Jump to content

Rökhandgranat 05

Harald

Recommended Posts

Någon som har erfarenhet och kunskap om den nya rökhandgranaten? Vad används som rökbildande ämne? Snabb eller långsam rökutveckling? IR dämpande? Bilder?
Snabb rökutveckling, röd fosfor istället för vit, 10 m kortare riskavstånd (nu 50 m), ej IR, själva granaten är mer av plåtfodral vilket sänker risken för att få tung granatdel i skallen jmfr 56:an.

Snabb rökutveckling

Fast långsammare och mindre rök än med 56:an. Granaten kommer dessutom färdigapterad och får inte skruvas isär, så jag misstänker att vi kommer få se 56:or i rökkastare ett bra tag till.

Det är ganska stor skillnad på rökutvecklingen mellan 56:an och 05:an. Det krävs nog två 05:or för att komma upp i mängden rök hos en 56:a. Den stora fördelen som jag ser det är att nu kan man kasta granaten väldigt nära in på sig själv utan att skadas av flygande fosfor, i praktiken 10-15 m (vilket har praktiserats :banghead: ). Det är ju annars ganska svårt att kasta långt i t.ex. skogsterräng.

...Den stora fördelen som jag ser det är att nu kan man kasta granaten väldigt nära in på sig själv utan att skadas av flygande fosfor, i praktiken 10-15 m (vilket har praktiserats :rockon: ). Det är ju annars ganska svårt att kasta långt i t.ex. skogsterräng....

Nåja, visst KAN man fortfarande skadas av flygande fosfor...det är fortfarande jävligt varmt när det brinner, och ligger man i vägen och får det på sig så kan det hända grejer :D

Den stora fördelen JAG ser...främst då i egenskap av amröjare...är att det krävs en viss värme för att få röd fosfor att börja brinna (400 grader?)...Röd fosfor antänds således inte enbart om det kommer i kontakt med luft (vilket vit fosfor gör).. Röjning av vit fosfor är rätt knepigt om fosforbitarna ligger nere i jorden..frilägger man skiten så börjar den brinna. Det gör inte röd fosfor. Börjar den brinna så brinner den tills det inte finns nåt kvar, och börjar den inte brinna...ja då kan man plocka upp skiten igen utan problem. Great success :baskerPa:

...Den stora fördelen som jag ser det är att nu kan man kasta granaten väldigt nära in på sig själv utan att skadas av flygande fosfor, i praktiken 10-15 m (vilket har praktiserats :unsure: ). Det är ju annars ganska svårt att kasta långt i t.ex. skogsterräng....

Nåja, visst KAN man fortfarande skadas av flygande fosfor...det är fortfarande jävligt varmt när det brinner, och ligger man i vägen och får det på sig så kan det hända grejer :)

Jo det är klart, granaten är ju inte ofarlig ;-). Men min poäng är att utbredningen av röken inte är lika stor och kraftfull som med 56:an och det röda fosforet sprids med små konfettipapper som seglar runt så det är betydligt lättare att undvika "vådabekämpning" än tidigare.

Någon som har erfarenhet och kunskap om den nya rökhandgranaten? Vad används som rökbildande ämne? Snabb eller långsam rökutveckling? IR dämpande? Bilder?
Snabb rökutveckling, röd fosfor istället för vit, 10 m kortare riskavstånd (nu 50 m), ej IR, själva granaten är mer av plåtfodral vilket sänker risken för att få tung granatdel i skallen jmfr 56:an.

Ingen IR-dämpning?! Hur tänkte de nu då? B-)

Är denna nya rökgranat primärt utvecklad för att vara bättre att användas i strid, eller är den främst anpassad för fredstida säkerhetstänkande?

Avdelningen för retoriska frågor? ;)

Ingen IR-dämpning?! Hur tänkte de nu då? :rolleyes:

Jag förstår inte riktigt syftet med att ha en IR-dämpande rökhandgranat?

Visst, ha den IR dämpande, men då får inte den synliga röken bli sämre.

Ingen IR-dämpning?! Hur tänkte de nu då? :rolleyes:

Jag förstår inte riktigt syftet med att ha en IR-dämpande rökhandgranat?

Visst, ha den IR dämpande, men då får inte den synliga röken bli sämre.

Den ska självfallet vara både och. Att idag ha rök som inte är ir-dämpande är lite underligt, eftersom granaten då förlorar mycket av sin verkan när man ställs mot en välutrustad fiende.

Edit: Girfsgnirar

Edited by Knekt

En rökhandgranat som kastas når ofta inte längre än 15 meter. En fiende med ett vapen som har ett IR-sikte (ofta stridsvagnar, stridsfordon och liknande) Har oftast för god verkan med sitt huvudvapen för att man skall kunna dra nytta av den ir-dämpande röken 15 meter bort. Det är ju bara att rikta rakt i molnet istället så får man god verkan.

IR-dämpande rök till GRG hade varit en annan femma, men i handgranater gör det liten nytta. Bättre då att utöka den synliga röken, så att man för större effekt mot de fiender som INTE kan se värme i sitt sikte (vilket torde vara den absoluta majoriteten av alla fiender)

Dessutom,

Som jag förstår det så är det som gör GALIX-röken IR-dämpande en egen röksats av ett koppardamm som är ytterst hälsovådligt att andas in. GALIX-granaterna är rätt stora pjäser då de alltså har två röksatser och laddningar. En för IR och en för synligt ljus.

Så ytterligare två anledningar till att 05:an inte är IR-dämpande kan vara att det finns en risk att man vådabekämpar sigsjälv med koppardamm. Inte för att fosfor är nyttigt... Men dammet må vara flyktigare? Alla luckor stängda och NBC-fläkt till är det som gäller vid GALIX-skjutning om jag minns rätt. Samt att granaten blir större och tyngre.

Bara spekulationer.

Finns IR-dämpande rökgranater i handgranatsutförande någonstans?

• 2 months later...
vad jag minns så är dom ganska så stora så jag gissar på en i magfickan, detsamma i flerbruksficka liten.

I flerbruksficka liten får det plats en rökhgr 05, en shgr 90 och en chockhgr 96 samtidigt.

vad jag minns så är dom ganska så stora så jag gissar på en i magfickan, detsamma i flerbruksficka liten.

I flerbruksficka liten får det plats en rökhgr 05, en shgr 90 och en chockhgr 96 samtidigt.

tackar. minnet sviker ibland =)