Ribbe Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 Hej Jag fyller 15 om någon vecka och tänkte jag skulle gå med i FU eller liknande. Dock så vet jag inte hur det fungerar. Finns det fler liknande organisationer som Försvarsutbildarna i Stockholm där jag bor? Kan jag välja vilken avdelnings som helst? Ifall vilken är den bästa i Stockholms området? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 Nu är det så här. Om du bara hade kollat lite i ungdoms-forumet så hade du sett den här tråden: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=26239 Där står det om ungdomsverksamhet i Sthlm. Du kan välja vilken avdelning som helst, det är helt upp till dig (om du nu blir antagen). Den bästa har väl alla sin egna mening om, men kontakta de olika avdelningarna, som jag länkat till i tråden jag nämnde, och be dem berätta om sig själva så får du avgöra själv. Och eftersom du inte ens fyllt 15 än, sluta påstå att du gjort GU inom pansar. /Munken_swe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ribbe Posted March 19, 2007 Author Report Share Posted March 19, 2007 Och eftersom du inte ens fyllt 15 än, sluta påstå att du gjort GU inom pansar./Munken_swe Jag har inte påstått det.. jag tycker det klart och tydligtt står "GU: Ej gjort grundutbildning..". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 Nu är det så här. Om du bara hade kollat lite i ungdoms-forumet så hade du sett den här tråden: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=26239 Där står det om ungdomsverksamhet i Sthlm. Du kan välja vilken avdelning som helst, det är helt upp till dig (om du nu blir antagen). Den bästa har väl alla sin egna mening om, men kontakta de olika avdelningarna, som jag länkat till i tråden jag nämnde, och be dem berätta om sig själva så får du avgöra själv. Och eftersom du inte ens fyllt 15 än, sluta påstå att du gjort GU inom pansar. /Munken_swe Det är väl knappast något antagningsprov till HVU/FU? Iallafall inte då jag gick med för tre år sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 (edited) Har inte varit något antagningsprov / liknande på våra nyrekryterade heller. Inte i Fältjägargruppens Hvu/ FU iaf Edited March 19, 2007 by Strv S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 Samma här, var bara att skriva upp sig och skicka betalning så fick jag min utrustning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 @Ribbe Nej, nu står det inte pansar längre. Bra jobbat. Fortsätt så. @Övriga Nu är det ju så att vissa har men, skador, eller sjukdomar som förhindrar dem från att delta i viss verksamhet, även om de inte själva är medvetna om det. Eller så kan de vara olämpliga på andra sätt, genom brott eller dylikt. Med antagning menar jag att chefen för ungdomsavdelningen godkänner medlemsansökan, då inga hinder finns. Jag nämnde ju inget prov, men det gick ju att missuppfatta. @Lilla Sebbe Att betala har jag däremot aldrig hört talas om. Vad är det du betalar då? En medlemsavgift? Inträdesavgift? Porto? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 @RibbeNej, nu står det inte pansar längre. Bra jobbat. Fortsätt så. @Övriga Nu är det ju så att vissa har men, skador, eller sjukdomar som förhindrar dem från att delta i viss verksamhet, även om de inte själva är medvetna om det. Eller så kan de vara olämpliga på andra sätt, genom brott eller dylikt. Med antagning menar jag att chefen för ungdomsavdelningen godkänner medlemsansökan, då inga hinder finns. Jag nämnde ju inget prov, men det gick ju att missuppfatta. @Lilla Sebbe Att betala har jag däremot aldrig hört talas om. Vad är det du betalar då? En medlemsavgift? Inträdesavgift? Porto? En del föreningar har gjort så att dom har en mindre avgift för att utöka sin övningsbudget. Kanske nått sånt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 @RibbeNej, nu står det inte pansar längre. Bra jobbat. Fortsätt så. @Övriga Nu är det ju så att vissa har men, skador, eller sjukdomar som förhindrar dem från att delta i viss verksamhet, även om de inte själva är medvetna om det. Eller så kan de vara olämpliga på andra sätt, genom brott eller dylikt. Med antagning menar jag att chefen för ungdomsavdelningen godkänner medlemsansökan, då inga hinder finns. Jag nämnde ju inget prov, men det gick ju att missuppfatta. @Lilla Sebbe Att betala har jag däremot aldrig hört talas om. Vad är det du betalar då? En medlemsavgift? Inträdesavgift? Porto? En del föreningar har gjort så att dom har en mindre avgift för att utöka sin övningsbudget. Kanske nått sånt? Att vara med i FU (fd FBU) är det en årsavgift på 25 kr för ungdomar och 50 kr för vuxna. Detta är en årsavgift som SKALL betalas för att man ska få ut sin utrustning. Annars så har man missat en punkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 Okej. Skönt att man är HV-ungdom då, istället för FU-ungdom. Och på tal om hur FU fungerar, hur har ni runt om i Sverige det ställt med gemensam materiel och dylikt, som skyddsmasker, tält med tillhörigheter, sjukvårdsutrustning, sambandsmateriel, hjälmar osv? Vi brukar samöva med en FU-u-avdelning här i Kalmar län, som lånar lokal och all sin gemensamma materiel. Likadant hos en FU-u-avdelning i Västerås, enligt en av deras medlemmar jag pratat med. Är det likadant hos alla FU-u i Sverige (eller åtminstone de ni känner till), att man lånar all materiel som behövs inför en övning? Vår avdelning har egen lokal och eget förråd med all nämnd materiel och mer, förutom hjälmar som vi jobbar på. Hur är det med andra HVU? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sim Sim Posted March 20, 2007 Report Share Posted March 20, 2007 Okej. Skönt att man är HV-ungdom då, istället för FU-ungdom. Och på tal om hur FU fungerar, hur har ni runt om i Sverige det ställt med gemensam materiel och dylikt, som skyddsmasker, tält med tillhörigheter, sjukvårdsutrustning, sambandsmateriel, hjälmar osv? Vi brukar samöva med en FU-u-avdelning här i Kalmar län, som lånar lokal och all sin gemensamma materiel. Likadant hos en FU-u-avdelning i Västerås, enligt en av deras medlemmar jag pratat med. Är det likadant hos alla FU-u i Sverige (eller åtminstone de ni känner till), att man lånar all materiel som behövs inför en övning? Vår avdelning har egen lokal och eget förråd med all nämnd materiel och mer, förutom hjälmar som vi jobbar på. Hur är det med andra HVU? Om jag har forstatt det hela ratt sa ar det ratt mycket upp till den lokala myndigheten. HV-U har en standardtilldelning av mtrl om jag mins ratt enligt skrivelse fran RiksHv (ka ha fel om detta, vet ej om det galler) medan FU inte har nagon sadan tilldelning som standard. Vill man dock som FU ha tilldelning kan man gora som vi gjorde i Malmo under min tid dar och ansoka om avvecklingsmtrl fran FMLOG. Kraven ar att det skall slutforbrukas hos foreningen och att man skall kunna ha nagot lampligt stalle att forvara det pa. Skriv till FMLOG och fraga. Galler aven HV-U om jag minns ratt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 Okej. Skönt att man är HV-ungdom då, istället för FU-ungdom. Och på tal om hur FU fungerar, hur har ni runt om i Sverige det ställt med gemensam materiel och dylikt, som skyddsmasker, tält med tillhörigheter, sjukvårdsutrustning, sambandsmateriel, hjälmar osv? Vi brukar samöva med en FU-u-avdelning här i Kalmar län, som lånar lokal och all sin gemensamma materiel. Likadant hos en FU-u-avdelning i Västerås, enligt en av deras medlemmar jag pratat med. Är det likadant hos alla FU-u i Sverige (eller åtminstone de ni känner till), att man lånar all materiel som behövs inför en övning? Vår avdelning har egen lokal och eget förråd med all nämnd materiel och mer, förutom hjälmar som vi jobbar på. Hur är det med andra HVU? För egen del förstår jag inte vad FU-u/HVU ska med hjälmar och sånt till. Om man inte är över 18 och har stridsutbildning eller sätter upp högantenn då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 För egen del förstår jag inte vad FU-u/HVU ska med hjälmar och sånt till. Om man inte är över 18 och har stridsutbildning eller sätter upp högantenn då. Förutom att användas vid just vår avdelnings sällsynta stridsutbildning, så är de tänkta för de skjutövningar vi har. Som mycket annat inom ungdomsrörelsen handlar det om att få "känna och klämma" som min chef säger, på grejer och aktiviteter. Samma fråga som du ställde kan man sätta in på det mesta vi ungdomar sysslar med. Vad ska vi med skyddsmasker till? Eller vad ska vi med skjututbildning till egentligen? F.ö. Har jag hört rykten om en skånsk avdelning som får ut stridsvästar vissa övningar med vapeninnehåll, och vad ska man med det till? Känna och klämma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sim Sim Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 (edited) Jag kan forsta syftet med hjalmen. Ska man skjuta PEK, vilket man far med ungdom fran 17 ar (om nu inget radikalt har skett i bestammelserna det senaste halvaret) sa skall stridsutrustning dar hjalm ingar anvandas. Jag kan ocksa forsta "kanna och klamma" argumentet, men i mina ogon skall dett vara val avvagt fran ledningens sida nar det galler all utrustning som tas ut. En fraga, vad menar du med "vapeninnehall", jag ar inte riktigt saker pa att jag forstar vad du menar. Edited March 22, 2007 by Sim Sim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kniv_Charlie Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 Hej Jag fyller 15 om någon vecka och tänkte jag skulle gå med i FU eller liknande. Dock så vet jag inte hur det fungerar. Finns det fler liknande organisationer som Försvarsutbildarna i Stockholm där jag bor? Kan jag välja vilken avdelnings som helst? Ifall vilken är den bästa i Stockholms området? Hej Ribbe Jag kan varmt rekomendera att gå med i Försvarsutbildarna! Jag har gått där själv i snart 3 år och jag ångrar inte en sekund. Hur det funkar upp i Stockholm med utbildningar och utbildningsteg osv vet jag inte. Det enda jag kan relatera till är min egen förening och där har vi 4 steg och dom är: GK (Grund Kurs), FK (Forts. Kurs), LK1 (Ledarskapskurs 1, förut GBS) och LK2 (Samma som innan fast 2). Tror att det är samma i alla förbund ute i landet, men jag är inte säker. I GK bör du får lära dig, till att börja med: stå och gå i grönkläder, sjukvård (LABC), förplägnadstjänst (resa tält, gräva bajsgrop osv.), spaning och mycket annat. Något som du också kommer att lära dig är att man får jävligt bra kompisar där. Du behöver inte ha jättebra kondition men det underlättar alltid att ha lite flås. Det kommer säkert vara jobbigt i början att resa tält på natten när det regnar osv, men häng i, jag lovar att det är värt det! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 Jag kan forsta syftet med hjalmen. Ska man skjuta PEK, vilket man far med ungdom fran 17 ar (om nu inget radikalt har skett i bestammelserna det senaste halvaret) sa skall stridsutrustning dar hjalm ingar anvandas. Jag kan ocksa forsta "kanna och klamma" argumentet, men i mina ogon skall dett vara val avvagt fran ledningens sida nar det galler all utrustning som tas ut. En fraga, vad menar du med "vapeninnehall", jag ar inte riktigt saker pa att jag forstar vad du menar. Med vapenhåll menar jag precis vad det står: att övningen innehåller utbildning på, och skjutning med vapen, alternativt stridsutbildning. Vi diskuterade faktiskt PEK vår förra övning, och det är fortfarande 17, om inte någon glömt att berätta för oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted March 22, 2007 Report Share Posted March 22, 2007 (edited) Här i Hudiksvallsgruppen så har vi fått ut om jag minns rätt: SS 2000. M/90 Jacka, Byxor, värmetröja, tröja, marchkängor, comarock, regnställ. M/59 Fältmössa, pälsmössa, fältskjorta. Reflex, bestick, 1 par sockar. Edit: Jo, första hjälpen i massvisa mängder. Om man jämför med andra grupper så får vi inte ut mycket. Edited March 22, 2007 by Lilla Sebbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted March 23, 2007 Forumsledning Report Share Posted March 23, 2007 Jag kan forsta syftet med hjalmen. Ska man skjuta PEK, vilket man far med ungdom fran 17 ar (om nu inget radikalt har skett i bestammelserna det senaste halvaret) sa skall stridsutrustning dar hjalm ingar anvandas. Jag kan ocksa forsta "kanna och klamma" argumentet, men i mina ogon skall dett vara val avvagt fran ledningens sida nar det galler all utrustning som tas ut. En fraga, vad menar du med "vapeninnehall", jag ar inte riktigt saker pa att jag forstar vad du menar. Nej ungdomar får inte skjuta PEK. P betyder Pansar, och redan där är det alltså kört då man inte utbildar i pansarskott, eller KSP vid 17år. ej heller får man skjuta på tavlor med soldatfigurer på vilket PEKen till 99% handlar om, det är stridsutbildning. Dessutom är många moment i PEK relaterade till vapenstrid med olika ställningar, byte av magasin, rörelse osv. och även kan väl nämnas att ska du skjuta PEK och bli godkänd så ska du har stridsutrustning på dig. Man kan använda ett annat ord om man vill, skjuta på tid, och på ringade tavlor, skjuta i olika ställningar osv men någon PEK får det inte vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 För egen del förstår jag inte vad FU-u/HVU ska med hjälmar och sånt till. Om man inte är över 18 och har stridsutbildning eller sätter upp högantenn då. Förutom att användas vid just vår avdelnings sällsynta stridsutbildning, så är de tänkta för de skjutövningar vi har. Som mycket annat inom ungdomsrörelsen handlar det om att få "känna och klämma" som min chef säger, på grejer och aktiviteter. Samma fråga som du ställde kan man sätta in på det mesta vi ungdomar sysslar med. Vad ska vi med skyddsmasker till? Eller vad ska vi med skjututbildning till egentligen? F.ö. Har jag hört rykten om en skånsk avdelning som får ut stridsvästar vissa övningar med vapeninnehåll, och vad ska man med det till? Känna och klämma. Jag kan direkt säga att detta inte stämmer. Känner folk i så gott som varje avdelning, och det man får ut är 304k eller stridssele S. Om ett befäl har en stridsväst DÅ kan EN ungdom få ha det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 @Lilla Sebbe Hur har ni det ställt med den gemensamma materielen då? @Faers Det är noterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Det lånar vi av HV och IP, det är allt ifrån 11 fordon till snuskburk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sim Sim Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Jag kan forsta syftet med hjalmen. Ska man skjuta PEK, vilket man far med ungdom fran 17 ar (om nu inget radikalt har skett i bestammelserna det senaste halvaret) sa skall stridsutrustning dar hjalm ingar anvandas. Jag kan ocksa forsta "kanna och klamma" argumentet, men i mina ogon skall dett vara val avvagt fran ledningens sida nar det galler all utrustning som tas ut. En fraga, vad menar du med "vapeninnehall", jag ar inte riktigt saker pa att jag forstar vad du menar. Nej ungdomar får inte skjuta PEK. P betyder Pansar, och redan där är det alltså kört då man inte utbildar i pansarskott, eller KSP vid 17år. ej heller får man skjuta på tavlor med soldatfigurer på vilket PEKen till 99% handlar om, det är stridsutbildning. Dessutom är många moment i PEK relaterade till vapenstrid med olika ställningar, byte av magasin, rörelse osv. och även kan väl nämnas att ska du skjuta PEK och bli godkänd så ska du har stridsutrustning på dig. Man kan använda ett annat ord om man vill, skjuta på tid, och på ringade tavlor, skjuta i olika ställningar osv men någon PEK får det inte vara. Hmmm... Verkar som jag sitter med gammal information... Jag har hort det dar om att det skulle bli forbud pa att skjuta pa figurmal for ungdom. Ber hundra ganger om ursakt for att jag rakat lagga villospar och kommenderar mig sjalv till att gora om, gora ratt nasta gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ribbe Posted April 13, 2007 Author Report Share Posted April 13, 2007 Är det någon större skillnad mellan de olika avdelninarna vad gäller deras ekonomi och möjligheten att få göra olika saker eller är det ungeför samma för alla? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted April 13, 2007 Report Share Posted April 13, 2007 Är det någon större skillnad mellan de olika avdelninarna vad gäller deras ekonomi och möjligheten att få göra olika saker eller är det ungeför samma för alla? Stor skillnad. Det handlar om hur många medlemmar och instruktörer. De flesta föreningar har olika verksamhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted April 13, 2007 Report Share Posted April 13, 2007 beror också mycket på hur bra ungdomsledarna är på att dels bedriva verksamhet, utnyttja tilldelade pengar samt övertala rätt personer att just deras förbund/förening skall få mer pengar..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts