Agentorange67 Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Jag undrar vad som är vitsen med att träna nack-muskelaturen? Det ända vitsen med det är väl att om man ska ha en tung hjälm på sig, annars ser jag ingen vits med det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggsork5 Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Jag undrar vad som är vitsen med att träna nack-muskelaturen?Det ända vitsen med det är väl att om man ska ha en tung hjälm på sig, annars ser jag ingen vits med det. Är det inte rätt tungt för nacken att ränna omkring med en fet kulspruta runt halsen eller något i den stilen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Det är som med all träning, beror på vad du ska ha den till? I det militära är det väl kanske inte den viktigaste muskeln att träna. Dock ganska enkelt att träna och aldrig fel, då det förebygger skador på ett bra sätt. Däremot om du tränar vissa kampsporter,som jag gör, är det en viktig muskelgrupp som man ägnar en del träningstid åt EDIT: Glöm för guds skull inte att stretcha efter du har tränat nacken! Väldigt viktigt om man inte vill ha nackverk/nackspärr! Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Som losec säger är det bra för kampsporter, hjälper dig att ta stryk om du sysslar med full kontakt. Så i militära termer är det kanske bra för närstrid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Som losec säger är det bra för kampsporter, hjälper dig att ta stryk om du sysslar med full kontakt. Så i militära termer är det kanske bra för närstrid. En viktig del. Men jag tänker mera på nyttan vid grappling. Uttrycket brottarnacke heter BROTTARnacke av en anledning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
warhead Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Ser ingen nackdel med stark nackmuskulatur inom det militära med tanke på den utrustning som bäres. Mycket tas om hand av axlar och ryggmen man avlastar dessa muskelgrupper genom att starka nackmuskler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agentorange67 Posted March 16, 2007 Author Report Share Posted March 16, 2007 Okej, hur tränar man nackmuskulaturen på bästa sätt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Okej, hur tränar man nackmuskulaturen på bästa sätt? Lägg dig på rygg med skuldrorna i marken. Gör "situp" med nacken, dvs skuldrorna ska inte släppa golvet. Samma ställning men vrid huvudet åt sidorna. Samma ställning men rör öra mot axel och sedan andra örat mot andra axeln, osv. Släpp inte ner huvud i marken på någon utav övningarna. Finns en del gymknep för att få bättre nacke, men dessa involverar ofta vikter, vilket är mer eller mindre onödigt om man inte ska skulptera sin nacke. Dock är det lätt att på värk. Glöm inte att stretcha nacken efteråt! Sätt dig ner så att du är rak i ryggen i en stabil ställning, förslagsvis på knä. Greppa med båda händerna på baksidan av huvudet och tryck det rakt neråt och framåt. Som med all stretching: pressa inte. Greppa med ena handen "knölen" på baksidan av huvudet. Böj huvudet snett ner i den armhåla med vilken arm du har greppat knölen. Finns mera, men dessa övningar räcker oftast mer än väl! Tar endast några minuter att genomföra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agentorange67 Posted March 17, 2007 Author Report Share Posted March 17, 2007 OK, förstår vad du menar. De gör nackträning i NS workout video. Samma övning som du precis beskrev. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.