Jump to content

Världens snabbaste "cabriolet"? Su-35 utan huv

kerran

Recommended Posts

Tjena.

Kan detta vara världens snabbaste "cabriolet?

På nedanstående bild länk ser ni en pilot ur ryska flygvapnet flyga en maffig Sukhoi Su-35 nedcabbad, dvs utan någon huv över cockpit.

Hur fort tror ni piloten klarar flyga kärran utan huv?

1189794.jpg

http://www.airliners.net/open.file/1189794/L/

Jag tror nog att piloten kunde hålla sig för skratt hela vägen till han kom till mässen.

Men det borde väl gå att flyga i 100-200 knop och om man flyger lågt är det förhoppningsvis inte så kallt.

Enligt bildtexten så har flygplanet varit med vid en filminspelning. Den skarpögde kan se att det saknas en stol i baksits och att området bakom sittbrunnen är skitigt. Om man då lägger ihop två och två skulle man kunna tro att dagens scen visar någon som skjuter ut sig ur en Flanker. Eller att nån klantig skådis drog någonstans där han inte skulle ha dragit.

Liknande incidenter har ju inträffat förr, och det brukar ju inte vara något problem att flyga "nedcabbat". Man bör nog hålla sig under Mach 2 dock :rolleyes:

/E

Vet inte om det är en skröna, men det lär ha hänt på ljungbyhed vid ett utländskt besök.

Killen skulle spänna selen och drog i det som i hans fpltyp var avsett reglage. Dock var

det inte helt rätt på den fpltyp han satt i. Pffffjutt sa det och grabben åkte ut.

/martinator

@Erik G

Vill minnas att jag såg något på Discovery en gång i tiden ang. A-5 Vigillante. Någon av prototyperna tappade visst huven under flygning, och enligt uppgift så skall de ha varit världens snabbaste "cabriolet".

/me saknar det gamla hederliga Discovery med vettigare program än en massa dokusåpor

Hawker Hunter var väl det sista fpl man kunde "flyga cab" i åtminstone svenska flygvapnet? Finns det senare fpl som kan flyga cab utan att det först händer en olycka?

Om temperaturregleringen till JA37 slutar att fungera och kabinen blir obehagligt varm skulle föraren skjuta bort huven.

J.K Nilsson

Vet inte om det är en skröna, men det lär ha hänt på ljungbyhed vid ett utländskt besök.

Killen skulle spänna selen och drog i det som i hans fpltyp var avsett reglage. Dock var

det inte helt rätt på den fpltyp han satt i. Pffffjutt sa det och grabben åkte ut.

/martinator

Stämmer. Det var österrikes flygvapenchef, som var uppe i en Sk-60 för att titta på en 37a. Han skulle justera stolen men råkade dra i fel reglage. Piloten i Sk-60n blev lite brännskadad på högerarmen...

Tja de finns ju ett reglage/"vred" nere till höger med texten CANOPY JET i Gripen, så om det är den så finns det iaff i Gripen.

Det finns ett reglage för Huvspräng under VAT. Notera att fpl39 inte kastar huven som fpl37 utan man spränger den helt sonika med pentyl.

Har sett på en harrier att den hade ett snyggt mönster av vad jag förmodar vara pentylstubin fastknådat i huven.

Är det något liknande som Fpl39 har då? Som jag uppfattade det då, så borde det bli ganska mycket kvar av sidorna,

men det beror iofs på hur riktad pentylen är samt hur splitterbenägen huven är. Vad är för respektive

nackdel med det olika sätten. Uppenbar nackdel är väl TopGun prylen då, (goose pangar i huven) men i övrigt?

/martinator

/martinator

Stämmer. Det var österrikes flygvapenchef, som var uppe i en Sk-60 för att titta på en 37a. Han skulle justera stolen men råkade dra i fel reglage. Piloten i Sk-60n blev lite brännskadad på högerarmen...

Annars har jag hört från andra källor (en flyglärare från Ljungbyhed och en tekniker på SK60, Ljungbyhed) att det var en belgare som sköt ur sig. Dock så stämmer det med att han tänkte justera stolen. På deras flygplan så sitter stoljusteringsreglaget precis på den plats där svenskarna drar för att skjuta ut sig.

Slutsumma: en SK60 med en stol mindre och nybliven cab.

Har sett på en harrier att den hade ett snyggt mönster av vad jag förmodar vara pentylstubin fastknådat i huven.

Är det något liknande som Fpl39 har då? Som jag uppfattade det då, så borde det bli ganska mycket kvar av sidorna,

men det beror iofs på hur riktad pentylen är samt hur splitterbenägen huven är. Vad är för respektive

nackdel med det olika sätten. Uppenbar nackdel är väl TopGun prylen då, (goose pangar i huven) men i övrigt?

/martinator

Sprängmedlet som är i huven går hela varvet runt, även på själva "ramen" där den inte syns utifrån. Huven delas i två bitar när man spränger.

/martinator

Det går en linje längs med hela huven på 39an som du lätt ser på denna bilden:

http://swisshornet.bleublog.ch/files/image..._1142711801.jpg

Jag tror inte det blir speciellt mycket kvar av huven, utan det andra lossnar, iallafall enligt denna bilden som jag hittade på en annan forumsmedlems site :Malaj:

http://www.canit.se/~griffon/aviation/img/saab/mbmk10ls.jpg

Om det av någon anledning inte säger pang i huven när man vill ut, så finns det "tänder" på raketstolen (syns på toppen av stolen på bilden ovan) som ska krossa huven.

Fördelen med att spränga/kunna skjuta ut sig igenom huven är väl att man helt enkelt ska vara säker på att huven är ur vägen. Metoderna att skjuta bort hela huven går ju ut på att fartvinden ska hjälpa till att ta bort huven, och gör den inte det så.. typ TopGun.. Nackdel med att spränga huven..vetefan, att pilotens hörsel kan påverkas? Risk för splitterskador? Det senare har ju fått SAAB att installera airbag på passagerarplats på B och D.

/E

Motsvarande har hänt med en J35 (flygplansindivid "Sigurd 44"; hela historien som jag vill minnas inträffade i mitten av 80-talet finns att läsa i ett äldre nummer av Flygrevyn) under en flygövning. Sigurd 44:s flygförare/ff#1 var inte van vid att hans maskin var utrustad med fälltankar så i starten tog han upp som vanligt, med följden att han slog av de fulla fälltankarnas bakstycken. Hans rotetvåa/ff#2 sade "Du brinner!" och när ff#1 skulle fälla tankarna så råkade han i hastigheten(!) skjuta bort huven vilken landade i en trädgård, några meter från en liten pojke som satt och lekte. Och det var bara två av alla de klantigheter som ställdes till den dagen... av någon anledning fick ff#1 lämna flygplanet via raketstolen och när en helikopter sändes ut för att leta så var helikopterföraren så upptagen av sökandet att han inte märkte att han trasslade in helikoptern i en kraftledning. En ganska kostsam dag för flygvapnet...

/Stocken

/martinator

Var det inte så att det var en S35-individ med möjlighet att hänga på fyra fälltankar?

Föraren hade för låg fart så att den första lättningen blev en kort flygtur och när flygplanet ville ta mark var stället på väg in så att maskinen studsade på de mittersta fälltankarna. Resultatet beskrivs nedan. I sin iver att fälla de brinnande tankarna försöker föraren fälla de icke existerande yttre fälltankarna. Nu börjar läget bli lite stressat och vår hjälte skjuter huven. I friskluften så klarnar sinnet hos föraren som äntligen skickar rätt saker i från flygplanet för att senare landa. De brinnande fälldunkarna landar på järnvägens banvall varvid brandkåren rycker ut och släcker fotogenbranden. När branden släckts inser brandsoldaterna att de står på en av stadens vattentäckter med mågna liter flytande flygbränsle på väg ner till grundvattnet. Beslut tas att sopa bort skummet för att tända på bränslet igen. Fastighetsägaren anmäler att flygvapnet har en av sina ägodelar i dennes trägård, en helikopter med besättning rycker ut och efter sättning av helikoptern skadas en i besättningen av (mitt minne är luddigt på den punkten) ett rotorblad i svålen, senare trasslar rotorn in sig i en kraftledning.

Eventulla andra haverier har jag glömt i denna historia som jag läste i en av flygets årsböcker "I luften åååå".

J.K Nilsson

Motsvarande har hänt med en J35 (flygplansindivid "Sigurd 44"; hela historien som jag vill minnas inträffade i mitten av 80-talet finns att läsa i ett äldre nummer av Flygrevyn) under en flygövning. Sigurd 44:s flygförare/ff#1 var inte van vid att hans maskin var utrustad med fälltankar så i starten tog han upp som vanligt, med följden att han slog av de fulla fälltankarnas bakstycken. Hans rotetvåa/ff#2 sade "Du brinner!" och när ff#1 skulle fälla tankarna så råkade han i hastigheten(!) skjuta bort huven vilken landade i en trädgård, några meter från en liten pojke som satt och lekte. Och det var bara två av alla de klantigheter som ställdes till den dagen... av någon anledning fick ff#1 lämna flygplanet via raketstolen och när en helikopter sändes ut för att leta så var helikopterföraren så upptagen av sökandet att han inte märkte att han trasslade in helikoptern i en kraftledning. En ganska kostsam dag för flygvapnet...

/Stocken

/martinator

Hej på dig!

Hehe ja så gick det till. Det är några månader sedan jag läste tidningsartikeln nu. Den berättelsen är ju praktexempel på hur man gör bort sig så att det märks :lol::camo:...

Fråga: har du själv den flygboken? Det vore intressant att få veta vilket år den är tryckt. Slut kom.

/Stocken

Då måste väl detta ha inträffat under 1970-talet?

