Jump to content

Stridsfordon välte 07-03-24

Recommended Posts

• Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jäkligt trist och obehagligt!

Man kan ju känna sig odödlig när man dundrar fram i ett sånt stålschabrak men när det år åt helvete är man bra liten.....

En klen tröst är väl att trots att det är riskfyllt (stridsfordonstjänst i allmänhet) så sker få riktiga olyckor.

fördjävligt! Har en del vänner som ligger inne på skyttekomp... hoppas att alla inblandade får den hjälpen de behöver, och att de anhöriga kan komma vidare så snart som möjligt! Jag hoppas också att man kan komma fram till vad som gick fel,

Mössa av Och tankarna går till de anhöriga..

Kan någon förklara lite enkelt för en som aldrig åkt strf. hur det kan "välta" ser så väldigt stabilt ut, och har väll antagligen väldigt låg tyngdpunkt.

Är det vanligt att detta händer, dvs. har det hänt förut?

Kan någon förklara lite enkelt för en som aldrig åkt strf. hur det kan "välta" ser så väldigt stabilt ut, och har väll antagligen väldigt låg tyngdpunkt.

Är det vanligt att detta händer, dvs. har det hänt förut?

Uppfattningen jag har så skedde olyckan i ett dike så min gissning är att dem har felbedömt hur stor och djup det diket just var och tänkt sig köra snett över det och då kommer på sidan och vält.

Usch, otrevligt. Jag trodde att man var ganska säker i ett stridsfordon även om det skulle välta, men finns det alltså stora lösa saker som kan flyga runt, eller kan tyngden tom. bli för mycket för pansaret så att det ger vika (det väger ju ändå en del, fast det känns osannolikt)?

Jag hoppas för förarens skull att han hade tillräckligt sömnläge och inte led av något annat som gjorde honom olämplig att köra just då... det lär ju bli lite tyngre för honom att leva med det som hänt om så inte var fallet. Men det kommer väl utredningen att visa så småningom.

Det är med särskild stor sorg som jag skriver det här.

Tomas Dahlberg var min Stf PlutCh i Bosnien.

Orden räcker inte till.

RIP Mj Dahlberg, BR2, Ba 01.

Hade honom som Stf PlutCh när jag gjorde GU. Det är väldigt många år sedan nu.... han var fänrik på den tiden.

Han var väldigt omtyckt. Kommer bla ihåg hans gigantiska prilla som måste vara något utav ett världsrekord.

Tråkigt. RIP