Jump to content

snabba frågor om PV

Erik Gustav

Recommended Posts

snabba frågor om Pansarvärn:

1. Vilket år kom rb 56 i tjänst?

2. Vilka förband använder rb 56?

3. Vilket fordon är bäst att transpotera Rb 56 grupper med? XA-180 eller Pbv 401?

4. information om Pskott 95

sökte på "robot 56" och "BILL" men dom två orden gick inte att söka på. Medveten blockering?

/ Erik Gustav

Edited by Erik Gustav

3. Vilket fordon är bäst att transpotera Rb 56 grupper med? XA-180 eller Pbv 401?

/ Erik Gustav

Rb56 användes på norrlandsskytte i alla fall. En pluton á 4 rb56-grupper per skyttekompani. Bv2062 (cabbad) användes för att transportera gruppen och även för att kunna gruppera pjäsen. Det verkar vara ett extremt bra fordon i norrlandsmiljö, även om de stackars soldaterna såg ut att frysa något förbannat.

Pbv401 användes på prov av bl.a. NB20 för rb56 när jag gjorde GU 95-96. Har inte provat det själv, men mina erfarenheter av 401:an är att det kommer bli trångt (även om det är färre soldater i rb56-grupp) och jag vet inte riktigt hur robotarna förvaras och laddas när systemet är grupperat uppe på vagnen. Skulle vara om man har dem i motsv. takboxen - men takboxen är potentiellt ivägen om man skjuter från taket vad gäller bakblås.

tack för svar!

Pbv401 användes på prov av bl.a. NB20 för rb56 när jag gjorde GU 95-96. Har inte provat det själv, men mina erfarenheter av 401:an är att det kommer bli trångt (även om det är färre soldater i rb56-grupp) och jag vet inte riktigt hur robotarna förvaras och laddas när systemet är grupperat uppe på vagnen. Skulle vara om man har dem i motsv. takboxen - men takboxen är potentiellt ivägen om man skjuter från taket vad gäller bakblås.

hmm.. ni har nog rätt. Men hur funkar XA-180 och Patgb 203 att transpotera BILL frupper med? lär väl finnas en Pvrb version av patrian.

// Erik Gustav

Främst skytte, ingenjörsförband och Jägare/LLB. Men även UH-bat hade robotskytteplutoner i ledningskompaniet.

Det går ju egentligen transportera i de flesta fordon iom att man inte behöver fordonsgruppera systemet, utan det som främst behövs är ju utrymme för att transportera robotar. Vet att det finns inredning/hållare för Pbv302, pbv401, Strf90, Patg203, Bv2063 och den cabbade terrängbilen som jag glömt namnet på. Det går endast att fordonsgruppera med Pbv401, Bv2063 och terrängbilen.

Vad som är bäst är ju lite olika. De pansrade fordonen har ju splitterskyddet och kanon för närskydd, så de är ju bra på så sätt. Bv2063 och terrängbilen hade ju fördelen att kunna smyga mer och iallafall så hade bandvagnen hög framkomlighet.

Proven som DaRaven nämnde föll väl ut så robotplutonen på norrlandsskyttekompanierna utrustades med pbv401 (det var inte så trångt och takboxen var inte ivägen). En lite halvkass bild på hur en Pbv401 såg ut med robotinredning

Främst skytte, ingenjörsförband och Jägare/LLB. Men även UH-bat hade robotskytteplutoner i ledningskompaniet.

Det går ju egentligen transportera i de flesta fordon iom att man inte behöver fordonsgruppera systemet, utan det som främst behövs är ju utrymme för att transportera robotar. Vet att det finns inredning/hållare för Pbv302, pbv401, Strf90, Patg203, Bv2063 och den cabbade terrängbilen som jag glömt namnet på. Det går endast att fordonsgruppera med Pbv401, Bv2063 och terrängbilen.

Vad som är bäst är ju lite olika. De pansrade fordonen har ju splitterskyddet och kanon för närskydd, så de är ju bra på så sätt. Bv2063 och terrängbilen hade ju fördelen att kunna smyga mer och iallafall så hade bandvagnen hög framkomlighet.

Proven som DaRaven nämnde föll väl ut så robotplutonen på norrlandsskyttekompanierna utrustades med pbv401 (det var inte så trångt och takboxen var inte ivägen). En lite halvkass bild på hur en Pbv401 såg ut med robotinredning

Hur hanterades laddningen i praktiken vid fordonsmontering på 401:an? Skickade ut tuberna bak, eller försöka fippla upp dem genom takluckorna? Åkte själv omkring i "vanlig" 401:a, och tänke spontant att det borde bli trångt med robottuber i bakvagn. Var ju meckigt nog att få pskotten ur stället ibland :baskerFN:

Hur hanterades laddningen i praktiken vid fordonsmontering på 401:an? Skickade ut tuberna bak, eller försöka fippla upp dem genom takluckorna? Åkte själv omkring i "vanlig" 401:a, och tänke spontant att det borde bli trångt med robottuber i bakvagn. Var ju meckigt nog att få pskotten ur stället ibland :baskerKav:

Nu var jag en sådan där som fick frysa och åka skidor istället för 401:an, men vi hade gemensam utbildning med dom :baskerFN:. Laddningen är inget problem, man skjuter inte mer än två robotar från en ställning innan man drar till växelställning för att minska risken för art-bekämpning. Laddaren tar med sig två robotar när man grupperar så det behövs inte fipplas ut fler. Men fordonsgruppering är inte att eftersträva, upptäcksrisken av IR-kameror och ögon är mindre om man markgrupperar och lämnar fordonet vid FAP eller bakre skydd.