Jump to content

Finns här någon bilelektriskt kunnig?


RU01

Recommended Posts

Har en Volvo V40 med ej fungerande hel-ljus. Nä, lamporna ÄR hela, säkringar likaså, omkopplaren är ok och den blå lampan på instrumentpanelen lyser! Reläet även det ua.

 

Vad kan mer vara trasigt? :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, du har räknat upp det mesta som ingår.....verkar bara finnas ett alternativ kvar. Kablagefel, ta ur reläet och mät med en voltmätare om du har någon matning fram till reläet. Finns det så bygla över med en kabel mellan + matning och matarkabeln till lamporna, tänds helljuset? då har du ett fel i manöverkretsen till reläet, tänds dom inte har du fel på kablarna till eller från lamporna. Troligtvis jordfel om ingen av dom går.

Något att börja med iaf. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Mors!

 

Hittade den här tråden efter lite sök. Har ställt den här frågan på två ytterligare (bil-relaterade) forum, utan resultat, och nu orkar jag inte regga mig på fler... :lol: Så nu vänder jag mig till det forum där man oftast får svar på sin fråga, vad det än gäller... :banana

Frågan är som följer:

 

Fordon: Audi A4 Avant 1,8T 2001

 

Symptom: vid kall/fuktig väderlek glappar trippmätare/klocka.

Det upptäcker man direkt, eftersom dessa skall tändas när man öppnar dörren. Då tändningen slås till tänds samtliga info/varningslampor och slocknar sedan, precis som normalt.

Då motorn startats tänds knapparna för fönsterhissar, ytterspegelinställning, låsknapp samt acc-display (samtliga fullt normalt). Körriktningsindikator fungerar också normalt.

Glappar gör då:

- hastighets/temp/bränsle/varv-mätare

 

Då halvljuset slås till, glappar:

- instrumentbelysning

- belysning vid ventilationsspjällen

- samtliga "knapplampor", dvs de röda lampor som sitter i de olika funktionsknapparna, t.ex mugghållare, innerbelysning etc, och som endast tänds då halvljuset slås till.

 

Samtliga symptom försvinner efter ca 5-10 min normal körning och strax efter att normal arbetstemp har uppnåtts. INGA andra fel eller symptom, t.ex motorstörningar el likn uppträder.

Om någon har upplevt eller hört talas om något liknande, och har förslag på åtgärd är jag mycket tacksam.

VAG hade inget att bidra med... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Gator, stor risk att jag slår in öppen dörr här.

 

Dock tycker jag att det låter som du har fukt/oxidation nånstans.

Jag hade kontrollerat samtliga kontakter och kontaktytor, även säkringarna. Ta gärna lite smärjelduk där du kan så att du får bort ev beläggningar på kontaktytorna.

Då motståndet i ledningar etc gör att det utvecklas en viss värme kan det vara detta som gör att det torkar när bilen har fått gå ett par minuter.

 

Om det inte hjälper med smärjelduk och fuktavisning så hade jag köpt en burk kontaktsprej. VAR DOCK FÖRSIKTIG så att du inte kortsluter hela elsystemet. En kontakt i taget är principen.

Har aldrig gjort detta själv på bilar men på husel funkar det fint.

Link to comment
Share on other sites

Tack Vc 90;

 

jo, med största sannolikhet är det ju bara fukt någonstans. Problemet är ju bara att hitta VAR. Det finns lite kontakter att välja på...

Spontant tycker jag det borde vara en central punkt, som matar nämnda funktioner med ström... Och då undrar man ju var denna centrala punkt kan befinna sig... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tack Vc 90;

 

jo, med största sannolikhet är det ju bara fukt någonstans. Problemet är ju bara att hitta VAR. Det finns lite kontakter att välja på...

Spontant tycker jag det borde vara en central punkt, som matar nämnda funktioner med ström... Och då undrar man ju var denna centrala punkt kan befinna sig... :wacko:

Jag hade - när det är frågan om så mycket som strular - börjat vid batteriets minus-pol och jobbat mig bakåt. Det är ju trots allt den som allting till slut kommer tillbaks till.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Tack Vc 90;

 

jo, med största sannolikhet är det ju bara fukt någonstans. Problemet är ju bara att hitta VAR. Det finns lite kontakter att välja på...

Spontant tycker jag det borde vara en central punkt, som matar nämnda funktioner med ström... Och då undrar man ju var denna centrala punkt kan befinna sig... :wacko:

 

Kombiinstrumentet till instrumentpanelen?

Kollat forumet på Nordic Audi ? Finns gott om matnyttigt där.

Hade du varit här i närheten hade jag kunnat hjälpa dig genom att koppla in VAG-Com och fått diagnosen i klartext.

Link to comment
Share on other sites

@Born

 

Tack för tipsen, men Nordicaudi-forum har hittills visat kalla handen. Ingen hjälp därifrån alltså.

Om kombiinstrumentet krånglade, borde det då påverka "knapplamporna" mm i kupén ?

En ödmjuk fråga bara alltså, jag är i stort sett analfabet när det gäller bilelektronik...

Link to comment
Share on other sites

@Born

 

Tack för tipsen, men Nordicaudi-forum har hittills visat kalla handen. Ingen hjälp därifrån alltså.

Om kombiinstrumentet krånglade, borde det då påverka "knapplamporna" mm i kupén ?

 

Nej, det har du nog rätt i. Dock är ju hela elsystemet sammankopplat på ett teller annat sätt. Och i ärlighetens namn så är det HELT jävla omöjligt att felsöka på det gamla hederliga sättet med Fluke, erfarenhet och lite tur. Du måste iprincip koppla upp bilen mot ett diagnostikprogram.

 

Har du någon som har tillgång till VAG-Com?

Link to comment
Share on other sites

Har du någon som har tillgång till VAG-Com?

 

Hm, sannolikt att verkstaden jag brukar anlita har det, ja.

Tack för det, ska kolla! :wacko:

 

Hittar du ingen så går det att ladda ner en "Lightversion" av programmet gratis (där finns de flesta felkoderna som behövs men man kan inte köra riktigt alla diagnoser) och låna en interfacekabel av någon lämplig forumit som tex undertecknad.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...