Jump to content

Sjukvårdsutbildning i Ungdomsföreningar?

Berg

Recommended Posts

Eftersom det är tänkt att ungdomar ska sen kunna tas in i HV /övriga FM så anser jag att man skall utbilda på "stridsskador" också. Bränn, och Klämskador samt frostskador är viktiga. Jag utbildar alltid för att det jag utbildar på, sjv, överlevnad etc kommer nån dag att användas skarpt

Eftersom det är tänkt att ungdomar ska sen kunna tas in i HV /övriga FM så anser jag att man skall utbilda på "stridsskador" också. Bränn, och Klämskador samt frostskador är viktiga. Jag utbildar alltid för att det jag utbildar på, sjv, överlevnad etc kommer nån dag att användas skarpt

Vore det inte bättre att ge ungdomarna en mer civil sjukvårdsutbildning? Jag ser ingen som helst anledning att lägga tid på hantering av stridsrelaterade trauman då det dels är väldigt avancerat, och dels kommer de som behöver lära sig det få en riktig utbildning på det när det blir dax för det.

Oftast är det enklast att lära sig från grunden istället för att få in en massa "men såhär gjorde vi inte i HV-U" kommentarer när den riktiga utbildningen ska ske.

Just sjukvårdsutbildningen anser jag annars vara den viktigaste biten av ungdomsverksamheten. Men den ska inriktas mot "civila" skador och scenarier. Behandling av stridstrauman är på tok för hög nivå för att man ska lära sig det under dessa former.

Nej, finns ingen som helst anledning att utbilda ungdomar i stridsskador, bättre att ge en något utökad civil kurs, utökningen främst att man faktiskt får praktisera det under kassa förhållanden.

Inga större problem att stabilisera en nacke eller göra HLR i ett varmt och ljust klassrum där patienten ligger raklång på golvet och knappt har några kläder på sig. Problemen börjar när regnet står som spö i backen, när det blåser, när det är mörkt, när det låter, när patienterna skriker osv.

Det är då man ska kunna göra det man ska, och detta övas det alldeles för lite på, och jag ser ungdomsutbildningen som en bra plats för det.

Om ungdomen sedan ska in i det militära på riktigt så kommer stridsskadeutbildningen då, om inte så kommer den säkerligen inte att behövas.

Nej, finns ingen som helst anledning att utbilda ungdomar i stridsskador, bättre att ge en något utökad civil kurs, utökningen främst att man faktiskt får praktisera det under kassa förhållanden.

Inga större problem att stabilisera en nacke eller göra HLR i ett varmt och ljust klassrum där patienten ligger raklång på golvet och knappt har några kläder på sig. Problemen börjar när regnet står som spö i backen, när det blåser, när det är mörkt, när det låter, när patienterna skriker osv.

Det är då man ska kunna göra det man ska, och detta övas det alldeles för lite på, och jag ser ungdomsutbildningen som en bra plats för det.

Om ungdomen sedan ska in i det militära på riktigt så kommer stridsskadeutbildningen då, om inte så kommer den säkerligen inte att behövas.

Kan inte mer än att hålla med m00nstalker. MEN när det övas strid så brukar det oftast bli någon skadad (så som vi övar), och det ger ju ett bra övningstillfälle att se hur det går att sätta tryckförband mitt i natten, när folk precis har skjutit och alla är yrvakna.

MEN man ska INTE dra ner på en "civila" sjukvården. det är den som jag anser viktigast. Man bör kunna ge HLR och fixa blödande skador (tryckförband, täckförband) innan man går in på mer stirdsrelaterad sjv.

Såklart , det är ju grunden. Men nu är det så, att vissa Ungdomsavdelningar kan deta exemplariskt o övriga kan inte ett dugg. En Sjv Utb plan är avd som behövs. Man ska öva under "realistiska " förhållanden, man ska öva som det är skarpt.

Sicken tur ni har i er ungdomsavdelning att ni har personal som är så bra utbildade så att de inte bara får hålla i grundläggande sjv utb utan även TOS... Tyvärr kommer detta leda till att styrningar för övriga delar av FM skärps upp. Mer problem för ungdomsutbildningen osv. Förresten, undra vad RK säger när de får höra att ungdomar övar TOS med icke godkända sjv instruktörer?

Såklart , det är ju grunden. Men nu är det så, att vissa Ungdomsavdelningar kan deta exemplariskt o övriga kan inte ett dugg. En Sjv Utb plan är avd som behövs. Man ska öva under "realistiska " förhållanden, man ska öva som det är skarpt.

Skarpt som att din kamrat fått benet avsprängt av en mina och ett omhändertagande under beskjutning, eller skarpt som en kvinna har krockat med bilen och är medvetslös?

• 3 years later...

Jag tycker vi har fått ganska mycket sjukvårdsutbildning, med olika scenarion och så. LABCDE och sätta ihop/bära bår. Men på något konstigt vänster presterar alla ganska dåligt på övningarna, och får dåliga omdömen av ledarna. Men på vårat soldatprov/slutövning i början av juni hade vi ett sjukvårdsmoment sista dan, efter att ha gått i fyra dagar. Vi kom gående på vägen när ett befäl stod och väntade på oss för att förklara att en bit fram finns ett moment, och vilka delar av omgivningen som ingår i momentet. När vi kommer fram till platsen har det skett en bilolycka, två minibussar har kommit efter varandra och kört in i sidan på en pickup. Mittenbilen, en minibuss, brinner. Vi var ovanligt bra på det här momentet, enda dåliga var att vi var långsamma med att få ut folket ur bilarna.

Vet inte riktigt varför vi var så bra just då, kanske hade att göra med att det kändes mer på riktigt eftersom det var slutövning... Men problemet är ju att man alltid ska agera bra, inte bara vid såna här tillfällen. Man kan ju liksom tro att det blir bättre om något händer på riktigt, när det inte är "pinsamt" för att "offren" är någon man känner och det inte är på riktigt. Men egentligen är det nog så att man kommer agera precis likadant som på övningarna... Så dessa scenarion ger nog en ganska bra bild av vad som händer om det var på allvar.

Men frågan är ju om våran sjukvårdsutbildning är dålig, eller om det är vi som är dåliga, för att vi aldrig verkar lära oss.... Men jag tycker den känns bra, och det är kul (:

Vi kan iaf teoretiskt... tongue.gif

• 3 weeks later...

Inom vår avdelning får vi en bra sjv utb, den sträcker sig från bårar, genom olika förbands typer till att stabilisera nackar och hur man bär/släpar olika skadade.

Vi ha även fått testa på det ultimata sjv scenariot, under ledning av Kn X (:worthy: ) som bestämmer att det i en bilolycka inte bara ska ligga blödande personer som verkligen visar att de är vid medvetande, utan en av bilarna har även exploderat. Som följd av detta hade en av patienterna förlorat sin högerarm, två patienter brann fortfarande och samtliga låg farligt nära "bilvraket" som självklart även det stod i lågor. Själva omhändertagandet gick bra, förutom den detalj att det låg en blodig arm på backen som vi inte kunde hitta ägaren till, och GK i huvet som vi alla va i lågornas sken missade vi att leta efter ägaren till armen :angry:

Däremot så har det lett till att vi nu alltid söker av olycksplatser på fältövningarna :happy: