Jump to content

Bilder på gamla KA1

Recommended Posts

Jag hade vägarna förbi gamla AMF1 (KA1) idag.

Och så här ser det ut i marinhamnen.. TRIST!

Marinhamn KA1

Marinhamn KA1 nr.2

Nu låg jag inte själv på gamla KA1, däremot så var jag stationerad halva min värnplikt på nedlagda KA3. Där hade iaf den civila verksamheten börjat komma igång. Men att se ett sånt här fint gammalt regemente stå helt tomt och "förfalla" förutom simhallen som nyttjas av civilister är tragiskt :mellow:

btw. får be om ursäkt för den dåliga kvalitén på bilderna... mobilkamera :unsure:

//TofflaN

Oj, så mycket minnen! Det är mycket blandade känslor, må jag säga. Dels "Haha, aldrig mer packövning eller paddelidioti i stridsbåtshamnen!", men även "Åå, lilla Rindö, mitt hem i ett år" :-P . Känns även lustigt att kalla vattenövningshallen för "simhall". Det för tankarna till något positivt, ett ställe där man har roligt... Vilket förmodligen stämmer bättre nu än förr.

Oj, så mycket minnen! Det är mycket blandade känslor, må jag säga. Dels "Haha, aldrig mer packövning eller paddelidioti i stridsbåtshamnen!", men även "Åå, lilla Rindö, mitt hem i ett år" :) . Känns även lustigt att kalla vattenövningshallen för "simhall". Det för tankarna till något positivt, ett ställe där man har roligt... Vilket förmodligen stämmer bättre nu än förr.

Haha jag har också alltid stört mig på folk som kallar vattenövningshallen för simhall. Precis av samma anledning som du! :D Det är INGET roligt ställe att vara på!

Är det någon som har koll på hur det ska säljas etc? Vilka underbara lägenheter det måste bli i Kas3 som har en nice view parallelt med jägarbryggan... :)

Den som tar över resturangen får en bra placering med sjöutsikt, å vad man längtade tillbaka till kasern efter x antal dygn på myttinge kallt som s---n på vintern. inte varit där sen muck -96 dags för en tur kanske.

@ Amfvrak och Jante:

Från Vasallens hemsida

En gissning är att när planarbetet är klart och Vasallen har bestämt sig för hur man vill utveckla området, kommer den mark och de byggnader som planlagts för bostäder att säljas till byggföretag för vidare förädling och försäljning. Gissar också att en del bostäder kommer att vara hyresrätter i Waxholmsbostäders regi.

Anledningen till att jag har varit där titt som tätt, är att mitt jobb har hyrt en del av kajen för ett maskinbyte och mindre ombyggnationer på två passagerarfartyg.

Området står helt öppet, det är till och med skyltat till "simhallen" från rondellen.

Jag kommer va där ute ett X antal gånger till.. så jag ska försöka ta en sväng å kolla runt lite. Har någon nåt förslag som kan va roligt å se??

Ur Dagens Nyheter 2007-03-04:

Övergivet militärområde blir modern skärgårdsstad

Det gamla regementsområdet på östra Rindö ska med hamnen som utgångspunkt bli en modern liten skärgårdsstad med bostäder och mindre företag. Projektet Rindö hamn är tjugoårigt. Men både sjukhuset, regementsmatsalarna, badhuset och hamnen är redan i civilt bruk.

bad.jpg

Regementets badhus har blivit Rindö Vattenhall.

Vet inte hur det är riktigt men är det nedlagt så försvinner väl stängslet ganska fort och det är bara att traska in. Blev positivt överaskad själv när man en sommardag för en massa år sedan tog bågen ner till Ljungbyhed för att iallafall köra förbi. Grinden var borta och det var bara att köra in. Kändes fel på något sätt, men vilka minnen att traska runt i ens gamla kvarter. Tråkiga var att man inte kom ut på flygbanan så man kunde pressat hojen lite.

Appropå det, F4 och I5 i östersund som är nedlagda sedan 2005, har alla behörigheter till dessa områden nu? Vore kul att kolla in lite gamla minnen sedan

värnplikten där. Nån som vet om det är öppet för allmänheten nu?

På en av ställena finns Fältjägargruppen, så där bör det inte vara fritt fram att röra sig.

jag bor på rindö. och tränar i simhallen där :rodna: man kan traska runt på regementet hur mkt man vill. resturangen har några från ön tagit över och det går hyfsat bra för dom har jag för mig, god mat i allfall.

det är några företag som hyr lokaler där. sedan använder ju skolan på rindö gympahallen men det gjorde dom förut också tror jag. jag spelade iallfall innebandy där när jag va liten :) och simmade i vattenövningshallen på onsdagar och lördagar :p

annars står kasernerna tomma än så länge.

stängslena är inte borta men grindarna är öppna.

hindrerna från stridshinderbanan är rivna och bort tagna, skyttegravarna är bort tagna, det finns några små "fort" kvar i skogarna men allt är låst och igen svetsat :(

jag skulle vilja veta om det finns massor av tunnlar under rindö? mellan alla fort/bunkrar i skogen? någon som vet?

Edited by rindö_bo

Appropå det, F4 och I5 i östersund som är nedlagda sedan 2005, har alla behörigheter till dessa områden nu? Vore kul att kolla in lite gamla minnen sedan

värnplikten där. Nån som vet om det är öppet för allmänheten nu?

På en av ställena finns Fältjägargruppen, så där bör det inte vara fritt fram att röra sig.

I5 är öppet helt och hållet, man kan gå/åka igenom lite som man vill, alla staket är borta och så. Mycket företag hyr in sig i lokalerna och en ny fotbollsarena byggs på området. Tanken är väl att stället ska bli en ny stadsdel med bostäder och allt som hör till.

På ATS är det numera framförallt fordonsgymnasium, plus lite annat smått och gott. Idrottshallen är flitigt utnyttjad av diverse föreningar i staden, den ligger ju mycket centralt och bra.

F4 är också det öppet, dock är det lite mer dött där, antagligen mestadels pga att det ligger en bit från stan. Var ut dit i somras och tog en promenad runt området, som är öppet för allmänheten. Visserligen är stängslet kvar (reservation för att de kan ha hunnit att riva det vid det här laget), men grinden är öppen. Som FkN nämnde håller HV till därute, men det gäller bara vissa byggnader. De har ju vad jag förstått inte direkt övningar därute, utan mest förråd och kontor etc.

Några företag hyr in sig där också, men inte särskilt många. En del av hangarerna har kommit till användning i olika sammanhang dock. I julas var jag där på Robert Wells och Joe Laberos julshow/julbord som arrangerades i en av dem, kommer inte ihåg exakt, men vi var flera tusen pers på det arrangemanget, och då satt man vid bord och åt. Var även dit på Nolias utbildningsmässa för någon vecka sedan, som även den hölls i en hangar.

Om man har vägarna förbi Östersund/Frösön kan jag definitivt rekommendera en tur ut till F4, det ligger otroligt vackert till, och det är ett trevligt område om man vill ta en promenad.

/Hjerg

Om man har vägarna förbi Östersund/Frösön kan jag definitivt rekommendera en tur ut till F4, det ligger otroligt vackert till, och det är ett trevligt område om man vill ta en promenad.

/Hjerg

På gräsplätten ovanför gymnasiksalen finns F4:as minnessten. Den är fantastisk vacker och helt klart värd en titt.

...

hindrerna från stridshinderbanan är rivna och bort tagna, skyttegravarna är bort tagna, det finns några små "fort" kvar i skogarna men allt är låst och igen svetsat :(

jag skulle vilja veta om det finns massor av tunnlar under rindö? mellan alla fort/bunkrar i skogen? någon som vet?

Synd att dom tagit bort skyttegravarna. Skans Bertil och hans kompisar var roliga att leka i. :blink:

Bra fråga om tunnlar. Nu när det inte är militärt hemligt längre kanske man kan hitta officiella ritningar på stället? Fortifikationsförvaltningen?

Det enda jag vet är att vi beväringar inte fick se några tunnlar i alla fall.

jag bor på rindö. och tränar i simhallen där :rolleyes: man kan traska runt på regementet hur mkt man vill. resturangen har några från ön tagit över och det går hyfsat bra för dom har jag för mig, god mat i allfall.

det är några företag som hyr lokaler där. sedan använder ju skolan på rindö gympahallen men det gjorde dom förut också tror jag. jag spelade iallfall innebandy där när jag va liten ;-) och simmade i vattenövningshallen på onsdagar och lördagar :p

Ang. tunnlarna så hörde man alltid en massa skrönor när man låg inne. Allt ifrån att a-dyk hade hemliga tunnlar in till a-dyksbefälens barack brevid gamla brandstationen till tunnlar som gick igenom ön :blink:

jag bor på rindö. och tränar i simhallen där :lol: man kan traska runt på regementet hur mkt man vill. resturangen har några från ön tagit över och det går hyfsat bra för dom har jag för mig, god mat i allfall.

det är några företag som hyr lokaler där. sedan använder ju skolan på rindö gympahallen men det gjorde dom förut också tror jag. jag spelade iallfall innebandy där när jag va liten B-) och simmade i vattenövningshallen på onsdagar och lördagar :p

Ang. tunnlarna så hörde man alltid en massa skrönor när man låg inne. Allt ifrån att a-dyk hade hemliga tunnlar in till a-dyksbefälens barack brevid gamla brandstationen till tunnlar som gick igenom ön :camo:

ungefär mitt på ön så finns det några st "bunkrar" som är typ dolda och det går dörrar ner in dit och det känns jätte mkt som att det går tunnlar där ifrån eller åtminstone mellan dom där olika "bunkrarna"

Det finns ju en hel del värngångar och så öppna, fast de kanske inte är så spännande? Kanske skall man ta med tjejen och visa henne runt resterna av hinderbanan... för att sedan putta ner henne i krondiket :D

//EMS

Ska antagligen göra en liten utflykt till vår kära lilla ö nu i helgen med tjejen. Återkommer isf. med massa bilder!

Någon som har några andra trevliga ställen att titta på, på Rindö? Hade varit kul med antingen X/Y-koordinater alternativ Long/Lat så man kan kolla på Google Earth.

Jag ska försöka sätta in X/Y på bilderna i någon form så det finns referens vart dom är tagna...

Ska antagligen göra en liten utflykt till vår kära lilla ö nu i helgen med tjejen. Återkommer isf. med massa bilder!

Någon som har några andra trevliga ställen att titta på, på Rindö? Hade varit kul med antingen X/Y-koordinater alternativ Long/Lat så man kan kolla på Google Earth.

Jag ska försöka sätta in X/Y på bilderna i någon form så det finns referens vart dom är tagna...

hehe finns inte mkt att se på rindö! :P annat än gamla regementet :P

Jag vet minst EN till plats, Rindö Redutt :P Tänkte mest MÖP-grejer. Borde ju finnas fler platser. Stridshinderbanan, Fd. AmfSS...

Just ja! Myttinge ska man försöka klara av också. Används fältet numera? Finns iofs. en bra info-tavla längs vägen som går förbi skjutbanorna...

Det såg ju lite dött ut. men tycker det är trvligt att vandra runt på gamla regementen, fast tycker även att det e förbaskat synd att de är nedlagda.

det e ganska skrämmande egentligen när man tänker på det hur mycket svenska försvaret har minskat sen början av nittonhundra talet. i början av 1900 fanns det 28 infanteriregementen 6 trängregementen och et otal pansarvärnskårer. idag har vi bara 2 pansar regementen 1 träng reg 1 Marinbas (dock på utsprid delvis på 6 ställen eller mer) 3 Flyg flottiljer ett luftvärns reg ett infanteri reg, ett artelleri reg, ett kavaleri/jägar regemente (finns en jägar bataljon i arvidsjaor tillhörande i19), ett livgarde, en ingengörskår och ett ledningsregemente.

Jag vet minst EN till plats, Rindö Redutt :P Tänkte mest MÖP-grejer. Borde ju finnas fler platser. Stridshinderbanan, Fd. AmfSS...

Just ja! Myttinge ska man försöka klara av också. Används fältet numera? Finns iofs. en bra info-tavla längs vägen som går förbi skjutbanorna...

Skjutbanorna är borta, man har schaktat undan skjutvallen om jag inte minns fel. Istället har man byggt en hangar och landningsplats för polisens helikoptrar. De har sin bas för 2 hkp där numera. INte helt ointressant om man gillar hkp alltså!

Spänande, man kanske ska ta en tur över till Rindö då, bor ju bara på Resarö bara ett par simtag därifrån....

ahh resarö, är uppväxt där :) bodde på överby =p

Jag bor vid Löjvik! Grymt härligt, 200 meter till vattnet, lagom när man traskar ner med kajaken :-P

Skjutbanorna är borta, man har schaktat undan skjutvallen om jag inte minns fel. Istället har man byggt en hangar och landningsplats för polisens helikoptrar. De har sin bas för 2 hkp där numera. INte helt ointressant om man gillar hkp alltså!

Aha! Tack för den infon! Slipper man :dribble: när man inte ser någon skjutbana :worthy: Så man kan alltså se Myttinge övergivet/avvecklat som Övning/Skjut-fält?

F4 är också det öppet, dock är det lite mer dött där, antagligen mestadels pga att det ligger en bit från stan. Var ut dit i somras och tog en promenad runt området, som är öppet för allmänheten. Visserligen är stängslet kvar (reservation för att de kan ha hunnit att riva det vid det här laget), men grinden är öppen. Som FkN nämnde håller HV till därute, men det gäller bara vissa byggnader. De har ju vad jag förstått inte direkt övningar därute, utan mest förråd och kontor etc.

För några veckor sedan var staketet kvar. Grindarna öppna dag och kvällstid, veckodagar. Nätter och helger stängt och låst.

J.K Nilsson