Minus Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Som vissa kanske sett i aftonbladet är det en repotage-serie om krisget i Irak och man får då se bilder på Amerikanska soldater och jag blir då lite nyfiken på vad de olika förbandsmärkena är. Någon som vet en sida med dessa på? Den jag sett är det ett rakt svärd med med något som går i sick-sack över.. någon som vet vart dom tillhör te x? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 http://www.ranger95.com/index.htm#1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Låter som Special Forces. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 (edited) Kan det vara detta "M-4972 - 1st Signal Brigade". Du kan ju kolla på militärlagret de har endel amerikanska märken. Det står även då vilket förband det är. Här är ett annat som passar på din beskrivning. Det tillhör M-4655 - Special Forces. Edited March 24, 2007 by Karl_Swe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 Kollar man på bilderna på aftonbladet.se så kan man se att det är 25th Infantry Division. Sen tillhör dom 1st Battalion (Airborne), 501st Infantry Regiment under 4th Brigade Combat Team (Airborne), 25th Infantry Division. http://www.usarak.army.mil/4bde25th/1-501st Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Den med ett svard och blixtar over ar 5th Special forces, Green berets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Den med ett svard och blixtar over ar 5th Special forces, Green berets. Det har ju Karl_Swe redan angett. Men, 5th, heter de verkligen så? I min värld och vad jag kunna se på nätet så heter de bara US Army Special Forces. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Den med ett svard och blixtar over ar 5th Special forces, Green berets. Det har ju Karl_Swe redan angett. Men, 5th, heter de verkligen så? I min värld och vad jag kunna se på nätet så heter de bara US Army Special Forces. /K 5th 5th Googla på 5th special forces Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 5th 5th Googla på 5th special forces Fantastiskt! Tänk vad man kan lära sig! Men. 5th är ju bara en av grupperna och märket är för hela USASF. /K Edit: The gold and teal Special Forces patch is worn by members of Special Forces units around the world. The arrowhead shape represents the craft and stealth of the Indians, America's first warriors. An upturned dagger represents the unconventional warfare missions of Special Forces. Three lightning bolts represent blinding speed and strength, and the three methods of infiltration - land, sea and air. The gold represents constancy and inspiration, and the background of teal blue represents the Special Forces' encompassing of all branch assignments. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 (edited) 1st Cavalry Division Historien bakom märket är att strecket symboliserar Rio Bravo (om jag minns rätt) och hästhuvudet symboliserar kavalleriet, skapat av frun till en tidig regementschef. Dom som vill vara roliga brukar säga att strecket symboliserar floden dom aldrig korsade, hästarna dom inte rider på och färgen säger allt (gult = yellow = feg). EDIT: varför beskriva något när man kan visa en bild. Edited March 25, 2007 by stefanf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Jag är inget dogface så jag vet inte riktig hur det fungerar men jag tror att de brukar ha nuvarande enhets märke på vänster axel, på höger sida har de sedan märket från en tidigare enhet om de var i strid med den enheten, det kallas "combat patch" el dyl. Såg en bild på en kille i arméuniform med andra marinkårsdivisionens märke på höger axel, lite roligt tyckte jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Jag är inget dogface så jag vet inte riktig hur det fungerar men jag tror att de brukar ha nuvarande enhets märke på vänster axel, på höger sida har de sedan märket från en tidigare enhet om de var i strid med den enheten, det kallas "combat patch" el dyl. Såg en bild på en kille i arméuniform med andra marinkårsdivisionens märke på höger axel, lite roligt tyckte jag. Pratade med en jänkare som var plutonssjukvårdare inom special forces för ett par år sedan, och han sa samma sak. Han hade varit i Panama med sin tidigare enhet, och bar precis som du säger det märket på andra armen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted March 27, 2007 Report Share Posted March 27, 2007 (edited) Men. 5th är ju bara en av grupperna och märket är för hela USASF. Av ren enkelhet markte jag ut ett av dom special forbanden(vilket var kanske val lite missanvisande fran min sida, sa jag far ursakta lite kanske) som jag tanker pa forst och framst som anvander det. Edited March 27, 2007 by nsky_517 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts