Jump to content

Sjukvårdsutbildning i Ungdomsföreningar?

Berg

Recommended Posts

Hur ligger det egentligen till med sjukvårdsutbildning i FU-u/HV-u?

Har ni/du fått erbjudande till extrakurser eller är det bara första hjälpen som gäller?

//Sebbe som är mycket intressserad av sjukvård.

(BG: Om ni anser att denna tråd inte hör hit så får ni flytta den eller låsa/ta bort.)

• Forumsledning

Finns det tillgång till instruktör utbildar man i första hjälpen och HLR, vi har även fixat HLR intyg till godkända om jag inte minns fel. Utöver det så vi utbildat i trafikskadeplats / Olycka. Utöver det handlar det om tid och vilja beroende på hur planeringen ser ut för året.

Om man i ett framtidsscenario ser vägen in i Hemvärnet via ungdomsutbildningen (ett förslag som ligger för att säkra personalförsörjningen i Hv), så är just sjukvård något som det är väl värt att lägga mycket tid på (undantagen ren CCC).

Så en uppmaning till er i den här verksamheten är, att redan nu ligga på framkant och efterfråga detta.

Edit: korr

Edited by Sir Vival

Målet måste styras centralt, vilken förmåga skall ungdomarna ha efter genomgådd utbildning? Jag är ansvarig för sjukvårdsutbildningen inom Flygvapenfrivillig Ungdom Umeå, och vi har kört en sväng grundläggande teoretisk och praktisk sjukvård i lektionsmiljö, samt ytterligare en sväng tillämpat där verkligeheten träffar teorin.

Jag skulle gärna göra fullfjädrade sjukvårdsmän av mina ungdomar, men som sagt - vilken förmåga skall de ha? Hur skall utbildningsprogrammet se ut?

I Karlstad är det dels LABCDE med olika praktiska moment samt HLR med bataljonens sjukvårdsbefäl. Nästan samtliga övningar i fält innehåller ett eller flera sjukvårdsmoment av varierande svårighetsgrad.

Nagot som vi gjorde i Malmo som var mycket uppskattat var att vi pa Ledarskapskurserna erbjod sa kallade inriktningslinjer (namet kanske inte var det basta eller ens beskriver det pa basta satt, men dock) pa prov under en termin. Det hela fungerade sa att eleverna fick valja mellan att under tre ovningstillfallen (tva onsdagskvallar om 4 timmar och en sondag om 8) fordjupa sig i antigen sjukvard eller signaltjanst. Utbildningen genomfordes i sammarbete med behoriga sjukvardsinstruktorer fran HV, Roda Korset samt egna instruktorer med GU- befattningen sjukvardsman. Tanken med detta var pa intet satt att skapa signalister eller sjukvardsman i dess sanna bemarekelse, nagot som jag anser att man bor passa sig for att gora, utan att bygga pa och vidmakthalla det intresse for sjukvard som en del av vara medlemar har. Vad som senare gjordes som en utbidlningskontroll var att man under en foljande sondag egenomforde en gigantisk sambands och sjukvardsovning dar de bada linjerna hade sina "slutprov". Detta ar ett satt hur man kan oka pa och aven erbjuda sina medlemar utokad utbildning (eller snarare fordjupning) inom sjukvardsamnet. Nackdelen, som vi markte, var att det kraver en hel del arbete och att man har tillgang till en relativt stor apparat for att driva detta. Sen ar det ocksa sa att man maste vara medveten om att det finns en balansgang har, och det ar den mellan att vidmakthalla intresse och ge meningsfull frivillig fordjupning och utbilda rena befattningslinjer, dar det sista enligt mig skall undvikas.

I Karlstad är det dels LABCDE med olika praktiska moment samt HLR med bataljonens sjukvårdsbefäl. Nästan samtliga övningar i fält innehåller ett eller flera sjukvårdsmoment av varierande svårighetsgrad.

Vi hade tillexempel ett praktiskt sjv moment igår, där vi simulerade en trafikolycka samt en annan olycka där två personer sprungit och blivit överbefalna av en galen kamphund.. Den ena var skadad och den andre var starkt chockad..

Mycket kul och intressant..

//Schmutte +

Nagot som vi gjorde i Malmo som var mycket uppskattat var att vi pa Ledarskapskurserna erbjod sa kallade inriktningslinjer (namet kanske inte var det basta eller ens beskriver det pa basta satt, men dock) pa prov under en termin. Det hela fungerade sa att eleverna fick valja mellan att under tre ovningstillfallen (tva onsdagskvallar om 4 timmar och en sondag om 8) fordjupa sig i antigen sjukvard eller signaltjanst. Utbildningen genomfordes i sammarbete med behoriga sjukvardsinstruktorer fran HV, Roda Korset samt egna instruktorer med GU- befattningen sjukvardsman. Tanken med detta var pa intet satt att skapa signalister eller sjukvardsman i dess sanna bemarekelse, nagot som jag anser att man bor passa sig for att gora, utan att bygga pa och vidmakthalla det intresse for sjukvard som en del av vara medlemar har. Vad som senare gjordes som en utbidlningskontroll var att man under en foljande sondag egenomforde en gigantisk sambands och sjukvardsovning dar de bada linjerna hade sina "slutprov". Detta ar ett satt hur man kan oka pa och aven erbjuda sina medlemar utokad utbildning (eller snarare fordjupning) inom sjukvardsamnet. Nackdelen, som vi markte, var att det kraver en hel del arbete och att man har tillgang till en relativt stor apparat for att driva detta. Sen ar det ocksa sa att man maste vara medveten om att det finns en balansgang har, och det ar den mellan att vidmakthalla intresse och ge meningsfull frivillig fordjupning och utbilda rena befattningslinjer, dar det sista enligt mig skall undvikas.

JAg kommer ihåg dom utbildningarna på lk i malmö, dom jag sjukt bra av det jag fick höra men intresset för sjukvård inom lk i malmö var ganska minimal, har för mig att dom var två som tog den utb, men det dom fick var av top klass, en sån utb borde alla i fbuu ha.

// SH engång i tiden en trogen tjänare av serg. Sim Sim.

• 2 months later...

Vi hade tillexempel ett praktiskt sjv moment igår, där vi simulerade en trafikolycka samt en annan olycka där två personer sprungit och blivit överbefalna av en galen kamphund.. Den ena var skadad och den andre var starkt chockad..

//Schmutte +

Var det den jag var med och planerade? Den blev ju inte riktigt som jag ville, eller hade planerat.

//Schmutte +

Var det den jag var med och planerade? Den blev ju inte riktigt som jag ville, eller hade planerat.

Ja det var den, men det var ett tag sen nu :baskerHV:

@Skaya: Vbtn? (Jag är trött)

@ Schmutte; Jo men jag var bara nyfiken. Kommer ju aldrig ihåg vad vi gjort eller inte. BTW; känns som om vi borde ta och lära oss framstupa sidoläge igen, en gång för alla. För det blev lite pinsamt i helgen, inte sant?

Vad står triage för? (Antar att det är en förkortning som allt annat inom FM/Sjv)

Var med under ett sjvmoment nu under helgen; en frontalkrock (som alltid!), med flertalet mer eller mindre skadade. För att få fart på det hela så var det dessutom ammunition och grejer i ett av fordonen. Men klena som vi var och stora som gubbarna från insats var (som då var skademarkörer) så gick det ju inte helt bra med att få bort dem från fordonen utan de blev kvar bara några meter ifrån dem. Fick väl lite mycket IG av våra instruktörer ... :rolleyes:

Edited by Jansson Högberg

Nej det är ingen förkortning utan ett engelskt ord, som från början var franskt, "att sortera i tre", vilket betyder att man sorterar i tre kategorier, lätt, medel, svårt skadad. En fältskär under Napoleon med namnet Dominique Larrey sorterade med det här systemet, han uppfann också mycket annat bra för sjukvården bland mycket annat en organiserad sjukvårdskedja.

Det är inte bara på skadeplats man använder sig av triage, men det är det som avses med det ovanstående, avancerad triage görs av sjukvårdare, sjuksköterskor eller läkare vid förbandsplats (sköts vanligtvis av sjukvårdare).

Edited by M00nStalker

• 2 months later...

var precis iväg på övning med hvu och skulle mellan skjutpassen ha sjvutb.

det var pinsamt att se men ungdomar som har gått hvu tre år kunde inte ens bygga ihop en bår! än mindre labcde osv.

uppriktigt sagt så skämdes jag, har själv fått en jättebra utb inom svk.

så: mer sjvutb till kalmar/kronobergs hvu/fuu!

Vi har fått mycket bristfällig sjukvård i ULv. Det jag fått lära mig är i princip hur man använder första förband och bygger ihop en bår. Detta praktiseras rätt sällan och sitter verkligen inte som en smäck.

Jag hoppas på mer sjv. utbildning men med den begränsade tid som finns så måste man ju prioritera...

Jag hoppas på mer sjv. utbildning men med den begränsade tid som finns så måste man ju prioritera...

vad behöver tiden prioriteras på? Jag tycker att sjv är något självklart som alla i gröna (och blå) kläder måste kunna i sömnen. För när en skarp skada händer (det händer, jag lovar) så måste alla veta vad som ska göras, och dom som har lagom med sinnesnärvaro måste kunna säga åt andra vad dom ska göra.

Jo JAG vet det men nu är det så att _gissningsvis_ 40-50% är med för att leka och delta i den "roliga" militära verksamheten typ spaning och sådant, inte bygga förläggning och sjvutb. Försvinner dessa 40-50% så är det fan inte mycket kvar...

Vi hade en övning där vi var tvugna att lägga förband och spjäla en kille och det gick åt helvete, ingen visste va som skulle göras...

Okej. vi hade ungefär samma siffror med "lekbarn" men dom försvann ganska snabbt när övningarna började bli mer inriktade på att använda alla sina kunskaper. vi gick ner från ca 40 personer till en kanske 12 personer. Och den känns ganska bra, för alla vet vad folk klarar och vad som man inte lyckas med ibland.

Och kanske OT, men är det inte endast läkare som får spjäla en person? har hört att det är så pga risken för att det läker fel, så man får mkt problem i senare livet.

Någon som vet mer?

Jo JAG vet det men nu är det så att _gissningsvis_ 40-50% är med för att leka och delta i den "roliga" militära verksamheten typ spaning och sådant, inte bygga förläggning och sjvutb. Försvinner dessa 40-50% så är det fan inte mycket kvar...

Annars så finns det konstiga personer (läs: Mig) som älskar förläggnings och sjukvårdsutbildning :baskerFN:

lite OT

Men när jag var ungdom så hade vi mycket sjukvårds utbildning bla var RK inne och hade dåvarande L-ABC utbildning med alla ungd och där ingick HLR.

Vi hade minst 1tillfälle /termin med sjukvårdsutbildning samt att på våra dygnsövn hade vi sjukvårsmoment.

Detta har föranlett lite mitt nuvarande yrke som sjuksköterska och trivs skit bra så där kan jag bara tacka min dåvarande ungd-led för denna vägledning.

• 2 months later...
  • 2 months later...
I Hvu så har jag inte haft någon sjukvårdsutbildning alls. Det enda som har att göra med sjukvård som jag har hållt på med är Första förband.

Jag hoppas på mer sjukvårdsutbildning nu i vår. :rolleyes:

Jag tillhörde Hv-U värend i växjö innan del lades ner för ca två år sedan, vi hade mycket sjukvård. visst hade vi även mycket av den tiden på båren men det kan också vara bra i för sig. vi fick ta isär och sätta ihop tills alla gjorde det med alla på ca 40sek. inte för att det var målet men det blev så tillslut.

sedan hade vi en tävling med FVRF från ronneby precis innan dat av det lades ner. då var vi klara med banan innan FVRF hade fått ihop båren (HAHA)

och en parentes till här. den sjv som bedrivs är ju för att kunna bedriva livsuppehållande vård tills utbildad personal kommer till platsen t.ex. ambulans sjukvårdare.

så det som man skall kunna är ju "l a b c d e" och ha något ¨, och så när realistiska situationer på övningar t.ex. bilolycka

för det är inte så ofta som folk får stridsskador som ungdom (skottskada däremot skall utbildas)

så det är mest stoppa blödning, stänga av motorer, hålla i nackar och sådant man skall fokusera på enligt mig. 0:)