Jump to content

Tips: Command & Conquer - Tiberium Wars (Spel)

Stefan F

Recommended Posts

Skumt, hittar fortfarande inte silosarna. ,O

Håller på att köra om första kartan för att fila på lite småsaker.

Första intryck som är direkta förbättringar spelmässigt från tidigare C&C (iaf. sedan jag sist spelade ett spel i C&C-serien):

- Rally-points. Bra att kunna samla pryttlarna någon annanstans än framför verkstaden.

- Kartan går att snurra och zooma.

- Formeringar. Inga avancerade saker. Men framför allt att du kan få enheter med olika hastighet att komma fram samtidigt.

Sedan gnällde dom på musiken i PC-Gamer, men jag tycker den är helt rätt så här långt. Filmsekvenserna ger mig sköna rysningar längs ryggraden. Hittills så har det varit bättre än jag förväntat mig. Det kunde ha blivit "bara" en snyggare version av grundvarianten, men det är faktiskt tillräckligt mycket små nyheter för att det skall kännas riktigt fräscht.

Jag ger det hela 8,5 stycken S av 10 möjliga! :Malaj:

ps. för lite nostalgik - leta på t.ex. youtube efter filmsekvenserna från första spelet. Härliga att titta på. :)

En fråga hur många av er har köpt det samt tankat det? :navy:

Ska installera spelet snart efter jag har sett 2 avsnitt av Prison Break och ett Jericho avsnitt...

Det verkar vara fett grymmt, lirade demot för ett tag sedan. Verkar vara svårare att spela än Generals motsvarande!?

Köpte spelet den 29e, och har nästan tagit mig igenom hela GDIstoryn, och e rätt imponerad av spelet. Tycket dom lyckats bra med stegringen av svårighetsgraden genom varje uppdrag, även om det betyder att man fastnar på vissa uppdrag. Så jag skulle nog vilja påstå att det är aningen svårare än generals, även om det va ett bra tag sen ja spelade det!

Svårighetsgraden är bra satt. Jag har visserligen bara kört 3 uppdrag på normal hittills, men det är bra "pacat" (svenskt ord för det? Bra tempo?), och känns som producenterna förutsätter att man spelat det första, man får ju Orcas redan i första uppdraget.

Självklart betalat för spelet.

Snart klar med NOD:s kampanj, jag är helt klart nöjd med spelet. Underbara filmer med alla kändisarna som är med i dem. En liten sak bara. Kane. Nog visste man sedan innan att han var lätt tokig men nu tycker jag iallafall att hans galenskap slår nya höjder.

Vad tycker ni andra om den nya tredje sidan? Jag tycker känns lite väl mycket annat känt RTS över dem när man kör dem i MP med sina kompisar, men de har helt klart en bra plats i singelplayer.

Okej, jag tyckte Red Alert var det roligaste spelet jag någonsin spelat.

Jag gillade generals rätt bra.. Och även om jag tycker det är små intressant att bygga upp en futuristisk bas och krossa motståndaren i Tiberium wars så kan dom väl ändå försöka lägga in något moment med taktik i det hela? Det är ju helt värdelöst otaktiskt som det är nu.

På en karta hade jag lite problem i GDI storyn. Fienden anföll hela tiden, bombade sönder mitt försvar och hur mycket enheter jag än hade så gick det inte att hålla emot.. okej så jag blev förbannad, slösade alla resurser på att bygga ett par barracks och ett par pansar byggnader (vad dom nu heter) sen satte jag waypoint på alla de byggnaderna i fiendens bas och quade upp en massa enheter. Då gick det äntligen att slå motståndaren.

Om ni gillar spel med mer verklighetsförankring, trupper som kan ta skydd i omgivningen osv så ska ni testa Company of Heroes.

100 gånger roligare spel och mycket mer långlivat.

Varför tog dom bort att man fick välja typ av general i skirmish / multiplayer? Det var ju det som var roligt med generals, att man fick tre olika alternativa inriktningar som de tre olika raserna. Det gav spelet mycket mer långlivighet än vad det har nu.

Who ever gets the most tanks out in the shortest time wins!!

Men generals och Tiberium wars är 2 olika universum.

Några har konspirerat att Tiberium-serien är vad som händer om Soviet vinner i RA1. Kane är ju med där i bakgrunden och GDI nämns när man spelar Allies.

Red Alert var först tänkt som en prequel till C&C

...

Vad jag förstått det som så är RA prequel till C&C.

@ Status Quo.

Tiberium Wars och Company of Heroes är två helt olika typer av spel (anser jag i alla fall).

CoH - tänk först, gör sedan, och riktig taktik kan löna sig.

C&C, RA, TW... - bara gör. :unsure:

Båda spelen är bra med sina egna förtjänster, men tävlar inte (tycker jag) i samma klass. Roliga på olika sätt helt enkelt.

...

Vad jag förstått det som så är RA prequel till C&C.

Jag hörde något som i mitt tycke lät lite halvflummigt men inte otroligt, att Kane stal ritningarna till Mammoth Tanks (den enda enhet som är uppenbart densamma i C&C och RA) från GDI, reste tillbaka i tiden och gav dem till Sovjet för att detta vapen skulle ändra historien så att dessa vann kriget. Det var länge sedan jag spelade något av spelen och jag minns inte riktigt vad som sades i alla "cutscenes". Någon som har koll och kan reda ut det hela lite?

Visst är det så, Kane åker tillbaka i tiden precis innan man blastar honom med jonkanonen i Tiberian Dawn (C&C1). Med sig har han ritningarna till Mammoth tank som han ger till Stalin. När man har klarat spelet som ryssarna så får man se en film där Kane mördar Stalin och säger åt dig, commandern, att du ska leda Sovjetunionen (numera NOD, typ) och att du kommer bli belönad i framtiden (tiden då tiberian dawn utspelar sig kanske?). Därpå warpar han tillbaka igen (har jag för mig). C&C universat utgår från att de allierade och därefter GDI har vunnit i alla krig, tyvärr passar inte RA2 in riktigt och C&C Generals glömmer vi helt, hör inte till C&C världen.

Förövrigt borde Tiberium wars logiskt sett hetat Tiberian twilight eller nåt, Tiberian dawn -> Tiberian sun -> Tiberian twilight

/Slut nörderi

Finns ju till och med i RA1 en liten dold kampanj där man spelar som GDI. Det verkar antydas att GDI formas efter att ryssen fått på tafsen, även om just den lilla kampanjen inte innehåller så mycket story utan mest bläffs mot monster... :D

hehe "myrkampanjen" och i första C&C slogs man mot dinosar

Ahhh, den ökända "Funpark" hemligheten. Det hade även effekten att ge dig samtliga byggnader och units om du laddade en savegame från nån av kampanjerna (inklusive taggtrådstängsel och Commandos) :rolleyes:

Who ever gets the most tanks out in the shortest time wins!!

Ja det är väl lite av kärnan i westwoods samtliga spel?

Minns när man spelade Dune2 första gången på amiga och när man senare skaffade det till PC och drömde om att kunna spela det i splitscreen :dribble: .... kanske börjar bli lite väl OT nu?

Bara att redigera genvägen

"C:\Program\Westwood\Command and Conquer\game.exe -funpark"

Sen om " ska vara där eller inte i genvägen får man testa sig fram med (snodde den från en wiki, och de är ju alltid rätt...).

Värt att veta att det inte fungerade med min kopia av The First Decade då den ville ha orginalskivan...

*edit* pillade lite i texten

Har spelat det några gånger nu mest jag och en kompis mot två-tre datorer och jag tycker det är mycket roligt, men jag är en älskare av C&C:Generals och tycker därför Generals är roligare i alla fall i multiplayer. Men det återstår ju att testa i single player och jag hoppas inte man blir besviken.

Jag testade ursprungs-C&C i mp ett par gånger, och det blev inte bra. Mot datorn funkar det, och är kul med, tank-rusher. Mot en människa är det inte lika intressant. Då spelar jag hellre något i typ med Steel Panthers, där man har vad man får(köper) från början, och så är det bra med det.

Generals är glömt och begravet:

Command & Conquer är tillbaka! :-P

Underbart spel verkligen! De har lyckats fånga allt som gjorde det gamla C&C så bra, men med förbättringar (och självklart även en försämring här och där)!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...