Jump to content

Liggunderlag som isolering för radio

LeadHead

Recommended Posts

I reglementet Vintersoldat (1997) står följande att läsa (s. 43):

Placera aldrig radiostationen direkt i snön. Använd alltid isolerande underlag, t.ex. granris, halm, tidningspapper. OBS! Använd inte liggunderlag som har en alltför dämpande effekt på radiostationens räckvidd.

I SoldR Mtrl Tele (1993) uppmanas man att skydda utrustningen mot direktkontakt med snö och is, bl.a. genom att ställa den på en bädd av t.ex. granris. Dock ingen varning om just liggunderlag.

Bland personer i min omgivning råder det delade meningar huruvida detta stämmer. Vad gäller egentligen?

Tanken på att ett liggunderlag skulle försämra sändningseffekten stämmer dåligt överens med min uppfattning om hur tekniken och fysiken fungerar. Jag kan tänka mig två möjliga förklaringar, båda med klara brister:

1) Att en del av sändningsenergin går ut inte genom antennen utan direkt genom radions skal. I så fall skulle ett material som absorberar eller leder vidare den energin kunna tänkas öka den energimängd som går ut den vägen (tänk värmeavledning och du är blöt eller torr). Spontant känns det som att det i så fall borde finnas farligare material att ha i kontakt med stationen. Fordonsmontering i metallstativ...?

2) Att liggunderlaget absorberar radiovågor som annars skulle studsa mot marken nära sändaren och på något sätt vara bidragande till stationens effektiva sändräckvidd. Mig veterligen går dock elektromagnetiska vågor spikrakt, vilket innebär att de vågor som reflekteras i marken nära sändaren ändå torde studsa rakt upp och möjligen bidra till samband med E.T. Rymdvåg är såvitt jag vet inte aktuellt med UK/VHF.

Båda alternativen förutsätter att materialet i liggunderlaget (skumplast/cellplast generellt?) har den egenskapen att det leder eller absorberar radiovågor.

Finns det något fog för påståendet eller är det någon gammal armémyt som har råkat smyga sig in i Vintersoldat?

Det finns cellplastmaterial som är elektriskt ledande, antistatiska varianter brukar ha sådana egenskaper.

Kronans liggunderlag, brukar kännas lite som ett material vi har på jobbet "plastazote".

Men som du säger det låter konstigt att liggunderlaget ska absorbera radiosignalerna på det sättet.