Guest brak Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Hej, det här är min första post här och jag är lite osäker på om jag lagt den rätt. Jag letade bland regler och FAQ men hittade ingen rekomendation för denna fråga som handlar både om befattning samt NBG. Om mitt inlägg ligger på fel ställe så får MOD/ADMIN gärna flytta den till sin rätta plats. Jag har fått erbjudande om att ingå i NBG som förläggningsgruppchef. Jag har ingen vidare uppfattning om vad tjänsten innebär och jag tänkte ta reda på mer innan jag lämnar besked. Vad gör en förläggningsgruppchef, jag förstår att det har med att upprätta och sköta förläggningarna men är man städare eller är det en befattning som kan vara rolig? Jag har inga krav på att stå vid fronten med krigsmålning utan jobbar gärna med logistikverksamhet och är "behind the scenes". Nedan följer det som står på mil.se och befattningen, ni som har mer info kanske kanske kan fylla på eller skicka ett PM. Jag ska givetvis fråga "rekryteraren" mer ingående om tjänsten när han återkommer men vad han säger och vad verkligheten visar kan ju vara annorlunda så jag ansåg det bäst att fråga er veteraner och insatta. mvh//brak Citat från mil.se LU01 LU022 C Förläggningsgrupp Furir Kort befattningsbeskrivning: Leder Förläggningsgruppens verksamhet i lösande av tilldelad uppgift. Ansvarar för att förläggningsutrymmen (gemensamma) upprättas, underhålls och att anbefalld tillgänglighet bibehålls över tiden. Skall, vid behov, kunna leda tillförd arbetsstyrka inom eget ansvarsområde. Behörighetskrav för befattning: - God förmåga/kunskaper i engelska - God förmåga/kunskaper i franska och/eller tyska är meriterande - Civil körkortsbehörighet, minst B C, är meriterande - Militärt förarbevis på nedanstående fordonstyper är meriterande tung lastbil tung lastbil med släpvagn bv 309 (206/208) patgb 203 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted March 23, 2007 Forumsledning Report Share Posted March 23, 2007 Den är på fel plats ja, då pliktverket handlar de som inte gjort grundutbildning än, vilket även står klart och tydligt i forumsinformationen på förstasidan. tillsvidare får tråden ligga i Soldint. flytt / Kimster BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beck Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Kan tänka mig att det är som det står. Slå upp tält, blåsa upp sjvtält, fixa med värmekaminer, organisera vedupplag och eldrift osv. Lite allt i allo med saker som behövs runt en camp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Förläggningstjänsten ser ut att kunna behöva en del handpåläggning varvid en förläggningsgruppchef kanske kan få lite att göra? IA06 bor i Sjvtält 4 som verkar vara den nya boendestandarden för snabbare insatser. Dessa har en tendens att bråka en del... C Förläggningsgrupp verkar vara en viktig befattning som nog aldrig kommer rendera den uppskattning som sig bör, precis som de flesta UH-tjänsterna. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 IA06 bor i Sjvtält 4 som verkar vara den nya boendestandarden för snabbare insatser./K Verkar som om det är något nytt tropik-tält som skall vara på väg in till FM, dels som boendetält och arbetstält. Förmodligen kommer de att finnas i tillräcklig mängd 1/7 2008 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 förläggningschf ingår väl i en campgrp/plut? dvs lite div pionjärer med olika egenskaper såsom vvs, el och snickeri. vi talar om killarna som måste finnas för att campen skall fungera, och skyttesoldaten skall existera? eftersom NBG inte är tänkt för permanent boende i missionsområdet utan bara gör första insatsen, blir väl förläggningsgrpens jobb att i första hand hitta tak över huvudet, till resten av folket så snart som möjligt. du kommer nog att få stifta bekantskap med natosängar, kylagg och dieselsuggor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest brak Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 Tack för svaren, det verkar ju vara en helt ok tjänst, sjukvårdstält har jag blåst upp och plockat ner i absurda mängder så dem är jag väl förtrogen med, på gott och ont. Surt att behöva sova i dem om man använder dieselgrisarna, torrrare luft får man ju leta efter. Men det verkar ju vara en tjänst med lite pill, problemlösning och lite olika uppgifter, låter som en ganska rolig tjänst faktiskt. Nu ska man väl bara ställa in sig på skövde mentalt eller se om det finns några liknande eller andra tjänster på S1 som är mer "hemma" flr mig. trevlig helg//brak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts