Bappelsinmannen Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 Hej som ämnestiteln säger, har investerat i en större hårddisk på 250 gb men datorn hittar bara en på 128 ??? Det är en Fujitsu Siemens Scaleo 800S och den har några år på nacken så vad kan jag göra för att hitta resterande GB? Mvh Nisse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted March 19, 2007 Forumsledning Report Share Posted March 19, 2007 Någon med samma problem.. http://forumz.tomshardware.com/hardware/Pa...pict220259.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted March 20, 2007 Report Share Posted March 20, 2007 Operativsystem frågas. Provat att uppdatera BIOS? Det kan vara så att BIOS inte kan hantera större diskar ån 128 GB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted March 20, 2007 Report Share Posted March 20, 2007 kolla så att den är byglad rätt, jag tappade 50% av kapaciteten på min lilla 80Gb disk för att den var byglad i "CAP LIMIT" mode.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted March 20, 2007 Author Report Share Posted March 20, 2007 Operativsystem frågas.Provat att uppdatera BIOS? Det kan vara så att BIOS inte kan hantera större diskar ån 128 GB. Windows XP, har provat att uppgradera BIOS men den versionen jag hittar är från 2001.... BIOSén ska passa till ett moderkort som heter WB72-SC. //Nisse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted March 21, 2007 Forumsledning Report Share Posted March 21, 2007 Ska du installera WIndows på den disken eller skall den vara installerad som en extra disk (slave)? När jag haft problem med större diskar i äldre maskiner har jag i Bios satt att INTE hitta den stora disken. Ex du har 1 mindre disk , 1 CD/DVD spelare och 1 ny stor disk i bios skall det då stå EXEMPEL PRIMARY Master [NAMNET PÅ DEN LILLA DISKEN MED WINDOWS] PRIMARY Slave AUTO SECONDARY MASTER [CD/DVD] SECONDARY Slave [NONE] - här sitter då den stora disken, men ställ in att vara NONE ändå. Det viktiga är att platsen stora disken har är markerad NONE, så at bios INTE upptäcker den. Väl inne i Windows går du till Kontrollpanelen (Klassiskt läge) -Administrationsverktyg - Diskhantering Se om den har hittats rätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
t0be Posted March 21, 2007 Report Share Posted March 21, 2007 Hade samma problem men lösningen var att uppgradera windows till servicepack 2 eller senare. Har du inte uppgraderat är jag rätt säker på att det är där lösningen ligger. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted March 21, 2007 Author Report Share Posted March 21, 2007 Prisa gud, här kom skatteåterbäringen!!! Uppgraderade till XP Pro samt körde med Henke´s knep&knåp och voilá nu har man 250 friska Gb att leka med! Tack för hjälpen! //Nisse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Det var inte så lätt att du bara saknade Service Pack? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.