Jump to content

Nytt iranskt stridsflyg


Karl_Swe

Recommended Posts

Var inne på jesper.nu och såg att någon hade lagt upp en video om detta nya plan. Nu är frågan vet vi något mer om detta plan eller är det bara iransk propaganda. Planet ska tydligen kunna klara sig undan från "anvancerade radarsystem". :)

Länk

//Karl_SWE

 

Edit: Glömde länken

Edited by Karl_Swe
Link to comment
Share on other sites

För att underlätta alla på forumet så kanske du möjligtvis kunde lägga upp någon länk eller annan information som namn motsv.

 

Visst det är inte svårt att leta upp den med underlättar sååå mycket för de flesta..

Link to comment
Share on other sites

Var inne på jesper.nu och såg att någon hade lagt upp en video om detta nya plan. Nu är frågan vet vi något mer om detta plan eller är det bara iransk propaganda. Planet ska tydligen kunna klara sig undan från "anvancerade radarsystem". :unsure:

 

//Karl_SWE

 

 

Länka direkt tack, eller var det mest meningen att vi skulle få lära oss om sidan jesper.nu eller?

Link to comment
Share on other sites

Flygplanet ser ju ut att vara lika stort som, och ha samma vingar och stabbe som en F-5, men som sagt, med två fenor. Nu kommer en fråga till ajrodynamikproffsen..

 

Vad skulle dessa två fenor göra för att förbättra en F-5as manöveregenskaper? Rent spontant känns det som att det förbättrar högalfaegenskaperna, men till en kostnad av högre luftmotstånd.

 

Vad är mer känt om flygplanet beträffande övrig utrustning som radar mm? Jag får intrycket av att tailpipesen är lite grövre, vilket skulle kunna innebära kraftigare motorer.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Flygplanet ser ju ut att vara lika stort som, och ha samma vingar och stabbe som en F-5, men som sagt, med två fenor. Nu kommer en fråga till ajrodynamikproffsen..

 

Vad skulle dessa två fenor göra för att förbättra en F-5as manöveregenskaper? Rent spontant känns det som att det förbättrar högalfaegenskaperna, men till en kostnad av högre luftmotstånd.

Ger möjligtvis bättre sidroderverkan vid högalfa-flyglägen, vilket jag inte kan se något jättebehov av. :huh: Men det ger helt klart högre luftmotstånd, mer vikt och mer komplext styrsystem.

Link to comment
Share on other sites

Ger möjligtvis bättre sidroderverkan vid högalfa-flyglägen, vilket jag inte kan se något jättebehov av. :=o Men det ger helt klart högre luftmotstånd, mer vikt och mer komplext styrsystem.

 

Nä, det känns ju, rent spontant, som att den största fördelen av att ha två fenor är att kärran ser tuffare ut, ungefär på samma sätt som en Volvo 242 blir tuffare med spoilerpaket, mattsvart motorhuv med luftintag på och vita plyschtärningar i backspegeln. Men de däringa iranska flygingenjörerna vet säkert vad de gör.. :D

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Planet ska tydligen kunna klara sig undan från "anvancerade radarsystem". :-P

Ungefär lika troligt som att min kaffekonsumtion inte skulle göra avtryck på världens kaffemarknad.. :/

 

J.K Nilsson

 

Jo då. Så länge som radarsystemen i fråga är avslagna har Saegeh faktiskt visat sig mycket svårt att spåra vid ett flertal tester som genomfördes under det gångna året. Bäst effekt skall uppnås under mörker eller då målnbasen är mycket låg enligt Iranska rapporter.

Link to comment
Share on other sites

Ger möjligtvis bättre sidroderverkan vid högalfa-flyglägen, vilket jag inte kan se något jättebehov av. :ph34r: Men det ger helt klart högre luftmotstånd, mer vikt och mer komplext styrsystem.

 

Nä, det känns ju, rent spontant, som att den största fördelen av att ha två fenor är att kärran ser tuffare ut, ungefär på samma sätt som en Volvo 242 blir tuffare med spoilerpaket, mattsvart motorhuv med luftintag på och vita plyschtärningar i backspegeln. Men de däringa iranska flygingenjörerna vet säkert vad de gör.. :clap:

 

/E

Beror väll på vilka de skall impa på. Den lokala populasen kring korvmojen i löddeköping tycker att ju att stylad 242 är det häftigaste som går att uppbringa, då är det väll onödig att komma med en Ferrari?

 

J.K Nilsson

Edited by J.K Nilsson
Link to comment
Share on other sites

Planet ska tydligen kunna klara sig undan från "anvancerade radarsystem". :mellow:

Ungefär lika troligt som att min kaffekonsumtion inte skulle göra avtryck på världens kaffemarknad.. :unsure:

 

J.K Nilsson

 

Jo då. Så länge som radarsystemen i fråga är avslagna har Saegeh faktiskt visat sig mycket svårt att spåra vid ett flertal tester som genomfördes under det gångna året. Bäst effekt skall uppnås under mörker eller då målnbasen är mycket låg enligt Iranska rapporter.

 

Vad för radar använder de som funkar sämre när det är mörkt? Den nya superradarn Eyball3000?

Link to comment
Share on other sites

Jo då. Så länge som radarsystemen i fråga är avslagna har Saegeh faktiskt visat sig mycket svårt att spåra vid ett flertal tester som genomfördes under det gångna året. Bäst effekt skall uppnås under mörker eller då målnbasen är mycket låg enligt Iranska rapporter.
Vad för radar använder de som funkar sämre när det är mörkt? Den nya superradarn Eyball3000?

De allra flesta avslagna radarsystem har sina begränsningar...
Link to comment
Share on other sites

Planet ska tydligen kunna klara sig undan från "anvancerade radarsystem". :-(

Ungefär lika troligt som att min kaffekonsumtion inte skulle göra avtryck på världens kaffemarknad.. :huh:

 

J.K Nilsson

 

Jo då. Så länge som radarsystemen i fråga är avslagna har Saegeh faktiskt visat sig mycket svårt att spåra vid ett flertal tester som genomfördes under det gångna året. Bäst effekt skall uppnås under mörker eller då målnbasen är mycket låg enligt Iranska rapporter.

 

Vad för radar använder de som funkar sämre när det är mörkt? Den nya superradarn Eyball3000?

 

Det kan jag tyvärr inte svara på. Men som du kan läsa i inlägget som du citerade gäller detta endast när radarsystemen i fråga är avslagna.

Link to comment
Share on other sites

Planet ska tydligen kunna klara sig undan från "anvancerade radarsystem". :-P

Ungefär lika troligt som att min kaffekonsumtion inte skulle göra avtryck på världens kaffemarknad.. ;-)

 

J.K Nilsson

 

Jo då. Så länge som radarsystemen i fråga är avslagna har Saegeh faktiskt visat sig mycket svårt att spåra vid ett flertal tester som genomfördes under det gångna året. Bäst effekt skall uppnås under mörker eller då målnbasen är mycket låg enligt Iranska rapporter.

 

Vad för radar använder de som funkar sämre när det är mörkt? Den nya superradarn Eyball3000?

 

Det kan jag tyvärr inte svara på. Men som du kan läsa i inlägget som du citerade gäller detta endast när radarsystemen i fråga är avslagna.

Ironi är svårt.... :rolleyes:

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Ger möjligtvis bättre sidroderverkan vid högalfa-flyglägen, vilket jag inte kan se något jättebehov av. :surprise: Men det ger helt klart högre luftmotstånd, mer vikt och mer komplext styrsystem.

 

Skabbigt av mig att svara såhär nästa år, men skyll på sytare som länkade tråden på IRC...

 

Två fenor har man oftast av två skäl.

 

1) Mindre risk att vingar/kropp stoppar luftflödet över fenan och rodret vid höga anfallsvinklar (oftast har man alltså minst ett sidoroder kvar).

2) "Stealth", då man kan vinkla fenorna åt något håll och alltså inte ha en stor, platt radarreflektor på planet.

Edited by mjukis
Link to comment
Share on other sites

Skabbigt av mig att svara såhär nästa år, men skyll på sytare som länkade tråden på IRC...

 

Två fenor har man oftast av två skäl.

 

1) Mindre risk att vingar/kropp stoppar luftflödet över fenan och rodret vid höga anfallsvinklar (oftast har man alltså minst ett sidoroder kvar).

2) "Stealth", då man kan vinkla fenorna åt något håll och alltså inte ha en stor, platt radarreflektor på planet.

 

Är det inte också så att med utåtvinklade stabilisatorer kan man genom att vrida sidorodren motsatt varandra, "toe out", få en höjdroderverkan för höga attackvinklar? Jag har för mig att det var en anledning till att F/A-18 Hornet fick den konstruktionen.

 

Dubbla stabilisatorer ska också ha testats under utvecklingen av Gripen, men man kom fram till att nyttan var för liten på ett enmotorigt plan eftersom de hamnade för nära varandra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...