Jump to content

Mattematisk fråga.

Agentorange67

Recommended Posts

Jag har 0kr och traskar runt på gatan och hittar sedan 100kr. Hur skall jag då beskriva den ökningen i %?

Eftersom allt X*0=0!

hmm... det går inte, du kan inte. (dessutom finns en särskrivning här)

Jag har 0kr och traskar runt på gatan och hittar sedan 100kr. Hur skall jag då beskriva den ökningen i %?

Eftersom allt X*0=0!

Det går inte, vilket du redan upptäckt.

Förändring (som ofta skrivs i %) defineras som det nya värde delat på det gamla värdet.

Om du hade 0 kr från början och gör ovanstående beräking kommer du dividera med noll och det går inte.

Man skulle kunna säga att mängden pengar du har har ökat ett oändligt antal gånger.

Ha det så bra!

Ja det är klart... det blir ju 0 kronor. Samtidigt som det var en hundralapp Angentorange67 hittade... :-P

Ökningen är 100 % ju. 1*100 kr=100 kr :D

Hur mycket är 100% av 0 kronor?

Förvisso hittade han en hundralapp men han hade ju 0 kronor INNAN han hittade hundralappen.

Eftersom allt X*0=0!

När du har talet 0 så betyder det att alla ökningar är 100%, vilket i sin tur inte kan visas genom en mattematisk formel ty att du inte kan påvisa någonting som inte finns, dock när det gäller pengar så utgår man väll alltid från talet 1

Guest J-Star

Det du försöker göra är att beskriva en relativ förändring. För att det skall fungera måste du ha någonting att sätta förändringen i relation till... men det har du inte... för du hade ju noll kronor.

/J

När du har talet 0 så betyder det att alla ökningar är 100%, vilket i sin tur inte kan visas genom en mattematisk formel ty att du inte kan påvisa någonting som inte finns

Uhm... va? Nej. Orsaken till att det inte kan visas med en matematisk formel är att det inte stämmer. En ökning med 100% innebär ju en fördubbling.

dock när det gäller pengar så utgår man väll alltid från talet 1

Okay, många fördomar må man ha och ha hört om ekonomers räknefärdigheter, men det här övergår nog dem allihop. Menar du alltså att man när det gäller ekonomi/pengar hittar på egna matematiska regler?

@Rickard N:

Nej,

Det du försöker göra är att beskriva en relativ förändring. För att det skall fungera måste du ha någonting att sätta förändringen i relation till... men det har du inte... för du hade ju noll kronor.

/J

Division med noll är inte tillåtet. Så ökningen är inte oändlig, den är obestämbar.

Division med noll är utmärkt tillåtet och för att veta vad svaret blir får man ta till ett limes-förfarande.

Ofta blir det oändligt men inte alltid. Tyvärr har allt för många högstadie- och gymnasielärare spritt

irrläran att man inte får dividera med noll. Visst får man göra det men man måste veta vad man

håller på med och hur man ska hantera en oändlighet som ett eventuellt mellanled i vidare beräkningar.

Man kanske vill dela den med en annan oändlighet med högre kardinalitet och då är man snabbt

tillbaka på noll igen.

Guest J-Star
Division med noll är inte tillåtet. Så ökningen är inte oändlig, den är obestämbar.

Division med noll är utmärkt tillåtet och för att veta vad svaret blir får man ta till ett limes-förfarande.

Ofta blir det oändligt men inte alltid. Tyvärr har allt för många högstadie- och gymnasielärare spritt

irrläran att man inte får dividera med noll. Visst får man göra det men man måste veta vad man

håller på med och hur man ska hantera en oändlighet som ett eventuellt mellanled i vidare beräkningar.

Man kanske vill dela den med en annan oändlighet med högre kardinalitet och då är man snabbt

tillbaka på noll igen.

Men då är det inte division utan just ett limes-förfarande. Dividenten "går mot noll"... den är inte noll. och med tanke på att pengamängder är diskreta tal och inte något som "går mot noll" så tycker jag inte att det är ett förfarande som bör användas i detta sammanhang.

/J

tillbaka på noll igen.

Men då är det inte division utan just ett limes-förfarande. Dividenten "går mot noll"... den är inte noll. och med tanke på att pengamängder är diskreta tal och inte något som "går mot noll" så tycker jag inte att det är ett förfarande som bör användas i detta sammanhang.

/J

Det jag vände mig mot var påståendet att det inte är tillåtet att dividera med noll. Vem skulle kunna förbjuda det?

Hörnfeldt, min gamla mattelärare från gymnasiet eller kommer det ner ett jättefinger från himlen och en dånande

röst säger "DU FÅR INTE DIVIDERA MED NOLL"?

Man kan använda limes i en division, det ena utesluter inte det andra. Man låter i detta fall dividenten gå mot noll

för att ta reda på vad som händer när den blir noll. Detta är fortfarande en division. Pengar är inte diskreta, men vi

har bara föremål (sedlar och mynt) som representerar pengar i diskreta mängder. Om jag vore kung och fick ge

ut egna föremål som representerade pengar så skulle jag kunna välja vilket värde jag vill men det kan bli pyssligt

att få plats med alla siffror som krävs på de mindre mynten :rockon:

Okay, många fördomar må man ha och ha hört om ekonomers räknefärdigheter, men det här övergår nog dem allihop. Menar du alltså att man när det gäller ekonomi/pengar hittar på egna matematiska regler?
B-) Det skulle iofs förklara en hel del :lala:

Det går inte att dividera med talet noll eftersom talet noll alltid är noll och L'hosptilas regel inte applicerar.

Däremot så går det bra att dividera med Agentoranges tillgängliga kapital, även om det vid tiden t råkar vara just noll.

:unsure: Det skulle iofs förklara en hel del ;-)

Det är väl sådant som kallas "kreativ bokföring" och som folk hamnar i finkan för... :D

Ska vi ta det en gång för alla: det går jättebra att dividera med noll men svaret blir inte

ett vanligt tal i R utan det blir (nästan alltid) ett tal av lägsta kardinalitet, det vi ofta kallar

oändligheten. Några frågor på det?

/J

Alla mina pengar går ständig mot noll så där har du fel. :unsure:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...