göra den:). (jag ska göra den i boden.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 3, 2007 Report Share Posted April 3, 2007 Frågor om tjänster hör hemma i pliktverket. Flyttar, fixar, donar. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PBGRK 0506 Posted April 3, 2007 Report Share Posted April 3, 2007 att vara grk varierar väldigt mellan olika förband. vart kommer du hamna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson_GRK Posted April 3, 2007 Report Share Posted April 3, 2007 Gratulerar! Då kommer du nog få stifta bekantskap med Kn Ö, en av dom brutalare mäniskor jag mött.. Som Granatkastarsoldat på I19/Pbat ingår du i antingen en pjäs-, rek-, am- eller Bplatsgrupp. Som soldat på pjäs finns befattningarna Bvfö, riktare, bubblare, laddare. I rek & amgrupperna finns det Bvfö och eventuellt en soldatbefattning (lite olika år från år). Bplats (beräkningsplats) har signalist/skeroperatör och Bvfö.. Rekgruppen har i uppgift att åka i förväg och reka grupperingsplatser (battreiplatsområden med växlar), när plutonen anländer är det reken som paralellställer pjäserna. Amgruppen ser till att pluten har granater. Dom åker fram å tillbaka och hämtar ammuniton helt enkelt, samt att dom är plutonens närskydd på grupperingsplatsen. Bplats är en radiobandvagn som hyser bl a Plutonchef och beräkningsplatsgruppen. Det är hit informationen eldledarna framme i terrängen skickar sin info, den infon beräknas av en dator M/Hedenhös och går ut som värden till pjäserna som börjar lobba granater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hannibal Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 (edited) jag ligger som grk soldat på Kvarn som till hör P4 och du kan kolla på länken nedan så kansne du får en uppfatning hur det är på kvarn att vara grk soldat 06 / 07 http://www.grenadjarkompaniet.se Edited April 14, 2007 by Hannibal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts