ice_drop Posted April 2, 2007 Report Share Posted April 2, 2007 (edited) Hej jag sitter och letar efter sjukvårdsmtrl på nätet. jag letar efter handskar, saxar, olika förband och olika instrument. gärna i olika paket som helst ska passa i endom bomb blow out medical bag. jag vet redan om de olika svenska sidorna, letar efter utländska. Edited April 2, 2007 by ice_drop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted April 2, 2007 Report Share Posted April 2, 2007 Sjukvårdsmtrl., och kompabilitet med Emdom's B.O.M.B. som krav. Får jag vara lite ofin i kanten och föreslå följande: Emdom's egna sjvmtrl. paket. Dock så skall du inte använda eller ens bära med dig mtrl som du inte är utbildad på! (chest seals och quickcloth!). Andra länkar: Danska AP Services North American Rescue Products Inc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted April 2, 2007 Report Share Posted April 2, 2007 här har du det mesta du letar efter. www.narescue.com Deras danska återförsäljare. ap-service Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted April 2, 2007 Report Share Posted April 2, 2007 Jag kan f.ö. nämna det att det var Fu Kjellberg som tipsade mig om de två länkarna från första början Ett annat mycket seriöst företag med många helhetslösningar är Chinook Medical Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted April 2, 2007 Report Share Posted April 2, 2007 (edited) Har du verkligen kollat med/hos apoteket? Själv så gjorde jag en raid i ett av Göteborgs större apotek för ett tag sedan och fick tag på precis allt jag kan tänkas kunna ha användning för vid en olycka som kräver förstahjälpen/akut omhändertagande. edit: efter att ha kollat länkarna så verkar det som att apoteket har nästan allt som finns "på länkarn" och det mesta är likvärdiga grejer fast till ett betydligt lägre pris. edit2 saftey store Edited April 2, 2007 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted April 2, 2007 Report Share Posted April 2, 2007 Finns även en del här: Tactical response gear Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted April 3, 2007 Report Share Posted April 3, 2007 (edited) Det finns även en mycket bra hemsida om stridssjukvård, dock på engelska och danska. http://www.tacmed.dk /Koskela Edited April 3, 2007 by Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ice_drop Posted September 1, 2007 Author Report Share Posted September 1, 2007 hej undrar om det finns en bra svensk sida som säljer stetoskop samt emt sax( gärna rätt så billigt då jag jobbar inom infektionsvård så jag kan kasta bort det om det behövs) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted September 2, 2007 Report Share Posted September 2, 2007 Testa att googla på stetoskop så får du träff på några som säljer. Men jag måste fråga - har ni inte sådan material på avdelningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted September 2, 2007 Report Share Posted September 2, 2007 hej undrar om det finns en bra svensk sida som säljer stetoskop samt emt sax( gärna rätt så billigt då jag jobbar inom infektionsvård så jag kan kasta bort det om det behövs) Kolla på teknikmagasinet. 99 Pix för ett stetoskop. /BL1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ice_drop Posted September 3, 2007 Author Report Share Posted September 3, 2007 japp vi har sånt på avd men jag är runt på flera avd där det ibland saknas eller så är det bra slitna. ( in och ut ur olika öron) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted September 3, 2007 Report Share Posted September 3, 2007 Jag skulle gärna köpa ett eget stetoskop för att auskultera vid blodtryckstagning och/eller åkommor på lungor/hjärta, men jag tror att andra skulle tycka jag var läkare-wannabe. I alla amerikanska sjukhusserier har nurses stetoskop - varför inte vi i Sverige? :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted September 3, 2007 Report Share Posted September 3, 2007 (edited) Ja varför man ska ha eget stetoskop är en bra fråga. Jag har dessutom ett mycket bra svar på den frågan, för att det är "lite" mer hygieniskt, att i en kroppsöppning ( i det här fallet öronen) använda något som någon annan använt i kroppsöppning tilltalar inte mig direkt, och då tillhör jag inte den känsliga skalan som använder handskar till ALLT. Så om man vill ha ett eget stetoskop, skaffa det, men skaffa då ett som är värt namnet, om någon säger något om det: sätt stetoskopet i öronen och stäng av det! Edited September 3, 2007 by M00nStalker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ice_drop Posted September 3, 2007 Author Report Share Posted September 3, 2007 håller med dig om hygien biten. har du ett tips om ett bra stetoskop samt var det går att köpa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 Det basta och biligaste (har använt denna i snart 10ar och köpte den då begagnad) ar en Littmann Select. dock sa kostar den runt 500SEK. (here) Angående infektionsrisken sa finns det en produkt som heter SafeSEAL™ (Antimicrobial Soft Diaphragm Covers) som du kan byta varje vecka for en rimig kostnad. Ett tips ar att kolla Ebay eller Tradera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jadu Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 hej undrar om det finns en bra svensk sida som säljer stetoskop samt emt sax( gärna rätt så billigt då jag jobbar inom infektionsvård så jag kan kasta bort det om det behövs) ska du bara slänga den är det väl bättre att använda arbetsgivarens saxar å sen köra i autoklvaen motsv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drmagoo Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Stetoskop och liknande finns billigt på Anitas import Skickar mot postförskott och är ganska snabba. Ap-services i danmark är väldigt bra..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ice_drop Posted September 12, 2007 Author Report Share Posted September 12, 2007 tack för tipsen på stetoskop. har ni några bra tips på medic västar samt medic leg rigs eller andra fickor som är bra för medics. samt finns det några som varit på us som sjv och haft en leg rig som kan berätta vad ni har haft i den. samt finns det nån som har varit c sjvgrp på en sisu som kan ge lite tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drmagoo Posted September 16, 2007 Report Share Posted September 16, 2007 Nån som vet var man kan köpa svenska försvarets första förband? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted September 16, 2007 Report Share Posted September 16, 2007 Jag vet ju att Ö&B hade det gamla förbandet i någon sorts pappersförpackning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts