hvungdom Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 (edited) Såg broken arrow för någradagar sen jag undrar kan man verkligen bli snaggad av en helikopter, vad jag harhört är rotorbladen ganska sköra. Kan man snagga någon med en helikopte rutan att riskera tt bladen går sönder? Edited March 25, 2007 by hvungdom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Det finns en film nån stans på nätet där en helikopter ( en sea king om jag inte missminner nig) lufttankar. Helikoptern parrerar i höjdled för att komma åt tankslangen - Bladen dippar då och kommer så lågt att de klipper tankröret. Resultat: Bladen roterarglatt vidare och helikoptern har ett tanrör mindre. Så ja - det borde gå att snagga någon med bladen påen helikopter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Mycket mycket ohälsosamt dock. då du inte kan styra hur rotorbladen flexar minsta vindpust så klipper den vid halsen istället för nån cm hår. Dessutom borde du bli skalperad bladen är rätt trubbiga i framkant och det är nog stor risk att luftströmmar och tryck rycker med sig skalpen om du har huvudet så nära. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 (edited) Utan att uttala mig i orginalfrågan så vill jag bara uppmärksamma auditoriet på att man kan förändra frisyren med hjälp av helikopter på fler sätt: http://img230.imageshack.us/img230/7971/owbz8.jpg Shite linky... Edited March 25, 2007 by Kryptörn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Det finns en film nån stans på nätet där en helikopter ( en sea king om jag inte missminner nig) lufttankar. Helikoptern parrerar i höjdled för att komma åt tankslangen - Bladen dippar då och kommer så lågt att de klipper tankröret. Resultat: Bladen roterarglatt vidare och helikoptern har ett tanrör mindre. Inte Sea King, utan CH-53E från USMC. Det är även en skillnad att "glatt rotera vidare" och "glatt rotera vidare men var strukturellt så tillbankade att de snart glatt flyger i tangentens riktning". Vidare kan en sådan kollision vidarebefodra skadan inåt i systemet, transmission osv. En i övrigt unik frågeställning som jag faktiskt aldrig hört. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie/Foxtrot Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Såg broken arrow för någradagar sen jag undrar kan man verkligen bli snaggad av en helikopter, vad jag harhört är rotorbladen ganska sköra.Kan man snagga någon med en helikopte rutan att riskera tt bladen går sönder? Nu var det länge sedan jag såg filmen men menar du snaggning utav hår eller vad de gör efter repliken – Snagga honom. Där de flyger på låg (men väldigt jämn!) höjd över tåget och klipper upp den "onde" gubbens mage med rotorbladen? Annars finns det intressanta scener ur Bondfilmen Tomorrow Never Dies när Bond blir jagad av Hkp som snaggar det mesta i sin väg. Den lyckas även stå helt stilla med rotorbladen i 45° vinkel mot normalläget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 OBS! Risk för skröna! Enligt vad jag fått berättat har följande händelse hänt en K4:ing på en slutövning under slutet av nittiontalet. En st helikopter skulle landa (eller lyfta?). Snön var ganske djup för helikoptern/lite lutning/jägaren stod på skidor. När jägaren såg rotorbladen komma duckade han och bladen klippte snabbt sönder topplocket på hans rygga. Någon som kanske kan bekräfta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Låter som en nära döden upplevelse och är då antagligen inte sann men någon kanske kan bekräfta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 (edited) OBS! Risk för skröna! Enligt vad jag fått berättat har följande händelse hänt en K4:ing på en slutövning under slutet av nittiontalet. En st helikopter skulle landa (eller lyfta?). Snön var ganske djup för helikoptern/lite lutning/jägaren stod på skidor. När jägaren såg rotorbladen komma duckade han och bladen klippte snabbt sönder topplocket på hans rygga. Någon som kanske kan bekräfta? Bekräftas härmed, och händelsen utspelade sig ungefär som du beskriver den. Detta var 2000 under slutövningen i Älvdalen som benämndes Snödrev/Snöstorm/Snöslask/Snöyra eller något liknande (alla övningar hette något sådant på den tiden), kallt och mycket snö var det iaf... Edited March 25, 2007 by SFC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 (edited) OBS! Risk för skröna! Enligt vad jag fått berättat har följande händelse hänt en K4:ing på en slutövning under slutet av nittiontalet. En st helikopter skulle landa (eller lyfta?). Snön var ganske djup för helikoptern/lite lutning/jägaren stod på skidor. När jägaren såg rotorbladen komma duckade han och bladen klippte snabbt sönder topplocket på hans rygga. Någon som kanske kan bekräfta? Bekräftas härmed, och händelsen utspelade sig ungefär som du beskriver den. Detta var 2000 under slutövningen i Älvdalen som benämndes Snödrev/Snöstorm/Snöslask/Snöyra eller något liknande (alla övningar hette något sådant på den tiden), kallt och mycket snö var det iaf... Källa på att detta stämmer? Om det skulle hänt hade jag troligtsvis sätt det, då jag tillhörde de få som luftlyftes under den övningen. Dessutom hade jag hört historien innan övningen ifråga.... Dessutom var det inte kallt den övningen! Eller var vi norr ifrån så j-a hårda! EDIT: stavving Edited March 25, 2007 by losec Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvungdom Posted March 25, 2007 Author Report Share Posted March 25, 2007 Det jag menade med snagga är om det är möjligt att hugga av huvudet på någon med helikopter utan at risera att helikopter förstörs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 OBS! Risk för skröna! Enligt vad jag fått berättat har följande händelse hänt en K4:ing på en slutövning under slutet av nittiontalet. En st helikopter skulle landa (eller lyfta?). Snön var ganske djup för helikoptern/lite lutning/jägaren stod på skidor. När jägaren såg rotorbladen komma duckade han och bladen klippte snabbt sönder topplocket på hans rygga. Någon som kanske kan bekräfta? Bekräftas härmed, och händelsen utspelade sig ungefär som du beskriver den. Detta var 2000 under slutövningen i Älvdalen som benämndes Snödrev/Snöstorm/Snöslask/Snöyra eller något liknande (alla övningar hette något sådant på den tiden), kallt och mycket snö var det iaf... Källa på att detta stämmer? Om det skulle hänt hade jag troligtsvis sätt det, då jag tillhörde de få som luftlyftes under den övningen. Dessutom hade jag hört historien innan övningen ifråga.... Dessutom var det inte kallt den övningen! Eller var vi norr ifrån så j-a hårda! EDIT: stavving Har väl ingen klockren källa om jag ska vara ärlig, det var ju ett par år sen. Som jag minns det fick vi (SPI IE) en orientering om att en jägarsoldat (borde alltså vara K4, I22 eller FJS) varit inblandad i en incident vid upphämtning med hkp 3(?). Rotorbladet skulle ha slagit i topplocket eller radioantennen som stack upp ur ryggsäcken eller något liknande. Detta inträffade någon av de första dagarna på övningen om inte minnet sviker mig. Men det kan ju också ha varit övningsledningen som bara hittade på detta... Och nog var det kallt, iaf i de flesta köldhål som vårt förband grupperade i... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvungdom Posted March 25, 2007 Author Report Share Posted March 25, 2007 (edited) *BORTTAGEN LÄNK* en som hadde otur med en helikopter, Edited March 25, 2007 by rille116 Osmakligt länkande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Kan man säga. Allt är möjligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 OBS! Risk för skröna! Enligt vad jag fått berättat har följande händelse hänt en K4:ing på en slutövning under slutet av nittiontalet. En st helikopter skulle landa (eller lyfta?). Snön var ganske djup för helikoptern/lite lutning/jägaren stod på skidor. När jägaren såg rotorbladen komma duckade han och bladen klippte snabbt sönder topplocket på hans rygga. Någon som kanske kan bekräfta? Bekräftas härmed, och händelsen utspelade sig ungefär som du beskriver den. Detta var 2000 under slutövningen i Älvdalen som benämndes Snödrev/Snöstorm/Snöslask/Snöyra eller något liknande (alla övningar hette något sådant på den tiden), kallt och mycket snö var det iaf... Källa på att detta stämmer? Om det skulle hänt hade jag troligtsvis sätt det, då jag tillhörde de få som luftlyftes under den övningen. Dessutom hade jag hört historien innan övningen ifråga.... Dessutom var det inte kallt den övningen! Eller var vi norr ifrån så j-a hårda! EDIT: stavving Har väl ingen klockren källa om jag ska vara ärlig, det var ju ett par år sen. Som jag minns det fick vi (SPI IE) en orientering om att en jägarsoldat (borde alltså vara K4, I22 eller FJS) varit inblandad i en incident vid upphämtning med hkp 3(?). Rotorbladet skulle ha slagit i topplocket eller radioantennen som stack upp ur ryggsäcken eller något liknande. Detta inträffade någon av de första dagarna på övningen om inte minnet sviker mig. Men det kan ju också ha varit övningsledningen som bara hittade på detta... Och nog var det kallt, iaf i de flesta köldhål som vårt förband grupperade i... Som sagt, jag borde hört det då jag hörde till de som luftlyftes den övning. Det enda som hände med helikoptrar den övningen (som jag vet) var den helikoptern vi lyftes tillbaka ut ur skjutfältet med. Någon form av axel skadades/gick av och den fick hämtas med lastbil efter landning. Personligen tror jag det är en skröna, dock är ju scenariot trovärdigt. I övrigt var det väl inte kallare än -25C någon natt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 (edited) OBS! Risk för skröna! Enligt vad jag fått berättat har följande händelse hänt en K4:ing på en slutövning under slutet av nittiontalet. En st helikopter skulle landa (eller lyfta?). Snön var ganske djup för helikoptern/lite lutning/jägaren stod på skidor. När jägaren såg rotorbladen komma duckade han och bladen klippte snabbt sönder topplocket på hans rygga. Någon som kanske kan bekräfta? Vet att det iallafall skedde en sådan incident 1999 under övningen Snödrev utanför Boden (är nog den SFC tänker på). Vi skulle lyfts med den helikoptern efter K4 folket (vi hade fått förövat med hkp3:an dagen innan), men det lyftet fick ställas in pga olyckan + skadorna på helikoptern. Orsaken vi fick var iallafall just det som beskrevs där, bekräftades också senare av kompis på K4. Edited March 25, 2007 by Kiowa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 OBS! Risk för skröna! Enligt vad jag fått berättat har följande händelse hänt en K4:ing på en slutövning under slutet av nittiontalet. En st helikopter skulle landa (eller lyfta?). Snön var ganske djup för helikoptern/lite lutning/jägaren stod på skidor. När jägaren såg rotorbladen komma duckade han och bladen klippte snabbt sönder topplocket på hans rygga. Någon som kanske kan bekräfta? Vet att det iallafall skedde en sådan incident 1999 under övningen Snödrev utanför Boden (är nog den SFC tänker på). Vi skulle lyfts med den helikoptern efter K4 folket (vi hade fått förövat med hkp3:an dagen innan), men det lyftet fick ställas in pga olyckan + skadorna på helikoptern. Orsaken vi fick var iallafall just det som beskrevs där, bekräftades också senare av kompis på K4. Då var det året innan det skedde, inte lätt att hålla koll på alla Snö...-övningarna där ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Det jag menade med snagga är om det är möjligt att hugga av huvudet på någon med helikopter utan at risera att helikopter förstörs. Man kan även köra upp ett par "vita blixten" i huvudrotorn utan problem för helikoptrarna. Nja, problem och problem... Detta ledde till att helikoptern fick tillfälligt flygförbud tills tekniker kallats in. Dock var flygförarna inte så nöjda eftersom de inte kunde flyga tillbaka till sitt hotell. Den stackars värnpliktige som höll i skidorna fick sig en rejäl smäll och en mindre sjukhusvistelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Sen ska man väl vara medveten om att olika helikoptrar är olika känsliga. Det är t.ex en viss skillnad på en Robinson R-22 och en AH-64 Apache. Den ena är konstruerad att kunna ta 23mm lvakan i bladen och fortsätta flyga. Mindre grenar ska inte heller innebära några problem. Den andra är något mer bräcklig. Annars kan jag rekommendera ett besök hos närmaste frisör om man vill byra frisyr. Både billigare och säkrare. Blir förmodligen snyggare också. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Annars kan jag rekommendera ett besök hos närmaste frisör om man vill byra frisyr. Både billigare och säkrare. Blir förmodligen snyggare också. Dock inte samma MÖP-faktor ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Annars kan jag rekommendera ett besök hos närmaste frisör om man vill byra frisyr. Både billigare och säkrare. Blir förmodligen snyggare också. Dock inte samma MÖP-faktor ;) Raka skallen med AK bajonett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nhaub Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Man ska oxå komma ihåg att "snag" är flygengelska för tekniskt fel på farkosten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Narogh Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 OBS! Risk för skröna! Enligt vad jag fått berättat har följande händelse hänt en K4:ing på en slutövning under slutet av nittiontalet. En st helikopter skulle landa (eller lyfta?). Snön var ganske djup för helikoptern/lite lutning/jägaren stod på skidor. När jägaren såg rotorbladen komma duckade han och bladen klippte snabbt sönder topplocket på hans rygga. Någon som kanske kan bekräfta? Kan bekräfta att det skedde en olycka med en värnpliktig och en HKP11 vintern 1999. Lyckligtvis var den enda som ådrogsig fysiska skador den av de två som inte har någon smärtförnimmelse dvs. helikotern. resultatet blev en icke flygduglig helikopter och en svårt chockad yngling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Laste nagon bok (kan vart "Chickenhawk" av Robert Mason, men inte saker da jag last "nagra" bocker om Vietnam kriget) att det hande ibland under Vietnam kriget att helicpotrar "rojde rent" landningszonen, i form av sly och dyligt, nar dom landade. Detta skulle da vart Huey helicoptrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Laste nagon bok (kan vart "Chickenhawk" av Robert Mason, men inte saker da jag last "nagra" bocker om Vietnam kriget) att det hande ibland under Vietnam kriget att helicpotrar "rojde rent" landningszonen, i form av sly och dyligt, nar dom landade. Detta skulle da vart Huey helicoptrar. Detta är något som i extrema nödfall får praktiseras nu med, då främst av CSAR förband. Det utsätter dock de inblandade för en mycket, mycket stor risk.För det första är det den uppenbara risken att slå sönder rororblad (främst stjärtrotorn) men sedan kommer även bärighet på marken och dess lutning osv in i bilden. CSAR maskiner har oftast "hjälpmedel" om nu zonen inte är stor nog att landa i (om markkontakt krävs). Några svep med M-134 har visat sig ha god effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 Extremt farligt med tanke på den konstruktionen på huvudrotorn då den är ledad och inte fast. Rotorn kan vid föör stora/kraftiga utslag slå av sin egen axel. Vilket nog lätt kan hända om man använder rotorn som ett slyröjaggregat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted March 30, 2007 Report Share Posted March 30, 2007 Aftonblaskan: Man i 20-årsåldern omkom efter tragisk olycka - helikopter störtade på hans bil Helikopterbladen högg ihjäl honom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse Fors Posted March 31, 2007 Report Share Posted March 31, 2007 En händelse som kanske skulle kunna ingå i utbildningspaketet för ett däcksmanskap nära dig? OBS. inga otäckheter här, bara lite? skrämselhicka. Hög sjöhävning men är väl inte orsaken...hög tomgång och en vindpust kanske troligare? http://www.liveleak.com/view?i=e870090bba Mvh, B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ijahman Posted November 6, 2014 Report Share Posted November 6, 2014 Jag kan bekräfta att det som beskrivs ovan på K4 stämmer. Jag låg på K4 som prickskytt det året. Jag har ett gammalt tidningsutklipp hemma någonstans. Ska e om jag kan skanna in det. Med vänlig hälsning John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted November 8, 2014 Report Share Posted November 8, 2014 Laste nagon bok (kan vart "Chickenhawk" av Robert Mason, men inte saker da jag last "nagra" bocker om Vietnam kriget) att det hande ibland under Vietnam kriget att helicpotrar "rojde rent" landningszonen, i form av sly och dyligt, nar dom landade. Detta skulle da vart Huey helicoptrar. Jag har också läst detta och jag tror jag kan bekräfta "Chickenhawk" som källa. Inte bara vid landning utan för att ta sig fram till en bergkant där de kunde låta helikoptern falla ut för att få upp lite fart. Jag har också hört det beskrivas av en fd Vietnampilot i ett dokumentärprogram. Jag vill för övrigt minnas att "Chickenhawk" också beskriver starter där det låter helikoptern rotera vid start för att inte behöva använda en del av motoreffekten till stjärtrotorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.