Togs inte S35E ur tjänst år 1979 i sammband med att F11 Nyköping lades ner?

Minns någon vilken typ av HKP havererade?

HKP3 och HKP4 var väl de vanligaste typerna på flottiljerna vid denna tid och även HKP2 fanns väl?

Fråga: har du själv den flygboken? Det vore intressant att få veta vilket år den är tryckt. Slut kom.

/Stocken

Har inte boken själv, biblioteket brukar ha den. Det är ingen lastgammal bok borde vara senare delen av åttiotalet eller in på nittiotalet. Minnet kommer ihåg detaljer men inte den väsentliga helheten... :lol:

J.K Nilsson

Fördelen med att spränga/kunna skjuta ut sig igenom huven är väl att man helt enkelt ska vara säker på att huven är ur vägen. Metoderna att skjuta bort hela huven går ju ut på att fartvinden ska hjälpa till att ta bort huven, och gör den inte det så.. typ TopGun.. Nackdel med att spränga huven..vetefan, att pilotens hörsel kan påverkas? Risk för splitterskador? Det senare har ju fått SAAB att installera airbag på passagerarplats på B och D.

/E

Fast på 37:an kunde man skjuta ut sig genom huven som reservförfarande. Vet dock inte hur (o)hälsosamt det är dock.

När man dragit i handtagen (på sidorna på 37:an) och inget hänt, fanns det ett par nya handtag att dra i, under de ordinarie, som sköt ut stolen oavsett om huven var på plats eller inte. Det som hände när man drog i ordinarie handtagen var väl egentligen att man sköt huven. I huven satt sedan utlösningslinan till stolen. När huven blåste iväg av fartvinden ryckte linan i "avtryckaren".

På Viggen var det krutdrivna pistonger som sköt iväg huven och jag hörde talas om en olycka där en vpl mek skadades när han råkade aktivera nödfällning av huv medan han stod på stegen lutad in i cockpit, över sargen med pistongen. Därefter tror jag det moddades på nåt sätt så det blev säkrare.

Minns jag rätt så var det en hkp 5 som havererade.

/Stocken

Då måste väl detta ha inträffat under 1970-talet?

Minns någon vilken typ av HKP havererade?

HKP3 och HKP4 var väl de vanligaste typerna på flottiljerna vid denna tid och även HKP2 fanns väl?

De första dödsfallen med J35 skedde pga av utskjutningssystem inte fungerade.

När man drog i spakarna så var det meningen att huven skulle öppna sig och fartvinden skulle tag i den och blåsa bort den från sin plats.

Tyvärr öppnade den sig inte tillräckligt utan den stängde sig igen och stolen utlöste inte om inte huven var borta.

Tror att 3 st. hann gå åt innan man kom på var problemet låg.

Lösningen var att huven konstruerades att öppna sig mer och att stolen skulle utlösa oavsett om huven fanns där eller inte.

De första dödsfallen med J35 skedde pga av utskjutningssystem inte fungerade.

När man drog i spakarna så var det meningen att huven skulle öppna sig och fartvinden skulle tag i den och blåsa bort den från sin plats.

Tyvärr öppnade den sig inte tillräckligt utan den stängde sig igen och stolen utlöste inte om inte huven var borta.

Tror att 3 st. hann gå åt innan man kom på var problemet låg.

Lösningen var att huven konstruerades att öppna sig mer och att stolen skulle utlösa oavsett om huven fanns där eller inte.

1 förare omkom 7 juni 1960 eftersom han kom i superstall och vid otillräcklig fartvind lyfte inte huven. Tre månader senare hände nästan samma sak men huven stannade i parkeringsläge och föraren lyckades ta sig ur i sista stund. Flygplanet landade uppochner så när räddningsmanskapet lyfte flygplanet så fanns både huv och stol där, men ingen förare!

På Tunnan var förfarandet att först inta rätt position (bla lyfta upp fötterna i ett par stigbyglar), därefter skjuta huven manuellt och sedan utlösa katapultstolen. Om detta inte fungerade eller tid saknades skulle man skjuta ut sig genom huven. Men där var det inte slut på problemen, i början var föraren dessutom själv tvungen att frigöra sig från stolen men detta blev senare automatiskt.

Jo

Dock så stämmer det med att han tänkte justera stolen. På deras flygplan så sitter stoljusteringsreglaget precis på den plats där svenskarna drar för att skjuta ut sig.

Sk60 har två utskjutningshandtag, ett ordinarie ovanför huvudet (med gardin för att skydda ansiktet) och ett reservhandtag mellan benen. Jag misstänker att det i så fall var reservhandtaget han pillade på.

Då hade jag bara fel i antalet som gick åt.

Det är inte säkert, i boken Draken (Bo Widfeldt/Air Historic Research) står det bara att minst en förare omkom innan eftersom huven inte fälldes och jag redovisade bara de fall där jag såg att det var den direkta orsaken.

• henke changed the title to Världens snabbaste "cabriolet"? Su-35 utan huv