kerran Posted March 14, 2007 Report Share Posted March 14, 2007 Vilka är de vackraste stridsflygplanen ni skådat? F-14 Tomcat, J35 Draken, Su-27, Tornado och Hawker Hunter är nog de vackraste stridsplanen jag sett live. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Viggen så klart. Men senast jag såg dem "in action" var jag väldigt liten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Draken e ju fin men om man inte behöver sett dem live så tycker jag mig 29 är en riktig skönhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Jag håller J 35 Draken som nummer ett bland vackra stridsflygplan... konstruerad med hjälp av räknesticka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson_BA04 Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Spitfire & Mustang ... You can't beat the classics ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Vilka är de vackraste stridsflygplanen ni skådat? F-14 Tomcat, J35 Draken, Su-27, Tornado och Hawker Hunter är nog de vackraste stridsplanen jag sett live. Inte en chans! Finns nog bara ett? Okej att "moderna" plan kan vara vackra, men precis som med bilar är klassikerna vackrast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 1. J35 Draken 2. Supermarine Spifire mkIX 3. Hawker Hunter 4. SaaB j29 Tunnan 5. Mirage 2000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Oj jag glömmde ju andra världskrigets brittiska och amerikanska jaktplan . *gör 10 snabba* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 J-32 Lansen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Hawker Hunter. Inget snack om saken. Bild jag tog i somras på dessa luftens skönheter... http://img.photobucket.com/albums/v379/Grger/IMG_0843.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nr.2 Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Herregud, varför ens en diskussion, två Spitfires på låg höjd. Man får ju ståfräs av bara tanken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Herregud, varför ens en diskussion, två Spitfires på låg höjd. Man får ju ståfräs av bara tanken! jag hävdar dock P51 Mustang... men skillnaden är hårfin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jöggaa Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Fw 190 och Bf 109,bf 109 är förövrigt det plan som har mest nerskjutna fiendeplan genom tiderna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 S31, tror jag att den svenska versionen kallades. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Rätt. /Stocken S31, tror jag att den svenska versionen kallades. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Hawker Hunter ser helt underbar ut men en J35:a i grått färgskema är inte fy skam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 (edited) Många år sen, men ändå: Kamraten och jag har grupperat på en klippa vid Ågelsjön i Kolmården och sovit där efter att ha grillat korv och kollat på stjärnorna. Vi väcks på morgonen av att en fyrgrupp Brittiska Tornadoplan passerar över våra huvuden och sedan, ett i taget, bryter formation och går in i landningsvarv för att landa på Bråvalla. Det var nästan absurt mäktigt! När dessa sedan några dagar senare lyfter för att flyga hemmåt, står jag på kanslihusets balkong på F-13 och får bevittna genuin busflugning av den högre skolan. Tornado:sarna tar sats norrifrån med tänd EBK över fältet, på lägsta och ett i taget, och tar upp precis ovanför oss och rollar sedan sakta när dom flyger ut över staden... Andra coola plan man sett: * Viggen i luftstrid med elaka SK-60:iosar över Skellefteåbasen. (Viggarna fick storstryk eftersom det satt gamla otäcka flyglärare "med läsglasögon" i dom andra planen...) * Drakar. * Concorde. På nära håll och startandes från Heathrow. :-> * Japanska F-15 i lufthavet.. * Israeliska F-16 övandes över Becca-dalen. * Danska F-104 Starfighters i rote. Läs mer om Viggen i Manligaste-tråden. - - - - - Edit: @ Nr.2 : ohmygodSpitfirepass.wmv (Spara Som...) Kolla tryckvågen i gräsmattan... Edited March 16, 2007 by Flak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Att ingen nämnt det vackraste ännu??? Hawker Tempest... Ahhh... vilken skönhet. Vilken brutalitet. Vilken kraft... Spitfire MkIX är också en riktig goding. Bland modernare flygetyg är detta en osedvanligt läckert rovdjur: http://media.bharat-rakshak.com/aero/v/Use...040269.jpg.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 En flock Avro Vulcan som drar iväg med maximalt pådrag och minimal separation. När man sedan har stått under planet och kikat upp i buken på det inser man hur stort det är och vilken enorm kraft (och därigenom automatisk skönhet) det är frågan om. Detta är förbehållet gubbar som jag som fick chansen att vara med på den tiden de flög med dessa skönheter. Annars kommer jag alltid att ha ett litet utrymme i mitt hjärta för Lansen efter ha vuxit upp i närheten av F11. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Min Favorit ar easy...Douglas A-1E Skyraider foljt av en P-51D Mustang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban75 Posted March 17, 2007 Report Share Posted March 17, 2007 Fw 190D är tveklöst det flygplan som utstrålar den bästa blandningen av brutalitet och skönhet. Vacker som Mustang och Spitfire men inte på ett fjolligt sätt. Bland mer moderna flygplan så ligger Draken bra till, Gripen och F-14 likaså. Viggen är brutal! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lonnelid Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 B-70 Valkyria på USAF Museum in Dayton Ohio USA. En otrolig skapelse! På Museet finns ju även sånna sexiga skönheter som X-15, SR-71 och sist (Men inte minst!) en B-36:a. Av plan som man sett flyga är det nog Mustangen (vilket ljud i v-12:an!) eller A-26 Invader som jag altid varit svag för av någon anledning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomS Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Gillar detta plan, bland andra.. Vackert flyg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjäsmannen Posted April 15, 2007 Report Share Posted April 15, 2007 Danskarns Fd Sk35 med spaningnos är rätt så grym Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kadhem Posted April 23, 2007 Report Share Posted April 23, 2007 Vilka är de vackraste stridsflygplanen ni skådat? F-14 Tomcat, J35 Draken, Su-27, Tornado och Hawker Hunter är nog de vackraste stridsplanen jag sett live. F/A-18 Hornet och F-117 Stealth har jag skådat många gånger då de har bombat mitt hemland när jag fortfarande levde där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Vilka är de vackraste stridsflygplanen ni skådat? F-14 Tomcat, J35 Draken, Su-27, Tornado och Hawker Hunter är nog de vackraste stridsplanen jag sett live. F/A-18 Hornet och F-117 Stealth har jag skådat många gånger då de har bombat mitt hemland när jag fortfarande levde där. Det måste vara granatchocken som gör att du nämner F-117 i en tråd som handlar om VACKRA stridsflygplan.. :P /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kadhem Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Vilka är de vackraste stridsflygplanen ni skådat? F-14 Tomcat, J35 Draken, Su-27, Tornado och Hawker Hunter är nog de vackraste stridsplanen jag sett live. F/A-18 Hornet och F-117 Stealth har jag skådat många gånger då de har bombat mitt hemland när jag fortfarande levde där. Det måste vara granatchocken som gör att du nämner F-117 i en tråd som handlar om VACKRA stridsflygplan.. :P /E Den var för snabb och för hög för att man med blått öga ska uppfatta hur vacker och stilig den är men ändå har jag sett den in action ^^. Dock inga roliga minnen som medföljer när man tänker på de tiderna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zetruz Posted April 29, 2007 Report Share Posted April 29, 2007 MiG-35, Lansen och B-1. Gripen är väl där uppe någonstans också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted May 1, 2007 Report Share Posted May 1, 2007 Tja, jag är väl litet udda kanske emn ett av de vackraste plan jag lagt ögon på måste ju ändå vara Saab 105 , sk60! Kanske har det med att göra med min väderutbildning på f5 ljungbyhed då jag hade förmånen att få se en sexa skåne i stort sett dagligen på sin övningspass. Team 60 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted May 1, 2007 Report Share Posted May 1, 2007 (edited) JAS 39 Gripen såklart, riktigt grymt att se NER på den när den flög förbi Edited May 1, 2007 by SemperMetamContingimus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts