armywoman Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 (edited) http://www.tv4.se/nyheter/534292.html Vart ska detta sluta... / Mvh Armywoman Källa: tv4.se samt Piteå-tidningen (finns även som notis på tv4 texttv) Tillägg: @Maul, Tack! Verkar inte bättre än att jag gled in som en duktig puck tvåa... Ber Blå-Gul låsa & kasta om de ej vill att detta skall stå kvar som en nyhet. Edited March 15, 2007 by armywoman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=551171 Har en känsla av att anmälningen kommer falla som grundlös då vilken opartisk granskning som helst kommer undvika Kalla Fakta som källa (vilket detta gäng verkar ha gjort) . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C-O.M Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Det slutar antagligen där anmälningar brukar sluta, utredande polis, åklagare eller domstol. Förövrigt rätt vanligt förekommande i stater styra av lag efter kontroversiell statlig maktutövning. Olof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 (edited) Ibland fattar man inte hur folk tänker. BLIR MAN BESKUTEN SÅ BESVARAR MAN ELDEN. Vissa personer verkar inte fatta detta. En 5 åring fungerar på samma sätt kastar någon en sten på honnom så kastar han tillbaka så funkar också vi äldre. //Karl_SWE Edited March 15, 2007 by Karl_Swe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uffe1 Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 (edited) Tyvärr så blir detta effekten av alla ultraröda och dessa verklighetsfrånvarande miljöpartister. Gör en anmälan mot Kalla fakta för att göra osannt och vinklat reportage, samt mot Gustav Fridolin. Edited March 15, 2007 by uffe1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rnc Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Ibland fattar man inte hur folk tänker. BLIR MAN BESKUTEN SÅ BESVARAR MAN ELDEN. Vissa personer verkar inte fatta detta. En 5 åring fungerar på samma sätt kastar någon en sten på honnom så kastar han tillbaka så funkar också vi äldre. //Karl_SWE Ursäkta mig nu, men allvarligt... var det ditt bästa argument? "Soldaterna gör bara som femmåringar?!" I sak håller jag med dig, men det där tyckte jag var löjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uffe1 Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Ibland fattar man inte hur folk tänker. BLIR MAN BESKUTEN SÅ BESVARAR MAN ELDEN. Vissa personer verkar inte fatta detta. En 5 åring fungerar på samma sätt kastar någon en sten på honnom så kastar han tillbaka så funkar också vi äldre. //Karl_SWE Ursäkta mig nu, men allvarligt... var det ditt bästa argument? "Soldaterna gör bara som femmåringar?!" I sak håller jag med dig, men det där tyckte jag var löjligt. Håller väl i princip med honom, det grundläggande man lär sig i militära operationer är att om man blir påskjuten så skjuter man tillbaka. ´Det är i ett sådant läga fråga om ens egen överlevnad. 5-åringarna var väl iofs lite överkurs.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.Nilsson Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Tror inte att Karl_swe menade detta bokstavligen. Ni måste sluta vara sånna granskare av inlägg och läsa lite mera mellan raderna när det är ganska uppenbart att denne persson inte påstod att Svenska soldater agerar som 5åringar. Han drog ett exempel som jag tolkade som en extrem förtydligande av agerande vid hot. Inget fel med detta? Ni ska nog bara sätta näsan i vädret lite och kommentera allt eller? Sånt här leder till att trådar rusar OT och det är synd. För jag tror att ni fattade vad han menade ganska väl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rnc Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Tror inte att Karl_swe menade detta bokstavligen.Ni måste sluta vara sånna granskare av inlägg och läsa lite mera mellan raderna när det är ganska uppenbart att denne persson inte påstod att Svenska soldater agerar som 5åringar. Han drog ett exempel som jag tolkade som en extrem förtydligande av agerande vid hot. Inget fel med detta? Ni ska nog bara sätta näsan i vädret lite och kommentera allt eller? Sånt här leder till att trådar rusar OT och det är synd. För jag tror att ni fattade vad han menade ganska väl. Trots min, av dig så tydligt formulerade brist på förmåga att "läsa mellan raderna" kan påstå att jag håller med Karl_Swe i "sak" (det betyder att jag håller med honom - läs mitt inlägg ovan för kontroll av detta påstående). Är du säker på att det är jag som inte klarar av att läsa mellan raderna? Jag vågar påstå att om det är någon här som ska "sätta näsan i vädret lite och kommentera allt..." så är det varken jag eller uffe1 som står för det. Uppföljning av detta tas gärna i annan tråd eller genom PM, om så önskas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Det var ett förtydligande och ett exempel på såhär reagerar vi inte att Svenska soldater beter sig som 5 åringar de är säkert bra människor som gör sitt jobb och jag har inget att klaga på dem. //Karl_SWE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rnc Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Det var ett förtydligande och ett exempel på såhär reagerar vi inte att Svenska soldater beter sig som 5 åringar de är säkert bra människor som gör sitt jobb och jag har inget att klaga på dem. //Karl_SWE Nu vill jag egentligen inte vara den som är den, men jag förstår ingenting av det där inlägget. Och notera nu, J.Nilsson (med flera?) att jag gjort ett allvarligt försök att tyda texten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 (edited) Det var ett förtydligande och ett exempel på såhär reagerar vi inte att Svenska soldater beter sig som 5 åringar de är säkert bra människor som gör sitt jobb och jag har inget att klaga på dem. //Karl_SWE Nu vill jag egentligen inte vara den som är den, men jag förstår ingenting av det där inlägget. Och notera nu, J.Nilsson (med flera?) att jag gjort ett allvarligt försök att tyda texten. Så svårt var det väl inte? Men med lite förtydlingande och antagnade så bifogar jag här nedan min tolkning! Det var ett förtydligande och ett exempel på så här reagerar vi (soldaterna och vuxna människor antar jag). Inte att Svenska soldater beter sig som 5 åringar, de (syftande på soldaterna och inte 5åringarna, antar jag) är säkert bra människor som gör sitt jobb, och jag har inget att klaga på dem. EDIT: Grisfingrar Edited March 15, 2007 by Kingecho1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Försvarsministern hade bästa kommentaren till ämnet. Det är just därför sånt här kan hända vi skickar soldater och inte samtalsterapeuter. Afghaistan kommiten verkar inte fattat att rätten till självförsar är kanske den älste och mest klara formen av folkrättslag(om det nu finns några sådana) tom fastställt som enda skälet till våldsanvändning enligt FN stadgan. Annars så kan vi se hur länge anmälaren överlever enligt sitt sätt att få ordning i landet, utan vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rnc Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 (edited) Det var ett förtydligande och ett exempel på såhär reagerar vi inte att Svenska soldater beter sig som 5 åringar de är säkert bra människor som gör sitt jobb och jag har inget att klaga på dem. //Karl_SWE Nu vill jag egentligen inte vara den som är den, men jag förstår ingenting av det där inlägget. Och notera nu, J.Nilsson (med flera?) att jag gjort ett allvarligt försök att tyda texten. Så svårt var det väl inte? Men med lite förtydlingande och antagnade så bifogar jag här nedan min tolkning! Det var ett förtydligande och ett exempel på så här reagerar vi (soldaterna och vuxna människor antar jag). Inte att Svenska soldater beter sig som 5 åringar, de (syftande på soldaterna och inte 5åringarna, antar jag) är säkert bra människor som gör sitt jobb, och jag har inget att klaga på dem. EDIT: Grisfingrar Jag tackar ödmjukast för din förtydling. Jag vill dock understryka att jag personligen tycker det är olyckligt när det behövs både förtydliganden och antaganden för att man kanske förstå vad någon vill ha sagt. Nu tycker i alla fall jag att det har gått åt för många pixlar till diskussion om dålig kommunikation så resten (om det finns något mer att säga?) tar jag, såsom jag tidigare påpekat med glädje via PM. EDIT: Stavning. Edited March 15, 2007 by rnc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjäsmannen Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Tyvärr så blir detta effekten av alla ultraröda och dessa verklighetsfrånvarande miljöpartister. Gör en anmälan mot Kalla fakta för att göra osannt och vinklat reportage, samt mot Gustav Fridolin. Dessa indevider som syrar ner media och förväränger det mesta som har med Försvaret att göra. Tydligen så skall man köra med saft och bull metoden med terrorister.MEN dom skall utplånas från jordens yta med alla medel som krävs. Det spelar ingen roll om det är en Svensk soldat eller någon annan som avslutar ett jorde liv för en terorist.Känner en sådan avsky för dessa avskum. Jag kommer nog bli avstängd från detta forum pga mitt inlägg. Men den chansen tar jag Jag har genom att moderera ditt inlägg något gett forumet möjlighet att slippa regelbrott! ALLA: Ingen politik eller religion! /Krook, Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.. Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Jag personligen tycker det är bra med en oberoende utredning. I sann demokratisk anda, som slår fast med största sannolikhet att Svenskarna i Afghanistan inte bryter i mot internationellrätt eller liknande. Marx-lärjungar och träkramar-fundamentalisterna lär inte byta åsikt. Men "den stora grå massan" det vill säga majoriteten av det Svenska folket, får klargjort av en oberoende källa (varken FM eller V & Mp) vad ISAF gör rätt och om det finns fel/brister. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengal Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Jag tycker ni som inte fattat innebörden av anmälan som ett politiskt utspel om att Svensk trupp verkar i Afghanistan och hjälper till att frigöra Amerikanska styrkor för kriget i Irak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Jag tycker ni som inte fattat innebörden av anmälan som ett politiskt utspel om att Svensk trupp verkar i Afghanistan och hjälper till att frigöra Amerikanska styrkor för kriget i Irak. Du får gärna omformulera ovanstående text till en mening man kan förstå. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.. Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Jag tycker ni som inte fattat innebörden av anmälan som ett politiskt utspel om att Svensk trupp verkar i Afghanistan och hjälper till att frigöra Amerikanska styrkor för kriget i Irak. Jo visst är det ett poliskt syfte bakom anmälan. Och desto viktigare att det granskas av en oberonde/objektiv part. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C-O.M Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Alla som är helt säkra på att TV4s program var helt felaktigt borde ju vara överlyckliga över anmälan som är baserad på den, vilket implicit innebär en polisutredning om påståendena i programmet. Borde ju glädja alla som är arga på TV4, men så verkar det inte låta här. Är ni inte säkra på FM har sitt på det torra, eller litar ni inte på polis och åklagarmyndighets förmåga att genomföra en god förundersökning? Om inte det är ju en polisutredning bra PR... Olof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Alla som är helt säkra på att TV4s program var helt felaktigt borde ju vara överlyckliga över anmälan som är baserad på den, vilket implicit innebär en polisutredning om påståendena i programmet. Borde ju glädja alla som är arga på TV4, men så verkar det inte låta här. Är ni inte säkra på FM har sitt på det torra, eller litar ni inte på polis och åklagarmyndighets förmåga att genomföra en god förundersökning? Om inte det är ju en polisutredning bra PR...Olof Det jag reagerar mot är att dom i polisanmälan tar upp (så)kalla(de) fakta's uppgifter som fakta. Istället för att åka dit själva eller intervjua folk som faktiskt var på plats. Alla (särskilt försvarsmakten) ska tåla att granskas. MEN! Det ska vara en saklig, oberoende och utförd utan förutfattade meningar för att få fram sin egen politiska agenda. Detta anser jag ska gälla alla, oavsett om det är försvarsmakten, vänterpartiet, SSU, simborgarskolan, veckans dokusåpestjärna eller vad det nu gäller som granskas. Sen att jag anser att dom som ligger bakom anmälan totalt har tappat verklighetsanknytningen när dom tror att Afganistan ska kunna hjälpas av att vi skickar dit 2 miljoner filtar och några hundra samtalsterapeuter är en helt annan sak som inte har med den här tråden att göra. Dag Hammarsköld sade en hel del kloka saker, bland annat om att soldater är dom enda som kan tvinga fram fred (jag kommer inte ihåg det exakta citatet, men hoppas att någon kan skriva det här i tråden) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjäsmannen Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 http://www.tv4.se/nyheter/534292.html Vart ska detta sluta... / Mvh Armywoman Källa: tv4.se samt Piteå-tidningen (finns även som notis på tv4 texttv) Tillägg: @Maul, Tack! Verkar inte bättre än att jag gled in som en duktig puck tvåa... Ber Blå-Gul låsa & kasta om de ej vill att detta skall stå kvar som en nyhet. Sedan kan man undra vad Gustav Fridolin vill med denna granskring?? Har han inte nog med riksdagen att göra eller är han utråkad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Dag Hammarsköld sade en hel del kloka saker, bland annat om att soldater är dom enda som kan tvinga fram fred (jag kommer inte ihåg det exakta citatet, men hoppas att någon kan skriva det här i tråden) "Peace keeping is not a soldiers job, but only a soldier can do it" /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warhead Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 http://www.tv4.se/nyheter/534292.html Vart ska detta sluta... / Mvh Armywoman Källa: tv4.se samt Piteå-tidningen (finns även som notis på tv4 texttv) Tillägg: @Maul, Tack! Verkar inte bättre än att jag gled in som en duktig puck tvåa... Ber Blå-Gul låsa & kasta om de ej vill att detta skall stå kvar som en nyhet. Sedan kan man undra vad Gustav Fridolin vill med denna granskring?? Har han inte nog med riksdagen att göra eller är han utråkad. Inte för att verka dryg men Fridolin har lagt av med politiken för ett bra tag sedan (sorry kunde inte låta bli) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Säkert fler som har letat upp den men här är i alla fall länken till Talibansolidaritets hemsida. Det går att lämna meddelande till det så kallade "februariuppropet" så passa på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Confused Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Försvarsministern hade bästa kommentaren till ämnet. Det är just därför sånt här kan hända vi skickar soldater och inte samtalsterapeuter. Afghaistan kommiten verkar inte fattat att rätten till självförsar är kanske den älste och mest klara formen av folkrättslag(om det nu finns några sådana) tom fastställt som enda skälet till våldsanvändning enligt FN stadgan. Annars så kan vi se hur länge anmälaren överlever enligt sitt sätt att få ordning i landet, utan vapen. Jag ber om ursäkt i förväg om jag upplevs som petig, men här är faktiskt en skillnad som jag anser vara viktig att göra. Afghanistansolidaritet AKA Talibansolidaritet är tomtarna som anmält FM. Afghanistankommittén (Eller rättare sagt Svenska Afghanistankommittén) är en organisation som är där nere på plats och har aktivt jobbat för Afghanistans folk en längre tid. Man kan ju tycka vad man vill om uttalanden de gör tillsammans med Svenska Freds gällande Gripen i Afghanistan, men det är min uppfattning att de iallafall har koll på hur det ser ut där nere och faktiskt gör bra saker för folk. Svenska Afghanistankommitténs hemsida EDIT: Lade till en länk till hemsidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 (edited) Säkert fler som har letat upp den men här är i alla fall länken till Talibansolidaritets hemsida. Det går att lämna meddelande till det så kallade "februariuppropet" så passa på! Nej, gör inte det. Det står tydligt på raden ovan att "Använd webformuläret nedan för att ansluta dig till uppropet nu". Dvs skriver du under kommer du med i siffran som stöder uppropet - finns inte en chans att man läser varje meddelande och konstaterar att "nehe, här var visst en som var emot, honom får vi räkna bort". Man tar helt enkelt och summerar antalet "underskrifter" och kan sedan presentera att "X dussin/hundra/tusen/miljoner har skrivit under uppropet mot svensk trupp i Afghanistan". Edit: Den som sympatiserar med Afghanistansolidaritet är förstås fri att skriva på. Men man ska intre tro att man kan använda formuläret för att meddela kritik mot föreningens ställningstaganden. Edited March 16, 2007 by Kryptörn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Dag Hammarsköld sade en hel del kloka saker, bland annat om att soldater är dom enda som kan tvinga fram fred (jag kommer inte ihåg det exakta citatet, men hoppas att någon kan skriva det här i tråden) "Peace keeping is not a soldiers job, but only a soldier can do it" /K Precis den jag menade, tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Alla som är helt säkra på att TV4s program var helt felaktigt borde ju vara överlyckliga över anmälan som är baserad på den, vilket implicit innebär en polisutredning om påståendena i programmet. Borde ju glädja alla som är arga på TV4, men så verkar det inte låta här. Är ni inte säkra på FM har sitt på det torra, eller litar ni inte på polis och åklagarmyndighets förmåga att genomföra en god förundersökning? Om inte det är ju en polisutredning bra PR...Olof Jag är säker på att FM har sitt på det torra ang Boka. Kan jämföras med att GF med inlevelse refererar en fotbollsmatch och kan berätta hur spelarna spelar, trots att han inte ser matchen utan bara hör av andra på vilken sida bollen är. Kanske en knepig jämförelse, men va fan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C-O.M Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 (edited) Men då så, då borde du ju välkomna en polisutredning som kommer komma fram till att det ej finns anledning att anta att brott har begåtts. Förövrigt tror inte jag heller att folkrättsbrott har begåtts, dock tycker jag hela reaktionen på polisanmälan är besynnerlig just därför. Det kan väl dock ha att göra med att det kan visa sig att svenska trupper utför uppgifter som förvisso är lagliga men saknar folkligt stöd. Jmfr med att svensk polis på inbjudan skulle kravalla i Danmark mot ungdomshus-"ungarna". Helt lagligt, men antagligen inte populärt. Förövrigt tycker jag det är lite anmärkningsvärt att Psilander ifrågasätter om det finns något som "folkrättslagar". Det finns med tämligen hög sannolikhet någon form av folkrätt (eng public international law). Som svensk militär råder det dock ingen tvekan om att det finns något som folkrättsförbrytelser då dessa är inkorporerade i svensk lag. Notera även att svensk lag har en tämligen restriktiv syn på befälsansvar. Den striktare synen inkluderar även förmansansvar efter handlingens förövande, vilket innebär att förmannen själv blir ansvarig för brott om han undlåter att vidtaga åtgärder för att bestraffa förövarna av brottet. Och detta även om förmannen inte känner till förbrytelserna, men borde ha gjort det. Dvs förman är skyldig att kontrollera på ett tillfredsställande sätt att lagar följs, samt vidtaga åtgärder för att straffa om det inte görs, för att inte själv göra sig skyldig till brott. 22.kap BrB 6 § Den som gör sig skyldig till en svår överträdelse av något sådant avtal med främmande makt eller någon sådan allmänt erkänd grundsats, som rör den internationella humanitära rätten i väpnade konflikter, skall dömas för folkrättsbrott till fängelse i högst fyra år. Sådana svåra överträdelser är bland andra 1. att använda stridsmedel som är förbjudna enligt folkrätten, 2. att missbruka Förenta Nationernas kännetecken, kännetecken som avses i lagen (1953:771) om skydd för vissa internationella sjukvårdsbeteckningar m. m., parlamentära flaggor eller andra internationellt erkända kännetecken eller att med hjälp av förrädiskt förfarande av något annat slag döda eller skada en motståndare, 3. att anfalla civilpersoner eller den som är försatt ur stridbart skick, 4. att inleda ett urskillningslöst anfall med vetskap om att anfallet kommer att förorsaka synnerligen svåra förluster eller skador på civilpersoner eller civil egendom, 5. att inleda anfall mot anläggningar eller installationer som åtnjuter särskilt folkrättsligt skydd, 6. att tillfoga av folkrätten särskilt skyddade personer allvarligt lidande, att tvinga krigsfångar eller civilpersoner att tjänstgöra hos deras motparts väpnade styrkor eller att i strid mot folkrätten beröva civilpersoner friheten, 7. att, i andra fall än som anges i 1--6, godtyckligt och i stor omfattning förstöra eller tillägna sig egendom som åtnjuter ett särskilt folkrättsligt skydd. Är brottet grovt, skall dömas till fängelse i högst tio år eller på livstid. Vid bedömande om brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det har förövats genom ett stort antal skilda handlingar eller om många människor dödats eller skadats eller omfattande egendomsförlust uppkommit på grund av brottet. Om ett folkrättsbrott har begåtts av den som är krigsman, skall också hans förman dömas i den mån denne haft möjlighet att förutse brottet men inte gjort vad som ankommit på honom för att förhindra detta. Lag (1994:1721). Edited March 16, 2007 by C-O.M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts