Jump to content

Vackra stridsflygplan ni skådat?

kerran

Recommended Posts

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vilka är de vackraste stridsflygplanen ni skådat?

F-14 Tomcat, J35 Draken, Su-27, Tornado och Hawker Hunter är nog de vackraste stridsplanen jag sett live.

Inte en chans!

Finns nog bara ett?

Mustang_P51.jpg

Okej att "moderna" plan kan vara vackra, men precis som med bilar är klassikerna vackrast.

Många år sen, men ändå: Kamraten och jag har grupperat på en klippa vid Ågelsjön i Kolmården

och sovit där efter att ha grillat korv och kollat på stjärnorna. Vi väcks på morgonen av att en

fyrgrupp Brittiska Tornadoplan passerar över våra huvuden och sedan, ett i taget, bryter formation

och går in i landningsvarv för att landa på Bråvalla. Det var nästan absurt mäktigt!

:huh:

När dessa sedan några dagar senare lyfter för att flyga hemmåt, står jag på kanslihusets balkong

på F-13 och får bevittna genuin busflugning av den högre skolan. Tornado:sarna tar sats norrifrån

med tänd EBK över fältet, på lägsta och ett i taget, och tar upp precis ovanför oss och rollar sedan

sakta när dom flyger ut över staden...

Andra coola plan man sett:

* Viggen i luftstrid med elaka SK-60:iosar över Skellefteåbasen.

(Viggarna fick storstryk eftersom det satt gamla otäcka flyglärare "med läsglasögon" i dom andra planen...)

* Drakar.

* Concorde. På nära håll och startandes från Heathrow. :->

* Japanska F-15 i lufthavet..

* Israeliska F-16 övandes över Becca-dalen.

* Danska F-104 Starfighters i rote.

Läs mer om Viggen i Manligaste-tråden.

:2guns:

- - - - -

Edit: @ Nr.2 : ohmygodSpitfirepass.wmv (Spara Som...) Kolla tryckvågen i gräsmattan...

Edited by Flak

En flock Avro Vulcan som drar iväg med maximalt pådrag och minimal separation. När

man sedan har stått under planet och kikat upp i buken på det inser man hur stort det

är och vilken enorm kraft (och därigenom automatisk skönhet) det är frågan om. Detta

är förbehållet gubbar som jag som fick chansen att vara med på den tiden de flög med

dessa skönheter.

Annars kommer jag alltid att ha ett litet utrymme i mitt hjärta för Lansen efter ha vuxit upp

i närheten av F11.

Fw 190D är tveklöst det flygplan som utstrålar den bästa blandningen av brutalitet och skönhet. Vacker som Mustang och Spitfire men inte på ett fjolligt sätt. :)

Black12.jpg

Bland mer moderna flygplan så ligger Draken bra till, Gripen och F-14 likaså. Viggen är brutal!

B-70 Valkyria på USAF Museum in Dayton Ohio USA. En otrolig skapelse! På Museet finns ju även sånna sexiga skönheter som X-15, SR-71 och sist (Men inte minst!) en B-36:a.

Av plan som man sett flyga är det nog Mustangen (vilket ljud i v-12:an!) eller A-26 Invader som jag altid varit svag för av någon anledning!

• 4 weeks later...

F-14 Tomcat, J35 Draken, Su-27, Tornado och Hawker Hunter är nog de vackraste stridsplanen jag sett live.

F/A-18 Hornet och F-117 Stealth har jag skådat många gånger då de har bombat mitt hemland när jag fortfarande levde där.

F/A-18 Hornet och F-117 Stealth har jag skådat många gånger då de har bombat mitt hemland när jag fortfarande levde där.

Det måste vara granatchocken som gör att du nämner F-117 i en tråd som handlar om VACKRA stridsflygplan.. :P

/E

Det måste vara granatchocken som gör att du nämner F-117 i en tråd som handlar om VACKRA stridsflygplan.. :P

/E

Den var för snabb och för hög för att man med blått öga ska uppfatta hur vacker och stilig den är men ändå har jag sett den in action ^^. Dock inga roliga minnen som medföljer när man tänker på de tiderna!

Tja, jag är väl litet udda kanske emn ett av de vackraste plan jag lagt ögon på måste ju ändå vara Saab 105 , sk60!

Kanske har det med att göra med min väderutbildning på f5 ljungbyhed då jag hade förmånen att få se en sexa skåne i stort sett dagligen på sin övningspass.

Team 60