Jump to content

Hkp 15 - Agusta A109 på Malmen

LRRP

Recommended Posts

Två Interim Hkp 15 är nu på plats vid 4 Hkpbat vid Malmen,Linköping för utbildnig av personal på den nya typen i väntan på att de 20 beställda levereras.

Grattis Achilleos till den nya leksaken.....är lite nyfiken på den. Vi får kanske göra en deal i framtiden.... ;)

Edited by henke
titel och taggar

Två Interim Hkp 15 är nu på plats vid 4 Hkpbat vid Malmen,Linköping för utbildnig av personal på den nya typen i väntan på att de 20 beställda levereras.

Vad ska dessa helikoptrar användas till? Om jag förstod ditt inlägg rätt så har försvaret beställt 22 stycken av dem och detta verkar, för mig som är helikopternaiv, vara rätt så många för att enbart användas som skolhelikopter med tanke på den totala helikopterflottan i det svenska försvaret. Å andra sidan verkar inte modellen kunna ta så värst stor last. Hoppas innerligt att man inte tänkt använda dem i PSV-rollen istället för attackhelikoptar. Min gissning skulle vara att man tänkt använda dem som skolhelikopter och lätt "utility" helikopter. Har jag rätt?

P.S. Fy för ditt inlägg. Nu sitter jag och stirrar ut från mitt fönster, istället för att arbeta, och hoppas få syn på någon av dem. Både mitt hem och mitt arbete ligger strax över en kilometer från Malmen. ;-)

Inte 22 utan 20. De två nu är som sagt interim maskiner. Vad Hkp15 skall användas till kan Achilleos förklara bättre än någon annan här, vilket han nog snart gör. Maskinen är ett stort lyft från Hkp 5 och 6 då den öppnar många användningsdörrar inom just det du sa, light utility. Beväpning är ju inte otänkbart på en sådan maskin, vad det skall vara, om det skall vara vet jag inte, men har sett allt från arak till torped.

Vad kul att FM har köpt in en snygg helikopter.....

Var ute en sväng vid Malmen och tittade på lite flygning med den på nära håll. Kan upplysa om att jag finner den ännu snyggare i verkligheten än på bild. Jag anser att den toppar listan över svenska försvarets snyggaste materiel tillsammans med Gripen, som också till min stora glädje brukar kunna beskådas vid Malmen. Vi vet väl alla att det är krigsmaterielens utseende som är dess viktigaste faktor. ;-)

Vad ska dessa helikoptrar användas till? Om jag förstod ditt inlägg rätt så har försvaret beställt 22 stycken av dem och detta verkar, för mig som är helikopternaiv, vara rätt så många för att enbart användas som skolhelikopter med tanke på den totala helikopterflottan i det svenska försvaret. Å andra sidan verkar inte modellen kunna ta så värst stor last. Hoppas innerligt att man inte tänkt använda dem i PSV-rollen istället för attackhelikoptar. Min gissning skulle vara att man tänkt använda dem som skolhelikopter och lätt "utility" helikopter. Har jag rätt?

P.S. Fy för ditt inlägg. Nu sitter jag och stirrar ut från mitt fönster, istället för att arbeta, och hoppas få syn på någon av dem. Både mitt hem och mitt arbete ligger strax över en kilometer från Malmen. :winner:

Mer info finns här: Helikopterflottiljen HKP 15

Lite kort och koncist: Helikoptern kommer att användas till mycket, bland annat utbildning men även flera skarpa uppdrag som ubåtsjakt och SAR.

Av de 20 beställda kommer 12 var ladbaserade (LBO) och 8 sjöbaserade (SBO).

Om jag förstått det hela rätt så kommer SBO-varianten vara utrustad med bla vinsh och LBO-varianten ska vara utrustad med ex "doorgunners".

Det sista har jag fått berättat för mig i av en major på RecryC. Men jag kan också minnas fel ;)

Det största användningsområdet för hkp15 kommer att vara som skolhelikopter. Inte som grundskolning men som skol och träningshelikopter för de besättningar som senare skall in på, eller redan flyger, hkp14. Det är ju betydligt billigare att använda hkp15 som träningsplattform för instrumentflygning och NVD-flygning än den betydligt större hkp14. Instrumentering och annat är medvetet valt och utformat för att vara så likt hkp14 som möjligt. Det är en helt digital instrumentering, inte ens reservinstrumenten kommer att vara analoga. Fly-by-wire är det också så klart.

Skolning är den största uppgiften för hkp15, är det sagt nu....men känner jag svenska försvaret rätt så kommer den nog att användas mest för mindre tpuppdrag, VIP-flygningar, målgång åt LV, utbildning av värnpliktiga och soldater som skall iväg till exempelvis Kosovo, ledningshelikopter vid större övningar osv osv.... Vi har ju en tendens att överlasta alla helikoptersystem med uppgifter vilket leder till att de blir halvkassa på allt.

Angående beväpning så är det rätt att den skall kunna förses med en ksp 58, samt hydrofonbojar. Det diskuteras rätt friskt vilken kategori (speciella operatörer, förare, vpl, tekniker, färdmekar...) som skall besätta "doorgunner" platsen kan jag meddela!

Angående snyggheten så kommer nog de riktiga hkp15 att målas i nån grön/kamo färg..tyvärr..hade ju varit snyggare om man valt nån svart eller grå färg tycker jag.

Tidsplanen för hkp14 är redan försenad med 6 månader och man pratar nu om att den första hkp:n kommer 2006. Då är det dags för FMV att göra sina kontroller och mottagningstester och förmodligen kommer de hitta fel som gör att det blir ytterligare förseningar. En mer realistisk gissning från min sida är att vi har de första 2 (landbaserade) hkp14 "på trupp" nån gång 2008 och då vidtar skolning och sådant vilket gör att de inte kan var med och öva fullt ut med LBB förrän 2009. Internationella uppdrag med kompani nån gång 2012 kanske.

Min och många andras spontana uppfattning om hkp14 är att det vore bättre om vi köpt 40 Black-Hawks istället. Det hade handlat om ungefär samma pengar.

Holy Malony! Doorgunner på hkp 14. Det skall bli en syn det. Det är på ngt sätt doorgunnern som skiljer agnarna från vetet vad det gäller flyganda tingestar.

Vad gäller hkp 15 ska den ju också ingå i Visby-klassen systemet vad jag hört.

Hoppas det skyndas på med anskaffningen så mycket som möjligt. (och låt inte den #!@=¤$ Johan Kihl laegga fingrarna i bloet igen)

RP

• 1 year later...

Några funderingar angående helikoptrarna...

Av 20 Hkp15 ska åtta vara SBO. Man ska b.la baseras på Visbykorvetterna och en uppgift de då måste kunna lösa är väl ubåtsjakt antar jag. Går det att hänga ubåtsjakttorpeder och dipping sonars (dopphydrofon?) på dessa? Om inte, blir dom inte ganska begränsade i ubåtsjaktrollen då? Kommer vi kunna utrusta dem med hydrofonbojar?

Av 18 Hkp14 ska åtta utrustas med radar (APS-143B) och av dessa åtta kommer fem maskiner vara ubåtsjakthelikoptrar. De övriga tre med radar men utan ubåtsjaktutrustning, vad kommer vara deras roll? På http://www.canit.se/~griffon/aviation/helicopters.html kan man dessutom läsa att de fem ubåtsjaktshkp dessutom kommer vara ASuW (air-surface warfare?). Finns det alltså planer på att köpa in en sjömålsrobot till dem?

Ska Hkp11 verkligen ersättas av Hkp14? Det är ju ganska nya maskiner.

Hur många Hkp10 har vi kvar idag? Jag har för mig att minst ett par har kraschat, så av ursprungliga 12 torde ca 10 finnas kvar.

Slutligen. Hade vi kunnat köpa in Black Hawk och Sea Hawk-helikoprar som hade kunnat göra både Hkp14 och Hkp15:s roll? Då hade vi ju haft en gemensam helikoptertyp för hela försvaret, jag kan tänka mig att det hade inneburit en hel fördelar. Hela SH-60 systemet är dessutom väl utprovat och beprövat, amrisarna har väl inga klagomål på det heller av vad jag har kunnat hört. Som achilleos

dessutom skrev så är nog dessa helikoptrar dessutom mycket billigare, men det går ju så mycket politik i vapenköpen så...

Många frågor. Någon som har några svar/teorier? :blink:

Bättre sidor om 14 och 15 är:

http://www.hkpflj.mil.se/article.php?id=5027

och

http://www.hkpflj.mil.se/article.php?id=4973

Det finns 10 hkp10 kvar ja.

Hkp11 flyger bara detta året ut, sedan försvinner de.

Black Hawk hade varit en bättre lösning tror jag, beroende på att det är en krigsmaskin och för att den finns i så många versioner. Kommer man på att man vill ha nån ytterligare förmåga så finns det garanterat redan framtaget ett koncept för det "over there".

Sen är den ju något mindre än hkp14 så det hade kanske inneburit vissa begränsningar avseende lyftförmåga, men totalt sett tror jag att det varit bättre.

@achilleos

Men det man har sett på senare tid är ju att black hawk helikoptarna har en tendes att krascha. Är det inte nåt som skulle kunna hände med de som sverige ev. skulle köpa in. Eller är det bara i "ökenkrigen" de kraschar? kan ju vara så.. reflektioner?

Jag är inte så insatt, men det var bara en tanke.

Det kanske kan ha en del att göra med att luften innehåller en hel del blyföroreningar där nere som gör att helikoptrarna tenderar att ta skada. I vissa fall kan haverierna även ha ett samband med att flygförarna, för atf undvika tidigare nämnda föroreningar, flyger på ett vågat, rent av SäkI-vidrigt sätt.

Sen är det ju så att sanden har en mycket negativ inverkan på rotorblad och kompressorblad, men detta skulle nog endast vara ett ekonomiskt problem om det vore fredstida flygningar vi talar om.

mvh

Erik G

*dum dum dumdumdum du dum dum dum dum* grattis achilleos och Y-man nu öppnar hkp-15 på malmen *dum dum dumdumdum du dum dum dum*

gaarrghhhh! Dressman skadad :)

Mvh//Skadad Pingis :)

Edited by PingisÖga

@achilleos

Men det man har sett på senare tid är ju att black hawk helikoptarna har en tendes att krascha. Är det inte nåt som skulle kunna hände med de som sverige ev. skulle köpa in. Eller är det bara i "ökenkrigen" de kraschar? kan ju vara så..  reflektioner?

Som Erik_G säger så beror ju det i många fall på att man blir beskjuten. Det är ju heller inte nåt Black Hawk specifikt utan drabbar ju alla typer.

En starkt bidragande orsak till olyckorna i just Irak och Afghanistan är sanden som gör att man kan tappa referenserna vid landning och krascha. Samma sak kan hända i Sverige vid landning i djup pudersnö. Detta var nåt som man övat väldigt lite, framförallt landning i sand med större förband och det kom lite som en överraskning. Detta har man givetvis åtgärdat nu med följd att denna typ av olyckor minskat drastiskt.

Doyle skrev:

Shit! Doorgunner!! Fränt!

Hur många på detta forum har skjutit ksp från helikopter.... förutom kspguden Koskela? Det är en mycket intressant upplevelse och skjutställningen finns inte i något av FM:s skjutreglementen :clap:

/Koskela

• 3 months later...
http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=23256

Det verkar att bli lite grövre än Kulspruta 58 :baskerHV:  B)

Skall bli intressant att se motiveringen de har att välja 0.50 ( om de nu gjort det, kan vara lite FMV ploj också).

Har följt utvecklingen av hkpbeväpning rätt nära då den just nu är tämligen dynamisk. 7.62 versus 12.7 är väl det vanligaste. Den ena utesluter inte den andra och vissa maskiner flyger med båda ombord samtidigt.

AFSOC Pavehawk: Irak/Afghanistan: 12.7mm HMG (Bättre distanverkan, mycket kraft i SIB). Europa: 7.62mm GAU 2

Tendens: Mer 12.7, men letar fler alternativ.

SOAR: Uppdragstyrt, kan man bära båda gör man det ( 2 st Minis och en 12.7mm)

Tendens: Ingen

US Army line units: 7.62 ( M60 eller motsv), 12,7mm finns till vissa, främst tyngre maskiner som rampvapen, bäres sällan

Tendens: Visar inga tecken på att överge 7.62

USMC/USN: 12,7 eller 7,62, Sea Knight flögs ofta med 12,7mm i Irak. SeaHawk enheterna som ofta flyger EOD/SEAL väljer ofta 12.7mm.

Tendens: Mer 12.7, men enligt källor främst pga dess distansverkan i Irak,alltså en kapacitet att idka punkt-CAS.

M3M är välkomnad då den väger mindre, men ammunitionen blir inte mindre. Det väger mellan att verka mer över tiden eller kunna slå hårdare och från längre håll över kortare tid.

Edited by Danne

Hur f*n kan du veta  att de där :rockon:

Gäller att fråga rätt personer och kolla under rätt stenar

Det är inlägget kunde lika gärna ha legat i tråden om Termobariska/ FAE vapen ( HÄR ) eller i tråden om pansar i SIB (HÄR ). Dock är den första nog inte helt rätt och den andra håller mestadels en pinsamt låg debattnivå så jag fortsätter här. :banana

Helikoptrar har på senare tid (post 9-11) haft en stor roll i USAs krigföring, främst ute på det "öppna" ( jag vill inte räkna Afghanistan som det, men däremot stora delar av Irak) slagfältet, men vissa enheter har tagit striden in i bebyggt område.

Självklart tuffade det omkring UH 60 slicks över städerna, med ingen tyngre beväpning än ett par 7,62or, men de hade oftast ingen operativ roll knuten till städerna utan var bara på transit eller tjänstgjorde som CC maskiner.

De som deltog, endera aktivt eller reaktivt var främst:

AH 1W

AH 64

MH 60 varianter ( AFSOC, SOAR)

OH 58D

De två första är givna då det är deras roll. Kommer inte gå in på AH64 mer utan ge en bild om hur en AH 1W K-A-N uppträda i SIB miljö.

Bakgrund AH1W

Whiskey modellen är nu relativt gammal och med åldern kommer ofta gamla system med begränsningar inom främst mörkerstrid, dock kommer ofta något postitivt med detta. Detta är att hela systemet har satt sig, det är reliabelt utan att gå över gränsen till föråldrat och kraschbenäget. AH 1W hade överlag bättre mission readiness i Irak än vad de har fredstid hemma på rampen. Dock är maskinen numer inte användarvänlig med en förskräckligt fullpackad kabin där vitala system kräver akrobatik för att användas ( chaff/flare utlösare tex) och FLIR-system inte längre håller måttet. Till exempel kan man nattetid inte se skillnad på ett ryskt och amerikanskt stridsfordon förrän man är inne på finkaliberavstånd från målet. Ovanpå detta är växellådan avogt inställd till sina motorer.

Maskinen gjorde dock en snudd på fläckfri insats.

Under marsch nyttjas ofta AH1W till att hålla en 2km "bubbla" kring marschande trupp ren från bad guys, vid strid är CAS den givna huvudrollen.De opererar endera i par/rote (section) eller i fyrgrupp (division) där östkustbaserade maskiner främst arbetar i par och västkustenheter i fyrgrupp. Beväpningen har förändrats lite under de senaste åren. Från att ha varit en TOW/Arak/akan plattform har nu Hellfire i tre varianter: Kilo= RSV Mike: Blast/frag och den vi kommer ta upp senare: AGM 114N. Även Sidearm (anti-radarrobot, utgått helt) och Sidewinder(finns kvar, men anses inte lämplig för W modellen) kan bäras.

Vid CAS i SIB miljö ansågs att Mike varianten inte var tillräckligt effektiv, då splittret oftast stannade i ett rum. AGM 114N har en Termobarisk laddning som visade sig extremt effektiv vid understöd hus till hus strider. Helikoptern kunde vänta vid anfallsposition och punktbekämpa en hel våning på ett hus med en enda vapeninsats. Även arméns SOAR var snabba att tigga till sig ett reducerat antal missiler för att använda i SIB miljö. Övriga Hellfire varianter ansågs dock ha begränsad lycka i SIB (missilbana, den lobbas in mot målet) och TOW användes mer framgångsrikt vilket ytterligare stärkte USMC besättningarnas irritation mot att helt byta TOW mot Hellfire ( AH1Z har i nuläget enbart planerat för Hellfire).

Det mest använda vapnet vid SIB bland SOAR och USMC? Akan och HMG. Att på distans kunna lobba in 12.7mm-20mm-30mm projktiler som slår igenom en vägg men inte har någon större collateral effekt ledde till att understödseld kunde ges bara någon meter från egen trupp, utan de placeringsproblem som tex en Bradley skulle ha i samma situation. Problemet med detta är att akan ( 20mm för USMC och 30mm för SOAR/US army) ofta, mycket ofta, får eldavbrott vilket ofta inte kan korrigeras utan markkontakt. En 12,7mm HMG som är monterad i vid fönster eller lastutrymme frångår detta och ger maskinen en distanskapacitet. Helikoptern ger också marktruppen en bättre situationsuppfattning. Att strida på det här sättet kräver självklart övning och samförstånd, något jag lärt mig på detta forum knappt existerar mellan de svenska truppslagen.

För att förtydliga ksp beväpningen på "icke stridshelikoptrar" tänkte jag visa lite bilder på de olika alternativen:

I en maskin som saknar akterplacerad ramp blir det ofta endast två alternativ.

1) Direkt placerad vid lastutrymmet

Enklaste och den tekniskt och handhavandemässigt enklaste placeringen.Gott om yta för skytten, både för att verka samt handha vapnet. Överlag tyngre beväpning ( statistiskt sett, börjar suddas ut) på denna plats än vid fönsterplats.

Nackdelen är uppenbar. I och urlastning blir problematisk, även om vapnet är en 7,62a. Är det en 12.7, ja då blir det ofta riktigt intressant, speciellt om vapnet nyss är använt. Har själv ryggat för en tickande 12.7mm pipa vid urlastning ( lugn sådan på ramp) vilket ledde till att de två bakom mig föll.

Går dock att improvisera och enbart ha ett vapen, som kan glida från sida till sida, alternativt lyftas.

Exempel:

7.62 ( m240/ Ksp 58) på Blackhawk

12.7mm på Seahawk (röret avleder tomhyslor)

12.7mm på Huey Visar att det går att ha ett sådant vapen på en relativt liten plattform. Britterna har även 12.7or ( en per maskin) på de Lynx helikoptrar som bevakar bla hamnen vid Basra. Blanda inte in vapenlavetten på utsidan av Hueyn, den är för annan last.

2) Observationsfönstermonterad beväpning.

Lämnar lastutrymmet till dess primära funktion, trupp och annan last. Erbjuder även mer skydd för skytten och ofta en bättre arbetsställning. Detta sker på bekostnad av mindre utrymme för vapenhantering och service. Det är dock den vanligaste platsen bland reguljära hkp-förband och även specialenheter stoppar av principsak in beväpning här.

Exempel:

7.62mm M60 på Blackhawk . Den vanligaste beväpningen på en normal, slick Blackhawk. En på vardera sida.

12.7mm HMGPavehawk . Observera att ammolådan nu sitter utanpå helikopterkroppen, för att inte ta mer plats än nödvändigt. Vapnen kan även flyttas ut på en balk för att öka skottsektor/ ge plats inuti.

7.62mm GAU 2/ M 134 på Pavehawk/SOAR/Seahawk Samma features som 12.7 fast med intern ammoförvaring.

Större maskiner som har akterramp ( Chinook,Sea Knight, Sea Stallion/Pave Low osv osv) får en extra möjlig vapenplacering: tippen på rampen

12.7mm på akterramp( pave low): Gräsklippare

7.62mm M60 på akterramp (Chinook): Sandbläster

Edited by Danne

• 1 month later...
Ja, det finns varning för detta i form av en kvinnoröst mm, men det hjälpte tydligen inte denna gång.

Kanske dags att byta till rösten från en rabiat fänrik istället? ;)

Går markkollisionsvarningen endast på radarhöjd eller räknar den även med hastighet och andra faktorer?