Karl_Swe Posted March 14, 2007 Report Share Posted March 14, 2007 (edited) Var inne på jesper.nu och såg att någon hade lagt upp en video om detta nya plan. Nu är frågan vet vi något mer om detta plan eller är det bara iransk propaganda. Planet ska tydligen kunna klara sig undan från "anvancerade radarsystem". Länk //Karl_SWE Edit: Glömde länken Edited March 14, 2007 by Karl_Swe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted March 14, 2007 Report Share Posted March 14, 2007 För att underlätta alla på forumet så kanske du möjligtvis kunde lägga upp någon länk eller annan information som namn motsv. Visst det är inte svårt att leta upp den med underlättar sååå mycket för de flesta.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted March 14, 2007 Report Share Posted March 14, 2007 Var inne på jesper.nu och såg att någon hade lagt upp en video om detta nya plan. Nu är frågan vet vi något mer om detta plan eller är det bara iransk propaganda. Planet ska tydligen kunna klara sig undan från "anvancerade radarsystem". //Karl_SWE Länka direkt tack, eller var det mest meningen att vi skulle få lära oss om sidan jesper.nu eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted March 14, 2007 Author Report Share Posted March 14, 2007 Jag är hemskt ledsen var lite snurrig och trött när jag skrev äment så jag glömde länken. Här är den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted March 14, 2007 Report Share Posted March 14, 2007 Bara jag som tycker den är läskigt lik en F-5 Freedom Fighter ? (Plus en extra fena då). Jag undrar i mitt stilla sinne hur mycket av planet som är iransk-konstruerat, såsom undersystem och motor. Etc, etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted March 14, 2007 Report Share Posted March 14, 2007 Förutom stjärtfenorna så tycker jag att den har stora likheter med en vanlig f-5:a. Vid närmare snokande så verkar det de visar vara en Saeqeh dvs en iransk variant på just f-5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
syte johansson Posted March 14, 2007 Report Share Posted March 14, 2007 Kan det vara en sån här kanske? Saeqeh-80 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted March 15, 2007 Author Report Share Posted March 15, 2007 (edited) Skulle kunna vara. Se inte helt olikt ut men jag är ingen expert på flyg då det är upp till er som kan detta med flyg att identifiera. Edited March 15, 2007 by Karl_Swe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Flygplanet ser ju ut att vara lika stort som, och ha samma vingar och stabbe som en F-5, men som sagt, med två fenor. Nu kommer en fråga till ajrodynamikproffsen.. Vad skulle dessa två fenor göra för att förbättra en F-5as manöveregenskaper? Rent spontant känns det som att det förbättrar högalfaegenskaperna, men till en kostnad av högre luftmotstånd. Vad är mer känt om flygplanet beträffande övrig utrustning som radar mm? Jag får intrycket av att tailpipesen är lite grövre, vilket skulle kunna innebära kraftigare motorer. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Planet ska tydligen kunna klara sig undan från "anvancerade radarsystem". Ungefär lika troligt som att min kaffekonsumtion inte skulle göra avtryck på världens kaffemarknad.. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus242 Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Flygplanet ser ju ut att vara lika stort som, och ha samma vingar och stabbe som en F-5, men som sagt, med två fenor. Nu kommer en fråga till ajrodynamikproffsen.. Vad skulle dessa två fenor göra för att förbättra en F-5as manöveregenskaper? Rent spontant känns det som att det förbättrar högalfaegenskaperna, men till en kostnad av högre luftmotstånd. Ger möjligtvis bättre sidroderverkan vid högalfa-flyglägen, vilket jag inte kan se något jättebehov av. Men det ger helt klart högre luftmotstånd, mer vikt och mer komplext styrsystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Ger möjligtvis bättre sidroderverkan vid högalfa-flyglägen, vilket jag inte kan se något jättebehov av. Men det ger helt klart högre luftmotstånd, mer vikt och mer komplext styrsystem. Nä, det känns ju, rent spontant, som att den största fördelen av att ha två fenor är att kärran ser tuffare ut, ungefär på samma sätt som en Volvo 242 blir tuffare med spoilerpaket, mattsvart motorhuv med luftintag på och vita plyschtärningar i backspegeln. Men de däringa iranska flygingenjörerna vet säkert vad de gör.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Planet ska tydligen kunna klara sig undan från "anvancerade radarsystem". Ungefär lika troligt som att min kaffekonsumtion inte skulle göra avtryck på världens kaffemarknad.. J.K Nilsson Jo då. Så länge som radarsystemen i fråga är avslagna har Saegeh faktiskt visat sig mycket svårt att spåra vid ett flertal tester som genomfördes under det gångna året. Bäst effekt skall uppnås under mörker eller då målnbasen är mycket låg enligt Iranska rapporter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 (edited) Ger möjligtvis bättre sidroderverkan vid högalfa-flyglägen, vilket jag inte kan se något jättebehov av. Men det ger helt klart högre luftmotstånd, mer vikt och mer komplext styrsystem. Nä, det känns ju, rent spontant, som att den största fördelen av att ha två fenor är att kärran ser tuffare ut, ungefär på samma sätt som en Volvo 242 blir tuffare med spoilerpaket, mattsvart motorhuv med luftintag på och vita plyschtärningar i backspegeln. Men de däringa iranska flygingenjörerna vet säkert vad de gör.. /E Beror väll på vilka de skall impa på. Den lokala populasen kring korvmojen i löddeköping tycker att ju att stylad 242 är det häftigaste som går att uppbringa, då är det väll onödig att komma med en Ferrari? J.K Nilsson Edited March 16, 2007 by J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Planet ska tydligen kunna klara sig undan från "anvancerade radarsystem". Ungefär lika troligt som att min kaffekonsumtion inte skulle göra avtryck på världens kaffemarknad.. J.K Nilsson Jo då. Så länge som radarsystemen i fråga är avslagna har Saegeh faktiskt visat sig mycket svårt att spåra vid ett flertal tester som genomfördes under det gångna året. Bäst effekt skall uppnås under mörker eller då målnbasen är mycket låg enligt Iranska rapporter. Vad för radar använder de som funkar sämre när det är mörkt? Den nya superradarn Eyball3000? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
syte johansson Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Jo då. Så länge som radarsystemen i fråga är avslagna har Saegeh faktiskt visat sig mycket svårt att spåra vid ett flertal tester som genomfördes under det gångna året. Bäst effekt skall uppnås under mörker eller då målnbasen är mycket låg enligt Iranska rapporter.Vad för radar använder de som funkar sämre när det är mörkt? Den nya superradarn Eyball3000? De allra flesta avslagna radarsystem har sina begränsningar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 Planet ska tydligen kunna klara sig undan från "anvancerade radarsystem". Ungefär lika troligt som att min kaffekonsumtion inte skulle göra avtryck på världens kaffemarknad.. J.K Nilsson Jo då. Så länge som radarsystemen i fråga är avslagna har Saegeh faktiskt visat sig mycket svårt att spåra vid ett flertal tester som genomfördes under det gångna året. Bäst effekt skall uppnås under mörker eller då målnbasen är mycket låg enligt Iranska rapporter. Vad för radar använder de som funkar sämre när det är mörkt? Den nya superradarn Eyball3000? Det kan jag tyvärr inte svara på. Men som du kan läsa i inlägget som du citerade gäller detta endast när radarsystemen i fråga är avslagna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 Planet ska tydligen kunna klara sig undan från "anvancerade radarsystem". Ungefär lika troligt som att min kaffekonsumtion inte skulle göra avtryck på världens kaffemarknad.. J.K Nilsson Jo då. Så länge som radarsystemen i fråga är avslagna har Saegeh faktiskt visat sig mycket svårt att spåra vid ett flertal tester som genomfördes under det gångna året. Bäst effekt skall uppnås under mörker eller då målnbasen är mycket låg enligt Iranska rapporter. Vad för radar använder de som funkar sämre när det är mörkt? Den nya superradarn Eyball3000? Det kan jag tyvärr inte svara på. Men som du kan läsa i inlägget som du citerade gäller detta endast när radarsystemen i fråga är avslagna. Ironi är svårt.... J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjukis Posted January 8, 2008 Report Share Posted January 8, 2008 (edited) Ger möjligtvis bättre sidroderverkan vid högalfa-flyglägen, vilket jag inte kan se något jättebehov av. Men det ger helt klart högre luftmotstånd, mer vikt och mer komplext styrsystem. Skabbigt av mig att svara såhär nästa år, men skyll på sytare som länkade tråden på IRC... Två fenor har man oftast av två skäl. 1) Mindre risk att vingar/kropp stoppar luftflödet över fenan och rodret vid höga anfallsvinklar (oftast har man alltså minst ett sidoroder kvar). 2) "Stealth", då man kan vinkla fenorna åt något håll och alltså inte ha en stor, platt radarreflektor på planet. Edited January 8, 2008 by mjukis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ytter Posted January 9, 2008 Report Share Posted January 9, 2008 Skabbigt av mig att svara såhär nästa år, men skyll på sytare som länkade tråden på IRC... Två fenor har man oftast av två skäl. 1) Mindre risk att vingar/kropp stoppar luftflödet över fenan och rodret vid höga anfallsvinklar (oftast har man alltså minst ett sidoroder kvar). 2) "Stealth", då man kan vinkla fenorna åt något håll och alltså inte ha en stor, platt radarreflektor på planet. Är det inte också så att med utåtvinklade stabilisatorer kan man genom att vrida sidorodren motsatt varandra, "toe out", få en höjdroderverkan för höga attackvinklar? Jag har för mig att det var en anledning till att F/A-18 Hornet fick den konstruktionen. Dubbla stabilisatorer ska också ha testats under utvecklingen av Gripen, men man kom fram till att nyttan var för liten på ett enmotorigt plan eftersom de hamnade för nära varandra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts