Admiral Kuznetzov Posted March 21, 2007 Report Share Posted March 21, 2007 Det verkar vara en vettig fregatt dom inte borde kosta så mycket. Verkar ha någolunda stealthprestanda (ok ingen Visby) men har en imponerande beväpning och sensorer. Har god verkan för både AAW och ASW. 2 NH90 (vilet jag tror är HKP14). MU90 ASW-torpeder (vilket om man får tro spelet Harpoon är den bästa ASW-torpeden i världen, snabb, bra räckvidd, tyst och shallow water capable torped och mer därtill. För AAW en 36-cells MK48 för 24 SM-2, 32 ESSM, 2 21-celllaunceher för Rim-116 RAM samt en 76mm. Desutom så har de 25% utvecklingskapacitet (tomt utrymme) och ett speciellt skyddssystem som gör dem tåligare. För ASuW så är 8 Harpoon, (kan väl bytas ut mot RB 15). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted March 21, 2007 Report Share Posted March 21, 2007 Jag antog att det var Sachsen du menade och inte Sachen så jag tog mig friheten att ändra rubriken. Jag är dock inte riktigt säker på att jag förstår vad du vill med tråden. Utveckla lite mer eller ställ en fråga. /BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 (edited) Hon är idagsläget en av världens mest kompetenta örlogsfartyg, främnst avseende luftförsvar. Dessutom jäkligt vacker. Men dock tror jag inte priset ligger inom våra kostnadsramar. Personligen skulle jag föredra F125 serien som planeras just nu som en Meko variant av LCS. Den enda nackdelen med Sachsen är bristen på artilleri och markmålsrobot. Tyvärr har man också för liten VLS. På ubåtsjaktsidan saknar hon TAS, och du skall inte förringa våra egna torpeder, Torp 45 & Torp 62. Dessutom har hon plottat rymdstationen med spaningsradarn, det är respekt. Edited March 22, 2007 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Admiral Kuznetzov Posted March 22, 2007 Author Report Share Posted March 22, 2007 Jag antog att det var Sachsen du menade och inte Sachen så jag tog mig friheten att ändra rubriken. Jag är dock inte riktigt säker på att jag förstår vad du vill med tråden. Utveckla lite mer eller ställ en fråga. /BlåGul Jag tycker att hon är ett bra alternativ för att köpas in för att skydda NBG om den ska transporteras sjövägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Admiral Kuznetzov Posted March 22, 2007 Author Report Share Posted March 22, 2007 (edited) Hon är idagsläget en av världens mest kompetenta örlogsfartyg, främnst avseende luftförsvar. Dessutom jäkligt vacker. Men dock tror jag inte priset ligger inom våra kostnadsramar. Personligen skulle jag föredra F125 serien som planeras just nu som en Meko variant av LCS. Den enda nackdelen med Sachsen är bristen på artilleri och markmålsrobot. Tyvärr har man också för liten VLS. På ubåtsjaktsidan saknar hon TAS, och du skall inte förringa våra egna torpeder, Torp 45 & Torp 62. Dessutom har hon plottat rymdstationen med spaningsradarn, det är respekt. F125 är väl mer till för att stödja "amfibieoperationer". Jag var mer inne på ett eskortfartyg. Liten VLS kan jag hålla med om men hon har AAW-kapacitet. TAS kan man väl hänga på. En SQR-19 skulle inte vara fel. Jo då Tp2000 är djäkligt bra men knappast något man sätter på ett ytfartyg. Edited March 22, 2007 by Isgubbe Tog bort frågan om Visby då du har redan startat en tråd om TAS på Visby. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 (edited) 1. Vi har inte råd att ha fartyg för endast en eller några få uppgifter. F125 fyller fler roller inom det område vi avser arbeta. 2. Tp62 är utvecklad och avprovad även för att skjutas från ytfartyg. Min uppfattning är det skulle vara en bra lösning att även kunna nyttja dessa från ytan. 3. SMART-L är hennes spaningsradar, och den har en räckvidd ungefär 400km. 4. Själv själv skulle föredra britternas nya sonar 2087 som är både passiv och aktiv Edited March 22, 2007 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Gustav Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 Här är några synpunkter av en enkel landkrypare: - F 124 skulle vara lämplig för att eskotera NBG eller IAS sjövägen - F124 skulle vara en kraftig förbättring av flottans allväderskapacitet - F124 skulle öka flottans möjligheter av utlansuppdrag(det lär vara ganska svårt att segla över atlanten med en 50 m eller 72 m lång korvett) - Rbs 15 och Rbs 23 Bamse skulle vara en lämplig beväpning för F124. En 76 mm Allmpjäs skulle sitta fint. Fyra sådana fregatter skulle vara bra för flottans framtid. / EG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 (edited) F124 är en utpräglad luftförsvarsfregatt, med god ubj förmåga. E-G pilla inte i hemmes robotlast, den är nog den mest kompletta i världen med - SM-2 ER lvrobotar med ca 100km räckvidd - ESSM med ca 35km räckvidd - RAM med ca 10km räckvidd Komplettera henne med Rb15 och en 120mm(12/50) eller 152mm pjäs. Samt 4st 40/48 lvakan som CWIS och 12,7 eller 20mm akan mot FIACs. OTO Meleras 76 är sämre än vår 57a, så den kan dra dit pepparn väder. Hennes skrov är ett MEKO skrov vilket är extremt flexibelt vilket också gör att man kan stuva in vad man önskar vid beställningen. Te har Australien en liknande, fast äldre MEKO variant med 127mm kanon, så det är inget problem, och F123 har provat 155mm MONARC torn på 76ans plats. Det är inga större problem att korsa atlanten i en korvett, mer än att räckvidden är lite kort och besättningen blir ganska sliten för att det gungar. Edited March 22, 2007 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TofflaN Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 Säger som i 'Göta Kanal' "Det är mest tröjor och dekaler" Skämt och sido. Varför just F124 Sachsen?? Den har ju redan fått ett par år på nacken. Jag röstar för norrbaggarnas Fritjof Nansen. Dom ska tydligen plöjt ner lika mycket som en svensk försvarsbudget i Fritjof Nansen-projektet. Sen att den har rostproblem är ju inget att haka upp sig på, det behövs bara lite rostskyddsfärg så är det löst. //TofflaN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Admiral Kuznetzov Posted March 22, 2007 Author Report Share Posted March 22, 2007 Här är några synpunkter av en enkel landkrypare: - F 124 skulle vara lämplig för att eskotera NBG eller IAS sjövägen - F124 skulle vara en kraftig förbättring av flottans allväderskapacitet - F124 skulle öka flottans möjligheter av utlansuppdrag(det lär vara ganska svårt att segla över atlanten med en 50 m eller 72 m lång korvett) - Rbs 15 och Rbs 23 Bamse skulle vara en lämplig beväpning för F124. En 76 mm Allmpjäs skulle sitta fint. Fyra sådana fregatter skulle vara bra för flottans framtid. / EG Säger som Psilander, rör inte LV-systemen, de är i världsklass. Mer ciws behövs inte, med 42 Essm ombord. Säger som i 'Göta Kanal' "Det är mest tröjor och dekaler" Skämt och sido. Varför just F124 Sachsen?? Den har ju redan fått ett par år på nacken. Jag röstar för norrbaggarnas Fritjof Nansen. Dom ska tydligen plöjt ner lika mycket som en svensk försvarsbudget i Fritjof Nansen-projektet. Sen att den har rostproblem är ju inget att haka upp sig på, det behövs bara lite rostskyddsfärg så är det löst. //TofflaN Nansen har inte samm lv-kapacitet som F124. Men de är väl mer vår budget... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Gustav Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 (edited) ni har rätt som vanligt... jag håller till alldedes för mycket med Leopard och strf 90. Men en förstorad 57 med 76 mm kaliber vore väl någonting., med större granat kan mamn trycka in mer sofistikerade stridsspetsar. med Haubits 77 som jag håller mig med när det gäller eldrörsartilleri vänjer jag mig vid stora "kanoner". På tal om SM-2 Er är väl från 60-talet? Bamse kanske vore modernare? Men det här är ert ämne, ni har övertygat mig att F124 är havets 122a men jag tycker ändå det är något speciellt med robotbåtar... / Den enkle landkryparen EG Edited March 22, 2007 by Erik Gustav Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 På tal om SM-2 Er är väl från 60-talet? Bamse kanske vore modernare? Nej, Standard SM-2 kom på 70-talet i sin första version. Men den roboten har utvecklats en del sedan dess. Prestandamässigt spöar den Bamse med råge, det är som att jämföra en FH77 med en 12 cm grk. Båda är bra på sin sak, men de gör inte samma saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus242 Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 På tal om SM-2 Er är väl från 60-talet? Bamse kanske vore modernare? Nej, Standard SM-2 kom på 70-talet i sin första version. Men den roboten har utvecklats en del sedan dess. Prestandamässigt spöar den Bamse med råge, det är som att jämföra en FH77 med en 12 cm grk. Båda är bra på sin sak, men de gör inte samma saker. För att vara ännu petigare så är det SM-2 block IIIA, inte SM-2 ER som används på Sachsen klassen, SM-2 ER går nämligen inte ner i Mk 41 VLS och är en av de äldre varianterna på SM-2. RBS 23 Bamse må vara ett litet fiffigt och smidigt lv-robot system men det spelar mer i en division mellan RIM-116 (RAM) och RIM-162 ESSM. Bamse har desutom en svaghet jämfört med ESSM, att den inte kan avfyras vertikalt vilket ger en klumpigare installation ombord på ett fartyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 (edited) 76mm kanonen måste bort på en hypotetisk svensk verion stoppa på en 155mm/12cm som nämnts tidigare. Utöver det 2-4 57mm kanoner och 16st RBS 15. Och AU kastare förstås vi säger att det är för incidentberedskapen men igentligen är det för att det ser ballt ut när man skjuter mycket. Edited March 22, 2007 by Darkwand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 För att vara ännu petigare så är det SM-2 block IIIA, inte SM-2 ER som används på Sachsen klassen, SM-2 ER går nämligen inte ner i Mk 41 VLS och är en av de äldre varianterna på SM-2. Om vi nu ska vara petiga så är SM-2 ER Block IV en annan robot som togs fram just för att passa i Mk 41. Så alla ER är inte lika... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 (edited) Dom första SM2-ER satt väl på Robotkryssare som varit bestyckade med dom betydligt större Terrier robotarna från början? Edited March 22, 2007 by Darkwand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus242 Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 Dom första SM2-ER satt väl på Robotkryssare som varit bestyckade med dom betydligt större Terrier robotarna från början? Korrekt och eftersom VLS-systemet inte var påtänkt då SM-2 ER infördes så fick den ett väldigt långt boster-steg, vilket inte gjorde något då den ersatte den betydligt längre Terrier på Mk 10 armlavett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PB-Syte Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 (edited) F124 är betydligt mer kapabel än Fridtjof Nansen, radar och stridsledning är mycket modernare och fartygen är betydligt tyngre beväpnade. F124:s skrov är dessutom otroligt väl konstruerat ur skyddssynpunkt, med kraftig sektionering som skapar 12 vattentäta sektioner som var och en har separat elförsörjning/ventilation/brandpostsystem. Fartygen har också kraftiga förstärkningar längst skrovsidorna för att minska risken för att fartyget skall knäckas vid en träff, samt TVÅ identiska SLC/radiohytter och MC Om man hårddrar det så är faktisk Fridtjof Nansen i grunden jämnårig med F124, då den är en modifierad version av spaniorernas Alvaro de Bazan som utvecklades tillsammans med F124/De Zeven Provincien. Från början var det även tänkt att AdB skulle få samma radar/sls som F124/De Zeven Provincien (och snart även de danska Patruljeskibe!), nu ansåg sig spaniorerna dock inte ha råd med det senaste (APAR/SMART L) utan köpte det beprövade och billigare Aegis istället... Norge har hostat upp ca 24miljarder SEK för sina 5 nya fina fregatter, och för det har dom fått ett ganska omodernt radar/stridsledningssystem (som är totalt hopplöst för våra förhållanden!). Och för sin storlek är fartygen dessutom ganska klent bestyckade, även om visst utvecklingsutrymme finns... Personligen anser jag att både F124 (även fast det är ett otroligt manligt fartyg!)