Jump to content

Vilka flygbolag anlitar försvarsmakten?

Recommended Posts

Hej.

Vet någon på forumet vilka flygbolag försvarsmakten använder sig för?

Dels när svenska soldater ska flygas mellan Sverige och missionsområdet men också vilka flygbolag som används när högre officerare är på tjänsteresa till länder på andra kontinenter, exempelvis Amerika eller länderna i sydostasien.

Brukar dessa officerare få flyga interkontentalt med hög komfort i förstaklass/affärsklass med tex SAS fina Airbus A340-300 eller är det turistklass som gäller för officeren på tjänsteresa när FM har dålig ekonomi?

Vad säger regementet, ska officeren på tjänsteresa ha på sig uniformen också under resan?

Edited by kerran

I min erfarenhet är det oftast SAS som flygs till utlandet. Om det beror på något avtal eller om det bara är en följd av att SAS flyger till flest destinationer från Sverige vet jag inte. Turistklass är den klass som gäller.

Det är tillåtet att under tjänsteresa bära civila kläder och det är också vad som sker i praktiken, speciellt om resan går till utlandet.

/mdn

Har hänt att jag flugit Business Class, men det har mest berott på att kostnaden då varit lägre än vanlig turistklass när jag haft mer vikt än tillåtet.. Men i regel flygs det turistklass, oavsett destination. Vad gäller uniform så har någon redan skrivit att protokollet alltid måste vara inkopplat om man bär uniform utomlands.