Jump to content

sjukvårdsmtrl

ice_drop

Recommended Posts

Hej jag sitter och letar efter sjukvårdsmtrl på nätet. jag letar efter handskar, saxar, olika förband och olika instrument. gärna i olika paket som helst ska passa i endom bomb blow out medical bag. jag vet redan om de olika svenska sidorna, letar efter utländska.

Edited by ice_drop

Sjukvårdsmtrl., och kompabilitet med Emdom's B.O.M.B. som krav. Får jag vara lite ofin i kanten och föreslå följande:

Emdom's egna sjvmtrl. paket.

Dock så skall du inte använda eller ens bära med dig mtrl som du inte är utbildad på! (chest seals och quickcloth!).

Andra länkar:

Danska AP Services

North American Rescue Products Inc.

Har du verkligen kollat med/hos apoteket? Själv så gjorde jag en raid i ett av Göteborgs större apotek för ett tag sedan och fick tag på precis allt jag kan tänkas kunna ha användning för vid en olycka som kräver förstahjälpen/akut omhändertagande.

edit:

efter att ha kollat länkarna så verkar det som att apoteket har nästan allt som finns "på länkarn" och det mesta är likvärdiga grejer fast till ett betydligt lägre pris.

edit2

saftey store

Edited by dxl

• 4 months later...

Jag skulle gärna köpa ett eget stetoskop för att auskultera vid blodtryckstagning och/eller åkommor på lungor/hjärta, men jag tror att andra skulle tycka jag var läkare-wannabe. :) I alla amerikanska sjukhusserier har nurses stetoskop - varför inte vi i Sverige? :(

Ja varför man ska ha eget stetoskop är en bra fråga.

Jag har dessutom ett mycket bra svar på den frågan, för att det är "lite" mer hygieniskt, att i en kroppsöppning ( i det här fallet öronen) använda något som någon annan använt i kroppsöppning tilltalar inte mig direkt, och då tillhör jag inte den känsliga skalan som använder handskar till ALLT.

Så om man vill ha ett eget stetoskop, skaffa det, men skaffa då ett som är värt namnet, om någon säger något om det: sätt stetoskopet i öronen och stäng av det!

Edited by M00nStalker

Det basta och biligaste (har använt denna i snart 10ar och köpte den då begagnad) ar en Littmann Select. dock sa kostar den runt 500SEK. (here)

3mlittSelect.gif

Angående infektionsrisken sa finns det en produkt som heter SafeSEAL™ (Antimicrobial Soft Diaphragm Covers) som du kan byta varje vecka for en rimig kostnad. Ett tips ar att kolla Ebay eller Tradera.

154.jpg

hej undrar om det finns en bra svensk sida som säljer stetoskop samt emt sax( gärna rätt så billigt då jag jobbar inom infektionsvård så jag kan kasta bort det om det behövs)

ska du bara slänga den är det väl bättre att använda arbetsgivarens saxar å sen köra i autoklvaen motsv?

tack för tipsen på stetoskop. har ni några bra tips på medic västar samt medic leg rigs eller andra fickor som är bra för medics. samt finns det några som varit på us som sjv och haft en leg rig som kan berätta vad ni har haft i den. samt finns det nån som har varit c sjvgrp på en sisu som kan ge lite tips