/F125/Fridtjof Nansen/Fleksible støtteskibe/Patruljeskibe m.fl. är olämpliga för Sveriges FM, jag anser att 4-6 st fartyg i klass med MEKO CSL eller modifierade GOWIND 200 i kombination med ytterligare 3 Visby korvetter vore mer lämpligt. Dom erbjuder tillräckligt med uthållighet/räckvidd/bestyckning för våra behov men till drygt halva kostnaden av vad ovanstående fartyg skulle kosta oss... Edited March 23, 2007 by PB-Syte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 Eftersom hon är kusin med de 7 provincien så har faktiskt typen varit ifråga för 120mm M/50 från Bofors. Dock så ville inte/kunde inte bofors starta upp produktionen efter 50år och Jagaren Smålands var inte till salu och Holländarna hade slitit ut sina torn på Tromp och De Ruyter. Varför en grov CWIS pjäs- avslå FIACs mm och närskydd bland öar osv där det är trångt där robotar som RAM kan få problem med målsökarare pga öar mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted March 25, 2007 Report Share Posted March 25, 2007 (edited) Kul att Holländarna ville ha nyproduktion av 50 år gamla pjäser heldre än vad som finns att tillgå idag, svenska dubbeltolvor verkar ju inte ha varit helt urusla trots allt. Dock fanns det ju 6 torn till som levererades till Colombia på två modifierade Halland jagare på 50 talet, vart tusan är dom? Vore kul med en dubbel 12:a på backen på en svensk F124. Edit: Verkar som om två jagare utgick ur den Colombianska marinen 1986 och dom ska ha tjänstgjort under en längre tid, så jag gissar att det var dom. Edited March 25, 2007 by Darkwand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted March 30, 2007 Report Share Posted March 30, 2007 Eftersom hon är kusin med de 7 provincien så har faktiskt typen varit ifråga för 120mm M/50 från Bofors. Dock så ville inte/kunde inte bofors starta upp produktionen efter 50år och Jagaren Smålands var inte till salu och Holländarna hade slitit ut sina torn på Tromp och De Ruyter. Varför en grov CWIS pjäs- avslå FIACs mm och närskydd bland öar osv där det är trångt där robotar som RAM kan få problem med målsökarare pga öar mm. Eller så vart de inte överens om priset. Kan bofors tillverka nyutvecklade 155 mm kanonhaubitsar med världsledande prestanda borde de kunna få ihop metallen till en 50 år gammal 120 mm pjäs efter att ha gått igenom ritningarna, CAD:ar in rubbet och för den goda sakens skull ha räknat/simulerat igenom hållfasthet osv. Ett av problemen borde bli att stoppa ingenjörerna från att förbättra konstruktionen när de går igenom den eller få kunden att betala för det jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted April 1, 2007 Report Share Posted April 1, 2007 Jo, pengar kan nog varit en ganska avgörande faktor, dra igång en produktion av så gammal pjäs är nog inte helt snutet ur näsan. Med 155mm haubisen så har den nog ganska många delar gemensamt med andra Bofors 155mm kanoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Highlander Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 Om jag inte såg tok fel ligger ett dylikt fartyg just nu i cityvarvets stora docka i Göteborg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 Om jag inte såg tok fel ligger ett dylikt fartyg just nu i cityvarvets stora docka i Göteborg. Nämnda fartyg låg i Frihamnen. Det löpte in i Göteborg igår runt halv 11 och åkte idag ungefär vid samma tid. Mäktig syn att se det gå under Älvsborgbron faktiskt. Om jag kan få tekinken att stämma så kanske jag kan lägga upp nån bild från när hon åker in i hamnen tagen från Norra Älvstranden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 Hon löpte in 08:10 igår och höjdes i dockan idag ca 08:45. Låg kvar där för en stund sedan i mörkret.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts