kerran Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Hej. Vet någon på forumet om flygvärdinnorna som bemannar Flygvapents Gulfstream kärror, de som utför VIP flygningarna åt regeringen är officerare eller civilanställd personal? Hur söker man tjänst som kabinpersonal hos försvarsmakten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Hej. Vet någon på forumet om flygvärdinnorna som bemannar Flygvapents Gulfstream kärror, de som utför VIP flygningarna åt regeringen är officerare eller civilanställd personal? Hur söker man tjänst som kabinpersonal hos försvarsmakten? All personal på regeringsplanet och de övriga VIP-planen är officerare av varierande grad, även flygvärdinnor och stewardar (sp?). Från säker källa har jag att de som bemannar regeringsplanet är oerhört trevliga och kompetenta men jag har ingen aning om hur man får jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted March 23, 2007 Author Report Share Posted March 23, 2007 Har flygvapnet egen utbildning för flygvärdinnorna och stewards? Kan inte tänka mig att dessa utbildas på Malmens flygskola... Vilken typ av uniform har de officerare som arbetar som flygvärdinnor och stewards på Flygvapnets VIP flygplan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nhaub Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Kabinpersonalen på gulfstreamplanen är civilanställd och kommer från SAS. De har nog fått sin typerating civilt också men där är jag lite osäker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgb1116 Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 (edited) All personal på regeringsplanet och de övriga VIP-planen är officerare av varierande grad, även flygvärdinnor och stewardar (sp?). Kabinpersonalen på gulfstreamplanen är civilanställd och kommer från SAS.Som jag uppfattar det har en av er fel och den andre rätt.Om vi alla blev bara lite bättre på att ange källa till informationen som redovisas hade det varit en smula lättare att avgöra. Edit: taggar Edited March 23, 2007 by tgb1116 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Vad mycket enklare världen skulle vara om alla hänvisade till källor. Det tog mig ungefär 20 sekunder att hitta detta: (Min fetstil) Personalen består av ca 27 personer som fördelas enligt personalkategorierna nedan. Personalkategorier Piloter militär 9st Tekniker militär 7st Flygvärdinnor civil 6st Underrättelsetjänst militär 1st Klarerare militär/civil 2st Ekonomihandläggare civil 2st Det hittade jag här. Jag kan dessutom tillägga att kabincheferna på de vanliga persontransportkärrorna (Saab 340) är officerare. Den informationen är min egen då jag begagnar mig av deras tjänster tämligen ofta. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 Vad mycket enklare världen skulle vara om alla hänvisade till källor. Det tog mig ungefär 20 sekunder att hitta detta: (Min fetstil) Flygvärdinnor civil 6st Det hittade jag här. Informationen om att det är civila flygvärdinnor finns även i en artikel om specialflyget på Bromma i ett äldre nummer av Flygvapennytt. Tyvärr har jag just nu inte tillgång till samlingen så jag kan inte ge en närmare hänvisning till nummer eller sida. Om jag minns rätt från bilderna i artikeln så bär de civil "flygbolagsuniform" och inte någon variant av m/87. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted March 24, 2007 Report Share Posted March 24, 2007 Jag kan dessutom tillägga att kabincheferna på de vanliga persontransportkärrorna (Saab 340) är officerare. Den informationen är min egen då jag begagnar mig av deras tjänster tämligen ofta. Ja, inget känns mer lyx än att mötas av en flygvapenkapten utrustad med pumptermos kaffe och en korg med renklämmor ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nahoj84 Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Vad mycket enklare världen skulle vara om alla hänvisade till källor. Det tog mig ungefär 20 sekunder att hitta detta: (Min fetstil) Flygvärdinnor civil 6st Det hittade jag här. Informationen om att det är civila flygvärdinnor finns även i en artikel om specialflyget på Bromma i ett äldre nummer av Flygvapennytt. Tyvärr har jag just nu inte tillgång till samlingen så jag kan inte ge en närmare hänvisning till nummer eller sida. Om jag minns rätt från bilderna i artikeln så bär de civil "flygbolagsuniform" och inte någon variant av m/87. Det stämmer bra. De använder samma modell som är standard inom civilt TP flyg. Färgen är mörkblå. Källa: Mina egna ögon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Min källa är kollegor som har flygit med ett flertal av Flygvapnets VIP-plan, bland annat regeringsplanet (så sent som i höstas), som samtliga är överens om att kabinpersonalen på de olika flygningarna bar gradbeteckningar. Tyvärr har ingen av kollegorna någon bakgrund inom flygvapnet så exakt vilken grad det är frågan om visste de inte. Jag kan i och för sig tänka mig att personalen skulle kunna vara civila med tjänsteställningstecken men på senaste resan med regeringsplanet, som var lång och tråkig, pratade min kollega K med flygvärdinnan just om hon var officer eller inte och K fick då ett jakande svar. Anledningen till att ämnet kom upp var att K tyckte att det var roligt att kaptenen var major och flygingenjörer var kapten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Man har väl gradbeteckningar även inom civilt flyg och på civila fartyg också för den delen. Har en klasskamrat som innan hon började plugga, arbetade på Queen Elisabeth och där är det mer noga med var och hur man fäster sina gradbeteckningar än här på soldf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Kvar återstår då frågan varför flygvärdinnan skulle säga att hon var officer om hon nu inte var det. Det var enligt min sagesman inte en sådan situation att hon hade någon anledning att ljuga om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Kvar återstår då frågan varför flygvärdinnan skulle säga att hon var officer om hon nuinte var det. Det var enligt min sagesman inte en sådan situation att hon hade någon anledning att ljuga om det. Du skall ha tekniker med som lastmästare, om man fraktar lite högre VIPar kan jag tänka mig att använder inhyrd professionell kabinpersonal och låter den grinige löjtnanten vara lastmästare och sedan stuva denne i ett oförargligt hörn under flygningen. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Det är nog ingen som ljuger. Den enklaste förklaringen är att det helt enkelt finns både och. Vi har trots allt hyfsat säkra källor på att det finns både civilt och militärt anställd kabinpersonal på VIP-flyget. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted March 26, 2007 Report Share Posted March 26, 2007 Kvar återstår då frågan varför flygvärdinnan skulle säga att hon var officer om hon nuinte var det. Det var enligt min sagesman inte en sådan situation att hon hade någon anledning att ljuga om det. Nu gäller det förstås inte i detta specifika fall, men även inom andra än de militära yrkena används ju titeln "officer" engelskspråkigt. Bland annat inom amerikanskt äffärsliv (sales officer, business development officer os.v.) och bland flygande/båtåkande civil personal. Betyder ju egentligen inte annat än form av "chef" om man skall vara språkpolis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted March 26, 2007 Author Report Share Posted March 26, 2007 Eftersom det tydligen är endast 1 flygvärdinna på Flygvapnets Gulfstream, är väl också denna Kabinchef/purser i flygplanet? Har inte kabinchef/purser någon form av gradbeteckning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nhaub Posted March 28, 2007 Report Share Posted March 28, 2007 Kabinchef (purser) i ett civilt bolag har som regel "gradbeteckning" 3 streck på ärmen, dessa är dock kortare än flygförarna. Det skiljer sig dock lite mellan olika bolag. Kapten ombord har 4 pommes frites på axlarna och styrman har två, i vissa bolag har styrmän med mer än 10 år 3 st. Själv är jag kabinchef utan streck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bomben77 Posted March 29, 2007 Report Share Posted March 29, 2007 Kabinchef (purser) i ett civilt bolag har som regel "gradbeteckning" 3 streck på ärmen, dessa är dock kortare än flygförarna. Det skiljer sig dock lite mellan olika bolag. Kapten ombord har 4 pommes frites på axlarna och styrman har två, i vissa bolag har styrmän med mer än 10 år 3 st. Själv är jag kabinchef utan streck Vissa bolag har ju valt att inte låta någon CA ha "gradbeteckning" oavsett om han/hon är Purser eller CA1 utan alla ser lika ut. Vilket bolag jobbar du på Nhaub? Ja har själv varit steward en period. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 1, 2007 Report Share Posted April 1, 2007 Kabinchef (purser) i ett civilt bolag har som regel "gradbeteckning" 3 streck på ärmen, dessa är dock kortare än flygförarna. Det skiljer sig dock lite mellan olika bolag. Kapten ombord har 4 pommes frites på axlarna och styrman har två, i vissa bolag har styrmän med mer än 10 år 3 st. Själv är jag kabinchef utan streck Vissa bolag har ju valt att inte låta någon CA ha "gradbeteckning" oavsett om han/hon är Purser eller CA1 utan alla ser lika ut. Vilket bolag jobbar du på Nhaub? Ja har själv varit steward en period. Åkte med sas hem från Sharm el Sheik i torsdags Deras kabinpersonal bär gradbeteckningar som i alla fall vid en snabb blick skulle kunna tas för att vara Fänrik Sedan är det nog så att TP100 lär väl ha lastmästare (?) motsv som är YO. Eller?? Dock är jag tämligen säker på att de uppgifter jag sett avseende gulfstream så använder man inhyrt folk från Sas kan dopck ha ändrats men som det ser ut så är de i alla fall civila. Annars maila och fråga : [email protected] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nhaub Posted April 4, 2007 Report Share Posted April 4, 2007 Jobbar med ambulansflyg som sköterska men har som tillikauppgift att vara kabinchef Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Calle Posted April 5, 2007 Report Share Posted April 5, 2007 Kabinchef (purser) i ett civilt bolag har som regel "gradbeteckning" 3 streck på ärmen, dessa är dock kortare än flygförarna. Det skiljer sig dock lite mellan olika bolag. Kapten ombord har 4 pommes frites på axlarna och styrman har två, i vissa bolag har styrmän med mer än 10 år 3 st. Själv är jag kabinchef utan streck Vissa bolag har ju valt att inte låta någon CA ha "gradbeteckning" oavsett om han/hon är Purser eller CA1 utan alla ser lika ut. Vilket bolag jobbar du på Nhaub? Ja har själv varit steward en period. Åkte med sas hem från Sharm el Sheik i torsdags Deras kabinpersonal bär gradbeteckningar som i alla fall vid en snabb blick skulle kunna tas för att vara Fänrik Sedan är det nog så att TP100 lär väl ha lastmästare (?) motsv som är YO. Eller?? Dock är jag tämligen säker på att de uppgifter jag sett avseende gulfstream så använder man inhyrt folk från Sas kan dopck ha ändrats men som det ser ut så är de i alla fall civila. Annars maila och fråga : [email protected] Alla C/A (Cabin attendent) på Tp102A/C (Gulfstream) är civilanställda av SAS. Där får dom sin grundutbildning och sen får dom en form av typutbildning på Tp102 när dom börjar på Transportflyg Divisionen på Bromma. Dom skall förutom detta även klara dom militära kraven för flygande personal vad gäller U-kammarprov, läkartester etc.. Sen ett litet klarläggande. Besättningen på en Tp102 är följande: Två flygförare, vara av en är befälhavare, en färdtekniker och en C/A. C/A kan tas bort och ersättas av ytligare en färdtekniker om flygnigen ansees "särskilt farlig". Detta sker dock ytterst sällan. Lastmästare har vi bara på TP84 i FM. Färdteknikerna på TP100 är C/A under flyning i mån om av tid. Lt Karlsson Logistic Officer F17/ SpecialFlygsEnheten TP Flyg div Bromma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted April 5, 2007 Report Share Posted April 5, 2007 @Lt Calle: Föredömligt! Bättre svar än så kan man inte be om. Tack! /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 5, 2007 Report Share Posted April 5, 2007 @Lt Calle Mycket bra svar, det är alltid kul när informationen kommer från de som är insatta i verksamheten och inte enbart är gissningar från oss som står utanför firman (mer eller mindre). Just därför kommer jag ställa en massa kompletterande frågor. Använder de samma uniform/tjänstedräkt som i SAS (dvs med silverfärgade galoner mm)? Om det är fallet, hur kommer det sig att de inte tilldelas m/87? Är flygtiderna så pass korta att man aldrig behöver någon extrapilot, eller kan man bli tvungen att ta en passagerarplats för att få plats med en sådan också? Hur skiljer sig (om de gör det) de militära kraven på transportförare från ett civilt medical class I? Står försvaret själva för underhållet på G.IV eller är det en civil firma? Är alla militära tekniker på specialflyg även del av besättningarna (t ex färdmek) eller är det som på F7 att endast en del av dem är det? Var övas simulatorflygning för Tp/S 100 respektive Tp/S 102? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bomben77 Posted April 10, 2007 Report Share Posted April 10, 2007 Tack för bra svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Calle Posted December 24, 2007 Report Share Posted December 24, 2007 @Lt CalleMycket bra svar, det är alltid kul när informationen kommer från de som är insatta i verksamheten och inte enbart är gissningar från oss som står utanför firman (mer eller mindre). Just därför kommer jag ställa en massa kompletterande frågor. Använder de samma uniform/tjänstedräkt som i SAS (dvs med silverfärgade galoner mm)? Om det är fallet, hur kommer det sig att de inte tilldelas m/87? Är flygtiderna så pass korta att man aldrig behöver någon extrapilot, eller kan man bli tvungen att ta en passagerarplats för att få plats med en sådan också? Hur skiljer sig (om de gör det) de militära kraven på transportförare från ett civilt medical class I? Står försvaret själva för underhållet på G.IV eller är det en civil firma? Är alla militära tekniker på specialflyg även del av besättningarna (t ex färdmek) eller är det som på F7 att endast en del av dem är det? Var övas simulatorflygning för Tp/S 100 respektive Tp/S 102? Har av olika anledningar inte varit här på forumet på länge, därför har svaret dröjt. Men skall försöka besvara några av frågorna. Vi börjar med frågan om extra pilot. Jo vi använder en extra pilot ibland på extremt långa flygningar. Ex vis där vi flyger många "legar" under en kort tid och där arbets tiden inte skulle räcka till annars. På frågan om det skiljer på kraven mellan civil och militär "transportpilot" är svaret både ja och nej. I grunden nej med det tillägget att ´dom militära även har dom militära reglerna att uppfylla vad gäller u-kammar-prov etc. I frågan om underhållet på Tp102 A/C så blir svaret även där delat. "Vi" gör allt lättare underhåll typ 150h och motsv. (motsvarar ungefär C-D service på en militär jaktkärra). Allt tyngre underhåll görs där underhållet är "bäst till billigst pris". Oftast i USA. Hoppas svaren är belåtenhet. Kanske återkommer med resten vad det lider. Skall äta julbord nu. God jul och gott nytt år. Lt Håkan Karlsson Tp Flyg Div Bromma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 9, 2008 Report Share Posted April 9, 2008 Självklart är svaren till belåtenhet. Nu börjar jag kanske glida lite från ämnet, men hur har omorganisationen till Transport- och specialflygenheten (TSFE) påverkat organisation och verksamhet? Sker all planering numer på F 7? Har ni även tillgång till SK 60 för vissa transportuppdrag eller sköter flottiljerna allt med de flygplanen? Får flygförarna tillräckligt med flygtid på de transportuppdrag som genomförs eller måste man dessutom övningsflyga för att samla timmar? Var genomförs simulatorutbildning på S/Tp 100 och 102? Pågår det något uppdateringsprogram för S/Tp 102? Tänker då främst på avioniken eftersom jag tycker mig se kameran för EVS (Enhanced Vision System) under nosen på 023 på följande bild: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 18, 2008 Report Share Posted June 18, 2008 (edited) Pågår det något uppdateringsprogram för S/Tp 102? Tänker då främst på avioniken eftersom jag tycker mig se kameran för EVS (Enhanced Vision System) under nosen på 023 på följande bild: BILD Tydligen såg jag rätt. Har (genom öppen information, bör tilläggas) fått reda på att 022 och 024 har HUD, samt att åtminstone den ena har EVS. Edited June 18, 2008 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Calle Posted September 28, 2008 Report Share Posted September 28, 2008 Självklart är svaren till belåtenhet. Nu börjar jag kanske glida lite från ämnet, men hur har omorganisationen till Transport- och specialflygenheten (TSFE) påverkat organisation och verksamhet? Sker all planering numer på F 7? Har ni även tillgång till SK 60 för vissa transportuppdrag eller sköter flottiljerna allt med de flygplanen? Får flygförarna tillräckligt med flygtid på de transportuppdrag som genomförs eller måste man dessutom övningsflyga för att samla timmar? Var genomförs simulatorutbildning på S/Tp 100 och 102? Pågår det något uppdateringsprogram för S/Tp 102? Tänker då främst på avioniken eftersom jag tycker mig se kameran för EVS (Enhanced Vision System) under nosen på 023 på följande bild: Som vid alla omorganisationer påverkas verksamheten mer eller mindre. Som tur är för oss på Bromma lite mindre. Vi har byt "husse" tre gånger nu på sex år, F16 till F17, F17 till F7. Fördelen med att nu tillhöra F7 är att allt transportflyg (Tp84, Tp100, Tp102 etc) nu ligger under samma enhet, Transport och Special Flygs Enheten, TSFE. Detta innebär att vi "alla" tänker transport, inte Jakt/atttack/ Spaning + "lite transport" (F17). Nackdelarna är främst att många av våra nya cheferna fortfarande inte " förstår" vår verksamhet. Dock har inte vår verksamhet påverkats i det vi gör, dvs transport av VIP. Planeringen/ genomförandet/ uppföljning sker fortfarande hos oss. Det enda vi tar hjälp av F7 är Diplo (diplomatiska tillstånd etc.) för att passera över eller landa i vissa länder. Vad jag vet har alla (läs tre) kvarvarande flottiljer någon form av sambandsflyggrupp som flyger SK60 i större eller mindre omfattning. Vi har inga SK 60 hos oss på Bromma, bara Gulfstream IV. Flygförarna får den flygtid dom skall ha (ibland mer därtill). Dom skall dock genoföra ett visst antal skolpass varje år där nödrutiner övas i pratiken. Förutom detta genoför alla ff på Tp/ S102 ungefär en veckas simulators flygningar på en simulator någonstans i världen. Finns flera simulatorer runt om i världen, dock ingen i nord europa. Kan tyvärr inte svara för var Tp 100 ff genomför sina simulator flygningar. Tekniska frågor rörande S102 får jag inte tyvärr inte svara på. Kontakta i F7 för mer info i detta ämne. Lt Karlsson Logistic Officer F7/ FOB Bromma (FOB = Främre operations bas) TP Flyg div Bromma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts